PDA

View Full Version : effecten met afstandsbediening



bluesman1968
17 maart 2016, 23:01
Ik ben bezig om 2 zendertjes in mijn gitaar te bouwen om op afstand 2 overdrive pedalen te bedienen.
Op zich heb ik het systeem goed werkend alleen de aansluiting op de effecten zelf is lastig. Bij m'n blues driver werkt het keurig omdat daar een simpele 2 polige schakelaar in zit. daar kan ik de draadjes van de ontvanger gewoon bij solderen.

ik heb echter ook een overdrive/booster pedaal van shinyguitargear waar ik de ontvangers op aan wil sluiten.
Daar zitten echter 3dpt schakelaars in en ik kom er niet achter aan welke pinnetjes ik de 2 draadjes van m'n ontvanger moet solderen om het effect werkend te krijgen.. De huidige schakelaars wil ik behouden want ik wil niet het risico lopen dat ik tijdens een optreden met een lege batterij in mijn zender zit...

Is er iemand die daar een idee over heeft of weet waar ik dat soort info kan vinden ?

Dutch66
18 maart 2016, 09:49
Ik zie dat het plan (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?170720-Blues-driver-in-een-strat-bouwen) van de BD in de Strat bouwen van tafel is?

Gelijk heb je, zo'n best idee was het ook niet... :hide:


Het feit dat je (zelf) niet kunt uitvogelen hoe zo'n (relatief) simpele schakeling met een 3PDT schakelaar
werkt, geeft wel een beetje te denken of dit avontuur haalbaar is.

Klikkerdeklik (http://www.musikding.de/bilder/produkte/gross/Der-Breaker-Overdrive-Bausatz_b2.jpg), goed voorbeeld van hoe zo'n 3PDT werkt

De BD-2 schakelt trouwens niet met een 'een simpele 2 polige schakelaar' maar met een (JFET?) schakeling
die op het printje zit. Zo'n zelfde schakeling zul je dus 'in' de 2e overdrive moeten knutselen, ik zou daar
zelf niet zo gauw aan beginnen.

Ik zou dan eerder denken aan een soort 2 kanaals looper, die je op afstand kunt bedienen, en waarbij
de schakelingen in de looper zelf zitten. Je bent dan vrij om te kiezen welke pedalen je hier op aansluit,
een mens wil nog weleens van mening/pedaalkeuze veranderen!

Voor het feest gaat beginnen zet je beide pedalen aan, en op afstand schakel je de pedalen dan desgewenst
in en uit de chain. Het vereist uiteraard wel de nodige kennis om ziets dergelijks te ontwerpen/bouwen...

Nou, dan toch de BD-2 maar in die Strat proppen........? :seriousf:

paulusdeBKB
18 maart 2016, 10:24
Ik sluit me aan bij wat Dutch66 zegt: het is verstandiger om met je zender/ontvanger een loop aan/uit te kunnen zetten, dan kun je altijd nog van pedaaltjes wisselen. Als je niet op tijd terug kunt komen naar je pedalenbak is het een goede optie. Weet je zeker dat het bereik van je zendertje toereikend is voor wat je ermee wilt?

Niet-technische oplossing: kun je de te bedienen pedaaltjes niet aanwijzen aan je bassist? Dan kan hij ze aantrappen na een kort knikje van jou.

bluesman1968
18 maart 2016, 10:38
Ach ja, wie bepaald of iets een goed idee is of niet ?

Even over jouw schema van de 3dpt schakelaar. Aangezien deze relatief simpele schakeling blijkbaar voor jouw gesneden koek is, kun je mij vast wel vertellen of het mogelijk is om mijn ontvangertje aan de 3dpt schakelaar te solderen zodat ik het effect kan bedienen.

Even voor de duidelijkheid : ik heb dus een zendertje (net zo'n ding als de afstandsbediening van je auto) in mijn gitaar met een kleine Dpdt switch. Deze stuurt een ontvanger/schakelaar aan die op m'n pedalboard komt te zitten. Deze moet dus weer aan m'n overdrive komen.

Ik heb dit inmiddels met een Digitech overdrive gedaan en dat werkt prima. Eenmaal schakelen is pedaal aan, tweede keer schakelen is pedaal uit. Ik heb de 2 draadjes van de ontvanger aan de voetjes van de schakelaar van de digitech overdrive gesoldeerd.

bluesman1968
18 maart 2016, 10:44
Paulus : Een loop is ook zeker een goede optie.

Ik wil alleen eerst dit proberen, gewoon omdat het kan.

Wij spelen meest in relatief kleine kroegjes dus het bereik is van minder belang. En als ik er geen 100% vertrouwen in heb ga ik er niet mee het podium op. Het voordeel van de ontvanger aan de schakelaars te solderen is dat ik ze altijd nog handmatig kan bedienen.

De optie van de bassist zou ook kunnen, ware het niet dat we nogal een bewegelijk stelletje zijn waarbij iedereen redelijk vaak van plek verwisseld. Dat gaat 'm niet worden vrees ik.

harrie-beton
18 maart 2016, 10:53
Is het niet veel handiger om met midi te werken, dan heb je maar 1 zender nodig.

bluesman1968
18 maart 2016, 11:25
Ben helemaal niet bekend met midi. Ik speel ook met losse overdrive pedaaltjes die ook regelmatig op en af m'n pedalboard gaan.
Die zijn toch niet aan te sturen via midi denk ik ?

paulusdeBKB
18 maart 2016, 11:39
Niet rechtstreeks, maar wel als je ze aansluit via een midi capable loop switcher. Inlezen kan hier: http://www.premierguitar.com/articles/19682-pedal-switcher-shootout.

Alleen zie ik niet hoe een midi loop switcher jouw probleem zou oplossen.

harrie-beton
18 maart 2016, 14:38
Je wil ze alleen aan en uit zetten?

Hier zijn dure programmeerbare schakelaars voor die ook midi hebben.
http://www.premierguitar.com/articles/19682-pedal-switcher-shootout

De voodoo lab is goedkoper: http://www.voodoolab.com/switcher.htm

Als jij dan iets op je gitaar hebt die midi door kan geven heb je een pedalboard die je vanaf je gitaar kan bedienen.

Draadloos midi kan ik niet veel van vinden maar er moet nog iets te knutselen zijn: http://pandamidi.com/midibeam/

Als je een baas bent, koop je een raspberry PI en bouwt er zelf 1. Succes

Dutch66
18 maart 2016, 15:09
Ach ja, wie bepaald of iets een goed idee is of niet ?

Even over jouw schema van de 3dpt schakelaar. Aangezien deze relatief simpele schakeling blijkbaar voor jouw gesneden koek is, kun je mij vast wel vertellen of het mogelijk is om mijn ontvangertje aan de 3dpt schakelaar te solderen zodat ik het effect kan bedienen.

Even voor de duidelijkheid : ik heb dus een zendertje (net zo'n ding als de afstandsbediening van je auto) in mijn gitaar met een kleine Dpdt switch. Deze stuurt een ontvanger/schakelaar aan die op m'n pedalboard komt te zitten. Deze moet dus weer aan m'n overdrive komen.

Ik heb dit inmiddels met een Digitech overdrive gedaan en dat werkt prima. Eenmaal schakelen is pedaal aan, tweede keer schakelen is pedaal uit. Ik heb de 2 draadjes van de ontvanger aan de voetjes van de schakelaar van de digitech overdrive gesoldeerd.

Oeps, heb ik een gevoelig snaartje geraakt?, was geenszins de bedoeling hoor!

Het punt is dat je toch iets meer (inhoudelijke) informatie zult moeten geven, want 'ontvanger/schakelaar' is
echt een te breed begrip, ondanks dat ik je graag zou willen helpen.

Wat ik wel zo op afstand kan aangeven, is dat je 'draadje aan schakelaar' methode bij een 3PDT niet gaat
werken. Dit zijn feitelijk 3 on/on (of keuze) schakelaars die mechanisch verbonden zijn in een enkele
schakelaarbehuizing, vandaar dat je op onderkant ook maar liefst 9 pooltjes aantreft.

Je zult dus moeten kiezen 'wie-van-de-drie' je gaat schakelen; je kunt kiezen voor de input maar dan
schakelt de output niet meer mee, en dus hoor je niks. Je kunt ook kiezen voor output, maar je voelt
'm al aankomen, precies dan heb je weer geen input... Je kunt wel op afstand het ledje schakelen
maar daar heb je verder dan weer geen reet aan.

Dit trouwens even los van alle andere problemen die aan je pedalen kunnen ontstaan als je er dingen
in/aan soldeert waar je zelf de werking niet of nauwelijks van begrijpt.

Succes!

Bernardduur
18 maart 2016, 15:55
De schakeling in het effect pedaal veranderen naar een relais; schakel je ook maar met 1 contactje EN hou je het true bypass!

bluesman1968
18 maart 2016, 19:38
Oeps, heb ik een gevoelig snaartje geraakt?, was geenszins de bedoeling hoor!

Het punt is dat je toch iets meer (inhoudelijke) informatie zult moeten geven, want 'ontvanger/schakelaar' is
echt een te breed begrip, ondanks dat ik je graag zou willen helpen.

Wat ik wel zo op afstand kan aangeven, is dat je 'draadje aan schakelaar' methode bij een 3PDT niet gaat
werken. Dit zijn feitelijk 3 on/on (of keuze) schakelaars die mechanisch verbonden zijn in een enkele
schakelaarbehuizing, vandaar dat je op onderkant ook maar liefst 9 pooltjes aantreft.

Je zult dus moeten kiezen 'wie-van-de-drie' je gaat schakelen; je kunt kiezen voor de input maar dan
schakelt de output niet meer mee, en dus hoor je niks. Je kunt ook kiezen voor output, maar je voelt
'm al aankomen, precies dan heb je weer geen input... Je kunt wel op afstand het ledje schakelen
maar daar heb je verder dan weer geen reet aan.

Dit trouwens even los van alle andere problemen die aan je pedalen kunnen ontstaan als je er dingen
in/aan soldeert waar je zelf de werking niet of nauwelijks van begrijpt.

Succes!

Nou, weet je wat het is. Dit zijn inderdaad dingen waar ik geen verstand van heb. En dat is nou ook precies de reden dat ik op dit forum ben gekomen. Om een beetje hulp te krijgen, dat is toch ook één van de redenen om zo'n forum te beginnen toch ?
En dan zit je niet te wachten op iemand die je eerst eens even op je "tekortkomingen" gaat wijzen. Die ken ik namelijk zelf wel...

Buiten dat is je uitleg over de 3PDT schakelaar erg duidelijk. Nu begrijp ik dus pas wat dat ding doet.... En dat wat eigenlijk wilde niet gaat werken. Dus maar weer op zoek naar een andere oplossing want opgeven is niet echt mijn ding.

bluesman1968
18 maart 2016, 19:39
De schakeling in het effect pedaal veranderen naar een relais; schakel je ook maar met 1 contactje EN hou je het true bypass!

En is daar ergens iets van te vinden hier op het forum ?

Dutch66
19 maart 2016, 09:37
En dan zit je niet te wachten op iemand die je eerst eens even op je "tekortkomingen" gaat wijzen. Die ken ik namelijk zelf wel...

.

Het zijn slechts 'tekortkomingen' in de informatie die je geeft, denk aan foto's, schema's,
bevindingen tot nu toe e.d.
Maar goed, misschien is het een idee als je dit project even in het (sub)straatje 'De Werkbank' post,
daar zit meer de technische kennis van het forum.

bluesman1968
19 maart 2016, 11:24
Ok, dat ga ik doen. Thanks

Medusil
20 maart 2016, 18:08
Even een nieuwe account aangemaakt want ik ben geïnteresseerd!
Het lijkt me handig om van op afstand een loop te schakelen (ik denk dat dat de beste aanpak is, dan kan je schakelen wat je wil).

Ik kan je thread niet vinden in de werkbank. Kan je even linken? Of heb je het projectje opgegeven?

bluesman1968
21 maart 2016, 12:33
Ga vanavond m'n topic op de werkbank plaatsen. Ben inmiddels wel zo ver dat ik het werkend heb met een Boss overdrive. Deze kan ik nu middels een kleine switch op m'n gitaar aan en uit zetten. Werkt echt perfect. Het voordeel van deze Boss is dat hij een simpele schakelaar heeft waar maar 2 draadjes heen gaan en dus geen 3Dpt switch. Bij deze kan ik dus de draadjes van m'n ontvanger makkelijk bij solderen. Overdrive is nu met een zender te bedienen en gewoon met je voet. Kon 'm zelfs aanzetten terwijl ik een verdieping lager stond in huis :punk:

paulusdeBKB
21 maart 2016, 12:55
Dat vind ik erg cool! Post je in De Werkbank dan ook wat foto's en deel je even welke componenten je gebruikt?

harrie-beton
21 maart 2016, 16:36
Wat is het voordeel van op je gitaar aanzetten. Als je midden in een spel zit heb je twee handen nodig. Je voet is altijd vrij. Ik zou het mooier vinden als je de hoeveelheid overdrive of volume van je overdrive draadloos kunt bedienen.

the sure thing
21 maart 2016, 18:08
Wat is het voordeel van op je gitaar aanzetten. Als je midden in een spel zit heb je twee handen nodig. Je voet is altijd vrij. Ik zou het mooier vinden als je de hoeveelheid overdrive of volume van je overdrive draadloos kunt bedienen.

Huh? Moet je eens kijken hoeveel talloze gitaristen 100x per minuut als tic hun volumepot checken of die wel op de juiste stand staat. Dan heb je ook tijd voor het flippen/drukken van een schakelaartje




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

bluesman1968
22 maart 2016, 10:45
Het idee erachter is dat ik niet persé bij m'n pedalboard hoef te staan om m'n solo pedaal aan te zetten.
Ik ben nogal vaak "aan de wandel" tijdens optredens. Als ik moet soleren moet ik dan altijd terug naar m'n board, nu hoeft dat niet meer.

Zal vanavond wat pic's plaatsen. Qua materiaal kost het geen drol. Een 9v zender en ontvanger kosten rond de 15 dollar op aliexpres.
De vrachtkosten zijn het dubbele, dus als je geen haast hebt gewoon per post op laten sturen.

bluesman1968
22 maart 2016, 22:26
http://i1155.photobucket.com/albums/p558/Bluesman1968/IMG_20160322_182616_zps9924feko.jpg (http://s1155.photobucket.com/user/Bluesman1968/media/IMG_20160322_182616_zps9924feko.jpg.html)

Bij deze de ontvanger. Is ongeveer 3 bij 4 cm en kwam keurig met een plastic beschermdoosje. De 2 zwarte schakeldraadjes die er uit komen heb ik aan de achterkant van de printplaat van m'n overdrive gesoldeerd waar de originele schakelaar zit. Het witte, gedraaide, draadje is de antenne. De voeding komt uit een 9v powerbank die ik ook voor m'n effecten gebruik.

Zender en ontvanger hebben een vaste code dus er hoeft niets ingeregeld te worden. Het is aansluiten, en het werkt.

bluesman1968
22 maart 2016, 22:32
http://i1155.photobucket.com/albums/p558/Bluesman1968/IMG-20160316-WA0000_zpsi5vsaoxr.jpeg (http://s1155.photobucket.com/user/Bluesman1968/media/IMG-20160316-WA0000_zpsi5vsaoxr.jpeg.html)

Aan het zendertje heb ik met twee draadjes een dpdt switch gesoldeerd. Dit is wel even peilen want je moet wel ernstig voorzichtig zijn het printplaatje niet te beschadigen.. Zodra je de switch aantikt gaat je pedaal aan, nogmaals tikken, en hij gaat uit.

bluesman1968
22 maart 2016, 22:36
http://i1155.photobucket.com/albums/p558/Bluesman1968/IMG_20160317_220018_zpssrwi7vca.jpg (http://s1155.photobucket.com/user/Bluesman1968/media/IMG_20160317_220018_zpssrwi7vca.jpg.html)

De switch heb ik in m'n slagplaat gemaakt. Zo kan ik er makkelijkst bij. De tweede switch gaat een ander pedaal aansturen. Die zit in plaats van de tone regeling. Die gebruik ik toch nooit...

paulusdeBKB
23 maart 2016, 09:08
Innovatief bedacht hoor, chapeau! Erg leuk om te zien hoe je een custom oplossing bedenkt voor een specifiek probleem.

Dutch66
23 maart 2016, 11:46
Top!,

Ik begrijp goed dat er dan twee van die zendertjes (zwart met gaffa) in je gitaar moeten toch?
Beetje open deur, kweet 't, maar let dan op dat ze onderling op een andere frequentie werken.

Verder gaf je aan dat je de dpdt switches 'even moet aantikken' om te schakelen, dan bedoel je
waarschijnlijk echt alleen even contact laten maken en dan weer terug toch?
Als dat zo is, kun je beter 'momentary' switches nemen, die maken maar even contact en maken
het schakelen dus een stuk prettiger. Deze (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=22_94&products_id=784) bijvoorbeeld, in de kleur van je slagplaat....
Volgens mij is SPST trouwens voldoende als ik naar foto kijk.

Kwam er ook een schema met zo'n setje mee, of tenminste iets van specificaties?

nico verduin
23 maart 2016, 12:10
Hij gebruikt toch een decoder chip. Die heeft, als ik het goed heb, 6 digitale output poorten.

bluesman1968
23 maart 2016, 12:33
Top!,

Ik begrijp goed dat er dan twee van die zendertjes (zwart met gaffa) in je gitaar moeten toch?
Beetje open deur, kweet 't, maar let dan op dat ze onderling op een andere frequentie werken.

Verder gaf je aan dat je de dpdt switches 'even moet aantikken' om te schakelen, dan bedoel je
waarschijnlijk echt alleen even contact laten maken en dan weer terug toch?
Als dat zo is, kun je beter 'momentary' switches nemen, die maken maar even contact en maken
het schakelen dus een stuk prettiger. Deze (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?cPath=22_94&products_id=784) bijvoorbeeld, in de kleur van je slagplaat....
Volgens mij is SPST trouwens voldoende als ik naar foto kijk.

Kwam er ook een schema met zo'n setje mee, of tenminste iets van specificaties?


Er moeten inderdaad twee van die zendertjes in. Ik heb nu echter alleen het printplaatje (met wat bescherming er omheen)
in m'n gitaar zitten. Dat heb je het over iets van 2.5 bij 5 cm en en halve cm dik. Past mooi onder de potmeters.

Ja, je moet de switch inderdaad even naar beneden tikken. Hij komt echter wel vanzelf weer in de middenstand (neutraal) te staan.
Denk eigenlijk wel dat jouw optie een betere is.... Ga ik zeker proberen.

Schema's zijn ze niet echt goed in in China. Maar er is wel voldoende informatie op het internet te vinden.

Het voordeel van dit setje was ik 2 zendertjes heb voor 1 ontvanger. Met beide zenders kun je dezelfde ontvanger aansturen.
Ik heb nu dus een zender op twee verschillende gitaren zitten maar stuur daarmee dezelfde overdrive aan....

bluesman1968
23 maart 2016, 12:33
Hij gebruikt toch een decoder chip. Die heeft, als ik het goed heb, 6 digitale output poorten.

Deze snap ik niet helemaal...

nico verduin
23 maart 2016, 14:23
als ik het goed kan zien, dan zit er op dat moederbordje (waar ook de ontvanger op zit) de 2271 IC (zie: http://www.futurlec.com/Others/PT2272-M4pr.shtml). Dat IC kan dus 6 individuele data pinnen aansturen. Nu wordt er een gebruikt voor een relais. Maar je zou er dus 6 relais mee kunnen sturen.

Dutch66
25 maart 2016, 12:31
Als je ook het true-bypass pedaal (met zo'n 3PDT schakelaar) op afstand wil gaan schakelen,
zul je inderdaad moeten gaan werken met een relais. Deze heb je ook in 3PDT uitvoering
en zijn prima te bedienen met de voeding/batterij vanuit het pedaal zelf.

Realiseer je wel dat het 'ombouwen' van het pedaal best een complexe klus kan zijn,
dit een beetje afhankelijk van hoe e.e.a. nu in het pedaal is gesitueert.

Zoals ik al eerder heb aangegeven is het maken van een op afstandbediende looper
misschien toch een beter idee. Je hoeft dan niet te knutselen aan je bestaande pedalen,
al het 'schakelwerk' gebeurd dan in het kastje/looper zelf, en je bent natuurlijk
veel flexibeler qua pedalen.

bluesman1968
25 maart 2016, 13:44
Als je ook het true-bypass pedaal (met zo'n 3PDT schakelaar) op afstand wil gaan schakelen,
zul je inderdaad moeten gaan werken met een relais. Deze heb je ook in 3PDT uitvoering
en zijn prima te bedienen met de voeding/batterij vanuit het pedaal zelf.

Realiseer je wel dat het 'ombouwen' van het pedaal best een complexe klus kan zijn,
dit een beetje afhankelijk van hoe e.e.a. nu in het pedaal is gesitueert.

Zoals ik al eerder heb aangegeven is het maken van een op afstandbediende looper
misschien toch een beter idee. Je hoeft dan niet te knutselen aan je bestaande pedalen,
al het 'schakelwerk' gebeurd dan in het kastje/looper zelf, en je bent natuurlijk
veel flexibeler qua pedalen.

Dat ombouwen van het pedaal is wel een beetje te hoog gegrepen voor mij qua kennis. Ik wil het pedaal ook niet verpesten.
Het is namelijk gemaakt door de Nederlandse bouwer Shinyguitargear (weet iemand waar die gebleven is ?)

Het idee van een looper spreekt me ook wel erg aan. Dat is dan voor hooguit 3 pedalen. Is er iemand hier die daar (het liefst
makkelijk te lezen) schema's voor heeft of iets simpels zou kunnen tekenen?
Het zou dan uiteraard wel true bypass moeten zijn, en ik weet niet hoe dat werkt.

Afgelopen woensdag heb ik het geheel geprobeerd tijdens de repetitie van m'n band. Het is wel even wennen want er zit een hele kleine vertraging tussen het bedienen van de schakelaar en het daadwerkelijk aan gaan van het pedaal. Maar, dat went wel heel snel.
Het gevoel dat je kunt staan waar je wilt zonder je zorgen te maken waar je pedalboard is, vind ik wel erg prettig.

Ik kon het pedaal zelfs van buiten de oefenruimte bedienen, da's wel grappig...

Dutch66
31 maart 2016, 14:46
http://i68.tinypic.com/nvrl1.jpg

Dit is in (hele) grote lijnen de bedoeling denk ik...

Ik heb bewust 3PDT relais getekend, inclusief een ledje, zodat het zoveel mogelijk refereert
aan een 'normale' true by-pass schakeling in een pedaal.

Punt is wel dat schakelen met een relais niet altijd even geruisloos gaat, je kunt hier wel wat
aan doen, maar dat heb ik nu bewust even echterwege gelaten. Het is ook beetje afhankelijk
van welke relais je zou gaan gebruiken.

Het is geenszins een kant en klare oplossing, maar geeft i.i.g. een idee hoe zoiets er uit zou
kunnen zien.

KoenB
1 april 2016, 16:46
Misschien had je dit zelf al bedacht, maar ik zeg het toch even: je kan de + van de led natuurlijk ook aan de + van de relaisspoel knopen, dan gaan ze tegelijkertijd aan en uit. Dan heb je dus ook maar een DPDT relais nodig.

Dutch66
1 april 2016, 16:54
Klopt Koen, maar het ging meer om de beeldvorming voor TS. Als dit tot uitvoering
zou komen is een 2PDT relais zeker een optie!

bluesman1968
12 april 2016, 11:37
Afgelopen zondag het boeltje tijdens een kleinschalig optreden getest. Ik moet zeggen, het is even wennen omdat je een kleine vertraging hebt tussen het moment dat je de zender indrukt, en het moment dat het pedaal aan gaat (is maar een paar tienden van een seconde denk ik maar je merkt de vertraging) maar het werkt gewoon goed. Stond op enig moment buiten op het terras te spelen tijdens een nummer en kon moeiteloos het pedaal aan en uit zetten terwijl m'n pedalboard dus gewoon binnen stond op het podium.

Het eerste deel van het project is wat mij betreft geslaagd !!

Ik heb nu dus veel meer vrijheid qua rond huppelen tijdens nummers. Dat is wel erg prettig is in onze band omdat we qua solo's nogal veel improviseren en het dus regelmatig voorkomt dat ik ineens een solo moet spelen op een moment dat dat normaal niet is. Ik hoef er dus niet meer op te letten waar ik sta...

Ga zeker proberen om een loop te maken en die aan te sturen met een zender maar.... heb inmiddels mijn oog laten vallen op een Yamaha THR100HD modeling amp. Dat komt er dus even tussen door :)

Wordt vervolgd....