PDA

View Full Version : Falwound snaren op een western



motorhan
15 maart 2016, 15:04
Wie heeft of heeft wel eens flatwound snaren op een Western gitaar gebruikt en wat vind/vond je er van.
Ik vind die bijgeluiden van het verschuiven van b.v. een F barre naar B barre hinderlijk.

Nu zag ik een setje snaren die gladder dan normaal zouden zijn. maar wat hebben die snaren weer voor nadeel.
Natuurlijk is het te proberen de prijs valt mee, maar als iedereen zegt vergeten ga ik er niet aan beginnen.


http://i426.photobucket.com/albums/pp344/han62/2016-03-15_145454_zpsvpxq5drr.jpg (http://s426.photobucket.com/user/han62/media/2016-03-15_145454_zpsvpxq5drr.jpg.html)
[URL=http://s426.photobucket.com/user/han62/media/2016-03-15_145425_zpswjx9lnum.jpg.html]http://i426.photobucket.com/albums/pp344/han62/2016-03-15_145425_zpswjx9lnum.jpg[/URL


Bedankt voor een reactie

Mr.Fingers
15 maart 2016, 16:06
Hét nadeel van flatwounds is dat je alle hoog uit je geluid verwijderd... Dus je zit met een beetje een muffe een "duddy" klank. Ik betwijfel of het gaat werken voor jou, aangezien het klinkt alsof er een deken over je gitaar ligt. Wil je minder schuifgeluiden, kun je kijken naar gecoate snaren (Elixir oid). Ik heb het ooit eens in een noodgeval moeten gebruiken, en geef mijn portie maar aan fikkie.

Joost de Ruig
15 maart 2016, 16:48
Wie heeft of heeft wel eens flatwound snaren op een Western gitaar gebruikt en wat vind/vond je er van.
Ik vind die bijgeluiden van het verschuiven van b.v. een F barre naar B barre hinderlijk.

Euhhh, van F naar B, da's 5 posities! Dat schuif je toch niet??? Meer dan 2 posities schuiven is echt een vreemde techniek lijkt mij. Gewoon trainen je vingers iets meer op te tillen toch?

barno
15 maart 2016, 16:59
get rid off the barrés, da's voor kampvuurliedjes :) no kidding, het is de bedoeling dat je akkoorden zo kort mogelijk bij mekaar pakt, en dan liggen F en B 1 of zelfs geen fret van mekaar.

motorhan
15 maart 2016, 17:54
get rid off the barrés, da's voor kampvuurliedjes :) no kidding, het is de bedoeling dat je akkoorden zo kort mogelijk bij mekaar pakt, en dan liggen F en B 1 of zelfs geen fret van mekaar.

Daar heb je gelijk in, maar soms is een akkoord voor mij makkelijker als ik hem verder/anders pak. dat heb ik op het Keybord komt door redelijk grote handen en een korte pink daardoor pak ik bepaalde toetsen/akkoorden anders dan je normaal zou doen.

En dat optillen dat doe ik eigenlijk ook maar soms betrap ik me er op dat ik 2 of 3 frets verder dat schuurgeluid heb. vooral als het snel moet.

Ik heb trouwens al heel lang een paar sets Flatwound gekocht voor de Gretch en Strat maar er nog nooit op gezet. waarom niet ik denk onbewust door wat jij ook opmerkt.

Rizz
15 maart 2016, 18:44
F naar B 5 posities, damn.. Dacht toch echt dat die vlak naast elkaar lagen.. 😁 Elixer Polyweb zijn spekglad zonder bijgeluiden. Dat moet je liggen, Ik ben wel een fanboy van Nanoweb, wel de duurzaamheid zonder de ijsbaan..

motorhan
16 maart 2016, 22:21
F naar B 5 posities, damn.. Dacht toch echt dat die vlak naast elkaar lagen.. �� Elixer Polyweb zijn spekglad zonder bijgeluiden. Dat moet je liggen, Ik ben wel een fanboy van Nanoweb, wel de duurzaamheid zonder de ijsbaan..

Je hebt gelijk maar zoals opgemerkt ligt die andere positie me vaak beter/makkelijker. Misschien een idee die polyweb eens te proberen ik ken ze verder (nog)niet.

freekick
21 maart 2016, 16:17
Ik heb goede ervaringen met thomastik plectrum.
In mijn oren geen muffe klank.
Overigens zijn niet alle snaren flatwound het is een combinatie van flat en round.
Even goed bekijken op de site van Thomastik !
Minder last van bijgeluiden met name G snaar. (bij mij)
Ik vind ze wel duur. Maar ze gaan voor mijn gevoel wel lang mee .
Gewoon proberen.

barno
21 maart 2016, 17:39
Daar heb je gelijk in, maar soms is een akkoord voor mij makkelijker als ik hem verder/anders pak. dat heb ik op het Keybord komt door redelijk grote handen en een korte pink daardoor pak ik bepaalde toetsen/akkoorden anders dan je normaal zou doen.



gemakkelijker is echt geen goed argument voor gitaar. moeilijke posities worden gemakkelijk door ze te oefenen.

motorhan
22 maart 2016, 10:03
gemakkelijker is echt geen goed argument voor gitaar. moeilijke posities worden gemakkelijk door ze te oefenen.

Als ik voor mijn gevoel eenzelfde resultaat krijg dan kies is voor makkelijker. sommige dingen zijn niet voor iedereen even makkelijk of zelfs aan te leren. op een bepaald moment dan willen je vingers gewoon niet meer wat je vroeger wel kon. en dat komt waarschijnlijk ook door dat je ca 35 jaar geen gitaar meer aangeraakt of misschien wel omdat ik vroeger een stukje van 1 vinger heb afgezaagd (ja dom he) en als je dan toch een beetje plezier wilt hebben met een gitaar kies je in sommige gevallen voor makkelijker.
Het is toch ook niet voor niets dat je bepaalde akkoorden op verschillende posities kan spelen.
Al ben ik eens dat het op de ene positie in een bepaald geval beter past/klinkt dan op een andere.