PDA

View Full Version : Kastanje als bodyhout?



Kim Wilson
23 maart 2016, 09:09
Een paar weken geleden is een iconische kastanjeboom omgelegd, die eeuwenlang het straatbeeld van Hasselt heeft gesierd. Nu zou ik daar dus met een beetje geluk een stuk van kunnen krijgen. Het lijkt mij geweldig om een gitaar (of meer) te bouwen van die kastanjeboom, die iedereen in Hasselt kent en wel associaties mee heeft.

Mijn vraag is tweeledig. Is kastanje een beetje te gebruiken als bodyhout voor een telecaster? Geluidskwaliteit is niet prio 1, het gaat vooral om de symboliek, het feit dat er een gitaar is gemaakt van juist die ene boom.
En moet bodyhout altijd kwartiers gezaagd zijn, of is dat alleen echt van belang bij de hals?

Rizz
23 maart 2016, 09:18
Dosse gezaagd hout geeft vaak een mooiere tekening. Belangrijker is dat het stabiel is. En dat gaat nog wel een paar jaar duren. Op een goede plek gezaagd oplatten en lekker op het gemak laten drogen.

Of het geschikt is.. Lijkt mij wel, gezien de discussie over waar het geluid nu werkelijk vandaan komt. Blijft een gok totdat het gedroogd is. Of het dan lekker resonant is of een doffe plof geeft als je er op klopt..

Kim Wilson
23 maart 2016, 09:30
Ja, zeker als ik het op een cm of 6 dik laat zagen, moet dat nog wel een paar jaar in het schuurtje liggen. Maar dat maakt me niet zoveel uit. Thanks in elk geval voor je reactie!

Kim Wilson
23 maart 2016, 09:33
Wat zou je trouwens liever doen, één- of tweedelig?

Thiez
23 maart 2016, 09:34
Ja, zeker als ik het op een cm of 6 dik laat zagen, moet dat nog wel een paar jaar in het schuurtje liggen. Maar dat maakt me niet zoveel uit. Thanks in elk geval voor je reactie!

Wat betreft of kastanjehout geschikt is voor een body, geen idee. Maar zeker het proberen waard toch? Ik heb nog een projectje in de planning met eiken en meranti, om de simpele reden dat ik dit hout gratis kon krijgen.

Het kwartiers zagen van het hout is voor de hals belangrijker dan voor de body, zoals hierboven gezegd is dosse vaak mooier om te zien met een speelsere nerf.

Een paar jaar drogen lijkt me zeker nodig, overigens zou ik dit niet in de schuurtje doen. Het beste is oplatten buiten, op een plaats waar de wind er goed doorheen kan. Anders heb je kans dat er schimmel op/in het hout komt.

Tabula Rasa
23 maart 2016, 10:10
Zou twee of drie delig doen, dan kan.je het zo verlijmen dat de delen elkaars werking een beetje opheffen. Stel dat je eendelige begint en het trekt te erg krom, dan kan je er later ook twee of drie smallere delen van maken en die bekantrechten en verlijmen. Zorg bij eendelig dat je stuk wel breed genoeg is ivm het eventuele verlies bij verzagen, haaks maken eb verlijmen.
Kwartiers is niet nodig bij een body.

rickkoorman
30 maart 2016, 09:51
Het ligt er ook enorm aan welke kastanje soort het is. Heb je een foto ?

Kim Wilson
30 maart 2016, 09:52
Het is een hele oude tamme kastanje.

barno
30 maart 2016, 13:01
Kan zeker, alle hout kan.

Gewicht kan een issue zijn, thinlinen lost dat op.

Zacht hout (denk dat kastanje daarbij hoort?) zal sneller deuken maar who cares. Kan voorkomen worden met een harde finish als je wil.

Drogen: een inch per jaar is een minimum. Als je het kan recht kan zagen op 5 cm dikte hou je genoeg over om een standaard body dikte te bekomen na vandiktebank (tussen 4 en 4,5cm). Voor het drogen kopse kanten sealen met lijm zodat ie daar niet vlugger droogt en gaat splijten.

Hendrik1970
30 maart 2016, 18:27
Kastanje hout (tamme) is een van de Europese hardhoutsoorten, vergelijkbaar met eiken, qua, invloeden van buiten af.

rickkoorman
31 maart 2016, 13:37
Van tamme kastanje heb ik al een aantal stukken geleverd voor de bouw van elektrische gitaren. Dit waren mooie lichte stukken. Het is inderdaad een redelijk harde houtsoort. Dosse gezaagd lijkt me geen probleem. De enige uitdaging die je hebt is het terugbrengen van de vochtigheid in het hout.

Javaca
1 april 2016, 13:26
Het houdt het een beetje tussen eiken en essen. Niets mis mee.

Een paar jaar geleden heeft Martin van der Wilt de eerste prijs op de meeting gehaald met een gitaar gemaakt van een tamme kastanje uit Zeist.