PDA

View Full Version : Wat voor versterker past bij mij? Marshall JCM 800 of Mesa Boogie Studio 22+?



FlameDude
20 maart 2016, 23:16
Goedenavond,

Ik ben op zoek naar een nieuwe versterker, ik heb momenteel een Valvestate 8040 maar die ruist als een gek en alle potmeters en buizen zijn verrot. Het is het niet waard om deze te vervangen aangezien de versterker niks waard is en na 6 jaar spelen over dit ding wil ik wat nieuws en beters. Bovendien heeft deze versterker lang niet genoeg pit voor het ruigere werk waardoor ik met een distortion pedaal moet spelen wat ik eigenlijk niet prettig vind, ik mis dynamiek. Straight into amp is toch meer mijn ding.

Waar ik naar op zoek ben:

-Een mooie warme clean met een lange sustain (Chris Isaac - Blue Hotel, Old Gray - Wolves)
-Blues/rock overdrive (Brainbox - Down Man, Steppenwolf - The Pusher, Cuby & Blizzards - Distant Smile etc.)
-Dikke stevige scheur zonder pedalen, ook op slaapkamer volume, niet muddy (het liefst spatzuiver, ook met volle akkoorden) en moet goed naar voren komen in de mix. Niet te modern en te digitaal zoals bij de nieuwe Marshalls en metalcore bands etc. 10x gecompressed en mids op 0 :rockon:
-Weinig tot geen ruis of brom
-Moet pedaaltjes goed kunnen handelen (Fuzz, wah, delay)
-Tweedehands, mag oud zijn
-Mesa Boogie, Marshall, Orange maar ik sta ook open voor de minder populaire merken zoals Bugera, Rivera, Blackstar, Hi-Watt, Laney, Randall & ENGL
-Combo
-Maximaal 850 euro

Nu heb ik de hele middag lopen zoeken op marktplaats maar het probleem is dat er geen versterkers in de buurt worden verkocht dus ik zou graag willen weten wat jullie misschien de lekkerste bak vinden, waar ie voor geschikt is en een eventuele beschrijving van de sound. Ik heb op Amerikaanse fora gelezen dat de JCM 800 beter is dan de JCM 900 omdat die te schel klinkt. Verder heb ik gelezen dat de Studio 22+ beter klinkt dan de Subway Rocket omdat de speaker een maatje groter is. Hij zou hard genoeg moeten gaan om boven een drumstel uit te komen. Maar ik weet niet of deze genoeg gain kan leveren voor mijn smaak. Ik heb ook nog een mooie aanbieding gezien voor een single rectifier maar die moet je wel echt cranken om er wat lekkers uit te krijgen right?

Ik denk dat de Studio 22+ een mooiere clean heeft dan de JCM 800 en de JCM 800 een betere scheur, dat maakt het voor mij zo lastig.

Het is een beetje ingewikkeld geworden allemaal maar ik hoop dat jullie me wat info of advies kunnen geven!


Groeten Jesse

Joost de Ruig
21 maart 2016, 03:05
Ik heb zelf een Engl Gigmaster en dat is een hele allround versterker die met zijn 30 watt heel breed inzetbaar is zowel thuis als op het podium. Clean, crunch en high gain klinken mij gewoon goed in de oren bij deze amp die je gebruikt voor rond de €500 moet kunnen vinden. In een ander topic heb ik in detail deze amp besproken.

Brad
21 maart 2016, 03:49
Moet het per se buizen zijn ? Anders is de de Orange crush pro 60 misschien een goede optie . Mooie helder warme clean en scheuren doet hij ook

En de prijs is redelijk . Het valt me op dat bijvoorbeeld bij Bax de zwarte versie goedkoper is dan de oranje versie

Ze hebben op dit moment ook een B stock van de zwarte versie voor een nog lagere prijs , het is in elk geval een betaalbare versterker

Het is een twee kanaals versterker

Dit een goede review

https://www.youtube.com/watch?v=gHlCce4BNO0

arjanb01
21 maart 2016, 06:19
Engl Thunder reverb, 50 watt combo, heeft iets meer punch en laag mid dan de gigmaster. Misschien ook een optie?
Slikt in ieder geval 19 inch racks goed 😂 Pedalen? Geen idee maar denk het wel.

FlameDude
21 maart 2016, 12:36
Ik wil inderdaad een buizenversterker ja. De Orange vind ik zelf wat duur voor een solid state en ik houd niet van dat digitale. Ik zal even naar de ENGL kijken!

telerocker
21 maart 2016, 13:20
Misschien een tikkie te modern, maar de Hughes & Kettner Tubemeister komt aardig in de buurt van je wensen, plus dat je powerscaling aan boord hebt.

Joost de Ruig
21 maart 2016, 13:36
Ik wil inderdaad een buizenversterker ja. De Orange vind ik zelf wat duur voor een solid state en ik houd niet van dat digitale. Ik zal even naar de ENGL kijken!

Zowel de Gigmaster als de Thunder zijn aanraders. Zelf heb ik gekozen voor de Gigmaster mede ivm het lage gewicht (scheelt met sjouwen naar de oefenruimte) en voor optredens heb ik nog een andere versterker. De Thunder is voor thuis wellicht wat teveel van het goede.

Brad
21 maart 2016, 13:52
Die studio 22 heeft trouwens wel een heel warm clean geluid . De kwaliteit van het overdrive geluid van de boogie is wel bekend . Die Orange solid state is overigens niet digitaal hoor , er komt geen modeling aan te pas . Alleen de galm is digitaal maar die klinkt goed en hoef je niet te gebruiken

FlameDude
21 maart 2016, 14:16
Die studio 22 heeft trouwens wel een heel warm clean geluid . De kwaliteit van het overdrive geluid van de boogie is wel bekend . Die Orange solid state is overigens niet digitaal hoor , er komt geen modeling aan te pas . Alleen de galm is digitaal maar die klinkt goed en hoef je niet te gebruikenHeeft de studio 22 ook genoeg gain om thrash/punk te spelen? Municipal Waste of Good Riddance bv.

Brad
21 maart 2016, 14:26
Oei dat durf ik niet te zeggen , afgaande op het geluid op zich zou ik zeggen van wel . Ik heb hem meermalen uitgetest maar zonder drummer

Je hebt kans dat hij in het totaalgeluid misschien wat te soft klinkt , maar zekerheid kan ik je niet geven daaromtrent

paulusdeBKB
21 maart 2016, 14:49
+1 voor Hughes & Kettner amps. Tweedehands zijn ze ook nog eens goed betaalbaar. Ook een hele goeie optie tweedehands want niet duur: Laney. Van die laatste weet ik niet zeker of ze genoeg gain on tap hebben voor je.

Verder zou ik me niet te blind staren op het wel/niet gebruiken van pedaaltjes. Er zijn zat scheurpedaaltjes waarmee je je versterker nog een trapje extra op zijn donder kunt geven en die goed / open blijven klinken. Bedenk ook dat het gebrek aan dynamiek waarover je het hebt wrs eerder komt door de bakken met gain die je gebruikt dan door het feit dat die gain wordt opgewekt met een pedaaltje ipv in de amp.

FlameDude
21 maart 2016, 17:45
Misschien een tikkie te modern, maar de Hughes & Kettner Tubemeister komt aardig in de buurt van je wensen, plus dat je powerscaling aan boord hebt.Wow klinkt wel gaaf en ziet er top uit! Wat is powerscaling?

harrie-beton
21 maart 2016, 21:52
Dat is dat de versterker een power-soaker heeft. Hij is dus lekker aan het blazen maar slechts een deel van de power gaat naar geluid.
Ook wel "Attenuator" genoemd.

http://www.thomann.de/nl/attenuatoren_prestatiesreductor.html

D3nnis
22 maart 2016, 07:10
Misschien nog een tweedehands marshall jvm combo?

Verstuurd vanaf mijn C6603 met Tapatalk

Thiez
22 maart 2016, 07:19
Ik zag toevallig laatst een Engl Raider op gitaarmarkt voorbij komen. Dat zijn mooie combootjes ook. 100Watt is misschien wat overkill voor thuis, maar ik vind engl altijd goed regelbaar met mastervolume.
Ik denk dat je het beste eens een dagje wat kunt gaan testen bij de muziekzaak. Dan merk je al snel welke richting je uit neigt te gaan, en op basis van die bevindingen is het ook makkelijker om advies te geven. Nu krijg je een berg aan diverse adviezen zoals je merkt.

Kakihara
22 maart 2016, 08:35
Tweedehands Orange TH30? 30watt, terug te schakelen naar 15 en 7,5. Is wat kieskeurig met (drive)pedaaltjes, maar geen problemen met fuzz, wah of delay. Klinkt erg goed op zowel laag als hoog volume. Drivekanaal gaat van een subtiel randje tot jaren 80 hair metal. Je moet wel van die grove korrel in het drivekanaal houden.

FlameDude
22 maart 2016, 09:52
Ik heb de kans om de Tubemeister 18 twelve combo op te halen voor 375 euro incl boekjes, footswitch en hoes. Is zo goed als nieuw. Doen of niet? Ik kan hem altijd nog verkopen voor dezelfde prijs denk ik. Marshall JCM's zijn mij te standaard :p en moeten knoerthard om echt tot hun recht te laten komen.

Verder heb ik nog naar de Laney Ironheart 30 watt combo gekeken van 750 euro maar ik kreeg toch het idee dat dat merk zich meer focust op de metal ipv all around.

harrie-beton
22 maart 2016, 10:15
Ik heb de tubermeister 18 voor thuis. Het is een schitterende buizenversterker met mooie clean en mooie oversturing die ook nog een boost heeft voor als je echte "oempf" uit je gitaar wilt halen.
Ik vraag me af of hij hard genoeg is voor een band, de mijne is dat wel maar mijn band bestaat uit 40+ muzikanten die niet zo kneiterhard meer oefenen.

arjanb01
22 maart 2016, 10:33
Ik zou, als je bandambities hebt voor een combo van minimaal 50 watt gaan met een goeie master volume. Kan je thuis als op het podium goed uit de voeten.

telerocker
23 maart 2016, 19:33
Als je bandambities hebt, kijk dan naar de Tubemeister 36 of de nieuwe 40-watter. Die gaan hard zat.

Nocki
1 april 2016, 17:04
Heeft de studio 22 ook genoeg gain om thrash/punk te spelen? Municipal Waste of Good Riddance bv.

Absoluut! nadeel is alleen dat de studio .22 een gedeelde eq hebben en wanneer je dat geweldige saturated overdrive geluid wilt hebben je automatisch ook met meer gain op je clean kanaal zit.
Wanneer je een geweldig clean geluid hebt dan heb je helaas te weinig gain.
Er zijn 2 uitvoeringen van de .22
Hoe het precies zat weet k niet meer maar ik dacht dat de + een extra volumecontroll had voor het overdrive kanaal zodat je clean en overdrive in balans zijn...
Geweldige amp dus maar je moet kiezen voor clean of overdrive.

Nu ik zo zit te tiepen bedankt ik me dat ik ook eens een studio heb gehad zonder EQ en ondanks dat je daar dus niet de mids kan scoopen en naar dat metal geluid kunt gaan klonk hij wel een stukje beter dan de versie met EQ.

Leuke amps dus de Studio's en ik heb er wel een stuk of 5 a 6 gehad maar telkens gingen ze weer weg... Een boogie is geweldig maar zodra ze een gedeelde eq hebben is het allemaal net niet helaas. Vandaar dat ik weer terug ben bij de Mark IV.

Misery Signals
2 april 2016, 14:50
Heeft een Mark IV voor elk van de drie kanalen een eigen EQ dan?
Ik zie voor ch 1&2 al gedeelde bas en mid?

MS

Nocki
2 april 2016, 17:16
Klopt. kanaal 1 en 2 zijn gedeeld. Maar gelukkig heeft kanaal 2 zijn eigen treble en door de manier waarop Boogies gemaakt worden is dat de belangrijkste potmeter wat erop zit.
De meeste mensen vragen zich idd af waarom er niet gewoon 2 potmeters meer op zitten... Er is zoveel te schakelen, waarom niet... :-)

Kanaal 2 is dan ook het minst geliefd maar uiteindelijk zijn kanaal 1 en kanaal 3 wel van een eigen eq voorzien en is er mee dan genoeg gain voorhanden. Uiteindelijk was een extra volume voor de 5bands eq ook handig geweest en een schakelbare solo boost had ook wel leuk geweest maar dit was toen allemaal al heel wat :-)

In ieder geval heeft de Mark IV 2 zelfstandige kanalen en is kanaal 2 ook heel mooi als je ervan houdt en m als een verlenging van kanaal 1 gebruikt. De meeste mensen hopen er een beetje Marshall achtig geluid uit te halen wat idd gewoon niet gaat lukken...
Beetje SRV achtig geluid is wel gewoon mogelijk...
En nu weer on topic :-)

RB74
4 april 2016, 11:59
Op Marktplaats staat een Rivera Jake, lijkt mij een fantastische combo. Zeker even bekijken en reviews van opzoeken! http://link.marktplaats.nl/m1034404919


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

tmms
4 april 2016, 12:31
Mooi ding, ken 'm alleen uit de music maker, zou ik wel als top willen hebben.

RB74
4 april 2016, 16:39
Ik heb de top, de Rake Reverb. Al 's een post over geplaatst. Zeer solide versterker. Andere forumleden hadden deze Rivera in het verleden, en ben er zelf na 1,5 jaar nog steeds zeer gelukkig mee. Drive-kanaal in het Marshall-territorium, clean-kanaal in de Fender-hoek. Ideale combi, imho.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nocki
4 april 2016, 17:56
Mooi ding idd! Heb m ook even gehad!

RB74
4 april 2016, 20:01
Beide kanalen van de Jake / Rake hebben uitgebreide eq, kanaal 2 (clean) zelfs zeer uitgebreid met bass, mid en treble en 2 push-pull knoppen voor variatie in blackface- / tweed- / bassman-klankkleuren. Achterop de amp zit een vintage/modern schakelaar, feitelijk een 30 of 55 wattkeuze maar ook een verschil in voicing.

Edit: de Rivera Jake waar ik het over had, staat niet meer op MP!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk