PDA

View Full Version : western guitar



bikpie
14 maart 2016, 07:50
Ik speel al meer dan 4 jaar akoestische gitaar, en ik heb een elektrische gitaar. Voegt het nou echt wat toe om een western guitar te kopen?

Rooker
14 maart 2016, 08:05
Nee, helemaal niets. Klankkasten worden in mijn optiek zwaar overschat.

Rizz
14 maart 2016, 08:49
Wat is dat nou voor onzinnig antwoord.. Zeg dan niets, of onderbouw het dan tenminste...

@Bikpie: Ik neem aan dat je een klassieke gitaar hebt? Dan zou een westerngitaar wel degelijk wat toe kunnen voegen. Het heeft natuurlijk een compleet andere klank en leent zich meer voor andere stijlen. Niets wat je niet ook op een klassieke gitaar kan bereiken, maar dat is andersom net zo..

Kortom, het is een toevoeging aan je arsenaal sounds en maakt het veelzijdiger. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening. Ik heb zelf 17 jaar uitsluitend op een klassieke gitaar gespeelt en ben geswitched naar western. Voor mij betekend het meer mogelijkheden en ik kan ondertussen meer met m'n staalsnarige gitaren dan ik met m'n klassieke kan. Je kan andere technieken toepassen die weer voor geen meter klinken op een klassiekerd.

Brad
14 maart 2016, 09:02
Het hangt ervan af wat je wilt . Ik kan mij voorstellen dat een echte Jazz gitarist die akoestisch wil spelen dat liever doet op een gitaar met stalen snaren . Maar ook slag en solo gitaristen hebben er veel aan omdat het toch anders klinkt en bij veel muziek meer geschikt is dan een gitaar met nylon snaren

Ik bedoel de Golden Earring unplugged met George Kooymans op een Spaanse gitaar lijkt me niet het gewenste resultaat opleveren

Het speelt wel een stuk zwaarder en je vingertoppen zullen er in het begin wel aan moeten wennen

Tabula Rasa
14 maart 2016, 09:08
Ja, iedere andere gitaar voegt iets toe.

Eigenlijk zou je minimaal een klassieke, een western, een strat, tele, lp en dikke jazzbak moeten hebben. Zelfs dan zou een of andere ibanez shredplank nog ontbreken. Iedere gitaar laat je anders spelen.

Buxtra
14 maart 2016, 11:47
Ja, iedere andere gitaar voegt iets toe.

Eigenlijk zou je minimaal een klassieke, een western, een strat, tele, lp en dikke jazzbak moeten hebben. Zelfs dan zou een of andere ibanez shredplank nog ontbreken. Iedere gitaar laat je anders spelen.

+5. Het voegt heel veel toe. Klank, volume en ander soort spel voeg je toe. Durft een tobbert als ik zelfs te melden.

beruk
14 maart 2016, 12:19
Voegt het nou echt wat toe om een western guitar te kopen?

Ja, doen en dan je verdiepen in de muziek van Doc Watson!

apekop
14 maart 2016, 14:16
Ja het voegt zeker wat toe, maar het is ook wat je wilt. Klassieke muziek of flamenco op een western gitaar klinkt voor geen meter bijvoorbeeld. Het vereist ook een heel andere techniek en toonvorming. Zo is het moeilijker om een goede toon te maken op een klassieke gitaar dan op een western. Op een western speel je ook veel minder vallend en bijna alles open. Ook heb je voor klassiek nagels nodig en op een western gitaar niet perse. Allemaal dingen om rekening mee te houden.

Rizz
16 maart 2016, 07:50
Op een western speel je ook veel minder vallend en bijna alles open. Ook heb je voor klassiek nagels nodig en op een western gitaar niet perse. Allemaal dingen om rekening mee te houden.
Dat is ook maar wat je speelt.. ik speel nummers waarbij ik niets of nauwelijks iets open speel. En wat nagels betreft krijg ik meer tone uit mn klassieke zonder nagels dan op mn staalsnarigen. Daarop heb ik echt mn nagels nodig.. klinkt anders zo mat. Klassiek ook hoor, maar minder..