PDA

View Full Version : Boss FV-500H of FV-500L nodig?



mhofman
21 maart 2016, 09:08
Bij voorbaat mijn excuses als ik een domme vraag stel. Ik heb hier weinig ervaring mee.

Ik wil een volumepedaal aanschaffen en overweeg een Boss FV-500. Ik weet alleen niet goed of ik de H- of L-versie nodig heb. Ik begrijp dat als er een buffer voor zit dat dan de L-versie nodig is maar ik heb geen idee of mijn pedaaltjes wel of niet gebufferd zijn.

Ik wil het volumepedaal gebruiken voor swells en heb de volgende signal chain voor ogen: gitaar -> compressor (Barber Compact Tone Comp) -> overdrive (TC Mojo Mojo) -> [volumepedaal] -> delay (TC Flashback X4) -> reverb (wordt waarschijnlijk Strymon) -> amp of interface.

Heb ik nou een volumepedaal met hoge of lage impedantie nodig?

ellisvertellis
21 maart 2016, 09:28
Voor die toepassing gebruik ik de FV500 H! Actieve pickups of keyboards, alles met een sterk signaal, heeft baat bij de L versie, de meeste gitaartoepassingen doen het prima met de H.

hefke
21 maart 2016, 10:38
Voor die toepassing gebruik ik de FV500 H! Actieve pickups of keyboards, alles met een sterk signaal, heeft baat bij de L versie, de meeste gitaartoepassingen doen het prima met de H.

Het is toch juist andersom, of niet?
De FV500H als ie als eerste in de keten staat (http://cdn.roland.com/assets/media/pdf/FV-500H_OM.pdf), de L-versie als ie achter een gebufferd pedaal staat (http://cdn.roland.com/assets/media/pdf/FV-500L_OM.pdf).
Als TS altijd de Barber of de TC heeft aanstaan is het signaal toch laag ohmig geworden, of niet? In dat geval zou hij de FV500-L moeten hebben.

De vraag is dan alleen of de Barber compact tone press true bypass of gebufferd is. De zwarte tone press is true bypass. Of de (groene) compact tone press true bypass weet ik niet (staat niets over vermeld op hun website). Als deze ook (de TC mojo mojo is true bypass) true bypass is (mss even een mailtje naar Barber sturen), zou ik een buffer voor de Barber plaatsen en achter de TC de FV500-L zetten.

Dutch66
21 maart 2016, 12:44
De vraag is dan alleen of de Barber compact tone press true bypass of gebufferd is. De zwarte tone press is true bypass. Of de (groene) compact tone press true bypass weet ik niet (staat niets over vermeld op hun website). Als deze ook (de TC mojo mojo is true bypass) true bypass is (mss even een mailtje naar Barber sturen), zou ik een buffer voor de Barber plaatsen en achter de TC de FV500-L zetten.

Dat, of in de 'off' stand even de voeding er uit trekken. Geluid = true bypass, Nada = is buffered...

Heynis
21 maart 2016, 17:04
Bij Barber kun je er vanuit gaan dat deze true bypass is.

Ik zou de FV500H kiezen. De -L heeft een impedantie van slechts 10k, en is beter geschikt voor lijnsignalen. Mijn collega gebruikt de mijne momenteel om de spindelsnelheid van zijn draaibank te regelen 😉

Nitefly7
21 maart 2016, 18:59
Bij voorbaat mijn excuses als ik een domme vraag stel. Ik heb hier weinig ervaring mee.

Ik wil een volumepedaal aanschaffen en overweeg een Boss FV-500. Ik weet alleen niet goed of ik de H- of L-versie nodig heb. Ik begrijp dat als er een buffer voor zit dat dan de L-versie nodig is maar ik heb geen idee of mijn pedaaltjes wel of niet gebufferd zijn.

Ik wil het volumepedaal gebruiken voor swells en heb de volgende signal chain voor ogen: gitaar -> compressor (Barber Compact Tone Comp) -> overdrive (TC Mojo Mojo) -> [volumepedaal] -> delay (TC Flashback X4) -> reverb (wordt waarschijnlijk Strymon) -> amp of interface.

Heb ik nou een volumepedaal met hoge of lage impedantie nodig?

Ik zou op basis van je uitleg juist eerder voor de -L gaan..
Tip: probeer ze eens uit in de winkel met jouw beoogde scenario (dus ná je overdrive, of op verschillende plekken in de keten)

De H-versie doet in principe hetzelfde als de volumeknop van je gitaar, in feite zet je dan een extra volumepotmeter achter je gitaar.
H = hoogohmig, dus het signaal dat uit een (passieve pickups!) gitaar komt, wat als het goed is hetzelfde signaal is dat true bypass pedalen doorgeven als ze uit staan.
Zodra je een pedaal (bijvoorbeeld je overdrive) aanzet, ben je je hoogohmige signaal 'kwijt' en kun je merken dat het volumeverloop van een volumepedaal minder gelijkmatig verloopt.

De L-versie werkt het beste als er ergens een buffer is dat je hoogohmige signaal in een laag/lager-ohmig signaal heeft omgezet.
Omdat je het volumepedaal áchter je Mojo Mojo zet, kun je dat volumepedaal als 'mastervolume' gebruiken: het signaal uit je gitaar is dan een 'gain control'.
Je volumeregelaar regelt hoeveel signaal je overdrive ingaat (en dus regel je de mate van oversturing), en het volumepedaal kun je dan gebruiken om dit signaal af te zwakken of volledig door te sturen naar je versterker.
Op deze manier gebruik ik mijn FV-500L, omdat ik vaak een versterker clean of met een randje afstel: het volume pedaal geeft me dan meer controle over het totaalvolume.

De H-versie van Boss pedalen zou ik alleen gebruiken direct achter mijn gitaar, als ik mijn gitaarvolume niet constant op 10 wil hebben staan, maar wel het volume wil regelen dat 'de pedalen-keten ingaat'.
Bij (semi)hollow gitaren krijg je vaak een meer houterige klank als je het volume wat lager in stelt. Gitaarvolume op 9-10 haalt deze basissound weg. Een volumepedaal direct na je gitaar kan hier een uitkomst zijn.

.... waarbij ik nu weer het idee heb om naast mijn 500L, een 500H te gaan aanschaffen.... ;)

Nitefly7
21 maart 2016, 19:03
Dat, of in de 'off' stand even de voeding er uit trekken. Geluid = true bypass, Nada = is buffered...

Dit hoeft niet per sé waar te zijn, sommige Dunlop (Wah)pedalen zijn 'berucht' omdat ze 'true buffered bypass' hebben.
In de off-stand geven deze wel geluid door, maar dat komt omdat het signaal zowel rechtstreeks van input->output is doorverbonden, maar tegelijkertijd met het effectcircuit verbonden blijft: een soort passieve splitsing, waardoor er wel signaal 'weglekt'

Dutch66
21 maart 2016, 20:05
Dit hoeft niet per sé waar te zijn, sommige Dunlop (Wah)pedalen zijn 'berucht' omdat ze 'true buffered bypass' hebben.
In de off-stand geven deze wel geluid door, maar dat komt omdat het signaal zowel rechtstreeks van input->output is doorverbonden, maar tegelijkertijd met het effectcircuit verbonden blijft: een soort passieve splitsing, waardoor er wel signaal 'weglekt'

Ik denk dat je bedoeld 'hardwire bypass', een fossiele methode die (uitsluitend?) nog bij de MXR script series
word gebruikt vanuit een soort 100 % vintage correct filosofie, inderdaad, de notoire tonesuckers.

Maar goed, als je deze even buiten beschouwing laat dan werkt de geopperde methode uitstekend,
zo ook in het geval van de Barber, en daar hadden we het over...

Dutch66
21 maart 2016, 20:35
Bij voorbaat mijn excuses als ik een domme vraag stel. Ik heb hier weinig ervaring mee.

Ik wil een volumepedaal aanschaffen en overweeg een Boss FV-500. Ik weet alleen niet goed of ik de H- of L-versie nodig heb. Ik begrijp dat als er een buffer voor zit dat dan de L-versie nodig is maar ik heb geen idee of mijn pedaaltjes wel of niet gebufferd zijn.

Ik wil het volumepedaal gebruiken voor swells en heb de volgende signal chain voor ogen: gitaar -> compressor (Barber Compact Tone Comp) -> overdrive (TC Mojo Mojo) -> [volumepedaal] -> delay (TC Flashback X4) -> reverb (wordt waarschijnlijk Strymon) -> amp of interface.

Heb ik nou een volumepedaal met hoge of lage impedantie nodig?


Ik denk dat je het beste voor de FV500-H kunt gaan, tenminste als het echt die Boss moet worden.

Je zou ook kunnen kiezen voor een 'actief' pedaal, de Mission VM Pro bijvoorbeeld, ben je meteen
verlost van dat impedantie verhaal.

Nitefly7
21 maart 2016, 21:22
Ik denk dat je bedoeld 'hardwire bypass', een fossiele methode die (uitsluitend?) nog bij de MXR script series
word gebruikt vanuit een soort 100 % vintage correct filosofie, inderdaad, de notoire tonesuckers.

Maar goed, als je deze even buiten beschouwing laat dan werkt de geopperde methode uitstekend,
zo ook in het geval van de Barber, en daar hadden we het over...

juistem, dat was 'em :)
als die Barber (of een van de andere pedalen) aan staat, wat niet ondenkbaar is, dan kan een hoogohmig volumepedaal m.i. wel een gekke sweep hebben..

actief pedaal zou ook een goed idee zijn, die nieuwe Lehle of een Hilton.
Maar das weer een andere prijsklasse..

hefke
22 maart 2016, 08:02
Eigenlijk wel 'grappig' die tegengestelde adviezen.
Ik denk dat TS nu echt niet meer weet wat ie moet hebben.
Lees de handleidingen van Boss eens waarvan ik de link in mijn vorige post geplaatst heb, zegt genoeg denk ik.

voor een actief pedaal kijk dan ook eens naar de Ernie Ball MVP (http://www.ernieball.com/products/guitar-volume-pedals/5338/mvp-most-valuable-pedal) maar inderdaad een geheel andere prijsklasse.

Dutch66
22 maart 2016, 08:28
Lees de handleidingen van Boss eens waarvan ik de link in mijn vorige post geplaatst heb, zegt genoeg denk ik.


Nou heb ik ff gedaan, maar eh.... niets, maar dan ook echt werkelijk niets hierover terug te vinden....

Je had ze zelf wel gelezen toch?...... ;)

Braml
22 maart 2016, 08:50
Ik heb laatst een Boss FV-500H geprobeerd voor achteraan in mijn keten. Was 3x niks. De eerste helft van de sweep deed hij niks, dan knalt het volume omhoog met een kraak, en de tweede helft van de sweep doet hij weer niks. Wellicht dat de FV-500L voor deze toepassing beter is.

Vooraan in de keten deed de FV-500H het wel redelijk, maar ik was alsnog niet tevreden. Het eerste stukje doet het pedaal gewoon weinig, en het laatste stukje ook. Tevens was dit natuurlijk ook niet de toepassing waarvoor ik hem wou gebruiken.

Dit zijn puur mijn eigen bevindingen trouwens. Er zijn genoeg (professionele) muzikanten die dit pedaal wel gebruiken, dus er zal wel iets goeds aan zijn. Hij is alleen niet voor mij.

hefke
22 maart 2016, 09:37
Nou heb ik ff gedaan, maar eh.... niets, maar dan ook echt werkelijk niets hierover terug te vinden....

Je had ze zelf wel gelezen toch?...... ;)

Jazeker:
Using the FV-500H as a volume pedal
* The FV-500H is a high-impedance device and should directory connected to aguitar or bass guitar as shown in the picture

Using the FV-500L as a volume pedal
Because the FV-500L is designed low-impedance, it should be set up with a guitar as shown in the picture; after an effect unit.

En je hoeft eigenlijk niet te lezen, tekeningetjes zeggen hier genoeg toch? :soinnocent:

mhofman
22 maart 2016, 10:13
Ik was inderdaad lichtelijk in verwarring gebracht ;)

Maar iedereen toch hartelijk dank voor alle adviezen.

Ik denk dat ik voor de optie van de Lehle ga. Het lijkt me beter nu meteen wat meer neer te tellen en het meteen goed te doen dan dat ik via een zoektocht van verschillende volumepedalen uiteindelijk nog meer uit geef.

Dutch66
22 maart 2016, 10:24
En je hoeft eigenlijk niet te lezen, tekeningetjes zeggen hier genoeg toch? :soinnocent:

Nou nee juist niet, vandaar dit topic schat ik zo in...

Het pedaal staat in het midden van de chain en het aangeboden signaal is afhankelijk van de situatie
hoog- dan wel laagohmig, en nu?, welke 'tekeningetje' is dan van toepassing?


EDIT.: ik zie dat de TS het beste advies gaat opvolgen; 'ga voor een actief pedaal' ;)

Braml
22 maart 2016, 11:20
EDIT.: ik zie dat de TS het beste advies gaat opvolgen; 'ga voor een actief pedaal' ;)

Dit kom ik ook wel eens tegen, maar ik heb geen idee waarom. Als ik vragen mag, is er iets met passieve pedalen?

hefke
22 maart 2016, 13:12
Nou nee juist niet, vandaar dit topic schat ik zo in...

Het pedaal staat in het midden van de chain en het aangeboden signaal is afhankelijk van de situatie
hoog- dan wel laagohmig, en nu?, welke 'tekeningetje' is dan van toepassing?


EDIT.: ik zie dat de TS het beste advies gaat opvolgen; 'ga voor een actief pedaal' ;)

Je moet het natuurlijk wel in de context van m'n eerdere post (#3) lezen.
Maar goed het 'probleem' voor TS is al opgelost, dus het heeft niet veel meerwaarde om er over te blijven discussiëren.

apekop
22 maart 2016, 13:58
De FV500H als ie als eerste in de keten staat (http://cdn.roland.com/assets/media/pdf/FV-500H_OM.pdf), de L-versie als ie achter een gebufferd pedaal staat (http://cdn.roland.com/assets/media/pdf/FV-500L_OM.pdf).


Ik denk dat dit inderdaad de meeste eenvoudige en juiste uitleg is, zo heb ik het ook altijd begrepen.

Dutch66
22 maart 2016, 14:14
Je moet het natuurlijk wel in de context van m'n eerdere post (#3) lezen.
Maar goed het 'probleem' voor TS is al opgelost, dus het heeft niet veel meerwaarde om er over te blijven discussiëren.

Daar heb je helemaal gelijk in, bovendien gaat de TS nu voor een veel beter pedaal, net ff gecheckt
maar super stoer ding hoor die Lehle!

Is me alleen even ontschoten wie hem een 'actief' pedaal adviseerde....:seriousf:

hefke
22 maart 2016, 15:57
Daar heb je helemaal gelijk in, bovendien gaat de TS nu voor een veel beter pedaal, net ff gecheckt
maar super stoer ding hoor die Lehle!

Is me alleen even ontschoten wie hem een 'actief' pedaal adviseerde....:seriousf:

Ben je al aan het dementeren?:sssh:
Ik heb zelf de Ernie Ball MVP, ook een actief pedaal.
Ooit gekocht om a) geen last te hebben van hoog/laag ohmig signaal en b) de extra boostfunctie. Alleen in de praktijk gebruik die laatste niet. Ik ben alleen eens benieuwd waarom je een actief pedaal de beste oplossing vindt.