PDA

View Full Version : Versterker doet het niet meer



Braml
16 maart 2016, 22:05
Hallo,

Het volgende overkomt mij zojuist met mijn Fender Hotrod Deville (volgens mij versie II, een mexicaanse):

Ik heb net zo'n 2 uur gitaar gespeeld, en mijn versterker deed het perfect (zoals altijd). Ik was met verschillende effecten aan het klooien (volgordes, settings). Op een gegeven moment zette ik de amp uit (volledig, dus niet alleen op standby), zodat ik wat patchkabels los kon halen om de volgorde van mn pedalen te veranderen. Toen ik mn pedalen klaar had wou ik mijn amp weer aanzetten, maar toen deed hij het niet meer. Het lampje brandt niet, er komt geen geluid uit, zelfs na even wachten geen reactie.
Is er iemand die enig idee heeft wat hier mis gaat? Is vaker voorkomend probleem? Kan het een simpel draadje zijn wat los zit? Ik heb er geen verstand van.

Dit kan toch echt niet aan mijn pedalen of gitaar liggen, of? En het komt toch zeker ook niet doordat ik al 2 uur aan het spelen was..

Het is me echt een kwartier geleden gebeurd, dus het plan is nu om het morgen weer te proberen en te kijken wat er gebeurt. Maar ik weet niet of ik daar wel zoveel vertrouwen in moet hebben.

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

jutter
16 maart 2016, 22:24
Heb je de stekker er wel in?

big dooley
16 maart 2016, 22:50
zekeringetje?

cluseau
16 maart 2016, 23:03
Lijkt is eerste instantie idd op iets simpels zoals een zekering of een rotte voedingskabel. Is de zekering defect dan blijft de vraag waarom. Soms gaat een zekering spontaan uit vermoeidheid maar meestal is er dan meer aan de hand.

the sure thing
16 maart 2016, 23:35
Ik ga ook wel eens spontaan uit van vermoeidheid 😂




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

arjanb01
17 maart 2016, 06:25
Zekering. Had het laatst met mijn amp ook. Gewoon nieuwe erin pleuren en aanzetten, doet ie het weer.

Braml
17 maart 2016, 08:05
Bedankt voor de reacties! Na wat kijken in mn amp kwam ik bij een klein draaidopje uit naast de plek waar de stekker in de amp gaat. Toen ik daaraan draaide kwam de zekering eruit. Als ik het goed heb hoort daar in een draadje te zitten toch? Ik zie hem nu niet zitten, ook geen gebroken draadje. Is hij dan helemaal weggebrand ofzo?

En dan nog iets. Het feit dat de zekering kapot gaat, betekent dat niet dat er nog iets anders kapot is in mn versterker? Buizen bijvoorbeeld?

Tabula Rasa
17 maart 2016, 08:18
Je zekering is inderdaad een beveiliging omdat er mogelijk iets aan de hand kan zijn.

arjanb01
17 maart 2016, 08:30
Bedankt voor de reacties! Na wat kijken in mn amp kwam ik bij een klein draaidopje uit naast de plek waar de stekker in de amp gaat. Toen ik daaraan draaide kwam de zekering eruit. Als ik het goed heb hoort daar in een draadje te zitten toch? Ik zie hem nu niet zitten, ook geen gebroken draadje. Is hij dan helemaal weggebrand ofzo?

En dan nog iets. Het feit dat de zekering kapot gaat, betekent dat niet dat er nog iets anders kapot is in mn versterker? Buizen bijvoorbeeld?

Niks aan de hand. Gewoon nieuwe indraaien, kost een paar eurootjes en klaar. Kan gebeuren is niks met je amp mis.

nico verduin
17 maart 2016, 08:33
Niks aan de hand. Gewoon nieuwe indraaien, kost een paar eurootjes en klaar. Kan gebeuren is niks met je amp mis.Dat is wel heel kort door de bocht. In principe springt een zekering niet. En als dat wel gebeurt, is er een reden (Teveel stroom).
Je kan een nieuwe (ZELFDE) zekering erin doen (let wel op het Type[meestal traag]). Springt hij weer, dan heb je mogelijk ergens de keuze uit:
a) sluiting in de eindtrap
b) BIAS probleem
c) sluiting in de voeding
d) sluiting elders.

arjanb01
17 maart 2016, 08:56
Nou, bij mij heb ik die problemen die jij noemt niet gehad.
Zelfde zekering erin en het ding gaat weer als de brandweer.
Wel kan het zijn dat we 'vuile' stroom hebben in de school waar we repeteren. We repeteren onder tl lampen, laptops staan aan en wellicht heeft dat invloed op de elektriciteit. Ben verder geen technicus.

Tabula Rasa
17 maart 2016, 09:06
Je hebt gewoon 220 tot ongeveer 235 volt spanning, maar het gaat om de stroom die door de zekering stroom. Wanneer er iets niet naar behoren werkt, sluiting, dan gaat er te veel stroom lopen en die doet de zekering klappen. Zou.zelf ook, zoals.Nico aangeeft bij het klappen van een tweede identieke zekering de.boel toch eens door (laten) meten.

Dutch66
17 maart 2016, 09:42
Zekering. Had het laatst met mijn amp ook. Gewoon nieuwe erin pleuren en aanzetten, doet ie het weer.


Niks aan de hand. Gewoon nieuwe indraaien, kost een paar eurootjes en klaar. Kan gebeuren is niks met je amp mis.


Zelfde zekering erin en het ding gaat weer als de brandweer.



Ben verder geen technicus....


:seriousf:

The Lo Lands
17 maart 2016, 09:48
Ik heb het één keer gehad omdat ik vanuit de 'on' stand direct naar de 'off' stand ging ipv eerst de 'standby' stand te pakken! Vanuit 'on' of 'off' naar 'standby' en dan zo'n 2 seconden wachten voor de volgende schakeling lijkt mij altijd verstandig. Of het ergens op gebaseerd is weet ik niet maar daarna nooit meer gehad.

Daarbij één keer een zekering doorgebrand omdat een eindbuis kapot ging.

Tabula Rasa
17 maart 2016, 10:05
Heb me.laten.vertellen dat de standby stand juist niet zo handig is. Iets met belasting in 1 klap op de voorverwarmde buizen. De echte techneuten zullen het wel kunnen uitleggen of ontkrachten.

dml
17 maart 2016, 10:08
Of in plaats van een zekering gewoon een stuk aluminiumfolie erin vrotten.

Ben verder geen technicus.....

jutter
17 maart 2016, 10:10
Of in plaats van een zekering gewoon een stuk aluminiumfolie erin vrotten.

Ben verder geen technicus.....

Of een spijker erin slaan :D

nico verduin
17 maart 2016, 10:22
Heb me.laten.vertellen dat de standby stand juist niet zo handig is. Iets met belasting in 1 klap op de voorverwarmde buizen. De echte techneuten zullen het wel kunnen uitleggen of ontkrachten.Die discussie zal er altijd wel blijven.... Daarom blijven die oude Fenders en Marshalls uit de 60-70'er jaar het ook nog steeds doen :)

cluseau
17 maart 2016, 10:24
Allemaal leuk en aardig manne maar daar is Braml niet mee geholpen. Hij is in deep shit want zijn ampje is ziek.

@Bram, laat je niet gek maken door de vele goed bedoelde reacties. Zet er een nieuwe zekering in en gebeurt het dan weer binnen korte termijn laat er dan even naar kijken. Zekering blijven vervangen is lastig en kan ook meer schade tot gevolg hebben dus neem geen onnodig risico. Een veel voorkomende oorzaak zijn eindbuisjes. Hoeft je de kop niet te kosten en hij knapt er altijd van op.

Braml
17 maart 2016, 11:23
Oke, ik heb inderdaad nu ik terugdenk de standby en on/off knop zo goed als tegelijk uit gezet. misschien moet ik er in het vervolg even op letten dat ik even moet wachten. Het beste wat ik kan doen is dus een nieuwe zekering erin zetten. En als die weer kapot gaat dan er mee los gaan om te kijken wat er verder aan de hand is? Kun je zo'n zekering bij elke electronica zaak kopen? Of moet ik naar een muziekwinkel zodat ze daar kunnen kijken wat voor soort zekering ik nodig heb of zo?

cluseau
17 maart 2016, 11:30
Oke, ik heb inderdaad nu ik terugdenk de standby en on/off knop zo goed als tegelijk uit gezet. misschien moet ik er in het vervolg even op letten dat ik even moet wachten. Het beste wat ik kan doen is dus een nieuwe zekering erin zetten. En als die weer kapot gaat dan er mee los gaan om te kijken wat er verder aan de hand is? Kun je zo'n zekering bij elke electronica zaak kopen? Of moet ik naar een muziekwinkel zodat ze daar kunnen kijken wat voor soort zekering ik nodig heb of zo?

Zekering is F1,6A maar zou voor een T type gaan anders blijf je vervangen.

De manier van uitzetten maakt echt niets uit voor je zekering.

Inschakelen met gebruik van standby zou wel kunnen, hierover zijn al vele discussies geweest waarin we het gebruik van standby afraden maar men wil toch niet luisteren dus......


Zekeringkun je hier (https://www.eoo-bv.nl/zekering-5x20-traag/7713-zek-traag-10x-1-6a.html) bestellen en aangeven per briefpost.

Tabula Rasa
17 maart 2016, 11:35
Ik.luister wel hoor. Ik gebruik mijn standby niet meer. Kan me herinneren dat het een.logisch, goes onderbouwd verhaal was.

cluseau
17 maart 2016, 11:38
Ik.luister wel hoor. Ik gebruik mijn standby niet meer. Kan me herinneren dat het een.logisch, goes onderbouwd verhaal was.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/good.gif

Braml
17 maart 2016, 11:43
Laten jullie de standby knop altijd open staan dan? (Zodat de amp dus niet op standby staat?)

cluseau, bedankt voor de link!

Trouwens, ik kreeg gisteren een nieuw pedaal binnen (Zoom MS-100bt), en heb daar dus de hele avond mee zitten spelen. Aan het eind van de avond knalde de zekering er dus door. Dit kan toch absoluut niks te maken hebben met dat nieuwe pedaal? gewoon toeval?
Wel is het zo dat ik dit pedaal voed met een aparte voeding, dus een extra stekker in de muur waar gisteren 3 stekkers aangesloten waren (amp, losse voeding, en harley benton powerplant jr voor de rest van mn pedalen).

cluseau
17 maart 2016, 11:52
Laten jullie de standby knop altijd open staan dan? (Zodat de amp dus niet op standby staat?)

cluseau, bedankt voor de link!

Trouwens, ik kreeg gisteren een nieuw pedaal binnen (Zoom MS-100bt), en heb daar dus de hele avond mee zitten spelen. Aan het eind van de avond knalde de zekering er dus door. Dit kan toch absoluut niks te maken hebben met dat nieuwe pedaal? gewoon toeval?
Wel is het zo dat ik dit pedaal voed met een aparte voeding, dus een extra stekker in de muur waar gisteren 3 stekkers aangesloten waren (amp, losse voeding, en harley benton powerplant jr voor de rest van mn pedalen).


Ik kan zo niet bepalen of jij gebruik maakt van een defecte pedaalvoeding maar het lijk me heel onwaarschijnlijk. Als je gebruik maakt van de voorgeschreven randaarde kan een defecte voeding van randapparatuur wel sneuvelen maar je amp niet. In de praktijk gebeuren echter rare dingen dus ik kan je via een beeldschermpje niet voor 100% garanderen dat iets niet kan.

En de standby laat je gewoon op gedeactiveerd staan. Altijd in de toestand dat de amp werkt dus, ook bij uitschakelen.

Braml
17 maart 2016, 12:11
Oke dat zal ik doen met de standby. En ik snap dat het lastig is via scherm, maar het is dus wel onwaarschijnlijk inderdaad dat het pedaal de oorzaak is. Bedankt voor de hulp!

deefke666
17 maart 2016, 12:23
En de standby laat je gewoon op gedeactiveerd staan. Altijd in de toestand dat de amp werkt dus, ook bij uitschakelen.

Dat wist ik dus niet, weer wat bijgeleerd :)

Braml
17 maart 2016, 12:34
Ik heb net voor de zekerheid even de muziekwinkel in de buurt gebeld, en die zeggen dat ze de versterker dan even moeten doormeten. Is dat verstandig, of zouden ze me dan onnodig een hoge rekening aannaaien?

arjanb01
17 maart 2016, 12:35
Doormeten is hooguit 3 tientjes.

cluseau
17 maart 2016, 13:48
Ik heb net voor de zekerheid even de muziekwinkel in de buurt gebeld, en die zeggen dat ze de versterker dan even moeten doormeten. Is dat verstandig, of zouden ze me dan onnodig een hoge rekening aannaaien?

Ik doe dit werk nu zo'n 40+ jaar maar weet nog steeds niet wat dat "even doormeten" inhoud.

Dit lijkt op een incidentele aktie van je zekering en goed mogelijk dat het met vervangen daarvan is opgelost. Pas als hij voor een tweede keer gaat zou ik verder aktie ondernemen. In dit stadium zou het wel eens heel lastig kunnen zijn om de fout te reproduceren en dat is echt nodig om gericht iets op te lossen.

hefke
17 maart 2016, 14:11
En de standby laat je gewoon op gedeactiveerd staan. Altijd in de toestand dat de amp werkt dus, ook bij uitschakelen.

Dus als ik het goed begrijp: stand by uit en direct power aan (of uit)? Dat wist ik dus ook niet.
Waarom schrijven bijv. Marshall en ENGL in hun handleidingen dat je wél eerst op standby moet zetten?
Zou dat mss zijn om te voorkomen dat er mensen zijn die direct na het aanzetten (dus niet een paar minuten wachten om de buizen op te warmen) beginnen met spelen?

Pepe
17 maart 2016, 14:34
Sja, als zowel je amp als een pedaaltje eruit knallen dan zou een kortsluiting vanuit de muur misschien wel voor de hand liggen. Zo'n kortsluiting kan door van alles ontstaan en meestal knalt de zekering van het apparaat zelf er wel uit (of in de meterkast) maar dat hoeft niet altijd...
In dat scenario kan je zoeken in je amp tot je een ons weegt.

zjanke
17 maart 2016, 14:38
Ik doe dit werk nu zo'n 40+ jaar maar weet nog steeds niet wat dat "even doormeten" inhoud.

Dit lijkt op een incidentele aktie van je zekering en goed mogelijk dat het met vervangen daarvan is opgelost. Pas als hij voor een tweede keer gaat zou ik verder aktie ondernemen. In dit stadium zou het wel eens heel lastig kunnen zijn om de fout te reproduceren en dat is echt nodig om gericht iets op te lossen.
Even doormeten = nieuwe zekering er in en hopen dat ie niet meteen weer springt. Blijft ie heel: katsjing, 30 euro verdiend. Springt ie weer? "Nee mijnheer, er is meer aan de hand, maar daarvoor moet ik hem even opsturen..."



Of ben ik nu heel achterdochtig...:soinnocent:

The Lo Lands
17 maart 2016, 14:58
Dus als ik het goed begrijp: stand by uit en direct power aan (of uit)? Dat wist ik dus ook niet.
Waarom schrijven bijv. Marshall en ENGL in hun handleidingen dat je wél eerst op standby moet zetten?
Zou dat mss zijn om te voorkomen dat er mensen zijn die direct na het aanzetten (dus niet een paar minuten wachten om de buizen op te warmen) beginnen met spelen?

Mijn Orange moet altijd eerst geschakeld worden langs de 'stand-by' stand (3 standen tuimelschakelaar). Als ik deze dus met één ferme klik-klik doorschakel klapt de zekering! Ik ga hier geen discussie voeren of dit wel of niet beter is maar volgens mij vinden de buizen het toch wel prettig om eerst in stand-by op 'kracht' te komen. Wat een ander doet moet hij zelf weten maar ik zou hier niet gaan adviseren de stand-by maar lukraak over te slaan. Mijn twee cent.

cluseau
17 maart 2016, 15:09
Even doormeten = nieuwe zekering er in en hopen dat ie niet meteen weer springt. Blijft ie heel: katsjing, 30 euro verdiend. Springt ie weer? "Nee mijnheer, er is meer aan de hand, maar daarvoor moet ik hem even opsturen..."



Of ben ik nu heel achterdochtig...:soinnocent:

Tja achterdocht is niet goed denk ik. Beter is om je ogen en oren open te houden en een goede onderbouwing verlangen van de mogelijke oorzaak. Kan men die niet geven kun je altijd nog acherdochtig worden.

Maar het is niet overal slecht hoor. Ik heb ook wel eens een klacht die spontaan verdwijnt en met geen mogelijkheid meer op te wekken is. Je geeft de amp dan eigenlijk terug zonder een oplossing te hebben gegeven. De tijdsdruk dwingt je vaak zo te handelen maar is zowel voor klant als tech onbevredigend. Zolang je maar eerlijk blijft kom je er samen wel uit.

cluseau
17 maart 2016, 15:38
Waarom schrijven bijv. Marshall en ENGL in hun handleidingen dat je wél eerst op standby moet zetten?

Geen verklaring voor, sorry. Dat advies komt immers uit hun brein. Ik kan je wel een onderbouwing geven waarom je het niet moet doen maar er zijn diverse stevige discussies geweest waarin het uitvoerig is beschreven.


Stel jouw garagehouder adviseerd om bij het wegrijden vol gas te geven en de koppeling te laten schieten om deze te sparen. Neem je dat dan ook zomaar aan? Iets vergelijkbaars gebeurt namelijk ook bij het inschakelen van de hoogspanning (standby) op bedrijfsklare (warme) buizen. Kijk, het maakt mij echt niet uit wat iemand doet maar draag zelf de consequenties.

Vergeet ook niet dat de ene amp de andere niet is. Zo kun je een uitvoering hebben met een buis maar ook een solidstate gelijkrichter kan. Daar is de situatie dan ook weer verschillend. Meestal is dan de buisgelijkrichter degene die het eerst opgeeft.

Basversterkers hebben meestal hele zware elkos en solidstate gelijkrichters. Hierbij kan zo'n zware inschakelpiek ontstaan dat idd in fases ingeschakeld moet worden omdat het anders teveel wordt voor de zekering.

Het standby verhaal is dus een beetje algemeen en er kunnen zich situaties voordoen waar je niet anders kan omdat de fabrikant beperkingen heeft opgelegd in het design.

D3nnis
17 maart 2016, 16:12
Geen verklaring voor, sorry. Dat advies komt immers uit hun brein. Ik kan je wel een onderbouwing geven waarom je het niet moet doen maar er zijn diverse stevige discussies geweest waarin het uitvoerig is beschreven.

Ik heb daar ook weleens wat over gelezen, zonder er verder ook maar iets van te begrijpen overigens, maar wat ik vooral niet begrijp is dat ongeveer elke "moderne" buizenversterker nog steeds met een standby schakelaar is uitgevoerd. Je zou verwachten dat er toch wel een aantal fabrikanten zouden zijn die dat ding er dan onderhand maar eens af zouden laten.
Ik kan me nog voorstellen dat bedrijven als marshall vanwege historie en "part of design" nog steeds met standby switches zou werken, maar "nieuwere" fabrikanten als engl, brunetti, Diezel, en noem maar op, allemaal standby schakelaars.
Vreemd.

cluseau
17 maart 2016, 16:22
Het is ook ongelofelijk simpel om dat process te automatiseren.

Ik denk dat hij er nog steeds op zit om de nostalgische mythe in stand te houden uit de tijd dat men nog dacht dat het een noodzakelijk ding was. ;)

Buxtra
17 maart 2016, 16:35
Er zal wel weinig stuk gaan ondanks dat dhr. Cluseau sterk moverende redenen heeft om de standby knop niet te gebruiken. Kan me voorstellen als winkels veel service moeten leveren/retour moeten zenden het uiteindelijk bij de fabrikant komt. Concurrenten passen vervolgens hun ontwerp vaak aan.

Zijn de bekende merken uberhaupt niet vrij conservatief tgv beproefd verdienmodel?

hefke
17 maart 2016, 17:06
Geen verklaring voor, sorry. Dat advies komt immers uit hun brein. Ik kan je wel een onderbouwing geven waarom je het niet moet doen maar er zijn diverse stevige discussies geweest waarin het uitvoerig is beschreven.


Stel jouw garagehouder adviseerd om bij het wegrijden vol gas te geven en de koppeling te laten schieten om deze te sparen. Neem je dat dan ook zomaar aan? Iets vergelijkbaars gebeurt namelijk ook bij het inschakelen van de hoogspanning (standby) op bedrijfsklare (warme) buizen. Kijk, het maakt mij echt niet uit wat iemand doet maar draag zelf de consequenties.

Vergeet ook niet dat de ene amp de andere niet is. Zo kun je een uitvoering hebben met een buis maar ook een solidstate gelijkrichter kan. Daar is de situatie dan ook weer verschillend. Meestal is dan de buisgelijkrichter degene die het eerst opgeeft.

Basversterkers hebben meestal hele zware elkos en solidstate gelijkrichters. Hierbij kan zo'n zware inschakelpiek ontstaan dat idd in fases ingeschakeld moet worden omdat het anders teveel wordt voor de zekering.

Het standby verhaal is dus een beetje algemeen en er kunnen zich situaties voordoen waar je niet anders kan omdat de fabrikant beperkingen heeft opgelegd in het design.

Maar hoe weet ik als a-technicus op dat vlak wat bij die specifieke versterker het beste zou zijn?
Dan toch maar het advies van de fabrikant opvolgen?

En dat proces te automatiseren: kan dat achteraf (simpel) ingebouwd worden?

guitarkid
17 maart 2016, 18:35
Dit lijkt op een incidentele aktie van je zekering en goed mogelijk dat het met vervangen daarvan is opgelost. Pas als hij voor een tweede keer gaat zou ik verder aktie ondernemen.

Ik ben zeker geen technicus, maar dit is m.i. het beste advies dat je kunt geven!!!!
Nou ja, dit en de tip van dml over de aluminiumfolie die er ook in kan.... :seriousf:

Braml
17 maart 2016, 18:52
Ja ik ga eerst maar eens zelf een zekering proberen. Cluseau heeft me een link gegeven om ze te bestellen. Het liefst haal ik er nu een op uit een elektronicazaak. Weet iemand of er ook verschillende soorten of types zijn? Of kunnen zij mij wel de goede geven als ik hun mijn kapotte zekering geef?

guitarkid
17 maart 2016, 19:20
Natuurlijk, dan krijg je (als het goed is) het zelfde type.

Tabula Rasa
17 maart 2016, 19:42
Maat, ampère wat ie aankan en slow blow.

Braml
17 maart 2016, 21:03
Mn buurman had nog wat liggen. Blijkbaar worden dezelfde zekeringen voor dimlichten in de auto gebruikt. ik heb een F1.6A en een T1.6A meegekregen van hem. heb nu de F er in zitten omdat ik dat eerst ook had. Als die het niet houdt kan ik altijd de T er nog in doen. De amp doet het dus weer! bedankt voor alle hulp!

ateng
20 maart 2016, 18:44
Gewoon bij een normale onderdelenwinkel/electronica zaak te krijgen hoor, kost geen drol.
Ik had het ook een paar keer met mijn Laney VH100R gehad en ze konden het probleem niet zo 1 2 3 vinden dus met een ander zekering geprobeerd en sinds dien nooit meer last van gehad.