PDA

View Full Version : Linux Jack koppelingen maken en gebruiken?



beck
21 maart 2016, 11:36
Het lukt me nog niet goed om met Jack koppelingen te maken tussen Ardour en Hydrogen. Ook niet na stappen op een site gevolgd te hebben.
Hoe krijg ik die jack koppelingen voor elkaar?

En het is me ook niet helemaal duidelijk hoe dat dan zou werken. Komt dan echt het spoor van Hydrogen in de sporen van Ardour? Kan ik dan rechtstreeks in en vanuit Ardour aanpassingen maken in het Hydrogenspoor? Of exporteert Hydrogen een soort van bestand waarna het in Ardour geimporteerd wordt?

HaroldA
21 maart 2016, 21:37
Dat zijn live-streams, dus het is puur routering.

Gebruik je QjackCtl? Die heeft een best wel relaxed patch-paneel om dit soort verbindingen te leggen.

beck
22 maart 2016, 12:21
Gebruik je QjackCtl? Die heeft een best wel relaxed patch-paneel om dit soort verbindingen te leggen.

Ja die heb ik. Maar ik word er nu nog niet zo relaxed van. :hippie:
Ik kan in QjackCtl wel "vebindingen maken" maar dat is dan ook alles want daarna kom ik niet verder. Hoe komt of krijg ik dan bijvoorbeeld hydrogen in ardour? Moet ik dat importeren, invoegen of opstarten of dergelijke?

beck
22 maart 2016, 15:38
Inmiddels ben ik zover dat ik deels hydrogen op ardour gekoppeld heb gekregen.
Hydrogen is te synchroniseren op ardour. Het geluid komt ook gecombineerd uit de speakers. En ook op elkaar gesynchroniseerd dus de timer staat ook goed.

Maar wat doe ik nog verkeerd?
Want ik zie nog geen spoor van hydrogen in ardour. En als ik exporteer vanuit ardour is dat ook zonder het geluid van hydrogen.
Dat moet ik nog op zien te lossen denk ik.

woldhek
23 maart 2016, 09:10
Hydrogen is een soort van midi drumcomputer. De koppeling die je nu hebt met Ardour is alleen de transport koppeling. Dus als je in Ardour op start drukt, dan start de drumcomputer ook. Toevallig hoor je geluid van Hydrogen, omdat dit waarschijnlijk via een soort interne synthesizer loopt.
Je moet dus zelf een stereo spoor toevoegen in Ardour. Die zie je dan terug in Jack. Dan koppel je audio out van Hydrogen aan de inputs van je stereo spoor en als je het record knopje indrukt van het stereospoor en je start een opname, dan zou het moeten werken....

beck
23 maart 2016, 12:09
Bedankt woldhek. Daar ga ik mee aan het stoeien.
Inderdaad lopen nu het geluid en de aansturen synchroon, en worden de beats in elkaars ritme gepast. Dat stuk werkt prima en dat werkt ook meteen al een stuk handiger.

Er is wel een simpelere manier om de drums over te krijgen en dat is exporteren uit hydrogen en importeren in ardour.
Maar het is natuurlijk mooier en makkelijker als hydrogen zich vanzelf invoegt in ardour. Of is dit laatste niet hoe het werkt?

HaroldA
23 maart 2016, 12:12
Er is wel een simpelere manier om de drums over te krijgen en dat is exporteren uit hydrogen en importeren in ardour.
Maar het is natuurlijk mooier en makkelijker als hydrogen zich vanzelf invoegt in ardour. Of is dit laatste niet hoe het werkt?

Dat is precies zoals het behoort te werken ;)

Ik ben overigens naar DrumGizmo aan het kijken als drumsampler ...

beck
23 maart 2016, 18:19
Welke opties is hoe het hoort te werken Harold? De eerste (export/import) of de tweede (geautomatiseerd) ? Want je quote ze allebei.

Overigens zit ik met een klein probleempje. Bij play gaat hij eerst een seconde of 10 tot 20 switchen tussen play en stop, terwijl hij niet begint te spelen. Dan uiteindelijk gaat hij wel spelen. Ook de back knop werkt lang niet altijd.
Het lijkt wel alsof er met de tijd-synchronisatie iets mis gaat.

woldhek
23 maart 2016, 20:00
Ik denk dat Harold niet exporteren en importeren bedoeld, maar dat laatste.
Zelf ook wel eens een drumcomputer 3 minuten laten drummen en dat opgenomen, daarna baslijn ingespeeld op extra spoor (met de gitaar, want heb geen basgitaar, extra bas er in draaien ), daarna 1 of meerdere gitaar sporen toegevoegd en ingespeeld. Was als beginner het makkelijkst......

beck
23 maart 2016, 20:07
Met Hydrogen is het ook geen enkele moeite om even te exporteren hoor. Dat kan gewoon als 96khz/32bit flac dus in prima kwaliteit. Als je dat dan als spoortje in de DAW importeert kan daar ook simpel op sporen erbij mee gespeeld worden.

Wat wel handig is is dat als Hydrogen gesynchroniseerd ingevoegd wordt in de DAW dat je dan nog simpel rechtstreekse aanpassingen kunt maken wat na het importeren dan wel extra handelingen met zich mee brengt.

Maar met het tijdprobleempje er nu ook nog bij zal ik het nu in elk geval nog moeten ex- en importeren.
En ik zie hydrogen nog steeds niet ingevoegd in Ardour.