PDA

View Full Version : Whiplash



Duhsjaak
22 maart 2016, 14:01
Niet over onbekommerd feesten, maar over de verschillende manier van communiceren tussen mannen en vrouwen.

http://picosong.com/ADjC

Rommelig en luidruchtig but great fun. Om te maken in ieder geval.

Als je aandachtig luistert, krijg je al snel de vraag: Wat ben je afwezig, waar denk je aan?'
Al dat bevestigen dat ze nodig schijnen te hebben. Je krijgt er wat van:

Whiplash

Los van de aloude bril omhoog
bril naar beneden discussie
empathie is de weg naar je hart
slow resultaat food maar geen brie

Los van de resultaten van de
rondslingerende sokken
is daar een oplossing voor of niet
hé, we zouden toch niet jokken

br
Wie zegt dat een man niet
invoelend luisteren kan
daarop heb ik speciaal geoefend
en ben nog steeds een echte man

Ref
Ik knik heel begripvol, ja ja ja
druk hoor, kinderen naar de crèche
sjonge, al dat ja ja bevestigen
ik krijg zowat een whiplash

Los van het gegeven dat een vent
g'richt is op resultaten
haalt ie nèt iets te vaak zijn neus op?
of is ie wat drinken met zijn maten

Los van het idee dat tegenspreken
geen ruk helpt ben ik bang
geef haar gelijk en dan snel naar bed
's welbegrepen eigenbelang

br
Wie zegt er dat een man niet
invoelend luisteren kan
daarop heb ik speciaal geoefend
en ben nog steeds een echte man

Ref
Ik knik heel begripvol, ja ja ja
druk hoor, kinderen naar de crèche
sjonge, al dat ja ja bevestigen
ik krijg zowat een whiplash

W27dec2015


Gatt grootmembraan mic
ME20 loop station voor koortjes
Cort Aero 11 gitaar
EH Soul Food pedaal
ART buizen pre amp
Boss BR1200CD opname ding
finger drum app

De klank van de bas is een regelrecht eerbetoon aan de bassisten van de Grateful Dead en de Jefferson Airplane. Zij hebben jarenlang op een Guild StarFireII gespeeld. En zijn in allerlei videos nog te zien met planken op hun bas. Daar achter zat bergen elektronica om ze actief te maken.

Opnieuw een lied dat je hoort groeien.

Afijn, enjoy.
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
22 maart 2016, 19:49
Lekker soundje hoor en die basriff is top.

Duhsjaak
23 maart 2016, 19:26
die m/v comunicatie hoor ik niet niet zo
voor rest best een leuk liedje maar net te veel herhaling en dus wat te lang imo

Vriend,
Heb je de tekst gelezen?
Alleen dat hij een tukkie gaat doen na de daad en tegen haar zegt dat hij het niet als een bezwaar ziet dat zij onderwijlk het huis stofzuigt staat in een andere tekst.

Voor de rest ongeveer alles gecoverd volgens mij.
Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
23 maart 2016, 19:29
Lekker soundje hoor en die basriff is top.

Ah...., dank! Daarmee ben ik blij. Ik vond het een beetje raar dat er zo weinig ruimte was voor liedjes met afwisselende hoofdrol van bas en gitaar dat het me leuk leek daaraan iets te doen.
En naar het eind toe werd het rifje steeds strakker, dus ik ben er wel trots op eigenlijk.

Je had het over uit de comfortzone. Dat was deze zeker.

Leuk dat je hebt geluisterd. Thanks.
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
23 maart 2016, 19:40
Hij is mooi.
Vooral het begin - wat Pepe al opmerkte - is verfrissend en verrassend ook.
Met natuurlijk the wall of sound, wat jouw zo herkenbaar maakt.
Had inderdaad wel wat korter gemogen van mij. Maar kan mij voorstellen dat je zo 'in the flow' zat dat je doorging.....

Ik zet 'm nog eens op.

beck
23 maart 2016, 22:58
Klinkt goed. Wanneer komt hij uit op CD?
Beetje korter, óf liever nog een afwisselende break had van mij wel gemogen.

Duhsjaak
24 maart 2016, 11:40
Klinkt goed. Wanneer komt hij uit op CD?
Beetje korter, óf liever nog een afwisselende break had van mij wel gemogen.

Ha, leuke reactie.
Op CD? Nee, als het je wat lijkt dan download je m maar.
Het is een schets voor een nieuw nummer. En je bent er getuige van hoe het lied ontstaat.
Over het algemeen kakt de productie ernstig in rond je 50e, dus als dat gebeurt heb ik altijd nog tijd genoeg om het netjes te maken.

Dank dat je hebt geluisterd.
Vriendelijke groet, Gus

zoldergitarist
24 maart 2016, 13:47
Lekker nummer en relaxed gezongen. Hij duurde mij alleen beetje te lang sorry..

beck
24 maart 2016, 22:19
Ha, leuke reactie.
Op CD? Nee, als het je wat lijkt dan download je m maar.
Het is een schets voor een nieuw nummer.
Ow sorry. Dat had ik dan verkeerd begrepen.
Gedownload had ik hem al. En hij staat nog opgeslagen.


Ha, leuke reactie.
Over het algemeen kakt de productie ernstig in rond je 50e, dus als dat gebeurt heb ik altijd nog tijd genoeg om het netjes te maken.
Dan zou ik toch die solo :punk: voor een afwisselende break ook nu maar inspelen. Je vingers worden er met de jaren ook niet sneller op. :seriousf:

Fijne paasdagen Gus en allemaal.

Duhsjaak
25 maart 2016, 07:26
Dank voor de complimenten.
Je ziet het er niet aan af hè?
Iedereen wil oud worden en niemand wil oud zijn.....

Geeft niks hoor gast! Doe voorzichtig met hoeveelheden alcohol, substanties en foute mevrouwen en je hebt goeie kans dat je net zo oud wordt als ik.
Ik schaam me nergens voor: Ik heb er lang genoeg op moeten wachten.
For You and yours: Ook een heerlijke paastijd.
Vriendelijke groet, Gus


Er is net iemand overleden in grofweg mij leeftijdsklasse. Stonden die lummels dan in 'mijn' platenwinkel op het Rembrandtplein, dan was de running gag:
Iedereen heeft een back nodig. Het liefst een hele grote.

Je hoort m nooit. Maar dat wil nog niet zeggen dat ie niet bestaat.....

Duhsjaak
25 maart 2016, 10:18
Wat ontzettend aardig. Dank je wel.
Ik ben een beetje selfconscious over mijn stem. Reden is dat ik daarmee best veel kon. 2e stem boven Tim Buckley (pa van Jeff), maar dat mijn stem behoorlijk aan het achteruitgaan is.

Ik ben 65 en dan heb je groep waarbij de stem wordt gespaard, maar die niet meer componeren.
Of, zoals bij mij - wonderen bestaan - die nog creatief kunnen zijn, maar waarvan de stem aan alle kanten kraakt en wankel wordt.

Niet alleen raak ik per jaar in het hoog het nodige kwijt, controle bij de lagere tonen is ver te zoeken.
Voila. Dat is dus de reden.

Ik heb nog volop plezier met liedjes schrijven. En alles er omheen.
En hoorbaar maken. Want eerst was het liedje er niet. En een dag later ineens wel. Heerlijk.

Leuk dat je hebt geluisterd. En leuk dat je het leuk vindt.
Vriendelijke groet, Gus

beck
25 maart 2016, 10:25
Ben je 65? Dan ben je nog een jonge rocker man. Kijk maar naar de stones en zo. :hippie:

The Lo Lands
25 maart 2016, 10:29
Uniek is het zeker! Qua productie is Gus eigenzinnig en wijs ;-) Ik heb de volledige rit niet uitgezeten, sorry, maar wat ik heb gehoord vind ik goed! Gus houd niet van korte nummers, maar in dit geval zou het nummer halveren kunnen bijdragen aan een fijne paas, met beschilderde eitjes en zo ;-)

Kim Wilson
25 maart 2016, 10:47
Wat een fijn liedje!

Cageman
25 maart 2016, 19:18
Het intro met die bas. Alsof je jezelf aankondigt. Ik weet niet of ik dat al vaker heb gezegd, maar ook dit nummer heeft weer zo'n lastig te definiëren felheid die normaal in extreme metal a la Deathspell Omega zit. De aanwezigheid van de bekkens en de gitaar op de tel zal dat wel in zitten ook. In plaats van prompt writing in tekst, zou er eigenlijk ook zoiets rondom de muziek moeten komen.

Heffie
25 maart 2016, 21:27
Het nummer pakte mij ook vanaf het begin. Typische Gus sound met een hoop galm op de zang(waarbij ik me dus bij mima aansluit: je zang mag best iets meer op de voorgrond en dat heb ik wel eens vaker gepost maar gelukkig doe je wat jij leuk vindt en niet wat ik noodzakelijkerwijs leuk vindt:ok: :) .)
Bas klinkt lekker goor maar ik viel toch voor de Als De Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen slaggitaar.

Eén van je betere nummers :cool:.

Duhsjaak
26 maart 2016, 09:09
Uniek is het zeker! Qua productie is Gus eigenzinnig en wijs ;-) Ik heb de volledige rit niet uitgezeten, sorry, maar wat ik heb gehoord vind ik goed! Gus houd niet van korte nummers, maar in dit geval zou het nummer halveren kunnen bijdragen aan een fijne paas, met beschilderde eitjes en zo ;-)

Je hebt waarschijnlijk gelijk hoor Lo, maar ik moet het liedje eerst leren kennen. Jouw übergestructureerde manier van werken maakt een andere benadering mogelijk.
Mijn 'count' is al heel lang rond de 6 minuten per liedje.

En heel traditioneel:
- 2 coupletten
- 1 brug + 1 refreintje
- iets dat voor een korte solo door moet gaan
- 2 coupletten
- 1 brug + 1 refreintje
- solo'tje
- brug + refrein

Het was sowieso beulen om die basriff onder de knie te krijgen in 6 minuten. Hij zong in mijn hoofd, maar dan moeten de vingers nog effe doen wat er nodig is.

Maar toch leuk dat je half hebt geluisterd. Smiley.
Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
26 maart 2016, 09:10
Wat een fijn liedje!

Dank je wel voor het luisteren!
En voor het compliment natuurlijk.
Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
26 maart 2016, 09:19
Het intro met die bas. Alsof je jezelf aankondigt. Ik weet niet of ik dat al vaker heb gezegd, maar ook dit nummer heeft weer zo'n lastig te definiëren felheid die normaal in extreme metal a la Deathspell Omega zit. De aanwezigheid van de bekkens en de gitaar op de tel zal dat wel in zitten ook. In plaats van prompt writing in tekst, zou er eigenlijk ook zoiets rondom de muziek moeten komen.

Ik ben geen bijzonder groot AC/DC fan, maar ik heb wel een AC/DC geintje uitgehaald.
Highway to Hell heeft iets urgents. Zonder dat dat te benoemen is. Als je goed luistert, hoor je dat de slaggitaar apestrak gedubbeld is. Twee keer is gespeeld dus. Je hersenen kunnen daar geen kant mee op, want je hoort het niet als je het niet weet. Je hoort het niet maar je gevoel reageert er wel op. Dit is dus wat Cruyff bedoelde: Als je het door hebt, dan snap je het pas.

Dat heb ik dus ook uitgehaald. Die felle slaggitaar precies op de tel: Twee keer. Een keer extreem links gepand en een keer extreem aan de andere kant. Voeg daar wat beukende bekkens aan toe en voilà; het krijgt iets extra aan felheid. Geen compromissen: Klappen uitdelen.

In Laagvallende broek en Wheel see heb je daar ook een opmerking over gemaakt, staat mij bij.
Als jij een Prompt writing voor muziek zou starten, zou ik mij daar graag bij aansluiten. Ik kan veel van je leren op dat gebied.
Het zou geen kwaad kunnen als ik eens een aanleiding zou hebben om over mijn muziek (aanpak) na te denken. Zoals het nu gaat, speel ik gewoon mijn gevoel achterna.

Dank voor je reactie.
Vriendelijke groet, Gus

Duhsjaak
26 maart 2016, 09:23
Het nummer pakte mij ook vanaf het begin. Typische Gus sound met een hoop galm op de zang(waarbij ik me dus bij mima aansluit: je zang mag best iets meer op de voorgrond en dat heb ik wel eens vaker gepost maar gelukkig doe je wat jij leuk vindt en niet wat ik noodzakelijkerwijs leuk vindt:ok: :) .)
Bas klinkt lekker goor maar ik viel toch voor de Als De Rook Om Je Hoofd Is Verdwenen slaggitaar.

Eén van je betere nummers :cool:.

Dank voor je compliment.
De bas is een Eastwood Hi Flyer bas met 2 P90 elementen. Daarvan heb ik het hals element gebruikt. Dat is daar in ook echt een halselement. En niet eentje ergens vaag midden in, zoals bij moderne bassen vaak het geval is.
Dat ding door de EH Soul Food met een beetje extra hoog en beuken maar.

Dat was ik vergeten te melden in de gearlijst, zag ik net.

Leuk dat je hebt geluisterd.
Vriendelijke groet, Gus

Cageman
26 maart 2016, 20:40
Ik ben geen bijzonder groot AC/DC fan, maar ik heb wel een AC/DC geintje uitgehaald.
Highway to Hell heeft iets urgents. Zonder dat dat te benoemen is. Als je goed luistert, hoor je dat de slaggitaar apestrak gedubbeld is. Twee keer is gespeeld dus. Je hersenen kunnen daar geen kant mee op, want je hoort het niet als je het niet weet. Je hoort het niet maar je gevoel reageert er wel op. Dit is dus wat Cruyff bedoelde: Als je het door hebt, dan snap je het pas.

Dat heb ik dus ook uitgehaald. Die felle slaggitaar precies op de tel: Twee keer. Een keer extreem links gepand en een keer extreem aan de andere kant. Voeg daar wat beukende bekkens aan toe en voilà; het krijgt iets extra aan felheid. Geen compromissen: Klappen uitdelen.

In Laagvallende broek en Wheel see heb je daar ook een opmerking over gemaakt, staat mij bij.
Als jij een Prompt writing voor muziek zou starten, zou ik mij daar graag bij aansluiten. Ik kan veel van je leren op dat gebied.
Het zou geen kwaad kunnen als ik eens een aanleiding zou hebben om over mijn muziek (aanpak) na te denken. Zoals het nu gaat, speel ik gewoon mijn gevoel achterna.

Dank voor je reactie.
Vriendelijke groet, Gus

Links rechts dubben is altijd leuk. Je zou dat ook meer met de zangpartij kunnen doen. Dan bedoel ik het niet als in, koortjes, maar ook gewoon één zangopname kopiëren op een ander spoor, een paar milliseconden verschuiven en dan de een links, de ander rechts. Eventueel zelfs nog een derde kopie in het midden (en weer net wat milliseconden anders dan de andere twee). Want ik sluit me ook aan bij mima, over de zang die wel verder naar voren kan in de mix. Verder zou een shitload aan compressie op de zang ook geen kwaad kunnen misschien; dat heb ik ook gedaan bij m'n vorige nummer met zang (ratio 1:100 of zo xD). Dat heeft erg bijgedragen aan het dromerige daar.

Nog meer dan bij het prompt writing, denk ik dat zo'n draadje een onderonsje zou worden. Ik maak zo toch even een opzetje voor zo'n draadje. Misschien levert het wat op.

Brad
26 maart 2016, 20:50
Zo die gitaar klinkt lekker ruimtelijk en breed zeg , niet schlegt

Duhsjaak
27 maart 2016, 07:51
Links rechts dubben is altijd leuk. Je zou dat ook meer met de zangpartij kunnen doen. Dan bedoel ik het niet als in, koortjes, maar ook gewoon één zangopname kopiëren op een ander spoor, een paar milliseconden verschuiven en dan de een links, de ander rechts. Eventueel zelfs nog een derde kopie in het midden (en weer net wat milliseconden anders dan de andere twee). Want ik sluit me ook aan bij mima, over de zang die wel verder naar voren kan in de mix. Verder zou een shitload aan compressie op de zang ook geen kwaad kunnen misschien; dat heb ik ook gedaan bij m'n vorige nummer met zang (ratio 1:100 of zo xD). Dat heeft erg bijgedragen aan het dromerige daar.

Nog meer dan bij het prompt writing, denk ik dat zo'n draadje een onderonsje zou worden. Ik maak zo toch even een opzetje voor zo'n draadje. Misschien levert het wat op.

Dit wat je bedoelt qua zang?

Drie wodka lach/...........

Aan ramptoerisme doen we niet
lachen om andermans ellende
nee, het moet niet te gezellig zijn
anders wordt het zo’n bende

Dus foto’s doen tijdens speeches
heeft menig carrière geknakt
al was de knop nog veelbelovend
hij is er bruut afgehakt

Ref 1
Het hen weekend
je legt de lat
een tikkeltje te hoog
de standaardsongs
karaoke
je houdt het niet droog

Het feestboek heeft een tricky kant
alles buitensporig aan te sporen
ik zei nog je doet wel voorzichtig hè?
Maar ja je leek het niet te horen

Aan ramptoerisme doen we niet
lachen om andermans ellende
nee, het moet niet te gezellig zijn
anders wordt het zo’n bende

Dus foto’s doen tijdens speeches
heeft menig carrière geknakt
al was de knop nog veelbelovend
hij is er bruut afgehakt

Aan ramptoerisme doen we niet
lachen om andermans ellende
nee, het moet niet te gezellig zijn
anders wordt het zo’n bende

Ref3
Ik heb een foto
van je drie wodka lach
tsjonge jonge
echt de bliksem
sloeg in
toen ik je zag

https://dl.dropboxusercontent.com/u/...%20-%20159.mp3

Vriendelijke groet, Gus



Editje: Bij het (tekst) Prompt Writing draadje ben ik zwaar verbaasd over het aantal (en niveau) van de bijdragen. Het kon best eens zo zijn dat jij ook blij verrast zult zijn.....