PDA

View Full Version : Flightcase niet naar wens, wat nu?



gitaargod
22 maart 2016, 18:57
Ik heb even jullie mening nodig:

Ik heb via internet een flightcase besteld bij een gitaarwinkel. De maten heb ik op de mm precies doorgegeven.

Gisteren werd hij dan geleverd, met een vrachtwagen op een pallet. Niet zomaar even met de post.

Toen ik verpakking er af haalde zag ik dat er 2 hoeken zijn beschadigd, 2 flinke deuken in de bolhoeken, alsof hij een flinke val heeft gemaakt. De case zelf is qua constructie verder oké, geen beschadigingen.

Naast de beschadigingen is hij ook 1 cm te breed gemaakt. De versterker past er gelukkig wel in. Het is ook niet heel erg te groot, maar het is niet zoals ik had gevraagd.

Ik heb gebeld met het bedrijf en ze gaan daar overleggen hoe ze dit willen oplossen. Misschien krijg ik wat korting.

Omdat de case niet veel te breed is (1cm) en de beschadigingen niet ten koste gaan van de kwaliteit wil ik hem misschien wel houden.

Bestaat er een soort vuistregel voor een kortingspercentage bij dit soort zaken? Of zouden jullie de case gewoon retour doen?

Ik hoor het graag.

Joost de Ruig
22 maart 2016, 19:04
Wat heb je voor de case betaald? Ik heb jaren bij een verzekeraar gewerkt en in de schaderegeling boden wij standaard 25% compensatie aan, maar daar werd soms over onderhandeld. Jij hebt de troefkaart in handen: er is niet volgens afspraak geleverd. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor de wijze van verpakking, dus kunnen ook niet bij de transporteur iets verhalen. Daarnaast is er de issue over de afmetingen. Ik zou 1/3 korting voorstellen, met het minimale 1/4 in het achterhoofd.

D3nnis
22 maart 2016, 19:10
Ik zou vooral eerst voor jezelf bepalen of je ermee wilt leven of niet. Dat geld ben je misschien snel vergeten, maar de fout in de case misschien niet.
Alhoewel dat misschien nog op te lossen zou zijn met dikker schuim in de binnenkant?

Verstuurd vanaf mijn C6603 met Tapatalk

Gearjunkie
22 maart 2016, 19:47
Kunnen ze je niet twee nieuwe bolhoeken leveren? Deuken in een dure nieuwe case zou ik flink van balen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

gitaargod
23 maart 2016, 00:27
1/3 korting dat ga ik proberen, minimaal 1/4, ander moeten ze hem maar ruilen, dat kost hun denk ik dan wel meer.

fredjuh
23 maart 2016, 12:57
Ik zou er 2 mooie nieuwe bolhoeken opzetten en er een matje 1 cm schuim in lijmen om hem perfect te maken, en dan materiaal + arbeid verhalen. Als je m niet fixt blijf je ermee zitten en terug is zo'n gedoe.
my 2 cents

gitaargod
23 maart 2016, 19:02
Het ziet er na uit dat ze proberen er onder uit te komen, de klacht gaat van de ene naar de andere afdeling. Ik heb met PayPal betaald en ga als het volgende week dinsdag niet is opgelost een klacht indienen bij PayPal. Dat kan binnen 45 dagen na betaling. Misschien dat ze dan inzien dat ze correct moeten reageren. Wel triest, ik heb wel vier keer vooraf gebeld en maten op foto doorgemaild en dan gaat het zo mis. De foto's van de schade en de foute maat zijn niet genoeg. Ik had een foto moeten maken vooraf het uitpakken zeggen ze. Enkele keren nu weer gebeld, ik ben er wel klaar mee.

nico verduin
23 maart 2016, 19:47
Komt ie uit het buitenland dan?

gitaargod
23 maart 2016, 20:37
Komt ie uit het buitenland dan?

Uit Duitsland, in Nederland was deze minimaal 100 Euro duurder, maar misschien wel betrouwbaarder. We zien wel. Ik snap niet waarom mensen zo doen: fouten maken, beschadigd leveren, en dan ook nog proberen je ontmoedigen door de schadeafhandeling te vertragen.

nico verduin
24 maart 2016, 08:33
Uit Duitsland, in Nederland was deze minimaal 100 Euro duurder, maar misschien wel betrouwbaarder. We zien wel. Ik snap niet waarom mensen zo doen: fouten maken, beschadigd leveren, en dan ook nog proberen je ontmoedigen door de schadeafhandeling te vertragen.penny wise pound foolish misschien?
Tja het kwaliteits aspect is nu eenmaal een stuk minder geworden. We willen nu alles voor het goedkoopste van het goedkoopste.. Daarmee komt vakmanschap in het gedrang...en als je dat lang genoeg volhoud, dan is het helemaal weg. Je geeft het zelf aan... Die Duitsers waren goedkoper. Dan is het niet uitgesloten dat die weer gebruik maken van de allergoedkoopste krachten om het uit te voeren... En die werkkrachten interesseert het geen bal. Die hebben maar een belang... zorgen voor inkomsten (onderste laag Maslov). Die hebben geen toekomstig belang. Immers als het minder gaat worden ze er toch uitgeknikkerd. Dus waarom zou je verder kijken dan vandaag. En als het management voldoende omzet maakt, gaat jouw reactie weinig invloed hebben.

D3nnis
24 maart 2016, 10:13
Die Duitsers waren goedkoper. Dan is het niet uitgesloten dat die weer gebruik maken van de allergoedkoopste krachten om het uit te voeren... En die werkkrachten interesseert het geen bal. Die hebben maar een belang... zorgen voor inkomsten (onderste laag Maslov). Die hebben geen toekomstig belang. Immers als het minder gaat worden ze er toch uitgeknikkerd.

Ja, want als je meer betaalt dan gebeurt dit allemaal niet.
Meer betalen is in veel gevallen toch ook gewoon afkopen van gevoel.

gitaargod
24 maart 2016, 11:32
Net weer een mail gehad. Nu komen ze met het verhaal dat er bewust gekozen is om groter te bouwen. Dit heeft te maken met de onderdruk waardoor de deksel er gemakkelijker van af gaat. Mijn andere Flightcases (made in NL) waren altijd op de mm precies, en de deksel ging altijd zonder problemen er vanaf. Ik heb hun meegedeeld dat ze hadden moeten bouwen naar mijn doorgegeven maten, bewuste afwijking hadden ze met mij vooraf moeten bespreken. Wat heb ik toch een hekel aan dit soort spelletjes! Ik wou nog drie cases bij hun bestellen, dat gaat dus niet door.

nico verduin
24 maart 2016, 11:34
Ja, want als je meer betaalt dan gebeurt dit allemaal niet.
Meer betalen is in veel gevallen toch ook gewoon afkopen van gevoel.Ach ja.... hoe kortzichtig kan je zijn.....

D3nnis
24 maart 2016, 11:37
Ach ja.... hoe kortzichtig kan je zijn.....
Dat vind ik echt onzin.
Het "je krijgt waarvoor je betaalt" geldt maar tot op zekere hoogte; óók als je meer betaalt gaat het lang niet altijd goed, en wordt het lang niet altijd direct zonder geouwehoer opgelost.
Je mag mij kortzichtig vinden, maar het is gewoon de realiteit.

Dutch66
24 maart 2016, 15:00
Tja, je laat iets specifiek 'op maat' maken, als bij aflevering dan blijkt dat de maatvoering niet klopt,
dan heb je feitelijk een ander/verkeerd product gekregen. Ik kan me slecht voorstellen dat er echt
een richtsnoer is voor compensatie in dit soort gevallen. Want wat de 'restwaarde' is van een dergelijk
product is namelijk sterk afhankelijk van de toepassing die de koper voor ogen had...

Het is een afweging die je natuurlijk zelf moet maken, maar laat je niet beïnvloeden door de 'hassle'
die een eventuele retournering met zich meebrengt. De opdracht was een flightcase precies op
maat en naar jouw wensen, en die is simpelweg niet geleverd...

MikeD
25 maart 2016, 11:40
op het gevaar af dat ik weer eens in mijn professionele modus schiet: je hebt iets besteld met vooraf bepaalde specificaties. de leverancier is die overeenkomst aangegaan en had dus moeten leveren wat die specificaties had. Een product dat niet de overeengekomen specificaties (afmetingen) heeft, is dus niet 'conform de overeenkomst' . In beginsel heb je recht op herstel van de tekortkoming of op ontbinding van de overeenkomst . Dus: terugsturen en geld terug vragen. Maar vervolgens beland je in het moeras dat ziet op de vraag of de afwijking (in jargon: "tekortkoming" een ontbinding van de overeenkomst rechtvaardigt. Hoe zit het met de algemene voorwaarden waaronder je hebt besteld / gekocht? wat bepalen die over de rechten van de koper op het moment dat het product afwijkt van de overeengekomen specificaties? En ook: heb je gekocht als consument of als 'zakelijke' koper?

gitaargod
31 maart 2016, 18:23
De Flightcasebouwer (Thoncase, Thomann) blijft er bij dat vanwege een onderdruk tegen te gaan bewust 1cm groter gebouwd wordt. Daar kan ik niets aan doen, ik moet het maar accepteren. Voor de beschadigingen willen ze me een korting geven van 60 Euro. Onder protest ben ik hier maar mee akkoord gegaan. Waar kan ik nu het beste mijn volgende flightcase bestellen, zonder er een kapitaal voor moeten te betalen? Thomann is niet meer betrouwbaar, als ik 1 cm kleiner opgeef en ze maken het toevallig precies op "maat" dan heb ik een te kleine flightcase.

showband
31 maart 2016, 18:41
-staat ergens beschreven dat ze "een standaard maatafwijking" gebruiken van 1 cm?
-Moet die maatafwijking dan niet bij alle zijden? zowel L als B als H..... niet alleen 1 cm te breed
-is thomann lid van waarborg thuiskoop?

de kapotte bolhoeken mogen ze op eigen kosten vervangen. Dat is redelijk. Maar je hebt gewoon recht op ontbinding koop wegens de maat.

van hun site: Uitsluiting van het herroepingsrecht
Het herroepingsrecht is niet van kracht bij levering van goederen die niet zijn voorgefabriceerd en waaraan thomann voor de productie ervan een individuele keuze of bepaling door de consument ten grondslag lag of die duidelijk zijn toegesneden op de persoonlijke behoeften van de consument,

Deze moet je aanhalen en daarbij zeggen dat zij niet een product hebben geleverd waaraan jouw individuele keuze of bepaling aan ten grondslag lag.
Zij hebben alsnog de maten aangepast volgens hun zelfverzonnen standaard namelijk....


retourformulier staat hier:
http://www.thomann.de/pics/atg/atgdata/document/misc/cancellation_form_nl.pdf

Heynis
31 maart 2016, 21:27
Volgens het Europees recht staat Thomann hoogstwaarschijnlijk in zijn gelijk, behalve de bolhoeken. Het recht biedt je wel de mogelijkheid de koop te ontbinden op basis van de schade, mits geen andere overeenkomst daaromtrent gesloten wordt.

nico verduin
1 april 2016, 16:17
Het is altijd zo leuk hoe men aangeeft dat je "recht heb op....". Maar ga jij maar eens een zaak aanspannen tegen een bedrijf in het buitenland waarvan jij vind dat je gelijk hebt en de buitenlandse partij niet. Elke rechtsbijstand zal niet verder gaan dan een brief schrijven of nog eerder de hele zaak afkopen. Is veel goedkoper.
En als je geen rechtsbijstand of een vriendje als advocaat, die kennelijk er de tijd voor heeft, hebt..... succes...
Een negatieve review op Thomann gaat geen verschil maken bij ze.
Mssr...eh.... succes :)

gitaargod
1 april 2016, 16:42
Slechte recensies zijn nooit goed, iedereen die googled op een flightcase van thomann zal deze topic ook tegenkomen en misschien daarom niet bij hun bestellen. Ook al zijn het maar 100 potentiële klanten per jaar die ergens anders bestellen, dat wil je als bedrijf toch niet? Nu is het wel de vraag waar kun je een betaalbare flightcase bestellen? Uit wanhoop heb ik voor thomann gekozen, liever niet nog een keer.

motorhan
1 april 2016, 16:50
TS heeft het voorstel toch geaccepteerd dus is er geen reden om er verder over te discussiëren van terugsturen en koop ongedaan maken.
Het is te hopen dat een volgende leverancier niet meeleest op dit Forum anders zullen ze snel zeggen het is beter dat u elders besteld of in grote letters maatafwijkingen van ....... % behouden wij ons voor.
Er zijn ook mensen die zoeken overal wat of ze kunnen vinden dat er een reden is om korting te krijgen.
1cm groter wat is het probleem? mag ie nu niet meer het vliegtuig in of moet je bijbetalen.

gitaargod
1 april 2016, 17:03
TS heeft het voorstel toch geaccepteerd dus is er geen reden om er verder over te discussiëren van terugsturen en koop ongedaan maken.
Het is te hopen dat een volgende leverancier niet meeleest op dit Forum anders zullen ze snel zeggen het is beter dat u elders besteld of in grote letters maatafwijkingen van ....... % behouden wij ons voor.
Er zijn ook mensen die zoeken overal wat of ze kunnen vinden dat er een reden is om korting te krijgen.
1cm groter wat is het probleem? mag ie nu niet meer het vliegtuig in of moet je bijbetalen.

Het probleem is de houding van de verkoper en het lulverhaal van de onderdruk. Als ze gewoon hadden toegegeven hadden dat het iets breed was geworden en niet precies op maat kunnen bouwen dan had ik dat kunnen accepteren. Maar ze behandelen je gewoon als een idioot en dulden geen tegenspraak en doen niets met adviezen vooraf. Daarbij komt dan nog de schade. Ja ik 60 Euro korting geaccepteerd voor de schade, niet voor foute maat. Dus case closed. Wel met een raar gevoel.

D3nnis
1 april 2016, 17:29
1cm groter wat is het probleem? mag ie nu niet meer het vliegtuig in of moet je bijbetalen.

Wat is volgens jou dan niet meer acceptabel?
2cm?
5?
30?

Ik ben benieuwd als jij een zilvergrijze auto nieuw zou kopen en er wordt een roze afgeleverd....accepteer je dat dan, zolang de wegenbelasting maar niet hoger is?

nico verduin
1 april 2016, 17:37
Slechte recensies zijn nooit goed, iedereen die googled op een flightcase van thomann zal deze topic ook tegenkomen en misschien daarom niet bij hun bestellen. Ook al zijn het maar 100 potentiële klanten per jaar die ergens anders bestellen, dat wil je als bedrijf toch niet? Nu is het wel de vraag waar kun je een betaalbare flightcase bestellen? Uit wanhoop heb ik voor thomann gekozen, liever niet nog een keer.Ik zou het twijfelachtig vinden als een bedrijf vrijwel geen negatieve recensies heeft. Een ontevreden klant heb je altijd wel en niet iedereen is redelijk. Het zij zo. Verder heb ik geen idee hoeveel zij van die dingen verkopen per jaar. Wel heb ik zoiets van "Als ze van alles verkopen...... dan is het het meestal net niet". Dat zijn meestal de bedrijven met massale inkoop, goedkoop personeel, dozenschuivers enz. De enkeling daarin uitgezonderd. Want af en toe kom je er een tegen die inhoudelijk wordt gehinderd door kennis :). Maar de meeste gaat het alleen om verkopen met zo weinig mogelijk kosten. Als die jongens Europees werken.....

catab
1 april 2016, 18:05
Een zaak van zo iets maken heeft geen zin , zelfs als je gelijk krijgt ben je zo een 3 a 4 honderd kwijt.
Geloof me ik heb een eigen zaak gehad en helaas hier ook mee te maken gehad.
Daarnaast heb je ook nog kleine letters een afwijking van 1 cm is misschien gewoon volgens hun voorwaarden mogelijk.
Zelf als het er niet letterlijk instaat , maar in de zin van "in redelijkheid"en mogelijkheid van enig sinds afwijkende maten. etc.
Conclusie is jij wilt een case en zij kunnen hem niet maken. Dus niet meer bestellen bij hun.
Als je er niets mee kunt en zij willen niets voor je doen of te gemoed komen dan houd het gewoon op maar jammer van het geld is het wel.

cannondale_01
1 april 2016, 21:57
[QUOTE= Nu is het wel de vraag waar kun je een betaalbare flightcase bestellen? Uit wanhoop heb ik voor thomann gekozen, liever niet nog een keer.[/QUOTE]

Astral Cases in Noord Scharwoude (NH). Een professioneel casebouwer die voor de particulier en grote bedrijven bouwt. Als je zijn loods binnenkomt denk je dat je bij Malle Pietje binnenkomt. Overal stof en gereedschap en zomaar een lamineer machine. Nog meer stof en nog meer gereedschap en zomaar ..... Schijn bedriegt (zoals zo vaak). Voor de particulier matcht hij de prijs met de Thomannen en de Baxxen. Daar hoef je niet eens om te vragen. Service ??? Als je door voortschrijdend inzicht wijzigingen wil doorvoeren in de case pakt hij dat gewoon op. Meestal for free.
De man is recht door zee en geen ge-bullshit (wederzijds overigens).

Ik ben geen familie alleen maar een klant:seriousf:

motorhan
2 april 2016, 15:19
Wat is volgens jou dan niet meer acceptabel?
2cm?
5?
30?

Ik ben benieuwd als jij een zilvergrijze auto nieuw zou kopen en er wordt een roze afgeleverd....accepteer je dat dan, zolang de wegenbelasting maar niet hoger is?

Ik denk dat je appels met iets anders vergelijkt. de kist is verder in orde begrijp ik nu is ie 1cm groter wat voor hinder ondervind je daarvan. bijna alle fabrikanten hebben voor maatwerk een tolerantie hoeveel is acceptabel dat zal per product verschillen. ook weet ik uit ervaring dat die tolerantie soms wordt opgerekt..

Het zou pas vervelend en onacceptabel zijn als hetgeen er in moet er niet in paste. en stel nu dat het bedrijf er een vergoeding tegenover zet, dan is het ineens wel acceptabel. vreemd.

Voor internet aankopen gelden toch bepaalde regels, als ik een product kreeg wat me niet aan stond zou ik het volgens de voorwaarden retourneren en geld terg vragen of een onbeschadigd correct product vragen.

TS zegt hij heeft uit wanhoop bij Thoman besteld, zegt ook iets over de besteller schijnbaar niet zo makkelijk een gewenst product te krijgen. en dan moet je misschien iets accepteren, anders blijft het aan je knagen en daar heb je ook niets aan.

Thoman had natuurlijk zonder vergoeding te geven op een betere manier kunnen communiceren zonder L.... verhalen daar wek je alleen maar wrevel mee.

Maar mij is nog steeds niet duidelijk wat voor probleem er nu is dat de kist 1 cm groter is. Als ie daardoor niet meer in de auto zou passen snap ik het. of gaat het er om ik heb dat gevraagd en niet gekregen wat ik vroeg.

D3nnis
2 april 2016, 15:30
Ik denk dat je appels met iets anders vergelijkt. de kist is verder in orde begrijp ik nu is ie 1cm groter wat voor hinder ondervind je daarvan. bijna alle fabrikanten hebben voor maatwerk een tolerantie hoeveel is acceptabel dat zal per product verschillen.

Daar gaat het dus om, wat is die tolerantie en waarom wordt die niet gecommuniceerd.
Jij gaat nu voor een ander bepalen dat die 1cm acceptabel is, maar dat is eigenlijk niet te bepalen toch?

Joost de Ruig
2 april 2016, 15:45
Daar gaat het dus om, wat is die tolerantie en waarom wordt die niet gecommuniceerd.
Jij gaat nu voor een ander bepalen dat die 1cm acceptabel is, maar dat is eigenlijk niet te bepalen toch?

Als ik bij mijn stoffeerwerk van bv een autostoel een marge van 1 cm aan zou houden, loop ik dikke kans dat de helft van mijn klanten mij hobbezakwerk zouden verwijten. En terecht.

gitaargod
2 april 2016, 20:48
Als ik de klantenservice vooraf vraag maken jullie echt op de mm precies en het antwoord is "natuurlijk meneer" en achteraf zeggen ze "dat weten we niet zeker, we moeten dit even bij de bouwer navragen" en dan krijg vaag verhaal over onderdruk. Ik leg hun dan uit dat andere flightcasebouwers (moet ik wel 800km voor rijden) dit niet kennen en op maat bouwen en daarop reageren ze dan niet, dan voel ik gewoon een beetje in de maling genomen. Ik kan echt wel leven met die stomme 1 cm, het gaat me om hun belachelijke in de maling nemen en het getreuzel van twee weken. Hoe moet dat dan de volgende keer? Nogmaals, de vergoeding is voor de beschadigingen. Voor de rest nemen ze geen verantwoordelijkheid en houden ze er niet van dat hun klanten niet genoegen nemen met hun onzinverhalen.

Joost de Ruig
2 april 2016, 21:00
Tja, ik heb ook een keer een akkevietje met ze gehad. Ik had een nieuwe tuner voor op mijn floorboard bij hen gekocht en het ding was gewoon niet accuraat en niet stabiel. Mijn twee andere tuners gaven tov elkaar een exact gelijk resultaat en deze zat er altijd een streepje onder. Hun technische dienst heeft er naar gekeken en gaf aan dat hij aan de fabrieksspecificaties voldeed. Tja, die bepalen hun eigen normen en als bij hen een A 439 hrz is ipv 440, dan is de discussie gesloten. Ik had voorgesteld met bijbetaling een duurder model bij hen te kopen, maar kreeg de oude teruggestuurd. Dom van ze, nu zijn ze om een paar tientjes een klant kwijt....

guitarkid
11 april 2016, 19:54
Ik vraag me af hoe je deuken in bolhoeken krijgt. Dat moet een beste klap geweest zijn. Overigens, de bolhoeken vervangen is dan logisch, Thomann zou ze moeten leveren, maar niet iedereen heeft bijv. een poptang om ze zelf goed te monteren.
En wat betreft de maatvoering, ik heb vroeger enorm veel cases gebouwd in een flightcasebedrijf en laat nu ook nog regelmatig iets maken, maar ze waren en zijn altijd tot op de mm nauwkeurig! Da's niet zo moeilijk als je de juiste gereedschappen hebt. En je mag toch aannemen dat dat bij een professionele bouwer wel voor elkaar is. Bovendien, daar zijn ontwerpprogramma's voor die exact uitrekenen hoe groot de verschillende platen moeten zijn, rekening houdend met schuimdikte, locatiestrip etc.

guitarkid
17 april 2016, 15:51
Ik kwam zojuist toevallig op de Thomann-site dit tegen:

http://www.thomann.de/nl/koffers_rekken_gigbags.html

"millimeter nauwkeurige configuratie" is de claim!!! Je kunt dus via de "configurator" de exacte binnenmaten (in cm of mm) opgeven, met of zonder schuim (10, 20 of 30 mm). Als je de binnenmaten invoert zie je vanzelf ook de buitenmaten zich aanpassen als je bijv. het schuim (weer) weglaat.
Dat zou toch niet fout moeten gaan......
Nergens staat trouwens iets over dat vanwege "onderdruk" de case iets groter wordt. Dat zou ook belachelijk zijn, want ze weten toch niet wat jij er in gaat doen. Ik neem zelf altijd ong. 1 cm totale speling, om te voorkomen dat de stolp lastig over de versterker gaat. Iets waarmee je dan bij de maatvoering zelf al rekening houdt. En dan gaan zij dus daar nog ongevraagd een cm bij op doen...? Idioot!!

Ik heb zelf wel een aantal Thon-cases voor mijn PA-setje. Gewoon stockcases voor statieven, kabels, 19" apparaten etc. Niets mis mee, ze gaan al jaren probleemloos (lang niet altijd zachtzinnig) in en uit de auto en nog nooit schade gehad! Ik zou ook zeker een "op maat-case" bij ze durven bestellen, maar zou dan wel duidelijk aangeven dat er van de door mij opgegeven maten niet mag worden afgeweken!!! ;)