PDA

View Full Version : reflectiescherm



Rick trodat
13 maart 2016, 18:46
Van t weekend heb ik er dus 1voor het eerst getest na vele lovende kritieken te hebben gelezen op allerlei fora.

Het resultaat valt me eigenlijk vies tegen. Natuurlijk hoor ik het verschil wel ( stem is iets droger). Maar het verschil is echt echt minimaal. En dan bedoel ik misschien 2% ofzo.

Ligt dit aan mij? Of is mijn zolder al ( toevallig) goed.

Rick trodat
13 maart 2016, 18:48
Ik bedoel deze. https://www.google.nl/imgres?imgurl=http://static.webshopapp.com/shops/005408/files/001616360/image.jpg&imgrefurl=http://webshop.procast.be/ah-microfoon-scherm-reflectiescherm.html&h=1024&w=1024&tbnid=xq9qQY7hKfQK-M:&docid=STd56TkNERoZyM&ei=t6flVvDXMILX6ATG0qnYDA&tbm=isch&client=ms-android-samsung&ved=0ahUKEwiwj7GTnL7LAhWCK5oKHUZpCssQMwgcKAAwAA

Arvoitus
13 maart 2016, 18:53
Wat voor een microfoon gebruik je erbij?

Rick trodat
13 maart 2016, 18:59
Rode nt1a en 10 tekens

B~Rock
14 maart 2016, 09:58
Als er normaliter sprake is van veel reflecties zou je dat echt wel moeten horen. Bedenk dat veelr eflecties van achter de zanger vandaan komen, daar help een dergelijk scherm niet veel tegen.

Rick trodat
14 maart 2016, 10:46
Ik neem op op de zolder, waar wij tevens een hoop zooi dumpen die we niet meer in de huiskamer willen hebben. Denk aan een oude tv, paar stoelen, dozen speelgoed. Op de grond heb ik tapijt en de muren zijn behangen.

Maar je kan dus beter een deken achter je hebben hangen, dan een reflectiescherm voor je neus?

Arvoitus
14 maart 2016, 12:55
Ik neem op op de zolder, waar wij tevens een hoop zooi dumpen die we niet meer in de huiskamer willen hebben. Denk aan een oude tv, paar stoelen, dozen speelgoed. Op de grond heb ik tapijt en de muren zijn behangen.

Maar je kan dus beter een deken achter je hebben hangen, dan een reflectiescherm voor je neus?

Nee, een dun (of dik) deken haalt niet veel weg behalve misschien wat hoge frequenties.

En een reflectiescherm zal de eerste reflecties (van de muur tegenover je) weg halen, maar de overige reflecties/het geluid in de kamer zal je er niet mee weg filteren.

paulusdeBKB
15 maart 2016, 13:12
Ik kan het plaatje van je reflectiescherm niet zien, maar ik heb zelf ook een reflectiescherm (van SE electronics)... Niet de profi versie maar die goedkopere. En bij mij doet het ook wel iets, maar niet genoeg. Als ik een zo droog mogelijke stem wil opnemen, zet ik daarom de (stoffen) bank op zijn kant achter me, en een losse eenpersoonsmatras rechtop naast me. In combinatie met het scherm helpt dat heel behoorlijk!

Maar ja, het is wel een flinke verbouwing elke keer.

Heffie
15 maart 2016, 20:08
Ik kan de foto's ook niet zien:( maar evengoed maar even mij 2 cents: Ik heb nog niet zo lang geleden een RF 20 gekocht van Devine en ik ben er erg tevreden mee. Mijn mic staat zo dicht mogelijk in het scherm zodat het scherm de mic zo ver mogelijk omvat en de mic zelf staat zo'n beetje op keelhoogte. Mijn theorie was dat mijn lichaam de van achter komende reflecties dan afschermde.
Mijn (woonkamer)muren zijn geschilderd en er licht vinyl op de vloer en vitrage voor de ramen waardoor ik denk dat de acoustische eigenschappen van jouw zolder beter zijn(vloerbedekking, behang) en dat het effect van zo'n scherm groter is. Ik vond mijn opnamen in elk geval stukken verbeteren maar het is ook zo dat ik de laatste weken weer wat serieuzer ben gaan spelen/opnemen dus dat zal in mijn geval ook betere opnames tot gevolg hebben gehad. Meer dynamische in elk geval.

Ik hoop dat je er wat mee kan

paulusdeBKB
16 maart 2016, 09:20
Op zich is hoeft het geen probleem te zijn als je de kamer een beetje hoort in de opname, mits de kamer ietwat acceptabel klinkt natuurlijk. Het wordt in vrijwel alle gevallen wél problematisch als je meerdere tracks met 1 microfoon gaat opnemen. Tweede stemmen en koortjes etc. De sound van je kamer en van je microfoon wordt dan 'gestapeld'. Dus als je kamer een bump heeft rond 400Hz (ik noem maar wat), wordt die bump met elke met de microfoon opgenomen track beter hoorbaar en dus storender. Daar kun je een paar dingen tegen doen. In volgorde van effectiviteit:
* verplaats je microfoon naar een andere kamer om een nieuwe track op te nemen
* neem andere tracks op met een andere microfoon als je die hebt
* experimenteer met de plaatsing van je microfoon binnen je kamer. Je kamer klinkt namelijk niet overal hetzelfde.

Heffie
16 maart 2016, 09:41
Daar heb je een punt. Ik neem altijd maar één track/mic tegelijk op dus dat maakt dingen wel eenvoudiger