PDA

View Full Version : Vervangen buis Micro Terror



Brad
22 maart 2016, 20:57
Hoi ,

Ik heb even een vraag aan Micro Terror bezitters van dit Forum . Op een ander forum heeft een Micro Terror bezitter de 12ax7 buis vervangen door een 12au7
Volgens hem zou dat deze versterker nog levendiger doen klinken . Heeft iemand ervaring hiermee ? Lijkt mij interessant

Tabula Rasa
22 maart 2016, 21:04
Gewoon proberen zou ik zeggen gezien die digitaal/analoog discussie.
Iemand kan wel vertellen hoe het klinkt, maar ervaring leert dat jij daar toch geen klap mee kan.

Test het gewoon zelf.

Tabula Rasa
22 maart 2016, 21:07
Ohja, ik kan.natuurlijk ook een heel verhaal over verschillende versterkingsfactor, stroom, headroom, loadlijnen bij beide types buizen gaan schrijven.... Maar testen lijkt me een beter plan.

Gearjunkie
22 maart 2016, 23:04
Je verliest veel gain. Ik noem dat niet 'levendiger'.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brad
22 maart 2016, 23:06
En gaat dat verlies van gain ook gepaard met meer headroom of blijft dat ongeveer gelijk ?

Gearjunkie
22 maart 2016, 23:12
Nee zeker niet, al lijkt dat misschien zo. Je verlaagt de spanning van je geluidssignaal tussen de voor- en eindtrap van de Orange.
Stel je voor dat je je volumeknop maar tussen 1 en 4 kan gebruiken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Midwolda
22 maart 2016, 23:19
Gewoon proberen, er gaat niets stuk van.
Paar dagen mee spelen om er aan te wennen.
Als je het niets vindt dan kun je het zo weer terugzetten.
En dan weer hier melden hoe je het vond klinken, natuurlijk.

Brad
22 maart 2016, 23:40
Ok ik zal eens kijken , dank voor de reacties zover

raabje
23 maart 2016, 10:54
Nu heb ik geen Micro Terror, ik heb in een Marshall JTM30 de V1 en V2 buis wel eens vervangen door 12AY7 buizen.

Mijn ervaring is heel dubbel, met 1 of 2 12AY7's wordt de amp heel tam, en zelfs master volume kan helemaal opengedraaid worden. Alleen kleurt mastervolume het geluid niet echt heel bijzonder (misschien door gebrek aan een hoog input signaal). En met de 12AY7 buizen verdwijnt er wat in het geluid, wordt wat vlakker, minder sprankelend, minder harmonische o.i.d, de buis heeft een ander karakter.

Nu heeft een 12AU7 nog minder gain dan een 12AY7, toch? Ik kan me niet goed voorstellen dat de amp levendiger wordt. Is het niet gewoon de transistor poweramp die harder gaat werken en wat extra's geeft?

nico verduin
23 maart 2016, 11:54
Elke versterker zal anders klinken met andere buizen. Zelfs de volgorde kan bepalend zijn. Ik heb in het verleden wel eens met klanten een luister sessie gehouden gewoon om het verschil te horen van verschillende pre-amp buizen. Hierbij maakt zelfs de plek wat uit.
Bij een Princeton bleek bijvoorbeeld een 5751 op V1 en een EH goldpin 12AX7 op V4 de mooiste combi te geven. Draaide je beide om dan werd het bagger.
Realiseer ook dat de eerste trap van een versterker is het signaal meer naar 'lijn' volt niveaus te brengen. Dit komt de S/N(signal noise) ratio ten goede. in andere woorden de ruis is relatief minder tov het geluid. Ga je een lagere gain trap erin gooien met dezelfde instelling heeft dat effect op de versterking, headroom (niet altijd ten goede) en evt. meer/minder ruis.
En aangezien de 1e en 2e trap vaak dezelfde buis is (met een toonstack in het midden) gaat dat invloed hebben op zowel de trappen als de toonregeling.

Eigenlijk moet je gewoon proberen wat andere buizen op de kop te tikken en gaan proberen. Een oude miniwatt ECC83 (al is die oud) zou zo maar eens voor verassingen kunnen zorgen. Dit zegt overigens niets over kwaliteit van of levensduur van de buis.