PDA

View Full Version : Wanneer is een eigen nummer daadwerkelijk je eigen nummer ??



Marshallover
23 juli 2003, 21:06
We hebben een discussie in de band (stelt niet veel voor hoor)
Maar ik ben toch benieuwd wat jullie zeggen op de volgende stellingen:

Het eigen nummer is van de persoon die de akkoordenschema's heeft bedacht....

Het eigen nummer is van de persoon die de tekst heeft bedacht....

Het eigen nummer is van de gehele band als iedereen daar z'n eigen partij op heeft bedacht....

Ik zeg; een eigen nummer is pas helemaal van jezelf als je alle partijen hebt gemaakt, hebt uitgewerkt en ook de tekst erop hebt bedacht, waardoor het nummer een echt kunstwerk wordt (wat gewoon zo is; muziek is een kunstvorm) :wink:

wij schrijven nummers met ieder z'n eigen partijen en akkoorden op het bedachte akkoordenschema van de bedenker (dat kan heel verschillend zijn)----> het nummer is dus van de gehele band (vindt ik dan)

De bassist zegt: een nummer is van jezelf als je de akkoordenschema's hebt bedacht waarop het nummer gebaseerd is...

Ben benieuwd wat jullie voor zinnigs*** hierop te zeggen hebben...





*** = lul dus ook alleen wat als het echt zinnig is...

bert k
23 juli 2003, 21:23
Niet zo moeilijk, hoewel de discussies uren door kunnen gaan :) Volgens de Buma, die er wel wat van weet: Muziek en tekst zijn strikt gescheiden, je moet apart opgeven wie tekst en muziek geschreven heeft. Verder: De muziek bestaat uit veschillende partijen die samen de muziek vormen. Buma kijkt vooral naar de melodie, dus de zangpartij, dan naar de accoorden en de bas. Als iedereen zijn eigen partij schrijft is het een gezamelijk nummer, geen twijfel. Alleen de accoorden is GEEN nummer, maar alleen de aanzet.
Nou wordt het een stuk leuker als je ook lid wordt van de Buma, bijvoorbeeld als je veel optreed of als je een CD gaat maken. Dan kan je geld verdienen! (Ze betalen je per optreden en per geperste CD)
In de band waar ik vroeger in zat hebben we niet moeilijk gedaan, en alles op mijn naam gezet. Hoefden we maar 1 keer lid te worden, scheelde dus geld. Maar toen de CD uitkwam kregen we dus prompt ruzie :(
Ik hoop dat dit wat duidelijk maakt... Maak er vooral geen ruzie over :-D

Marshallover
23 juli 2003, 21:35
in 1 klap helemaal duidelijk...
:wink:
Bedankt !!!

andy
24 juli 2003, 00:47
Om gezeur te voorkomen hebben wij gewoon op de CD gezet: All songs written by Mean Machine. Wie dan ingeschreven staat bij Buma Stemra is punt 2. Al het geld wat daar uit komt vloeit toch weer naar de bandkas. Dat is de deal.
Ik vind het zelf namelijk nogal moeilijk om te bepalen wie de credits krijgt voor een nummer. Ik ben meestal degene die met de ideeen komt, de basis, tekst en "zanglijn", maar uiteindelijk werk je het gezamelijk uit. Soms zeg ik wat de drummer of bassist moet doen, maar meestal komt de ritmesectie met aanvullingen en veranderingen (ook in mijn partijen en teksten) die het nummer echt beter en compleet maken. En dat is toch de bedoeling.

En idd, geen bijdrages van types die niet weten waar ze het over hebben, svp. :evil:

bert k
24 juli 2003, 09:09
Om gezeur te voorkomen hebben wij gewoon op de CD gezet: All songs written by Mean Machine. Wie dan ingeschreven staat bij Buma Stemra is punt 2. Al het geld wat daar uit komt vloeit toch weer naar de bandkas. Dat is de deal. :

Ja hoor, helemaal met je eens, behalve dat je niet kan inschrijven onder de naam Mean Machine. Je zal bij Buma toch een echte naam moeten opgeven. Of kan je tegenwoordig ook een bandnaam aanmelden?

andy
24 juli 2003, 09:32
Bij mijn weten kan dat idd niet als band, maar op de Buma papieren vullen we gewoon de naam in van degene in die bij Buma staat ingeschreven, maar het is volgens mij niet verplicht dat op de CD zelf te doen.

Harry
24 juli 2003, 10:02
ik heb geen verstand van Buma-gedoe, maar als je een nummer met de hele band vormgeeft, is het een blijk van eenheid als je de credits aan de hele band toeschrijft. Ieder doet zijn deel, en zo krijgt ook iedereen de waardering. Als een bassist een karakteristiek loopje aan een nummer toevoegt zou hij daar ook de waardering voor moeten krijgen, die anders alleen degeen toe zou komen die wat akkoorden en een tekstje in elkaar heeft geflanst.

Super Slinky
26 juli 2003, 13:16
Echt ontzettend goed onderwerp!! Elke band krijgt er namelijk mee te maken. Ik heb hiermee al eerder te maken gehad. Dus wil ik er wel iets over kwijt.

Volgens mij is een nummer van iemand als die persoon de akkoorden, zangmelodie en tekst schrijft. (Dat kunnen ook twee of meer mensen zijn, maar in de praktijk is het meestal 1 à 2 personen) Bij bijna alle Rolling Stones nummers staat bijvoorbeeld Jagger/Richards. Of bij de Beatles meestal Lennon/MacCartney. Wat de rest van de band toevoegd aan drums ,keyboards, baslijn of gitaarwerk is vaak het arrangement.
Dat arrangement zou elke band anders doen. Kijk naar alle covers die gemaakt worden en uitgebracht. Het nummer klinkt anders maar is nog steeds van dezelfde songwriters.

Ik heb een paar jaar geleden 12 songs geschreven voor een album. Had daarvan thuis de grove partijen, inclusief gitaar, toetsen, bas en gesampelde drums en zang opgenomen om te kunnen laten horen hoe de nummers ongeveer moesten klinken. Met de band erbij pakte het natuurlijk toch weer anders uit. Ik heb de songs wel op mijn naam laten registreren. Toen de band opbrak en de zanger wilde doorgaan met een nieuwe band was hij hoogst verontwaardigd dat hij de nummers niet zomaar mocht gebruiken want de hele band had er toch aan gewerkt. Ja, maar de schrijver bepaalt wie de songs verder mogen uitvoeren. In mijn geval was de registratie wel een uitkomst want daardoor stond het zwart op wit en hield ik alle rechten.

Als het gaat om succesvolle songs kan je een hoop gezeik krijgen met bijvoorbeeld de royalties die betaald worden aan de schrijvers. Zo ken ik een verhaal van een song die 4 namen erbij had staan. Het werd een hit in Amerika en alle vier moesten ze de poen verdelen, hoewel er zeker 1 nauwelijks iets aan het nummer had toegevoegd. Het gaat dan wel om veel geld. Maar ja, zo hard zal het met ons gewone gitaarspelertjes niet lopen. Maar hou er dus rekening mee dat je band kan opbreken.

andy
26 juli 2003, 17:11
Super Slinky: Je zegt ergens "de schrijver bepaalt wie de nummers mag uitvoeren". Dat is volgens mij niet zo. Anders zouden er een heleboel coverbands ter ziele gaan...... Die ex zanger van jullie had die nummers wel mogen spelen met zijn nieuwe band, alleen als hij ze zou opnemen of live gaat spelen (en keurig opgeven wanneer die gespeeld zijn) gaan de Buma centjes naar jou. Het is alleen niet erg netjes om als (amateur) band nummers te spelen van een ex bandlid, maar dat is een ander verhaal.

Super Slinky
26 juli 2003, 17:26
Super Slinky: Je zegt ergens "de schrijver bepaalt wie de nummers mag uitvoeren". Dat is volgens mij niet zo. Anders zouden er een heleboel coverbands ter ziele gaan...... Die ex zanger van jullie had die nummers wel mogen spelen met zijn nieuwe band, alleen als hij ze zou opnemen of live gaat spelen (en keurig opgeven wanneer die gespeeld zijn) gaan de Buma centjes naar jou. Het is alleen niet erg netjes om als (amateur) band nummers te spelen van een ex bandlid, maar dat is een ander verhaal.

Toch nog even een reactie hierop. Er zijn 2 manieren om de door jou geschreven nummers vast te leggen. 1) Je melt het nummer aan bij de BUMA/STEMRA. Iedereen die het nummer wil uitvoeren betaalt een bedrag aan deze instelling. Een deel daarvan komt bij de schrijver terecht. 2) Je legt je werk vast via een registratie en succesiekantoor. Het werk staat vanaf een bepaalde datum dan op jouw naam. Niemand mag het uitvoeren want dat recht behou je alleen zelf. Dus dit werkt buiten de Buma om. Mocht je het nummer plotseling tegenkomen als opname of uitvoering dan is degene die het gejat heeft dus de lul.
Ik heb bewust voor deze laatste registratie gekozen. Helaas ging het uit elkaar gaan van de band in een nare sfeer. Tot op heden heb ik de zanger niet meer gesproken.

andy
26 juli 2003, 17:34
Heb ik ook weer wat geleerd, ik wist dat je je songs kon registreren buiten de Buma om, maar wist niet dat je daarmee kon voorkomen dat anderen je liedjes gaan spelen.
Lijkt me trouwens wel moeilijk om dat te controleren.
Ik werk bij een omroep, daar is wel een lijst van allerlei nummers die we absoluut niet mogen gebruiken als bv achtergrondmuziekje bij een TV item, is dat ongeveer hetzelfde???
En dan nog een vraag. Stel je wilt een cover spelen of opnemen, hoe kom je er dan achter dat zo"n nummer geregistreerd staat???

bert k
26 juli 2003, 18:33
Een nummer registreren zoals Super Slinky zegt kan wel, alleen is er verder niemand die voor je rechten opkomt. Dus als een ander je nummer jat moet je zelf naar de rechter. Erger nog: als iemand anders je nummer uitvoert, gewoon met vermelding van jou als componist, is er niemand die het geld ophaald. Je moet maar zien hoe je je redt. Volgens de wet heb je dan recht op betaling, want het is jou nummer.
Als je bij Buma staat ingeschreven dan wordt de betaling door Buma geregeld.
Andy,
als je een cover gaat spelen kan je bij optredens een speellijst van de Buma invullen. Die zoeken het dan verder uit. Dat is vooral leuk als je zelf ook lid bent, want dan vul je ook je eigen nummers in en daar krijg je dan geld voor.

andy
26 juli 2003, 18:44
Andy,
als je een cover gaat spelen kan je bij optredens een speellijst van de Buma invullen. Die zoeken het dan verder uit. Dat is vooral leuk als je zelf ook lid bent, want dan vul je ook je eigen nummers in en daar krijg je dan geld voor.

Ja dat weet ik en het kan een leuk extratje opleveren zo aan het eind van het jaar. :-D Als je een beetje veel speelt tenminste.

Neals
19 augustus 2003, 14:40
Ander vraagje...

Je gebruikt een riffje uit een bestaand nummer wat je llicht aanpast, of een bestaand nummer wat er qua acocordenschema anders uit gaat zien... das een zeer wazige regeling op zich, ook als je bedenkt dat bands af en toe ook lager gaan zitten omdat de zanger ouder word.