PDA

View Full Version : fade out toon in de knel door noise gate



nak
20 maart 2016, 08:20
Hallo luitjes:
Ik zit met een probleem met recorden van de bas.
Om bijgeluiden weg te krijgen gebruik ik een noise gate maar waar een toon weg dient te faden verknalt de noise gate de fade-out door de toon af te kappen.
Heeft iemand een idee om dit te tackelen?

D3nnis
20 maart 2016, 08:24
Misschien te simpel gedacht, maar de gate staat toch open als de toon nog klinkt, dusse...tijdelijk voor dat ene stukje de gate uit zetten?

mountainman
20 maart 2016, 11:03
Dan staat de noise gate misschien toch te strak ingesteld. Waarschijnlijk ten overvloede maar een noise gate haalt geen bijgeluiden weg. Die zorgt er alleen voor dat je ze niet hoort tijdens stiltes. Zoiets kan alleen werken als de bijgeluiden op normaal spelvolume te verwaarlozen zijn. Is dat niet het geval dan zul je ze er op een andere manier moeten uitfilteren.

En de ene noise gate is de andere niet. Ik had voorheen een MXR noise clamp maar die voldeed helemaal niet voor mij. Kapte inderdaad vaak te snel af en als je hem wat minder strak instelde dan werkte hij onregelmatig.
Nu heb ik een Hotone gate en hoe die het doet weet ik niet maar hij doet precies wat-ie moet doen, onopvallend op de achtergrond.

Bates15
20 maart 2016, 11:36
https://www.izotope.com/en/products/audio-repair/rx/

Rx5 gebruik ik om ruisjes en brommetjes weg te poetsen. Maar is idd wat aan de prijs.

nak
20 maart 2016, 12:53
Misschien te simpel gedacht, maar de gate staat toch open als de toon nog klinkt, dusse...tijdelijk voor dat ene stukje de gate uit zetten?
Bij de fade-out komt het onder de drempelwaarde en gaat de gate werken met als resultaat dat de toon abrupt stopt.
Heb gekeken of de fade-out met een selectie gebied de gate op inactief kan worden gezet maar helaas nog niet gevonden.

nak
20 maart 2016, 13:14
Ik heb het stuk waar geen gate op moet eruit geknipt en op een nieuwe track gezet met dezelfde FX chain
Alleen zet ik de noisegate uit bij die nieuwe track.
beetje omslachtig maar het werkt.

miyaru
20 maart 2016, 17:05
Nak, ik weet niet hoe jij opneemt/afmixt - maar als het een DAW is kun je misschien een expander Plug In gebruiken, met een wat langere releasetijd.......

Robin.

nak
16 juli 2016, 13:04
Inmiddels flink aan de studie met reaper en automation envelopes ontdekt.
Laat dat nou de kip met het gouden ei zijn.
Kan nu via een envelope de threshold verlagen alleen op dat stukkie wat ik nodig ben.
Wat een super uitvinding en werkt voor welke parameter maar ook.
Gebruik het nu ook met de delay en reverb welke op de eindnoot gedempt moeten worden.