PDA

View Full Version : Getordeerde gitaarnek HELP!



mennen08
15 maart 2016, 10:27
Van de ene gitaar naar de andere,

Ik heb een oude strat (80s) waarvan de neck blijkbaar heel licht is getordeerd (tegen de klok in)
Heb hem al een hele tijd niet meer gebruikt dus de trussrod zat vrij los..

Ik wil hem weer gebruiken, is er een kans dat hij verder tordeert de komende tijd of heeft hij na een kleine 35 jaar zijn 'vorm' gevonden ? Daarnaast baart het me zorg dat als ik de trussrod weer aandraai dat hij vanwege die handeling verder tordeert. Kan dat? Of hoef ik me voor zo een oude nek geen zorgen meer te maken?

Ik lees namelijk allerlei verschillende verhalen of forums...

Wat k van plan was is hem te laten refretten en de fretten op de vorm van de 'twist' te vlakken, zodat k dan geen last meer heb van de tordatie.

Is dat een idee, ik ga het liefst niet voor een replacement neck.

jutter
15 maart 2016, 11:13
Van de ene gitaar naar de andere,

Ik heb een oude strat (80s) waarvan de neck blijkbaar heel licht is getordeerd (tegen de klok in)
Heb hem al een hele tijd niet meer gebruikt dus de trussrod zat vrij los..

Ik wil hem weer gebruiken, is er een kans dat hij verder tordeert de komende tijd of heeft hij na een kleine 35 jaar zijn 'vorm' gevonden ? Daarnaast baart het me zorg dat als ik de trussrod weer aandraai dat hij vanwege die handeling verder tordeert. Kan dat? Of hoef ik me voor zo een oude nek geen zorgen meer te maken?

Ik lees namelijk allerlei verschillende verhalen of forums...

Wat k van plan was is hem te laten refretten en de fretten op de vorm van de 'twist' te vlakken, zodat k dan geen last meer heb van de tordatie.

Is dat een idee, ik ga het liefst niet voor een replacement neck.

In dit geval is het beter om er een vakman naar te laten zien.

fred dons
15 maart 2016, 12:08
als je toch gaat vlakken dan kun je gelijk de toets laten vlakken om de tordering weg te krijgen, heeft wat meer zin dan de frets te vlakken, en na 35 jaar moet hij wel uitgewerkt zijn :D
ik zou zeker de hals pen aandraaien om te kijken hoe de neck zal reageren, wellicht is het probleem erger dan je nu denkt