PDA

View Full Version : In de markt voor een Gibson SG



apekop
17 maart 2016, 12:02
Ik ben eigenlijk een echte strat man, maar wil al een hele tijd ook Gibson SG voor erbij (aangestoken door gitaristen als Zappa, Mike Oldfield en Bill Frisell). Nu heb ik al vaak gezocht en een enkele geprobeerd, maar er zijn zoveel versies dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Dit zijn de eisen:
1) gebalanceerde sound; iedere snaar even hard en strakke toon in alle registers
2) absoluut geen nekdive; ik speel thuis altijd zittend zonder band, dus hij moet zeker niet kopzwaar zijn
3) sound zeker niet te dof. Moet mooi zijn voor clean en complexere akkoorden, niet alleen voor scheur. Ik ben meer een fusion en soundscape man.
4) brug pickup moet vooral goed klinken. Ik speel op mijn strat voor 90% van de tijd op mijn brugpickup.
5) moet stemvast zijn, geen robot tuners.
6) liefst een hals met veel ruimte voor slide spel, hals zoals op een '61 RI bijvoorbeeld.
7) looks; liefst een walnut (cherry vind ik een beetje saai). Kleine slagplaatje heeft mijn voorkeur.

enkele vragen:
-bij welke jaren of versies moet ik vooral wegblijven (n.a.v bovenstaande eisen)?
-op mijn strat speel ik nogal veel en heftig met de tremelo. Is dat te doen met een Vibrola zonder al te veel ontstemmen? of is dat meer voor subtiele vibrato dingen? Of is een ander sg tremelo systeem daar wel geschikt voor? zo niet, heb ik er liever eentje zonder tremelo.
-Is een SG original een goede keuze? ik lees wel goede dingen over de 2013 original?
-hoe zijn de huidige standards t.o.v. andere jaren?

Budget is ongeveer 1000-1200 euro. Mag nieuw zijn of 2ehands.
Hopelijk kunnen jullie mij wat op weg helpen.

apekop
18 maart 2016, 12:41
Geen SG kenners hier? :)
Zijn er nog winkels waar ze veel SG's op voorraad hebben in Nederland?

Han S
18 maart 2016, 12:44
Ik heb de mijne weggegeven, bouwjaar 1961 en een heerlijk gitaartje.

Jay75
18 maart 2016, 12:51
Ik heb een aantal SG's en heb er door de jaren heen veeeeel gehad. ;)
Vind ze nooit slecht, sommige beter dan anderen (Custom Shop is echt het geld waard, maar boven je budget) en ook de SG Original was een hele fijne gitaar. Waar je voor moet wegblijven, geen idee, ik kreeg laatst dezelfde vraag van een vriend van me en raadde hem iig de 2015 serie af vanwege de brede hals en autotune die daarop zit. Na veel SG's testen pakte hij toch eens zo'n 2015 model en was meteen verkocht, dus het is echt zo persoonlijk.

Ik denk dat je met een USA Standard of 61 RI altijd wel goed zit, mochten de elementen niet bevallen kan je deze altijd nog wisselen. (De meeste nek-elementen op de SG's die ik had waren wel vrij donker en een beetje modderig, maar kleine moeite om dit te wisselen. Ik zag laatst dit filmpje en vond dat een mooie combi. (En de gitaar is niet eens een Gibson: https://www.youtube.com/watch?v=W38IH_ujZUE )

Succes!

Hotpepper01
18 maart 2016, 13:07
Zoiets past goed in je specs, alleen niet binnen je budget...en flink niet ook. Wordt doorsparen...
http://www.chicagomusicexchange.com/products/gibson-sg-custom-walnut-1969-s959

Neckdive lees je veel, maar nog nooit last van gehad bij mijn SGs. De 61 er hals is breed en dun, maar speelt echt geweldig, vind ik.
Ik heb zelf een 1963'er Les Paul Std (SG). Een echte ouwe. Die gaat nooit meer weg.

Dutch66
18 maart 2016, 13:11
Zeker, erg subjectief allemaal, maar de Special (faded 2009) is wat mij betreft een tegenvaller,
qua looks en feel te duidelijk een Gibson 'instapper', en qua sound zijn de 490 (T/R) pu's wat
mij betreft ook een ongelukkig keuze.

Punt is alleen dat andere er mee weglopen, dus tja....

Gelukkig rijkt je budget ook iets verder!

Thiez
18 maart 2016, 14:23
Antwoord op je vragen:

1) kan altijd aangepast worden met elementen, standaard elementen in de SG's zijn over algemeen prima.
2) Neckdive heeft elke sg wel een beetje, maar zeker zittend heb je hier geen last van. Met leren band ook niet. Enkel als je zo een autogordel hebt wil hij weleens iets duiken. Dit had ik overigens bij mijn epiphone meer dan mijn Gibson.
3) SG is niet snel dof, heeft fellere bite dan bijvoorbeeld les paul
4) No problemo, anders kun je altijd nog andere element erin steken
5) SG is zover Gibson stemvast is, zeer stemvast. Wel doe ik bij elke snaarwissel even met een potloodje wat grafiet in de topkam
6) Hals met veel ruimte voor slide spel? Dan is vooral de actie belangrijk in mijn ogen. Of bedoel je breedte van de hals?
7) De 70's tribute vind ik zelf een hele gave finish ook.

- Wegblijven? Kwestie van proberen, ieder is verschillend en ook iedere gibson is verschillend.
- Ik vind zelf de vibrola's echt ondingen, zou dan ook gaan voor vaste brug. Tremelo werk is op strat veel fijner


Ik heb zelf een sg 50th anniversary 24 en dat ding gaat nooit meer weg.

geert1976
18 maart 2016, 14:36
Zo te horen heb jij een 61 reissue nodig ;-)

Check ook goede oude Jappen, zoals Tokai, Burney en Kasuga.
Wat lastiger te vinden, maar de jaren 70 en 80 exemplaren kunnen zich zeker met de gibby's meten.

Ik heb bijvoorbeeld zelf vorige week een oude Kasuga SG CH600 gekocht en die is werkelijk heerlijk en zeker niet minder als de gibby's.

apekop
18 maart 2016, 14:59
iedereen bedankt voor de input tot dusver.. daar heb ik echt wat aan!



6) Hals met veel ruimte voor slide spel? Dan is vooral de actie belangrijk in mijn ogen. Of bedoel je breedte van de hals?

- Ik vind zelf de vibrola's echt ondingen, zou dan ook gaan voor vaste brug. Tremelo werk is op strat veel fijner


Met meer ruimte voor slide spel bedoel ik bij de hoogte frets. Een 61 RI of een nieuwere standard heeft volgens mij meer ruimte bij de hoogste frets omdat de hals wat verder doorloopt eer dat de body begint(?).
Ik dacht al dat vibrola's meer waren voor subtiel vibrato, niet het 'echte' zware tremelo werk. Hetzelfde geldt denk ik ook voor een Bigsby (?). In dat geval is een hard tail inderdaad beter denk ik.



2) Neckdive heeft elke sg wel een beetje, maar zeker zittend heb je hier geen last van.

heeft een '61 RI meer last van neckdive dan andere SG's, vanwege de iets langere hals?
en is de '61 RI ook in walnut gemaakt? ik vind cherry en zwart niet zo mooi.

@Jay75: welke SG nekpickup klinkt wat helderder denk jij?
@Hotpeper1: zo'n drie pickup SG is niks voor mij. Dat vind ik te druk bevolkt, minder ruimte voor je aanslag. Ik zou nog eerder voor een SG junior gaan, die vind ik ook heel mooi met alleen die brug pickup.

Harald
18 maart 2016, 15:31
Ik heb niets met SG gitaren, ondanks dat er zowaar inmiddels een Gibson Zappa model is. Wat die vibrola betreft, ik heb zowel Zappa sr. als Zappa jr. dat ding nog nooit zien gebruiken. Vast een reden voor, want Zappa gebruikte de wammy bar meer dan genoeg. Maar volgens mij vanaf dat hij op strats is gaan spelen. Denk dat hij ook vrij snel aan de floyd rose was. Vai gebruikte die iig wel al in 82 toen hij bij Zappa speelde.

Jay75
18 maart 2016, 16:33
@Jay75: welke SG nekpickup klinkt wat helderder denk jij?

Van de standaard elementen is mijn ervaring dat de 57 Classics wel wat helderder klinken. Ik heb trouwens nog nooit een SG gehad met neckdive! Alleen vroeger weleens een Epiphone die dat deed.

the sure thing
19 maart 2016, 09:15
57 pickups zijn prima. De 490 T pickups vond ik niet fijn. Bij al mijn Gibons heb ik Seth Lovers erin gezet.

Anyway: de IMHO ultieme SG:

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160319/1b829bab73fabf377231d7e26a6d3cb4.jpg


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

apekop
19 maart 2016, 10:04
Vannacht gedroomd dat ik na 1,5 jaar een SG 61 RI in mijn kast stond. Die had ik geleend van Thomann om thuis te proberen. Zowel Thomann als ik waren dat helemaal vergeten. Ik zat in dubio of ik hem eerlijk zou terugbrengen of gewoon zou houden. Ik was er nog niet uit. Het SG gas heeft heftig toegeslagen deze keer...;)

Wat ik me trouwens kan herinneren van de SG 61 RI is dat lage tonen verder weg zaten (een F op de E snaar bijvoorbeeld) dan op de meeste andere gitaren. Waarschijnlijk omdat de hele hals wat meer naar links zit of wat langer is (?). Ik heb ooit een blauwe maandag een Epiphone SG gehad en die had dat niet. Is dat specifiek voor de 61 RI?

LRS
19 maart 2016, 10:20
Van de standaard elementen is mijn ervaring dat de 57 Classics wel wat helderder klinken.


Ik denk dat dat ook van het hout / gitaar in kwestie afhangt. Vergeleken met Burstbuckers vind ik ze juist wat warmer / minder schel klinken. In de halspositie kan een 57 Classic in mijn optiek daardoor ook wel wat modderig over komen zeker met slag partijen. Hoe dan ook: de OP kan gewoon z'n gebruikelijke rondje favoriete gitarenboeren gaan maken met alle bovenstaande feedback 😎


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Orpheo
19 maart 2016, 13:28
57 pickups zijn prima. De 490 T pickups vond ik niet fijn. Bij al mijn Gibons heb ik Seth Lovers erin gezet.

Anyway: de IMHO ultieme SG:

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160319/1b829bab73fabf377231d7e26a6d3cb4.jpg


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Bijna ultiem. Die midden-hum moet een phat cat worden (dan pas heeft die pikup echt nut, vind ik...) en die 3 weg toggle is op een 3 pup gitaar echt kansloos. Ik gooi er ook altijd een 5 weg blade in.

Hotpepper01
19 maart 2016, 15:26
Bijna ultiem. Die midden-hum moet een phat cat worden (dan pas heeft die pikup echt nut, vind ik...) en die 3 weg toggle is op een 3 pup gitaar echt kansloos. Ik gooi er ook altijd een 5 weg blade in.
Ik heb mijn 3 PUP Les Paul omgebouwd naar 3 maal volume en 1 mastertone. Dat doet het ook goed en is heel flexibel.

Over het "verder weg zitten" Ja, dat klopt als een bus. Dat scheelt globaal 2 fretjes voor mijn gevoel. Als je blind speelt op bijvoorbeeld een LP en dan ergens in een set omschakelt op een SG, dan is dat inderdaad even een valkuil. Je hand moet verder naar links dan je denkt.

En dan nog even zetje richting de 61RI...hier een 63'er
http://i1205.photobucket.com/albums/bb440/hotpepper01/DSC00169.jpg

Joost de Ruig
19 maart 2016, 15:33
Die van hete peper is echt hot. Eigenlijk hoort die bij mij..... :D

apekop
19 maart 2016, 17:44
wow! zeer mooie SG die '63!

Vanmiddag twee SG's geprobeerd, een oude uit '71 met Bigsby en een Derek Trucks (voor zover ik weet is die exact hetzelfde als een '61 RI op de looks na (?).

dat zijn de dingen die me opvielen:
-De Bigsby is erg subtiel; je moet hem behoorlijk ver induwen wil het een beetje effect geven. kan met de afstelling van dit specifieke exemplaar te maken hebben (?). Niks voor mij in ieder geval als het zo hoort.
-De Trucks SG heeft een behoorlijk brede hals bij de topkam, voelt bijna aan als een klassieke gitaar.
-De nek pickup klinkt zeer goed. Als je naar de brug pickup schakelt zakt het geluid echter veel te veel in. Het verschil is te groot voor mijn smaak. Zowel qua volume als 'intentie'. Hierdoor speelde ik eigenlijk alleen op de nek pickup, terwijl ik eigenlijk meer van de brug pickup ben op een strat.
-de hals op de Trucks is erg 'flexibel'. Als je bijvoorbeeld de G snaar bend dan zakt de losse E snaar behoorlijk. Hierdoor is hij minder geschikt om bastonen te laten liggen (als een drone bijvoorbeeld) bij bendings. Wat dan wel weer goed werkt is vibrato met de hals buigen op akkoorden (zoals Bill Frissel vroeger deed op zijn SG). Zijn die 'onstabiele' halzen typisch voor de meeste SG's?
-Een SG is totaal anders spelen. Na de SG heb ik nog een Fender standaard USA gepakt om te vergelijken en dat voelde meteen als thuis komen. Het heeft allebei zijn eigen charme, maar ik ben daardoor wel gaan twijfelen of een strat niet beter bij mijn stijl past.



Over het "verder weg zitten" Ja, dat klopt als een bus. Dat scheelt globaal 2 fretjes voor mijn gevoel. Als je blind speelt op bijvoorbeeld een LP en dan ergens in een set omschakelt op een SG, dan is dat inderdaad even een valkuil. Je hand moet verder naar links dan je denkt.

Ja, dat viel me vandaag bij die Trucks SG weer op. Op deze gitaar en de '61 RI loopt de hals minder verder door op de body als bij andere SG's waardoor alles meer naar links zit. Hierdoor zitten de lage posities verder weg, maar kun je wel weer beter bij de hoogste vakjes. Met een strat scheelt het toch zeker 5 tot 8 cm schat ik.

Thiez
19 maart 2016, 19:38
Van walnut achtige finish vind ik de 70s tribute erg mooi.

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/G/01/musical-instruments/detail-page/sc_b00acmbm26-02body.jpg

the sure thing
19 maart 2016, 20:23
Sorry maar een SG MOET een slagplaat hebben.

@TS: probeer een SG met 60s slim taper hals. Voelt al meer als een strat 😃




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Thiez
20 maart 2016, 10:09
Dan schroef je die er toch zelf op.heb je gelijk iets uniekers

E-J
20 maart 2016, 10:29
Het is even wennen, dat spelen op een SG hé? Voor je gevoel steekt de hals een stuk meer uit de body. Je raakt er wel gewend aan.

Bij de meeste SG's die ik in de winkel heb bespeeld staat het hals element veel te hoog. Een tikkie omlaag en je hebt ook meteen een stuk meer definitie.

Over halzen gesproken: ik kan niet overweg met de '50s rounded hals die op de meeste modellen zit. Voor mij te breed en te plat. Doe mij maar de '60s slim taper. Lijkt ook wat meer op een Strat hals.

apekop
20 maart 2016, 10:35
Inderdaad wennen! hebben de standards sinds 2013 allemaal dezelfde hals als een 61 RI? dus de brede hals die iets verder naar links steekt (dus de laatste frets niet over de body). En welke modellen hebben de 60's slim taper hals?

Verder nog meningen over die 'flexibele' halzen van SG's (zoals genoemd in post #achttien)? Ik vond dat wel opvallend.

MikeD
20 maart 2016, 10:49
Je moet idd niet een 50's tribute kopen die hebben die dikke nek. (overigens een SG '50's tribute' slaat nergens op..de SG kwam pas in '61) Probeer als je die kunt vinden een SG special 60's tribute met P90's; is weliswaar niet in hooglans en heeft geen neckbinding maar dat boeide mij niet. Prijs is er naar. Het geluid van het brugelement is nmm lekker helder en gearticuleerd. Klinkt als ..denk maar aan de vroege Carlos Santana op Woodstock of Pete Townshend live at Leeds . Flexibele halzen dat 60's profiel.. ja.... dat is algemeen bekend. Bijna bizar. Ik kan er mee leven. En ik heb met de SG sec 60's trib geen last van neckdive. Maar als jij een die-hard Strat man bent kan ik me zomaar voorstellen dat een SG jouw ding niet wordt.

E-J
20 maart 2016, 11:12
Ik heb ook een SG Special '60s tribute. Qua uiterlijk wat meer basic (geen binding rond de hals, matte lak) maar het is een heerlijk gooi en smijt gitaartje. Licht, stemvast en een mooi helder geluid. Ik heb er nog andere knoppen en een 3-laags slagplaat op gezet om het qua uiterlijk iets meer te doen lijken op een Special uit begin jaren '60.

apekop
20 maart 2016, 11:53
Je moet idd niet een 50's tribute kopen die hebben die dikke nek. (overigens een SG '50's tribute' slaat nergens op..de SG kwam pas in '61) Probeer als je die kunt vinden een SG special 60's tribute met P90's; is weliswaar niet in hooglans en heeft geen neckbinding maar dat boeide mij niet. Prijs is er naar. Het geluid van het brugelement is nmm lekker helder en gearticuleerd. Klinkt als ..denk maar aan de vroege Carlos Santana op Woodstock of Pete Townshend live at Leeds . Flexibele halzen dat 60's profiel.. ja.... dat is algemeen bekend. Bijna bizar.

ok, bedankt voor de tip. Als ik dat zo lees dan zou dat inderdaad wel eens meer mijn gitaar kunnen zijn. Blijft wat dichter in de buurt van mijn strat. Ook qua sound zullen die p90's wat helderder zijn en een beter brug pickup geluid geven. Meer de fusion en cleane sound die ik zoek waarschijnlijk (?). Ik heb zelf geen ervaring met p90's.
Zijn die special 60's trouwens ook in walnut gemaakt? en welk jaren werden deze special 60's gemaakt?

MikeD
20 maart 2016, 16:04
ze zijn gemaakt in 2011 in 'beperkte oplage'; thans iig niet meer in productie. maar soms via MP duikt er eentje op en een tijde geleden meende ik dat maxguitar of een van de anderee bekende winkels er 1 had hangen. Ze zijn er niet in walnut wel in natural. zie verder hier http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/SG/Gibson-USA/SG-Special-60s-Tribute.aspx

MikeD
20 maart 2016, 16:06
staat er 1 op MP http://link.marktplaats.nl/m1032879336...... mind you; ik kocht de mijne bij Tonika voor € 580 officieel 'nieuw' maar toen had ie daar al een paar jaar liefdeloos aan de muur gehangen

apekop
20 maart 2016, 23:23
staat er 1 op MP http://link.marktplaats.nl/m1032879336...... mind you; ik kocht de mijne bij Tonika voor € 580 officieel 'nieuw' maar toen had ie daar al een paar jaar liefdeloos aan de muur gehangen

ja, ik had hem al gezien. Jammer dat het een cherry is. Naturel vind ik toch wel mooier. Wat is een gangbare prijs voor zo'n 60's special?

Hotpepper01
21 maart 2016, 08:28
nu wel even toepasselijk

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/535173_10154879364007316_7962838420272740542_n.jpg ?oh=737e094997dcb964e18c4da15dd27f30&oe=57500782

MikeD
21 maart 2016, 09:44
ja, ik had hem al gezien. Jammer dat het een cherry is. Naturel vind ik toch wel mooier. Wat is een gangbare prijs voor zo'n 60's special?
geen flauw idee.. een paar weken nadat ik m bij Tonika had gekocht hadden ze hun laatste exemplaar al weer 100 pieken duurder gemaakt en zoals je ziet, vraagt men er nu al een nog hogere prijs voor.. 't is wat de spreekwoordelijke gek er voor wil geven. Maar als je geduld hebt kom je vast binnenkort wel een tegen voor een normale prijs.

MikeD
21 maart 2016, 09:45
nu wel even toepasselijk

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/535173_10154879364007316_7962838420272740542_n.jpg ?oh=737e094997dcb964e18c4da15dd27f30&oe=57500782


LOL.... bijna goed.....

ellisvertellis
21 maart 2016, 12:02
Ik heb een Special 70's tribute, de zwarte. Wat deze SG iets anders maakt zijn de minihumbuckers, een "volute" in de headstock constructie voor meer stevigheid en resonantie, en een halsprofiel dat zowat het midden houdt tussen een 50s en een 60s profiel.

http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/SG/Gibson-USA/SG-Special-70s-Tribute.aspx

http://www.gibson.com/Images/Products/Electric-Guitars/SG/Gibson-USA/SG-Special-Studio-70s-Tribute/SG70SECH1-Finish-Shot-jpg.aspx?KeepThis=true&TB_iframe=true&height=410&width=1000

humbucker
21 maart 2016, 12:28
Waarom hebben die 70ies tribute toch allemaal zo'n vreemde headstock? Is dat historisch correct ofzo? Ik kan me toch niet herinneren echt een oudje gezien te hebben die zo'n extreme omhoogkomende "tipjes" had...

Mr.Fingers
21 maart 2016, 12:46
Dit is een echte '74 (http://www.12fret.com/wp-content/gallery/gibson-sg-std-1974-cons/gibson-sg-std-1974-cons-full-1.jpg)... Heeft ook zo'n funky headstock.

humbucker
21 maart 2016, 12:56
Komt inderdaad in de buurt, maar die RI lijken toch nog wat extremer.

MikeD
21 maart 2016, 17:57
Mr Fingers is right.. in de seventies hadden Gibbies die 8terlijke 'paddle size' headstocks.. ugly as sin....

MikeD
21 maart 2016, 18:01
Ik heb een Special 70's tribute, de zwarte. Wat deze SG iets anders maakt zijn de minihumbuckers, een "volute" in de headstock constructie voor meer stevigheid en resonantie, en een halsprofiel dat zowat het midden houdt tussen een 50s en een 60s profiel.

http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/SG/Gibson-USA/SG-Special-70s-Tribute.aspx



http://www.gibson.com/Images/Products/Electric-Guitars/SG/Gibson-USA/SG-Special-Studio-70s-Tribute/SG70SECH1-Finish-Shot-jpg.aspx?KeepThis=true&TB_iframe=true&height=410&width=1000

Op het gevaar af dat ik me aan heiligschennis schuld maak...(WTF let's customize...) die mini-humbuckertjes zijn van dezelfde afmetingen als P90's dus je zou er zo-een kunnen scoren en dan probleemloos de pups verwisselen.. overigens helemaal goed voor die tijd zijn die kleine block-inlay's in de toets...

apekop
21 maart 2016, 19:53
Zo'n zwarte sg met witte slagplaat vind ik best stijlvol. Mooier dan helemaal zwart, dat is gelijk zo metal/doomy.

apekop
23 maart 2016, 09:32
Wat zijn hier trouwens de mening over dat automatisch stem system? Minetune? of G Force? Werkt het een beetje of zijn het maar ondingen? en zit het op iedere nieuwe SG tegenwoordig?

Persoonlijk hoeft het van mij niet en vind het eigenlijk niet passen op zo'n klassieker als de SG, maar ik heb er geen ervaring mee.

postbus31
23 maart 2016, 15:46
Persoonlijk erg te spreken over G-force, het ziet er alleen niet uit :'(

MikeD
23 maart 2016, 18:24
op de 2016 modellen zit die G force niet meer standaard . Ook die 2015 brede toets en de zero fret zijn niet meer standaard.

MikeD
10 april 2016, 13:50
deze zou wat voor TS kunnen zijn maar dan moet ie waarschijnlijk wel dadelijk d'r op springen https://www.facebook.com/groups/514366051974219/?multi_permalinks=996870760390410&notif_t=commerce_interesting_product&notif_id=1460287767583204

Brum
10 april 2016, 17:09
Mr Fingers is right.. in de seventies hadden Gibbies die 8terlijke 'paddle size' headstocks.. ugly as sin....

Beetje late reactie, maar die headstock, die zit gewoon tot op de dag van vandaag op elke Standard hoor. Op sommige andere modellen zit het ook, maar de Standard heeft altijd al een grotere headstock gehad naar mijn weten.

MikeD
10 april 2016, 17:46
Beetje late reactie, maar die headstock, die zit gewoon tot op de dag van vandaag op elke Standard hoor. Op sommige andere modellen zit het ook, maar de Standard heeft altijd al een grotere headstock gehad naar mijn weten.

sorry maar in de seventies / Norlin periode had men bij Gibson de pancake body, de zinloze neckvolute EN de bredere 'paddle size' headstock' op de Les Pauls... en die weken dus wel degelijk af van de 'vintage', lees 50's, specs.

apekop
10 april 2016, 20:46
deze zou wat voor TS kunnen zijn maar dan moet ie waarschijnlijk wel dadelijk d'r op springen https://www.facebook.com/groups/514366051974219/?multi_permalinks=996870760390410&notif_t=commerce_interesting_product&notif_id=1460287767583204

Bedankt. Ik kan hem alleen niet zien. Dan moet je eerst lid worden van die pagina. Dat hoeft voor mij niet perse.

Joost de Ruig
10 april 2016, 20:50
Matte/faded SG natural met 1x P90 en 1x HB vermomd als P90, type met kleine slagplaat. Niet onaardig.

Brum
10 april 2016, 20:58
sorry maar in de seventies / Norlin periode had men bij Gibson de pancake body, de zinloze neckvolute EN de bredere 'paddle size' headstock' op de Les Pauls... en die weken dus wel degelijk af van de 'vintage', lees 50's, specs.

Op de Les Pauls inderdaad, maar voor een SG Standard is die kop echt heel normaal hoor. Kijk maar 's op afbeeldingen van een Gibson SG Standard, die kop is niet veranderd.

apekop
11 april 2016, 00:51
Matte/faded SG natural met 1x P90 en 1x HB vermomd als P90, type met kleine slagplaat. Niet onaardig.

ok bedankt!
Inmiddels is het SG GAS alweer een beetje gezakt en ben ik stiekem ook al een tijdje aan het rond kijken voor een Fender strat. Ik speel al een hele tijd op een Haar strat en ook al eerder enkele Fender strats gehad, maar het begint weer te kriebelen. Een Clapton strat of een CS of wellicht weer een standard USA.

Ik vind een SG super mooi, maar ik denk dat ik de tremelo toch ga missen (zo'n Bigsby of Vibralo is niet echt geschikt voor heftig tremelo werk) en dat een strat meer mijn ding is qua sound en feel.

Brum
11 april 2016, 06:36
Je zou een Kahler trem kunnen overwegen. Die hebben trems speciaal ter vervanging voor TOM bruggen, zonder dat je hoeft te boren of te zagen. Wel prijzig, dat helaas wel.

D3nnis
11 april 2016, 07:42
Floyd rose heeft ook een model die op de brug en staartstuk studs past. Weet niet wat de kwaliteit is, maar het is een Made in Korea, geen usa.

apekop
3 mei 2016, 10:44
Voor de Zappa fanboys: http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1044226975-frank-zappa-roxy-sg.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
De spiegel plaat vind ik niet passen

Persoonlijk vind ik de heruitgave van de Roxy SG van Gibson mooier, maar die is niet makkelijk te verkrijgen denk ik.