PDA

View Full Version : Song maken. Wat eerst? Zang of muziek?



beck
23 maart 2016, 18:27
Om dieper wegwijs te worden met onder meer de DAW ben ik met een projectje gestart, namelijk een eigen song maken.
Dit wil ik volledig zelf doen. Deels geautomatiseerd (drumcomputer, samplen, mixen) maar zeker ook het inspelen van instrumenten, waarbij delen geheel maar ook wat stukjes om te samplen. Want ik wil liefst geen bestaande samples gebruiken.

Maar nu loop ik tegen het volgende aan. Zang volgt de melodie, of de molodie volgt de zang. Dat is maar net hoe je het bekijkt.
De basis is er al. Een drumbeat met daar over een baseline.
Ik raak nu een beetje het zicht kwijt van hoe het eindresultaat moet gaan worden en hoe ik naar dat geheel toe moet werken. En dan met name hoe ik bij op elkaar afgestemde melodieën van zang en muziek kom.

Waar ga ik verder? Eerst de zang om de melodie eronder op te bouwen? Of juist eerst de melodie?

barno
23 maart 2016, 18:53
beginnen met een drumbeat en een basslijn, da's goed als je een dancetrack maakt: knutselen dus. Een degelijke song maak je imo best met een gitaar of piano. hou het computergepruts voor later, arrangementjes enzo - het adagium "een goede song blijft overeind op een acoustisch gitaartje" indachtig.

paulusdeBKB
23 maart 2016, 19:03
Ik ben een beetje in verwarring door je terminologie. Je zegt 'zang volgt de melodie' en vice versa. Bedoel je misschien te zeggen 'De zang volgt de harmonie' of andersom? Zo ja, dan begrijp ik je :)

Ik sluit me aan bij Barno: maak eerst het liedje af met alleen je stem en je gitaar (of welk instrument dan ook). Daarna pas opnemen en produceren. Dus eerst het idee afmaken, daarna de registratie. Doe je het andersom, dan loop je doorgaans vast. Je hebt immers niet genoeg 'idee' om op te nemen. Met als gevolg dat je eindeloos gaat zitten pielen met sounds, beats, samples en presets. Ook leerzaam, daar niet van, maar niet zo bevredigend.

Én: zolang je nog enkel je gitaar ter hand neemt, kun je heel makkelijk sleutelen aan je idee. Volgorde omgooien, bruggetje erbij (of toch maar niet), andere toonsoort uitproberen, andere tempo's, tokkeltjes, slagjes. You name it! Zodra je in de computer gaat werken moet je je toonsoort en tempo al vastleggen. Met elke maat die je opneemt wordt het meer werk (en soms ook écht lastig) om die fundamentele keuzes nog om te gooien.

Ernest01
23 maart 2016, 19:35
Zal niet voor iedereen hetzelfde zijn, maar bij mij 'komt' eerst de melodie en daarna de tekst.
En dan op de manier die hierboven al is genoemd, dus gitaartje op schoot en de akkoorden bij
de melodie zoeken. (en dan niet de meest voor de hand liggende, maar zoveel mogelijk alternatieven
zoeken)
Daarna komt de tekst en aan de hand daarvan kan de melodie nog worden aangepast.
(op het beter te laten lopen/aansluiten)
Dan een paar proefopnames maken en de boel finaliseren.
Dus hou het simpel in het begin. Later kan je allerlei effecten en instrumenten toevoegen.

beck
23 maart 2016, 19:38
Dank jullie. Daar kom ik wel weer verder mee. Met gitaar de melodie van muziek en zang gaan zoeken op het ritme.

@paulusdeBKB.
Ik bedoel dat de melodie van de muziek in harmonie moet zijn met de melodie van de zang.
Ja joh. Ik ben maar een amateur en hobbyist dus die terminologieën zal niet altijd goed gaan. Excuus daarvoor.

Brad
23 maart 2016, 22:03
Veel mensen bouwen een nummer op door middel van akkoorden als basis . Daar bedenken ze dan een zanglijn overheen door gewoon wat mee te zingen terwijl ze zichzelf op gitaar of piano begeleiden en maken daarna een tekst

Maar veel muzikanten maken ook eerst de tekst en bedenken dan met de gitaar of piano bij de hand een bijpassend akkoordenschema en zangmelodie

Anderen hebben geen vaste methode , en wisselen verschillende manieren van werken met elkaar af

Dan bedenken ze de begeleidingspartijen van de verschillende instrumenten

Met dance heb ik niet zoveel ervaring . De mensen die ik gekend heb begonnen met een beat , en daar bedachten ze allerlei thema 's bij , geluidseffecten enzovoort

Vaak deden ze dat gewoon op gehoor zonder al teveel af te weten van muziektheorie

Duhsjaak
23 maart 2016, 22:05
Eerst maar eens even langs bij 'off topic' bij prompt writing?
Een stevig en strak idee over waarover je wilt schrijven lijkt mij een goed plan.

Alle volstrekt credible ideetjes over van alles en nog wat slaan het stadium over, dat ikzelf het llerbelangrijkste vind: het visualiseren van hetgeen je beoogt te schrijven.
- een smachtende ballade over de vochtige plooien die je bij het smachten kunt ontdekken?
- een punkding over de boosheid die het leven in noord west Europa met zich mee brengt?
- een lied dat na 1 minuut en 20 seconden schaamteloos in de la la la la stand gaat?

Ga langs Prompt writing en je hebt je eerste onderwerp al te pakken.....

Sorry dat ik een eigen draadje promoot. Geen enkele commerciële binding met mijzelf.
Of met het draadje....
Vriendelijke groet, Gus

Midwolda
23 maart 2016, 22:41
The Hook.

Don't miss out on The Hook.

beck
23 maart 2016, 22:45
Je promoot maar wat je wilt Gus. Ik heb er geen probleem mee.
Wat ik wil maken heb ik al gevisualiseerd. Het is op zich iets simpels, maar de uitwerking valt toch tegen verwachting wat tegen.
De opbouw is ook al wel bekend. De tekst moet nog uitgeschreven worden en de muziek moet er nog onder. En dan moet het nog een leuk pakkend en goed klinkend geheel worden. Meer niet hoor. :seriousf:

Voorlopig is het nummer zelf voor mij bijzaak. Het is een hulpmiddel om mijn doel te bereiken. De apparatuur en zijn mogelijkheden beter leren kennen, en om het samenstellen van nummers beter onder de knie te krijgen.

Toch bedankt voor de moeite voor het geven van de tip.
En jij ook succes met je lied Whiplash hè! :ok:

gitaarvrouwtje
24 maart 2016, 07:49
ff de songwriting workshop van berkley doorfietsen, niet dat ik daardoor anders ben gaan werken maar t geeft wel ideetjes als je nog niet je draai hebt gevonden
ik werk totaal intuitief, meestal zit ik wat te pingelen, denk dan ey das grappig, en dan gaat t vaak erg snel
als ik echt moet gaan "sleutelen" stop ik er vaak snel mee..je hebt van die liedjes die niet willen komen, daar houd je jaren een idee over maar die blijven jaren een concept tot je dat concept loslaat :p dan komt t liedje

maar goed, in mijn geval ook, eerst met de gitaar , dan vaak een soort opbouw ( intro vers,refr. break etc ) tekst groeit meestal als ik speel..en dan nog even finetunen
als ik met anderen samenwerk kom ik met dit idee en dan laat ik het nog even los in de groep..die mag ze er dan aan kuren een bassist weet beter dan ik wat voor leuks hij er nog in hoort tenslotte, ( en anderen ook voor HUN instrumenten)

showband
24 maart 2016, 08:13
ik ben een groot voorstander en +1 van de mensen die eerst een beetje pingelen op gitaar/keyboard. Met je gsm neem dat dat tegenwoordig overal zo schetsmatig op.

En dan pas je computer opstarten...

Als ik vanuit een draaiende computer uit dingen opneem klinkt het altijd te gek. Maar ontbreekt de song totaal. ;)

ik heb wel een rij "mailtjes aan mijzelf" in mijn inbox staan met hooklines en ideetjes op textueel vlak. Zodat je gelijk een eerste regel of idee hebt om dat pingelen mee te helpen.



vervolgens zijn de liedjes nog steeds geen hits... :dontgeti: hahahaha

Duhsjaak
24 maart 2016, 11:55
Zie je maar hoe verschillend er over wordt gedacht. Mijn volgorde:
- op reis: refreintjes in een multomap
- thuis: van een aantal van die refreintjes (willekeurig) teksten schrijven
- muziekhok: wasknijper tekst aan mijn snoer van de mic
- druk op de rode knop van opnemen en neem eerst een gids track op: git + zang
waarvan ik meestal; de zang laat staan en rest van de backing opneem

Dit is een tamelijk ruw proces, maar alles, dat ik op GN heb gepost, is op die manier tot stand gekomen. Zie Sounds (tbv MiMa)
In de tijd dat ik alles netjes en geordend zou willen maken, kan ik geen nieuwe liedjes maken. En dat heeft voorrang. Vandaar de werkwijze.

Vriendelijke groet, Gus

Brad
24 maart 2016, 15:05
Zie je maar hoe verschillend er over wordt gedacht. Mijn volgorde:
- op reis: refreintjes in een multomap


Vriendelijke groet, Gus

Hoi ,

Wat bedoel je met refreintjes in een multomap als je op reis bent ?

groeten

Duhsjaak
24 maart 2016, 16:33
Hoi ,

Wat bedoel je met refreintjes in een multomap als je op reis bent ?

groeten

Als ik op reis ben, in mijn tentje bijvoorbeeld, heb ik geen opname apparatuur. Wat ik bedenk, vervliegt gelijk omdat ik het niet kan vastleggen.

Ik heb dus in het proces een rangorde proberen vast te leggen.
Het begint dus met het noteren van ideetjes in een multi map. Heb ik een idee schrijf ik dat idee niet uit, maar maak ik het ter plekke af door het idee te vormen tot een refreintje. In het multi mapje.
De enige tentjes kampeerder die op weg is met een vulpen.

Vorig jaar heb ik ongeveer 995 refreintjes uitgeschreven. Stap 1 is het refreintje. Voor mij. Ik verwacht niets. Ik heb alleen maar geprobeerd de volgorde aan te geven van de weg waarlangs ik ga voordat het een liedje is.

Stap 2. Van een aantal van die refreintjes maak ik een tekst. Een paar van mijn teksten staan in 'je eigen songtekst' in off topic.

Stap 3. Mijn teksten liggen van oud naar nieuwer. Ik pak de bovenste, dus de oudste. En bedenk daar in een beweging van een minuut of 6 een liedje voor. Zang en gitaar.

Stap 4. Ik bewaar de eerste opname van de stem en vaak wis ik de gitaar. Vandaar niet altijd goed qua frasering en soms wat wankel; who cares? Ik niet. Het nieuwe lied, dat er eerst nog niet was, bestaat ineens.
Daarna maak ik de backing bij die stem/dat lied erbij. Klaar.

Resultaat soms te horen in 'sounds'.

De refreintjes die ik over heb, gebruik ik deels voor vastgelopen schrijvers.
Sommigen trekken 5 refreintjes uit elkaar en analyseren iedere punt en komma.
Zo'n refreintje is het speelse dan wel van af. Maar wat dan nog. Het werkt.

Anderen gaan fluitend met 10 of 20 refreintjes terug naar huis. Soms gebruiken ze zo'n refreintje, soms is weten wat je niet wilt, net zo productief. Het werkt.

Na 2 jaar of zo gaat de rest in de recycle en kunnen wij collectief ons achterdeel er mee doen.

Ben ik veel op weg met mijn tentje? Om aan 1000 refreintjes te komen? Wat denk je?
Nu staat de teller (effe gekeken) op ongeveer 150.
Met mijn refreintjes werk ik net zo als met mijn liedjes. Als ik er 10 maak, en er zijn er 2 of 3 fijn, dan ben ik weer blij.

Dit was mijn suggestie. Te kort kennelijk.

Of TS hier iets aan heeft? Of ie bereid is het te proberen?
Het idee is productief voor de een en ongemakkelijk voor de ander. Te weinig gestructureerd. Het komt teveel aan op doen. Sommigen hebben een aanleiding nodig.

Voor hen is er in Off topic nu prompt writing. Probeer het maar eens zou ik zeggen.
Of het beruchte February Writing Month dingest. Daarin beloof je jezelf iedere dag van Feb een liedje te schrijven, maar minimaal om de dag een.

Als ik niet weg ben, schrijf ik iedere dag een liedje. Tenzij kerst, feest, Amsterdam Writing Guild of dat iemand een beroep doet op......, want mantelzorg? Ja, dat is time consuming helaas. Maar moet wel gebeuren vanzelf.

Voilà, het wordingsproces van mijn opnames. Liedjes eigenlijk. Je kunt dus zeggen, dat ik al mijn liedjes maar één keer speel.
Vragen? Stellen!
Vriendelijke groet, Gus

Brad
24 maart 2016, 16:39
Hoi ,

Helemaal helder Gus

groeten

beck
24 maart 2016, 22:01
Als ik op reis ben, in mijn tentje bijvoorbeeld, heb ik geen opname apparatuur. Wat ik bedenk, vervliegt gelijk omdat ik het niet kan vastleggen.

(...)

Of TS hier iets aan heeft? Of ie bereid is het te proberen?

Overal heb ik wat aan. Ik lees dit topic met veel interesse.
Ja dat heb ik ook Gus. Inspiratie en dan later krijg ik het niet meer gepakt. Daarom leg ik het graag meteen vast (opnemen).
Ik ben maar een hobbyist en verre van geroutineerd. Soms komt er iets uit en dan moet ik dat meteen uit kunnen werken. En dan blijft het ook goed hangen. Doe ik dat niet dan krijg ik dat later niet meer voor elkaar.

beck
24 maart 2016, 22:09
ik ben een groot voorstander en +1 van de mensen die eerst een beetje pingelen op gitaar/keyboard. Met je gsm neem dat dat tegenwoordig overal zo schetsmatig op.

En dan pas je computer opstarten...

Op zich is dat ook wel mijn werkwijze. Eerst even wat rifjes laten ontstaan, uitproberen en verder uitwerken.
Maar ik zit toch ook graag met de pc aan wat te jammen. Net als @gitaarvrouwtje werk ik ook graag intuïtief. Het gebeurd me regelmatig dat er iets uit het niets ineens lekker klinkt en dat heb je dan maar mooi opgenomen. En als je het niet catched probeer het dan later nog maar eens net zo.


Ik zou, maar er is no right or wrong.

I know. Als 'het' werkt is het ok. Ik zat een beetje vast en had vooral even een duwtje in mijn rug nodig.


wat wil nu precies ?
leren liedjes schrijven of leren opnemen of beide tegelijk ?

Vooral alles bij elkaar krijgen. Opnemen lukt me. Tekst schrijven lukt me. Muziek maken lukt me.
Maar nu ben ik bezig met de volledige productie van een eigen nummer, dus die laatste twee bij elkaar zien te krijgen (tekst+muziek).
Mijn studio heb ik nog niet zo lang. Wel al wat opnames gemaakt en af gemaakt maar nog nooit een volledig nummer waar niets van een ander in zat. Wat ik nu eigenlijk wil bereiken (met dat nummer) is het onder de knie proberen te krijgen van die totale productie, dus dat nummer uitwerken, inspelen, samenstellen, en opnemen, en edditen en masteren.

Dus om je vraag te beantwoorden. Produceren!
Ja ik weet het. Erg hoog gegrepen LOL. Maar het is maar een hobby dus ik hoef de hitlijsten niet te halen.


in het laaste geval zou ik starten met wat edm dingetjes inelkaar te frutselen

Frutselen en knutselen is niet mijn doelstelling. Ik kan graag luisteren naar een stevige stamp als house/dance/hardcore, maar het maken ervan trekt mij niet zo. Dat deed ik vroeger al met tapejes knippen en plakken dus nu in daw's is het niet eens zo moeilijk om een nonhit liedje in elkaar te frutselen.
Editten doe ik wel maar ik streef naar het maken van pure muziek. Ik maak graag muziek.

maxdb
24 maart 2016, 23:06
Het leuke van DAW is dat je wel twintig x overnieuw kan beginnen, en als je wat leuks hebt ga je verder, Punch in vind ik ook ideaal om te schetsen, als het niet bevalt doe ik CTR Z en doe het nog eens over en hopelijk beter, eerst met een simpele drum beat(boem tak) dan riffs/schemaatjes inspelen met gitaar, dan een simpel basje voor de sfeer, dan wat zingen, als dat allemaal bevalt bouw ik de midi drums uit tot wat passender, dan de bas weer, dan de gitaren weer, enz enz..
Heerlijk :)

Zolang je maar op de clicktrack begint, kan je echt vanalles nog.

beck
24 maart 2016, 23:13
Ja joh. Ik speel ook wel vaker in. Dan bevalt het me nog niet en doe ik het nóg een keer over. Of speel ik een stukje om er tussendoor te doen.

Hiervoor heb ik heel veel gespeeld met audacity.
Vergeleken bij daar nog voor letterlijk knippen en plakken (een echte sporen recorder was voor mij te duur) is een DAW inderdaad superhandig. En zeker met de huidige pc's en mogelijkheden heb ik hier voor en prikkie een uitgebreidere 'studio' gebouwd rondom een semi profi mengpaneel.
De resultaten zijn verbluffend en ver boven mijn verwachting en dat met een 'studio' voor nog minder dan een habbekrats.


Punch in vind ik ook ideaal om te schetsen

Je maakt me erg nieuwsgierig. Punch kende ik alleen van drinken, maar ik zag die knop al wel staan (durfde niet te drukken).
Wat is Punch in een DAW? Wat doet dat? Wat kun je daar mee?

maxdb
24 maart 2016, 23:52
In het kort: het punt instellen waar afspelen overgaat in opnemen...en andersom...zodat je geen knop hoeft in te drukken voor opnemen..
google maar eens

beck
25 maart 2016, 00:04
Daar hoef ik niet voor te googelen. Die werkwijze ken ik al alleen had ik die nog niet gevonden in mijn DAW en ik wist niet dat dat punch heette.
Nu met jou uitleg is alles me ineens heel duidelijk en ik ben je er uiterst dankbaar voor dat ik dat niet meer hoef te zoeken.
Fijne paasdagen alvast.

maxdb
25 maart 2016, 00:20
Gaaf! Graag gedaan en ook fijne dagen, en opname tijd :P

beck
25 maart 2016, 00:22
O. Wat ik overigens ook vaak doe al ik een deel nodig heb.
Dan speel ik een heel spoor in met wat ik nodig heb herhaald achter elkaar gespeeld. Dan krijg je gelegenheid om in een flow te komen en dan zit er tussen wat mislukte en matige pogingen altijd wel net die ene keer dat het heerlijk ging. Even knippen en klaar.
Soms doe ik dat op de al bestaande beat. Soms maak ik even een geluidsbandje met dat ene stukje beat of muziek waar op ingespeeld moet worden. En soms gewoon simpel op de ticker.

RB-1
25 maart 2016, 00:42
Ik maak mijn songs bijna altijd zonder tekst (wat iets anders is dan zonder verhaal).
Gus weet precies wat ik bedoel.....
Vandaar dat ik eerst alle instrumentale stukken compleet maak en mocht er dan ooit nog tekst bij ontstaan is dat mooi meegenomen.

Duhsjaak
25 maart 2016, 06:48
Afgelopen zondag nog voor 100% van genoten. Absoluut.
Het leven zit vol emoties en verhalen.
Het mooie is dat je als 'artiest' het heft in handen hebt. Aan jou dus de keus op welke manier je dat verhaal vertelt.
Dat kan prima in dichtvorm/in de vorm van een tekst, maar er is niets tegen om dat zonder woorden tot uitdrukking te brengen.

Je moet dan alleen kans zien je instrument te laten praten. Misschien dat ik in mijn volgende leven nog eens dat niveau bereik.
Maar zoals mijn oma altijd vond: De problemen beginnen pas als al je wensen zijn vervuld.
Dank je oma. Ik heb dus nog voldoende te wensen.
Vriendelijke groet, Gus

beck
25 maart 2016, 10:22
Ik maak mijn songs bijna altijd zonder tekst (wat iets anders is dan zonder verhaal).

Een goed stuk instrumentaal heb ik geen moeite mee. En ook dan kun je genoeg vertellen. Bij klassiek zit vaak geen zang.
Met dit nummer heb ik wel een klein doeltje en daar is wel tekst voor nodig.

paulusdeBKB
25 maart 2016, 11:45
Zeg Beck, welke DAW gebruik je eigenlijk?

beck
25 maart 2016, 12:08
Nu Ardour aan het ontdekken. De afgelopen bijna 15 jaar veel met Audacity gedaan waarmee ik kan lezen en schrijven en dus nu ook nog gebruik. En daarvoor tapejes, schaar, plakband, pauzeknop, ...

www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?170778-Linux-gebruikers ;)
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?170771-beck&p=3217275&viewfull=1#post3217275

beck
25 maart 2016, 13:25
Dank je voor de tips DMTW.


heb dit topic eens door gelezen en enige wat ik je kan aanraden is

bezoek homerecording.be

Daar was ik al maar eigenlijk niet door gegaan omdat het linux deel daar uitgestorven is. Toch nog maar eens een keer daar kijken dan.


bekijk veel filmpjes van het future music magazine (in de studio with) is emd otientated maar daar kun je een hoop van leren

volg tutorials van je daw en je plug-ins

Al veelvuldig gedaan en nog steeds mee bezig. Ik loop alleen toch nog tegen functies aan die ik 'nu' nodig heb maar nog niet of onvoldoende ken of kan vinden.

Voorlopig zal ik zeker nog aan het leren en oefenen zijn. Maar dat mag ook met een hobby denk ik.

beck
25 maart 2016, 13:54
zit je echt aan dat linux vast ?
want voor vst's en vsti's zou ik je echt window of maccos aanraden

Nee ik zit niet vast. Ik ben eerder volledig los van windhoos. :seriousf:
Je weet wel, die pc-vertragende mallware. :soinnocent:

Voor de duidelijkheid. Ik record en bewerk zonder vastlopers 96khz/32bits geluid verdeeld over de nodige sporen op een pentium 4 die ik nog had staan, zo lekker werkt linux die helemaal geupdate is met de laatste updates. Voorzien van alle benodigde audio en studio software.
Lukt dat met windhoos? :seriousf: ( dan heb ik het juist niet over de veel snellere multi-core pc hier die ook op linux draait)

En dan had ik het nog niet over de kosten. Wat ik hier nu gratis en legaal (gewoon echt gratis, niet illegale cracks) heb draaien kost mij onder windhoos al snel richting anderhalf duizend euro's aan software. En als ik een pc met MacOS (vergelijkbaar met linux) zou willen kost dat ook nog een bulkje erbij. Budget wat ik nu op andere manieren kan besteden, zoals een vrij profi mengpaneel en instrumenten.
En die pentium 4 (begonnen als experiment) wordt met verloop van tijd nog vervangen voor een snellere van pakweg €150 (2e hands) waarna die studio helemaal onwaarschijnlijk snel is.
Een hobby mag dan wat geld kosten, maar het hoeft niet altijd.

Overigens zijn er ook gewoon legio prima vst's voor linux/ardour beschikbaar. Ook vrijwel allemaal gratis.
Maar toch bedankt voor de tip.

paulusdeBKB
25 maart 2016, 20:38
Ik ken Ardour niet, dus ik kan je niet helpen met DAW-specifieke vragen. Gelukkig zijn de principes voor homerecording voor iedere DAW hetzelfde. En ik heb geen behoefte aan een OS-platformdiscussie hier, dus laten we daar niet in verzanden.

beck
25 maart 2016, 21:35
Vrees niet. Ik verzand niet in een discussie. Ik beantwoorde een vraag welke DAW ik gebruik.
En in reactie op een tip naar windows of MacOS over te stappen gaf ik aan waarom mijn voorkeur uit gaat naar linux als studio, waar anderen misschien weer een tip in kunnen lezen.
Wat verder iemand gebruikt aan os of software moet ieder voor zich weten en ik heb geheel niet de behoefte om iemand daarin te overtuigen.


Ik ken Ardour niet, dus ik kan je niet helpen met DAW-specifieke vragen.

De handelingen zijn wel zo'n beetje hetzelfde en heten hetzelfde Paulus. Record is record. Equalizer is Equalizer. Db is Db. Solo en mute zijn solo en mute.
Voor wie wat meer wil weten wat Ardour is. (puur informatief)

https://www.mupload.nl/img/rkjvqldsavfcl.jpg

Of klik hier (https://ardour.org/images/retina_no_plugs2.png) voor de grote afbeelding, of hier voor de specificaties (https://ardour.org/features.html).

paulusdeBKB
26 maart 2016, 11:24
Fijn, dan zijn we het met elkaar eens :)

Even los van daw- en interface-specifieke dingen (daar is de handleiding voor ;) ) kan ik je nog wel wat ongevraagde tips geven:
- prima idee om je daw beter te leren kennen door een liedje op te willen nemen. Je kunt ook besluiten om een cover op te nemen. Voordeel: alles is al bedacht én er is een sound neergezet in de oorspronkelijke opname. Je kunt je dan volledig concentreren op het maken van de opname en de productie. Als je een liedje kiest waar de oorspronkelijke artiest over uitweidt in een interview of documentaire, kun je vaak een hoop te weten komen over hoe de opnames tot stand zijn gekomen, wat de achterliggende filosofie was etc. Hoe dicht kun je in de buurt komen?
- Om meer vaardigheid te krijgen met je DAW is het ook slim om niet al je leerdoelen in 1 sessie te (willen) proppen.
- Automatisering van parameters is superhandig, maar ook een beetje gepoets op de vierkante centimeter. Mijn persoonlijke ervaring is dat ik daar te vroeg mee begin. Bij mijn volgende opnamesessie ga ik proberen het eerst goed te laten klinken zónder automatisering. Werken van grof naar fijn, zeg maar.

beck
26 maart 2016, 11:42
Fijn, dan zijn we het met elkaar eens :)

Gelukkig. Ik zou niet anders willen. Het zou me al helemaal teleurstellen als er discussie zou ontstaan terwijl daar eigenlijk niet eens een uitgangspunt voor is omdat het op misverstanden omtrent bedoelingen rust.
Mocht ooit iemand mijn bedoelingen niet begrijpen dan zou ik het fijn vinden als diegene het even vraagt in plaats van voorbarige (negatieve) conclusies trekken. Dat doe ik zelf ook zo.


Even los van daw- en interface-specifieke dingen (daar is de handleiding voor ;) ) kan ik je nog wel wat ongevraagde tips geven:

Goede adviezen en opbouwende kritiek stel ik altijd op prijs. Graag! Roept u maar!
(ik heb nog meer dan genoeg te leren)


Even los van daw- en interface-specifieke dingen (daar is de handleiding voor ;) ) kan ik je nog wel wat ongevraagde tips geven:
- prima idee om je daw beter te leren kennen door een liedje op te willen nemen. Je kunt ook besluiten om een cover op te nemen.
- Om meer vaardigheid te krijgen met je DAW is het ook slim om niet al je leerdoelen in 1 sessie te (willen) proppen.

Covers heb ik al een paar gemaakt binnen deze setting. En dat ging best lekker, al zou daar ongetwijfeld nog wel wat aan verbeterd kunnen worden. Eén opname is verspreid en is als 'schitterend' ontvangen door iedereen.
Over basic vaardigheden beschikte ik al want ik neem al veel langer op, waardoor het nu vooral de omschakeling naar de DAW is. Waar een DAW natuurlijk ook weer vele nieuwe te ontdekken mogelijkheden biedt.
Dat is ook de reden waarom ik de uitdaging een treetje hoger leg door zelf een volledig nummer te gaan produceren (goh wat klinkt dat toch professioneel :seriousf: ).


- Automatisering van parameters is superhandig, maar ook een beetje gepoets op de vierkante centimeter.

Automatisering werk ik ook niet zo heel vaak mee. Liever bewerk ik het in detail. Ook een overgebleven werkwijze van Audacity waarin dat prima gaat.
Daarbij blijf ik zo veel mogelijk droog werken tijdens het editten en pas bij het masteren in een laat stadium gaan er effecten overheen.
Daarnaast hanteer ik mijn filosofie dat ik alles niet te strak wil maken. Een riff bijvoorbeeld gewoon vier maal aan een stuk spelen waardoor net niet hetzelfde vindt ik véél levendiger klinken dan een perfect vier tellen riffje drie keer kopiëren. (dat is bij dance e.d. natuurlijk anders)
Maar het is voor mij een dermate hobby zonder enige professionele toepassing dat ik niet om digitale handelingen heen kan omdat het anders voor mij een onbetaalbare hobby wordt.