PDA

View Full Version : searching



slenderbender
17 maart 2016, 19:15
Zoek een eerste beginnersgitaar met toch degelijke klank.
Wat belangrijk is, de nek, want heb nogal kleine handen.
Welk merk, type, zou me best liggen want wil online bestellen?
En beter puur acoustisch, of beter semi elektrisch?
Alvast bedankt.

Joost de Ruig
17 maart 2016, 19:25
Als je vanaf 0 begint, zou ik zeggen, koop een voordelige staalsnarige (western) gitaar. Als je je budget aangeeft, kunnen we je gerichtere tips geven.

slenderbender
17 maart 2016, 20:35
Rond de 350€.

Rizz
18 maart 2016, 10:35
Slenderbender, welkom!

Besef dat wat je vraagt aan ons, vrijwel onmogelijk te beantwoorden is. Als ik een meisje van 5 zie spelen op een volwaardige klassieke concertgitaar met een topkambreedte van 52mm, dan denk ik, hmmmm.

Als de feel echt zo belangrijk voor je is, en dat is het voor mij ook, dan moet je gaan voelen in de winkel. Bespeel gitaren, voel hoe ze zijn en hoe ze klinken. Beter een paar tientjes meer uitgeven in de winkel, krijg je er ook gelijk een afstelbeurt bij, wat ook niet geheel onbelangrijk is voor de feel en bespeelbaarheid van een gitaar. Maar goed, je kan natuurlijk in de winkel spelen en online kopen, niemand die je daarin tegenhoudt

Tabula Rasa
18 maart 2016, 10:39
Ach, ik heb ook geen grote handen en speel het liefst op een hele dikke nek. Het is vooral een kwestie van gewenning. Overigens krijg ik veel eerder kramp van een dunne hals en heb ik het idee dat ik meer kracht zet. Ik zou zelf gewoon eentje goedkoop tweedehands kopen met een normale hals om eens een tijdje te proberen. Mogelijk zie je beren op de weg en is er niets abnormaals met je handen.

Brad
18 maart 2016, 12:58
Wat voor muziek wil je spelen ? Als je vrij harde rock muziek wilt spelen dan zou ik voor een elektrische gitaar gaan bijvoorbeeld

slenderbender
18 maart 2016, 21:41
Ik zal morgen eens langs Keymusic gaan.
Maar de raad om zoveel mogelijk gitaren ter hand te nemen en te testen, dat is toch moeilijk als je nog geen gitaar kan spelen?
Op wat moet ik dan letten bij aankoop?
Die mensen willen natuurlijk verkopen, uiteraard, maar wil me niets laten aansmeren.
De stijl die ik wil opgaan is gevarieerd, van vlaamse muziek, tot pop & rock, maar geen hardrock.

Ernest01
18 maart 2016, 21:49
Neem iemand mee die wel kan spelen.
Dan kunnen jullie samen overleggen, zonder dat de verkoper staat te drammen....
Want inderdaad, die willen verkopen en kunnen - ik zeg kunnen - dan mooie verhalen ophangen....

Brad
18 maart 2016, 23:45
Ik zou toch een elektrische gitaar kopen wanneer je ook pop en rock gaat spelen . Dat speelt veel makkelijker dan akoestische gitaren , het nadeel is dat je er dan ook een versterker bij nodig hebt

En dan is 350 wat krap

slenderbender
19 maart 2016, 20:49
Het is een Fender Sonoran SCE geworden :-)

Ernest01
19 maart 2016, 20:56
Gefeliciteerd !

Misschien kan je een foto plaatsen ? (is hier zo'n beetje de gewoonte bij een nieuw aangeschafte gitaar....)

En nu lekker oefenen....

slenderbender
19 maart 2016, 21:25
http://s27.postimg.org/gxfmdgi1v/12951_Sonoran_SCE_LH_CSK11002490_a.jpg

Rizz
19 maart 2016, 22:12
Gefeliciteerd! veel speelplezier!

slenderbender
20 maart 2016, 23:00
Nu heb ik een en ander opgezocht, op internet, maar kom er niet meer uit.
Er zijn basis akkoorden, Barré akkoorden, en mineur akkoorden, power akkoorden, en wat nog allemaal.
ik ken de snaren en hun posities, en de frets.
Maar ik wil beginnen met het instuderen van een makkelijk liedje, zoals Thru the barricades.
Hier de link: http://www.guitaretab.com/s/spandau-ballet/18044.html
Ze laten daar zien op welke snaar en op welke fret bvb het refrein wordt gespeeld, maar ik zie nergens terug hoe en welke vingers ik daarvoor moet gebruiken?
Wel staat er dan verder een aantal akkoorden vermeld.....
Of moet ik zelf telkens gaan achterhalen, dat bvb een bepaald akkoord, op een bepaalde fret word gespeeld, en ik de vingerzetting in functie van het akkoord moet opzoeken?
Bvb: op 8ste fret, een am akkoord, waar ik terugvind dat ik dan vingerzetting 1 op E, 3 op B en 2 op G zet?
Ritme van het liedje vind ik wel terug op youtube, maar wil ook graag dat onderdeel leren interpreteren.
En als laatste, zijn jullie ervan overtuigd om al dan niet een leraar onder de arm te nemen, zo ja, in welk ritme, eens per week, een maal om de 14 dagen, telkens een uurtje?

grayfink
20 maart 2016, 23:26
Zeker les nemen, als autodidact kun je veel leren met hulp van het internet. Die helpt je ook met het interpreteren van tabs. Het liedje dat je noemt is niet echt heel gemakkelijk voor een beginner, de Bm7 is een barréakkoord. Die kosten wat moeite in het begin. En ja die akkoorden die er staan die zul je gauw genoeg leren. Het akkoord dat je beschrijft is trouwens een Dm (D mineur) met wijsvinger eerste fret E-snaar. Middelvinger 2e vakje G-snaar, en ringvinger (liever pink) 3e vakje B-snaar. D-snaar in de bas.
Het lijkt algebra, maar je leert het snel genoeg. Zeker met een leraar.

slenderbender
21 maart 2016, 22:46
Wat is het verschil als er in een tablatuur, op een snaar een cijfer staat, of verschillende cijfers?
Bvb: E - - - 8 - - - en op de B - 8 8 8 -?
Hoe speel je beiden?

Rizz
21 maart 2016, 23:28
Voor wat beginnerslessen kijk s op www.justinguitar.com Gratis en erg goed.

Tabs zijn zo simpel als de zes lijnen zijn de snaren van je gitaar en het cijfer 8 is dan het achtste vakje.. wat tabs je niet kunnen vertellen is timing en lengte van de noot, daarvoor zal je het nummer moeten luisteren.

Ik raad je persoonlijk aan om eerst wat basisakkoorden te gaan leren en het overpakken naar een ander akkoord. Al dan niet met een leraar of iemand die je iets kan leren. Zitpositie en hoe hou je een gitaar überhaupt vast. Nummers zijn denk ik nog wat hoog gegrepen zonder een basis.. de site hierboven kan je er ook zeker mee helpen!

Succes

LaurentB
23 maart 2016, 19:15
Wat is het verschil als er in een tablatuur, op een snaar een cijfer staat, of verschillende cijfers?
Bvb: E - - - 8 - - - en op de B - 8 8 8 -?
Hoe speel je beiden?

Dan speel je dus een noot op de 8e positie van de E-snaar, en 3x een noot op de 8e positie van de b-snaar