PDA

View Full Version : Op zoek naar een scheurende hardrock versterker



Sander Groenhuijsen
23 maart 2016, 11:11
Beste mensen,

Ik ben eigenaar van een VOX VT20+ Combo waar ik me helemaal rot aan erger.
Hij past gewoon niet bij wat voor muziek ik speel.
Hij heeft zooooo veel channels, maar kan er maar geen gewenst geluid uit krijgen.

Deze combo versterker heb ik ooit gehaald omdat ik van mijn 50 euro versterker af wou van 5 watt.
Heb toen de tijd niet met mijn stomme kop gekeken of hij bij mij paste, het antwoord is dus nee.

Nu ben ik op zoek naar een versterker die onder het budget van 300 euro zit.
Ik wil het liefst zo dicht mogelijk bij de AC/DC & Guns n' Roses sound zitten.
Ze hoeven niet persé uniek te zijn aan geluid, ik wil namelijk ook een beetje mijn eigen sound.
Er moet iig een goeie scheur in zitten qua sound.

Mijn gitaar is een: Epiphone Les Paul (Standard PlusTop Pro) met Seymour Duncan's Hot Rodded set aan pickups.

Ik heb ooit is iemand zijn Marshall geprobeerd, en dat ding maakt een ziek scheur geluid, prachtig. Weet alleen het model niet meer, en zou vast wel boven mijn budget zijn.
Ook laatst een Fender Champion 100 geprobeerd, die ook wel naar mijn wens was.

Het liefst ben ik wel op zoek naar een Marshall.
Wie kan mij een goeie versterker aanraden? :)

Met vriendelijke groet,

Sander

Dutch66
23 maart 2016, 11:19
Ik 'voel' dat jij een JCM 800 nodig hebt, de 4010 bijvoorbeeld, boostertje ervoor
en 'instant' rock & roll. Gezien de voorbeelden die je geeft wordt het echt niet
veel beter.

Wel iets boven je budget maar dan ben je ook klaar, er staat er een op marktplaats (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/versterkers-bas-en-gitaar/m1033543828-marshall-jcm-800-model-4010.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr)

Sander Groenhuijsen
23 maart 2016, 11:35
Bedankt voor je reactie!

Inderdaad een prachtige versterker qua sound, helaas is mijn budget daar helemaal niet na.
Toch ben ik ook bang dat wanneer ik een versterker koop van rond de 300 euro, ik er ook niet tevreden mee zal wezen.

Denk je dat dit de moeite waard is om hier lang voor te sparen, of heb je nog een ander advies voor een versterker?

Mvg,

Sander.

WillemdaGuide
23 maart 2016, 11:42
Lijkt me zeker waard hier goed voor door te sparen en dan iets te kopen wat je echt wilt hebben en lang plezier van hebt. In de tussentijd zou ik gewoon lekker veel uitproberen. Hierdoor kom je er meer en meer achter wat je precies zoekt.

Sander Groenhuijsen
23 maart 2016, 11:51
Heel erg bedankt voor jullie advies.
Dat gaat dan maar is sparen worden haha!

Nog wel een vraagje:
Die link van die marktplaats advertentie is wel een versterker die al redelijk oud is.
Moet ik nog ergens op letten, en doen die versterkers ongeacht hoe oud ze zijn nog naar toebehoren?

:)

nico verduin
23 maart 2016, 12:00
Er zijn versterkers uit de 60-70'er jaren die het prima doen. De crux zit er meestal in of er wel eens onderhoud aan is gepleegd. Bij de oudere bakken die regelmatig zijn gebruikt (wat overigens beter voor een versterker is) kunnen de elco's en de buizen op raken/zijn. Die moeten op enig moment vervangen worden. Een ervaren techneut kan dat uitstekend voor je doen. Helaas zijn er ook veel "hobby wannabee" techneuten. In de praktijk blijkt meestal dat goedkoop dan duurkoop wordt.

ar250artist
23 maart 2016, 12:06
Als je de vt20 zat bent zou ik doorsparen, je budget is nu wel minimaal. Dat gezegd hebbende: de vt20 zou toch prima gnr sounds moeten kunnen maken. De jcm800 heet dan british 80. Feit blijft dat het natuurlijk heel anders blijft dan de real deal. Een kleine tip voor tijdens het doorsparen: ik gebruikte vroeger vaak een overdrive pedaaltje voor mijn cube 30 en daar werden de scheurgeluiden echt stukken lekkerder van. Bij mij werkte de bad monky prima en die kostte maar een paar tientjes. Succes!

Brad
23 maart 2016, 12:18
Ik vraag me af , wil je er alleen thuis mee spelen of ook in een heavy band . Als je alleen thuis wilt spelen dan is de Orange Micro Dark met bijbehorende cabinet een idee
Dat valt binnen de driehonderd euro

TW-Pieter
23 maart 2016, 12:36
Ik zou inderdaad eerst jezelf afvragen waar je de versterker voor gaat gebruiken. Ik heb eens de fout gemaakt een 50W-buizenbak aan te schaffen voor het zolderkamertje waar ik altijd speel :) Dat ding heeft nooit tot zijn recht kunnen komen.

Als je in een band speelt of gaat spelen is zo'n JCM800 natuurlijk een superoptie, maar het is zonde als je 'm voor thuis constant moet dichtknijpen. Voor 300 euro kun je verder genoeg leuks krijgen, al helemaal als 2e-hands ook een optie is.

WillemdaGuide
23 maart 2016, 12:52
precies, zou ook niet direct aan een JCM800 denken, eerder een DSL50/100 met speakercabje

Sander Groenhuijsen
23 maart 2016, 13:04
Goeie opmerking van jullie.
Ik wil hem vooral voor thuis gebruiken.

Daarnaast treed ik af en toe op, en oefen ik met een beginners bandje. Deze muzikanten zijn 14 tot 18 jaar oud, en die begeleid ik op gitaar.

Ook ben ik wel bezig met een paar andere vrienden van mij om een band op te zetten.
Ideaal zou dus zijn om hem voor zowel thuisgebruik als voor kleine podia te gebruiken.

@Ar250Artist, ik heb alles geprobeerd om die sound te krijgen van GNR, maar ik krijg er te weinig power in.
Vox Valve series vind ik prima als je clean wilt gaan spelen, maar zodra het ruige werk aan bod komt kan je hem afschrijven.
Hardrock gaat heel minimaal, metal klinkt al helemaal voor geen meter (wil niet voor de metal kant gaan, maar is wel leuk af en toe om Metallica ect. te spelen).

Btw, Extra pedaaltje aansluiten is dus ook een optie?

TW-Pieter
23 maart 2016, 13:30
Wellicht is een Blackstar HT5 iets voor je. Gaat hard zat voor een klein zaaltje, maar is thuis ook prima te doen. Geen Marshall, maar zeker in staat om er een prima scheur uit te halen. Ik heb er een tijdje één gehad, maar weg gedaan omdat ik het clean-kanaal niks vond. Er staan er momenteel een paar op Marktplaats die je rond de 300 kunt scoren.

Demo: https://www.youtube.com/watch?v=cwLVcaykrO4

big dooley
23 maart 2016, 14:10
deze past nieuw in het budget
vergelijkbaar met die vox van je, alleen bezit deze voornamelijk geluiden uit hun eigen tuin...
is momenteel nog niet verkrijgbaar, maar dat zou niet lang meer moeten duren...
ik heb mijn yamaha THR10 teruggebracht naar bax, want ik ben een marshall mannetje en ik weet zeker dat deze gaat bevallen


https://www.youtube.com/watch?v=YspNywjPbK8


https://www.youtube.com/watch?v=8woSKbS16_o

big dooley
23 maart 2016, 14:13
nog wat demo's:


https://www.youtube.com/watch?v=8Teo8OgPkL8


https://www.youtube.com/watch?v=ShktzXYTdAc

grayfink
23 maart 2016, 14:36
Maar is dat ook modeling? Kun je dan niet beter een echte nemen? Bv een Peavey Valveking tweedehands scoren?

Joost de Ruig
23 maart 2016, 14:53
Peavey Valveking +1

big dooley
23 maart 2016, 15:00
dit is inderdaad modelling, maar zoals gezegd, marshall concentreert zich voornamelijk op hun eigen gamma.
en zoals de OP al zei, het is voornamelijk voor thuis, daar is een buizenbak veel minder geschikt voor.

Sander Groenhuijsen
23 maart 2016, 15:57
Bedankt voor jullie reactie's!

Heb nu de volgende amps bekeken:

Marshall CODE
Peavey Valveking 20
BlackStar HT5

- De Marshall CODE is op het gebied van technologie en kunnen wel heel vet, maar krijg nou bij het horen van de filmpjes niet echt het idee dat ik deze sounds zoek, tenminste... er ontbreekt iets. (Kan zijn dat dit geen buizen versterker is, en omdat dit maar een YouTube filmpje is)

- De Peavey Valveking 20 schok ik van hoe dikke scheursound erin zat, daar ben ik wel direct weg van. PRACHTIG!
Super Clean channel die een apart maar vet geluid heeft. De overdrive klinkt warm en een goeie scheur erin.

- De BlackStar HT5 is niet helemaal mijn ding, vond hem qua sound niet veel belovend.

-------------------------------------------------

Daarnaast wil ik wel het liefst buizenversterker, buren maken mij niet uit.
Me hele flat pompt de hele dag door DJ Mohammed, dus ze mogen niet janken.

Conclusie: Ik ga die Marshall CODE is ergens proberen, kijken of ik er tevreden mee zal zijn.
Die Peavey ValveKing ga ik in de gaten houden op marktplaats.

Thanks nogmaals voor de reactie's! :D

Brad
23 maart 2016, 16:18
Laat weten wat je gekocht hebt als het zover is

groeten

Sander Groenhuijsen
23 maart 2016, 16:30
Laat weten wat je gekocht hebt als het zover is

groeten

Zou ik doen ;)

munkie
23 maart 2016, 23:26
Jaren 80 Marshall transistor is ook leuk, pre Valvestate dus, made in UK. Ik heb het een Lead 12 gescoord, erg geinig in de huiskamer of studio zeker doorgeprikt naar een goede cab. Ik heb ook een Master Lead combo gehad. Zijn nog goed te betalen.

the sure thing
24 maart 2016, 09:15
Heren toch!

Voor de TS voldoet een goede Valvestate met een 12" speaker toch? Ik krijg daar tenminste prima "zieke" Marshallgeluiden uit!

Je hoeft niet gelijk de real deal, mede vanwege de kosten.



Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

big dooley
24 maart 2016, 10:00
mee eens... een VS100R combo kan prima voldoen...
toch zou ik de code afwachten, je krijgt erg veel voor het geld...
de THR10 die ik anderhalve maand had, is een ontzettend leuke en goedklinkende versterker voor thuis, maar ik gebruikte alleen het derde en vierde versterkermodel... beiden de yamaha versie van marshall...
gebruik ook een roland GR55 gitaarsynth en mijn favoriete cosm versterkermodel die daar op zit is... jawel... een marshall :)

Brad
24 maart 2016, 15:30
Jaren 80 Marshall transistor is ook leuk, pre Valvestate dus, made in UK. Ik heb het een Lead 12 gescoord, erg geinig in de huiskamer of studio zeker doorgeprikt naar een goede cab. Ik heb ook een Master Lead combo gehad. Zijn nog goed te betalen

Hoi ,

Hoe vind je het cleane geluid van die versterker . Ik vond het cleane geluid van die jaren 80 transistor Marshalls altijd wat stijf , in het repetitie complex waar ik veel repeteerde hadden ze er twee staan

Beiden 60 watters

paulusdeBKB
25 maart 2016, 10:03
Inderdaad Marshall Valvestate! De oorspronkelijke 8080, de 8040, de 8240 of de 8280. Check wel even dat ze met de Celestion G12(t?) speakers komen.

In een grotemensenband kunnen deze dingen trouwens niet echt meekomen. Maar voor minder dan 300 euro heb je hiermee wel én een Marshall-scheur, én bruikbaar voor slaapkamer + repetitieruimte. Tweedehands zijn er zat te vinden.

Tonton
25 maart 2016, 11:16
denk ook dat je een valvestate zoekt. staan er veel op marktplaats. heerlijke sounds en veelzijdig en goed(e) koop.
code interssant als je wilt editen en pedals included wil. valvestate is spelen en gaan


Sent from my iPhone using Tapatalk

MikeD
25 maart 2016, 11:28
probeer eens een Peavey windsor top…. lees eerst maar even op internet wat daarover allemaal is geschreven… in wezen een marshall clone die nmm te goed en te goedkoop was en dus heel rap weer uit productie is genomen. Ik heb er zelf een met een 4x12 van Carvin. Betaalbaar (als je er een kan vinden) en ook: Lekker simpel; niet teveel kanalen en knoppen. vereist wel wat gefiedel om er bij lagere volumes (huiskamer nivo) wat scheur uit te krijgen maar dat bereik je ook met een DS 1 of een goeie ouwe big muff ervoor. Als je d'r een kan vinden, blijf je waarschijnlijk wel onder budget en moet je 'alleen' nog even goed cabinet er bij zoeken maar dat hoeft niet per se een 4x12 te zijn.


edit: als je bereid bent naar de oosterburen af te reizen kan je je slag wel slaan… https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-peavey-windsor/k0

die ene voor 190 staat in de buurt van Keulen.. dat is nog te bereizen….

ar250artist
25 maart 2016, 13:34
Mijn eerste versterker was een Peavey Bandit. Kan thuis en in band.

Tabula Rasa
25 maart 2016, 13:40
Zoiets misschien? Jet City JCA22H Buizenversterker + 212 Cabinet
€ 200,00
http://link.marktplaats.nl/m1032850519

almarvk
25 maart 2016, 15:15
Inderdaad. Zat ook al aan Jet City te denken. Top setje voor dat geld!

En anders door sparen voor een Marshall DSL401?

gitaar3
25 maart 2016, 18:13
Wat denk je van een Hughes & Kettner matrix. 100 Watt transistor met 4 kanalen en effecten. Celestion speaker. Scheuren als de beste en geen onderhoud aan buizen. Prijs rond de € 200.

D3nnis
25 maart 2016, 18:55
In een grotemensenband kunnen deze dingen trouwens niet echt meekomen.

--------

én bruikbaar voor slaapkamer + repetitieruimte.

Bedoel je grotemensenband qua sound?
Vwb volume geloof ik dat niet zo; ik sta in de repetitieruimte meestal harder dan live...

paulusdeBKB
25 maart 2016, 20:06
Ik bedoel dat in een grotemensenband veel transistorversterkers niet lekker door de mix heen prikken. Met name de Valvestate heeft daar last van, en dan idd meer in het repetitiehok dan op het podium. Dat komt onder meer omdat je in het repetitiehok vaak door ruimtegebrek te dicht bij je versterker moet staan. Overigens hebben buizenamps daar ook wel last van, vooral als ze door een closed cab gaan.

D3nnis
25 maart 2016, 20:19
Ik bedoel dat in een grotemensenband veel transistorversterkers niet lekker door de mix heen prikken. Met name de Valvestate heeft daar last van

Ah zo, ok!
Wat ik deed toen ik mijn valvestate had, is het distortion kanaal clean zetten, om dan de contour regelaar te kunnen gebruiken als extra geluidsinstelling. Ging wel aardig.

the sure thing
25 maart 2016, 20:42
Die contourknop was ik verliefd op.




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Sander Groenhuijsen
28 maart 2016, 21:46
Beste mensen, nogmaals bedankt voor jullie reactie´s.

Ik kan morgen ochtend eventueel een Marshall Lead 12 (5005) ophalen.
Heb veel informatie gezocht over deze versterker, en denk dat hij prima bij mij past.
Dit moet de 12V versie zijn van de JCM800, dus de slaapkamer versie.
Hij moet qua clean sound mwhah zijn (gebruik ik toch bijna niet), maar voor de scheursound moet hij perfect zijn.

Ik kan hem ophalen voor 120 euries, is dit een goeie prijs hier voor?
En waar moet ik op letten?
En is dit een prima tijdelijke optie voor een versterker als ik wil doorsparen voor een JCM800?

Mvg,

Sander.

fastfolkert
28 maart 2016, 22:53
Beste mensen, nogmaals bedankt voor jullie reactie´s.

Ik kan morgen ochtend eventueel een Marshall Lead 12 (5005) ophalen.
Heb veel informatie gezocht over deze versterker, en denk dat hij prima bij mij past.
Dit moet de 12V versie zijn van de JCM800, dus de slaapkamer versie..

Ik heb ook een lead 12 (en ook een lead 30 btw) en kan je vertellen dat dat no-way naar een buizenbak klinkt.
Het ding klinkt alleen OK als je de gain flink open draait; of als je er een Tubescreamer oid voor zet.
Clean is niks en het 10" speakertje klinkt kil en steriel. Dynamisch is hij ook al niet.

120 Euro vind ik erg veel; die van mij kostte twee tientjes (5 jaar terug, iemand moest er van af), maar voor 120 Euro zijn ook tweedehands leuke dynamische versterkers te koop.