PDA

View Full Version : Veel ervaring in het spelen maar een nul in theorie, waar aan best beginnen?



egofortis
19 maart 2016, 17:11
Hallo iedereen,

ik zal even mijn situatie voorstellen, ik speel al 3 jaar bijna elke dag western en klassieke gitaar.
Zodat u een beeld krijgt van mijn ervaring zal ik een paar liedjes voorstellen die ik zonder moeite kan bespelen:

Adam Rafferty - Superstition
Adam Rafferty - isn't she lovely
Ulli Boegershausen - hit the road jack

Ik heb altijd op oor en met tabs geleerd, maar nu wil ik eindelijk de theorie onder de knie krijgen.
Zoals ik al gezegd heb, ben ik een nul in theorie (ooit toen ik klein was 2 jaar notenleer gedaan en that's it.).

Nu wat ik juist wil horen is advies hoe ik het best zou aanpakken, misschien een bepaald cursus of video lessen die mij iemand kan aanraden?

Wat wil ik juist bereiken met het theorie? Ik zou graag jammen met andere muzikanten en meer verdiepen in truckjes die ik nog niet ken.

Alvast bedankt voor alle reacties! :)

Brad
20 maart 2016, 00:52
Ik zou een goed boek kopen eventueel met cd of Mp3 download . Dat is echt de voordeligste manier om verder te komen

harrie-beton
20 maart 2016, 12:14
Ik denk dat je verschil moet maken tussen theorie en notenschrift. Als je met andere muzikanten gaat spelen is het enorm handig als je dezelfde "taal" spreekt en dat is de muzieknotatie. Het hoeft niet maar dat snap je neem ik aan.

Zelfstudie vereist een enorme toewijding maar ik heb veel geleerd door met muzikanten te spelen die beter zijn opgeleid dan ik en door het ebook, music theory for dummies van Michael Pilhofer en Holly Day.

maxdb
20 maart 2016, 12:26
Ik kan je dit aanbevelen, leuk is dat er staat dat het voor harmonie orkesten bedoeld is, maar de theorie is het zelfde voor gitaar hoor :P
maar je mag ook altijd langskomen voor een lesje hoor :D

https://www.bol.com/nl/p/eenvoudige-algemene-muziekleer/1001004005153111/

Ik bestel m zelf ook maar meteen weer, ooit eens 'uitgeleend' ...

raabje
20 maart 2016, 21:47
Dit is een fijn boek, De Gitaar stap voor stap. Heel compleet.

https://www.bol.com/nl/p/de-gitaar-stap-voor-stap-leren-beheersen/1001004011528719/