PDA

View Full Version : pick up systeem klassieke gitaar



heavy-metal-thunder
13 maart 2016, 10:08
Hallo

Ik zoek een pick up systeem om mijn klassieke gitaar uit te versterken binnen mijn akoestisch trio (genre is pop, jazzy, easy listening, geen drum dus niet luid).

Ik ben op zoek naar iets dat betrouwbaar en duurzaam is en dat de klank van de gitaar goed weer geeft. Het mag wel iets kosten,want het is een goede gitaar.

dank

duckman
13 maart 2016, 11:00
Ikzelf gebruik dit http://www.lrbaggs.com/pickups/element-acoustic-guitar-pickup en ben tevreden over het geluid.

Nu is een pickup voor akoestsich altijd minder natuurlijk .Als ik dat wil bereiken blend ik dit met een microfoon, dit werkt prettig live: http://www.thomann.de/nl/dpa_dvote_4099_guitar.htm?ref=search_rslt_DPA_2899 03_3

heavy-metal-thunder
13 maart 2016, 11:20
Ikzelf gebruik dit http://www.lrbaggs.com/pickups/element-acoustic-guitar-pickup en ben tevreden over het geluid.

Nu is een pickup voor akoestsich altijd minder natuurlijk .Als ik dat wil bereiken blend ik dit met een microfoon, dit werkt prettig live: http://www.thomann.de/nl/dpa_dvote_4099_guitar.htm?ref=search_rslt_DPA_2899 03_3

Dank voor uw reply.

in mijn akoestische met stalen snaren gebruik ik de LR Baggs Anthem. En daar ben ik wel tevreden van. Maar liefst zou ik iets hebben waarbij ik geen gaten moet boren in de gitaar. Is de DPA goed? En is dat live goed bruikbaar? Blijft dat goed zitten? Nu niet dat we daar staan te shaken (ik speel zittend), maar het lijkt me toch behoorlijk fragiel. Neen?

duckman
13 maart 2016, 17:09
De DPA is imho de beste oplossing als je de gitaar niet wilt modificeren. Zit goed vast bij normaal gebruik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

apekop
13 maart 2016, 21:05
erg duur die DPA, meer dan 500 euro. Lijkt me ook erg feedback gevoelig.

duckman
13 maart 2016, 23:45
feedback problemen heb ik nog niet meegemaakt.

apekop
14 maart 2016, 09:55
feedback problemen heb ik nog niet meegemaakt.

In wat soort settings speel je meestal?
Als je in eentje speelt of met een paar andere akoestische instrument zal het ook geen probleem zijn. Maar in een band met een drummer of in een klein repetitie hok gaat zo'n microfoon erg snel rondzingen. Ik ken die DPA niet, maar ik verwacht dat het daarbij niet anders zal zijn. In dat soort gevallen is een piezo toch de beste oplossing, ook al klinkt het meestal minder.

duckman
14 maart 2016, 12:03
gelijk aan wat de OT aangeeft, geen drums maar wel cajun/percussie.



In wat soort settings speel je meestal?
Als je in eentje speelt of met een paar andere akoestische instrument zal het ook geen probleem zijn. Maar in een band met een drummer of in een klein repetitie hok gaat zo'n microfoon erg snel rondzingen. Ik ken die DPA niet, maar ik verwacht dat het daarbij niet anders zal zijn. In dat soort gevallen is een piezo toch de beste oplossing, ook al klinkt het meestal minder.

heavy-metal-thunder
15 maart 2016, 18:50
Het mag iets kosten

heavy-metal-thunder
15 maart 2016, 18:52
In mn bourgeois slope D staat de lr baggs Anthem quasi volledig op de micro. Met de piezzo er bij gedraaid klinkt het scherper, metaalachtiger

heavy-metal-thunder
15 maart 2016, 19:00
Inderdaad geen drums, enkel zangeres en bassist. We richten ons op trouwmissen, recepties, vernissages... achtergrondmuziek ("wij zijn het behang" zeggen we soms smalend).

Mijn grootste bezorgdheid mbt de dpa is duurzaamheid, stevigheid en op zijn plaatst blijven zitten. Ik had al gedacht om er een micro voor te zetten, maar mn pedalenkoffer (oa looper pedaal) en pupiter staat al voor mn neus.

de dpa heeft phantoom nodig van de mixer (kleine behringer euromix) op rep en een grotere mackie live. Vormt dit dan geen probleem met de gewone zangmicro's?

duckman
19 maart 2016, 11:24
het is geen sm58 inderdaad, dus normaal mee omgaan :-) Wat betreft op zijn plaats zitten is prima. phantom via mixer i.c.m. met dynamische mics nooit problemen gehad.Maar dat was niet mijn pakkie aan ,dat doet de geluidsman...
anders voor 50 euro zoiets (zelf geen ervaring mee) http://www.bax-shop.nl/fantoomvoeding/art-phantom-i-fantoomvoeding



Inderdaad geen drums, enkel zangeres en bassist. We richten ons op trouwmissen, recepties, vernissages... achtergrondmuziek ("wij zijn het behang" zeggen we soms smalend).

Mijn grootste bezorgdheid mbt de dpa is duurzaamheid, stevigheid en op zijn plaatst blijven zitten. Ik had al gedacht om er een micro voor te zetten, maar mn pedalenkoffer (oa looper pedaal) en pupiter staat al voor mn neus.

de dpa heeft phantoom nodig van de mixer (kleine behringer euromix) op rep en een grotere mackie live. Vormt dit dan geen probleem met de gewone zangmicro's?

heavy-metal-thunder
7 april 2016, 18:30
Op mn AER compact 60 2 heb ik phantoom 48 V. Dat zou wel handig zijn.

warmong
1 mei 2016, 11:34
Ik heb eergisteren nog 2 systemen voor nylon strings vergeleken, de Carlos Vicente Amigo piezo en de K&K mini Classic.
Voor mij hands down de K&K. Bij de Carlos (die toch erg hoog aangeschreven staat als pickup voor nylon strings) stoorde de typische piezo sound me verschrikkelijk. Je kan de piezo sound wel blenden met de transducer, maar ik kreeg bij geen enkele setting die piezo sound weg. Ook meer feedback gevoelig dan de K&K had ik de indruk.
K&K klonk veel meer natuurlijk. en nog een stuk goedkoper ook.

Charlie McD
2 mei 2016, 19:08
Eens met Warmong. K&K is verreweg de beste keuze en ook nog het minst 'invasief'. Er is weinig waarvan ik zo overtuigd ben als de kwaliteit van K&K transducers en een akoestische gitaar. Mocht je daar meer over willen weten, kijk dan maar op de verschillende serieuze gitaarfora. Over K&K is heel veel (goeds) te vinden. Ze maken een specifieke versie voor klassieke gitaren.

apekop
2 mei 2016, 19:13
Eens met Warmong. K&K is verreweg de beste keuze en ook nog het minst 'invasief'. Er is weinig waarvan ik zo overtuigd ben als de kwaliteit van K&K transducers en een akoestische gitaar. Mocht je daar meer over willen weten, kijk dan maar op de verschillende serieuze gitaarfora. Over K&K is heel veel (goeds) te vinden. Ze maken een specifieke versie voor klassieke gitaren.

Wat ik dan zou willen weten is hoe feedback gevoelig die K&K is? Veel pickup hebben wel een mooi natuurlijk geluid zolang je alleen speelt of in een kleine akoestisch ensemble. Maar zijn dan compleet onhandelbaar qua feedback in een luidere setting met een band of volle sterkte. Dan heb je niks meer aan je mooie natuurlijke geluid. Je kan dan beter een iets minder natuurlijk geluid hebben wat minder feedback gevoelig is.

warmong
2 mei 2016, 19:53
Wat ik dan zou willen weten is hoe feedback gevoelig die K&K is? Veel pickup hebben wel een mooi natuurlijk geluid zolang je alleen speelt of in een kleine akoestisch ensemble. Maar zijn dan compleet onhandelbaar qua feedback in een luidere setting met een band of volle sterkte. Dan heb je niks meer aan je mooie natuurlijke geluid. Je kan dan beter een iets minder natuurlijk geluid hebben wat minder feedback gevoelig is.

De K&K was minder feedback gevoelig dan de Carlos piezo.
Of dat voldoet voor jouw specifieke noden kan ik natuurlijk niet inschatten.

heavy-metal-thunder
6 mei 2016, 13:31
Dank voor de review van de k&k.