PDA

View Full Version : (Toch wel) HNGD. Harley Benton Red Special



guitarkid
11 maart 2016, 12:03
N.a.v de post over een HB Tele stuitte ik op de HB Red Special en aangezien dat ding net niet voor niets bij Thomann de deur uitgaat besloot ik 'm in een opwelling te laten komen. Ik heb het altijd al een prachtig model gevonden en Brian May is zeker een gitarist die ik waardeer, dus wat wil je nog meer.
Het is (vanzelfsprekend) geen exacte kopie, maar dat zijn de duurdere versies ook niet!!
Ok, gisteren stond de postbode voor de deur en omdat ik net klaar was in mijn studio kon ik direct aan de slag.
De eerste indruk van het uiterlijk was beslist ok. Netjes in de lak, mooi chroomwerk etc.
Toen de gitaar in "speelpositie" en wat opviel waren de licht uitstekende fretjes. Niet zo "uitstekend" dus... ;)
Geen grote ramp en binnenkort eenvoudig op te lossen. Een groter probleem was de (Wilkinson?) tremolo, die enorm naar voren stond. De gitaar was niet zuiver te krijgen en eerlijk gezegd snapte ik er helemaal niets van.
Ik stond op het punt op de hele zooi weer in de doos te stoppen en linea recta terug te sturen, maar besloot toch nog even naar de veren te kijken. Er zitten drie in en die geven duidelijk te weinig spanning. Toen ik er twee bij in deed hoorde ik een soort klik en het bleek dat de tremolo niet helemaal goed om de bovenste post zat. Hij bleek ineens in een veel betere stand te staan en de extra veren gaven 'm net genoeg tegengas zodat hij ineens prima voelde en de gitaar was goed te stemmen en bleef ook zuiver. Er zit 09-42 op en die vervang ik nog door de door mij altijd gebruikte 10-52.
Ik was toch wel wat opgelucht, want had best zin in de gitaar.
Ingeplugd en ik moet zeggen dat ik 'm niet verkeerd vind! De (naar het schijnt echte) Tri-Sonic pu's klinken best ok en met een beetje tweaken krijg je er beslist geluid uit met een May-karakter. M.n. de uit-fase standen (zeker de brug-neck combi!!) zijn erg leuk en kun je je ook nog uitleven met Peter Green-riffjes... :D Doordat hij chambered is heeft hij wel wat sneller neiging tot rondzingen.
De zes schakelaars vergen wel wat gewenning, maar geven de gitaar ook heel veel klankmogelijkheden.
Wat ik echt jammer vind is dat ze de headstock niet in de kleur van de body hebben gemaakt, net als het origineel. Was m.i. een kleine moeite geweest.
Ik ga er gewoon lekker op spelen en dan over een tijdje de gitaar wat verbeteren, zoals de fretjes, dikkere snaren, zeker andere pots(de volumeregelaar doet weinig tot hij bijna dicht is), treblebleed en wat ik evt. verder nog tegenkom.
We will rock you....!!!!!!:blast:


http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/24e57692-46d8-4265-a969-4ee7367c0126_zpshiczydu3.jpg (http://s681.photobucket.com/user/UCS/media/24e57692-46d8-4265-a969-4ee7367c0126_zpshiczydu3.jpg.html)

munkie
11 maart 2016, 12:27
Geinig ding! Zit altijd wel wat afstelwerk aan. Ik heb eens een Ibbie S540 gekocht met de tremolo met de kont omhoog, moest ook een veer bij. Kop in de kleur vd body was mooier geweest idd, iszelf ook te doen. Nu nog een muntje als plectrum...

http://www.popsike.com/pix/20071122/280176441435.jpg

Joost de Ruig
11 maart 2016, 13:03
Geen geld voor zo'n geinige kopie. Veel plezier ermee.

guitarkid
11 maart 2016, 13:55
Geinig ding! Zit altijd wel wat afstelwerk aan. Ik heb eens een Ibbie S540 gekocht met de tremolo met de kont omhoog, moest ook een veer bij. Kop in de kleur vd body was mooier geweest idd, iszelf ook te doen. Nu nog een muntje als plectrum...

http://www.popsike.com/pix/20071122/280176441435.jpg

Oei, die is leuk!!!! :D

MikeD
11 maart 2016, 14:05
Je gaat er gewoon lol mee maken.. nou nog even een stuk of wat AC-30's opstapelen en doorprikken, dan zijn de buren ook helemaal blij met jouw Brian May imitaties.... want iedereen houdt van Queen.. toch ? PS... begin dan vooral ff met 'Tie y'r mother down' op standje 11....

Luke-wannabe
11 maart 2016, 14:51
Heel gaaf! Mij lijken die elementschakelingen heel tof. Kun je daar eens een filmpje van posten? Van verschillende sounds die jij gaaf vind?

Pepe
11 maart 2016, 15:14
Het ziet er goed uit en als het ook nog lekker speelt en klinkt, klaar ben je!

Begin negentig kwam Guild met een copie. Die raakten ze aan de straatstenen niet kwijt maar dat zijn onverwachte collectors dingen geworden, er staat er nu eentje voor 12.000 op ebay.
Zuinig op zijn!

Joost de Ruig
11 maart 2016, 15:16
http://youtu.be/VCdxh_ijFiM

telerocker
11 maart 2016, 22:05
Leuke plank hoor. Nu nog een pruik met krullen....

Luke-wannabe
12 maart 2016, 00:57
http://youtu.be/VCdxh_ijFiM

Ik vind die gast echt zo irritant.

Joost de Ruig
12 maart 2016, 04:48
Ik vind die gast echt zo irritant.


:D :D :D. Die gast is zo irritant dat het bijna kemp gaat worden, haha.

guitarkid
12 maart 2016, 07:40
Leuke plank hoor. Nu nog een pruik met krullen....

Die heb ik de afgelopen dagen vaker gehoord. Echt waar.... Gelukkig heb ik mijn eigen haar nog!!!!! :)
Zo, nu naar de Noorder Gitaar Dag!!!!!!! :strat:

Dutch66
12 maart 2016, 12:28
Het ziet er goed uit en als het ook nog lekker speelt en klinkt, klaar ben je!

Begin negentig kwam Guild met een copie. Die raakten ze aan de straatstenen niet kwijt maar dat zijn onverwachte collectors dingen geworden, er staat er nu eentje voor 12.000 op ebay.
Zuinig op zijn!

Tja de Guild RS, ooit een keer op een beurs in R'dam geprobeerd (Firato, of was dat meer voor audio?),
echt een krankzinnig dikke nek kan ik me herinneren, ze waren bovendien toen (al) onbetaalbaar, maar god
wat wilde ik graag zo'n plank hebben...

Vele jaren later de Burns RS gekocht, die is qua hals al een stuk toegankelijker, met Tri-sonic's en aanmerkelijk
goedkoper. Ik heb 'm nog steeds maar doe er eigenlijk weinig meer mee, smaken veranderen...

Bij de HB vindt ik het toch een beetje jammer dat sommige visuele aspecten wat 'raar' zijn ingevuld, had op
de prijs niet zoveel effect gehad denk ik dan. Nevertheless, wederom lekker veel voor weinig!!

yavin
14 maart 2016, 10:34
Dat moet ' Music & Harmony' geweest zijn, ik gok in 1994...

heb daar die Guild ook in m'n vingers gehad. Uiteindelijk zelfs eentje gekocht maar dat was een andere gelegenheid, stond los van die beurs. Die nek valt trouwens reuze mee hoor, het origineel is inderdaad behoorlijk aan de maat maar de nek van de Guild RS was aangepast aan de marktwensen van die tijd. De nek van mijn LP Traditional is een behoorlijk stuk dikker dan die van mijn Guild RS.

Dutch66
14 maart 2016, 12:20
Dat moet ' Music & Harmony' geweest zijn, ik gok in 1994...

heb daar die Guild ook in m'n vingers gehad. Uiteindelijk zelfs eentje gekocht maar dat was een andere gelegenheid, stond los van die beurs. Die nek valt trouwens reuze mee hoor, het origineel is inderdaad behoorlijk aan de maat maar de nek van de Guild RS was aangepast aan de marktwensen van die tijd. De nek van mijn LP Traditional is een behoorlijk stuk dikker dan die van mijn Guild RS.

Ja dat was 'm inderdaad! 'Music & Harmony', begin jaren '90....

Ach, het kan best dat ik in mijn 'beleving' het destijds een enorm dikke nek vond, wist ik veel...

guitarkid
15 maart 2016, 09:09
Ok, even een update: ik heb de gitaar nu een poosje wat beter aan de tand kunnen voelen (ik wilde 'm meenemen naar de Noorder Gitaar Dag, maar heb dat toch maar niet gedaan, was té druk met regelen en genieten!), maar ik ben eigenlijk behoorlijk enthousiast. Ik krijg een beetje door waar de mooie sounds zitten. Niet eenvoudig, want het schakelsysteem zorgt voor een enorme hoeveelheid mogelijkheden. De gitaar blijft inmiddels goed op stemming en ik heb eens even wat Queen-platen erbij gepakt en tot mijn verbazing kom je toch qua karakter wel dicht in de buurt. M.n. de uitfase-standen zorgen voor dat typische May-geluid, maar bijvoorbeeld alle drie de pu's aan in fase klinkt onmiskenbaar als We will rock you.
Als ik wat tijd heb ga ik bij een bevriend gitaarbouwer even de frets wat afronden, zet er dikkere snaren op, ga de afstelling van de pu's nog wat finetunen en 'm sowieso nog wat beter leren kennen. Wat ik wel lastig (en jammer vind) is dat de zes schakelaartjes zwart zijn i.t.t. de witten in de originele Red Special. Ik vind dat mooier, maar ook veel duidelijker! Nu kun je amper zien hoe ze staan. En ja, ik weet het, je moet dat ook horen, maar toch.... :)
Ik heb i.i.g. erg veel lol van deze gitaar, die echt belachelijk goedkoop is en absoluut een hoop plezier geeft!!

Dutch66
15 maart 2016, 18:03
Ik heb i.i.g. erg veel lol van deze gitaar, die echt belachelijk goedkoop is en absoluut een hoop plezier geeft!!

Kijk, missie geslaagd dus!, daar gaat het uiteindelijk om...

Voor wat betreft de switches, zwart is dan niet zo handig inderdaad, hoewel ik me persoonlijk wat meer
zou 'storen' aan het feit dat ze er een kwartslag gedraaid in zitten t.o.v. het origineel.
Ach, mischien is dat praktisch gezien wel handiger, maar als het dan toch om een RS gaat...

Eniewees, Congratz!

guitarkid
16 maart 2016, 13:19
Kijk, missie geslaagd dus!, daar gaat het uiteindelijk om...

Voor wat betreft de switches, zwart is dan niet zo handig inderdaad, hoewel ik me persoonlijk wat meer
zou 'storen' aan het feit dat ze er een kwartslag gedraaid in zitten t.o.v. het origineel.


Eniewees, Congratz!

Verrek, dat had ik nog niet eens gezien. ;) Wat raar dat ze dat gedaan hebben.....

Duhsjaak
16 maart 2016, 14:48
NGD standhouder customworldguitarparts.nl heeft ze in het wit. Fender jazzmaster of Jaguar switches.
In het wit.
Oriëntatie, als sexueel oriëntatie, daaraan is helemaal niks te doen.

Dat zullen we een 'plaatsje moeten geven', om maar weer eens holistisch uit de hoek te komen.

O ja, de meest NL vraag: €4,99 dus.......... Geen geld, als je t mij vraagt, maar door het aantal bijna net zoveel als de gitaar.
Succes.
Vriendelijke groet, Gus

Harald
16 maart 2016, 15:01
Al dat soldeerwerk... kom je niet een heel eind met een kleine tube witte acrylverf, voor de bovenkant van de schakelaars?

guitarkid
16 maart 2016, 16:46
Al dat soldeerwerk... kom je niet een heel eind met een kleine tube witte acrylverf, voor de bovenkant van de schakelaars?

Grappig, had ik ook al aan zitten denken. Zou dat houden? Bovendien, als ik ze vervang moeten ook wel precies passen. Hoewel, standaard maten waarschijnlijk....

jutter
16 maart 2016, 16:50
Gefeliciteerd man! Schakelaars mooi zo laten!

guitarkid
16 maart 2016, 17:18
Gefeliciteerd man! Schakelaars mooi zo laten!

;) !! Maar 't is soms wel lastig te zien!!

jutter
16 maart 2016, 17:56
;) !! Maar 't is soms wel lastig te zien!!

Dan moet je het bij jezelf zoeken, niet bij de gitaar! Maar even serieus, is het niet zo dat als je hem straks wat langer hebt, dat je maar een paar standjes gebruikt?

guitarkid
16 maart 2016, 18:19
Dan moet je het bij jezelf zoeken, niet bij de gitaar! Maar even serieus, is het niet zo dat als je hem straks wat langer hebt, dat je maar een paar standjes gebruikt?

Vast wel, hoewel er erg veel bruikbare combinaties zijn! En wit is ook wel mooier! :)

Duhsjaak
16 maart 2016, 21:38
Dan moet je het bij jezelf zoeken, niet bij de gitaar! Maar even serieus, is het niet zo dat als je hem straks wat langer hebt, dat je maar een paar standjes gebruikt?

Vinnik ook.
De Kama geeft ons geloof 36 standjes.
Maar hoeveel van die 36 gebruiken we nou helemaal?

Wel leuk dat je voor weinig geld toch een speelbare gitaar kunt kopen.
Stiekem heeft ie altijd een beetje op de wish list gestaan, maar ik vertik het toch echt daar serieus geld aan uit te geven.
Nou kan het schelen dat ik geen gitaar koop voor de next 40 jaar natuurlijk.

Rammel gitaar voor rammel muziek. Ideaal.
Je ziet ook steeds meer accountants discussies op GN. En na een hartig woordje met mijn accountant:
Wat je niet uitgeeft, hoef je ook niet af te schrijven.

Mijn bezwaar tegen de hier getoonde YouTube dingen is wel, dat ze je laten raden naar de stand van de witte of andere knoppen.
Dus weinig praktisch als het het mij vraagt.

G., if you please. Een leuke en vooral praktische met de nodige cleans. Als ik een verzoeknummer mag doen!
Daaaaaaaaaaaank!
Vriendelijke groet, Gus

guitarkid
16 maart 2016, 21:42
Ik ga kijken of me dat lukt. Ik heb het erg druk in de studio, dus moet echt tijd vinden!

guitarkid
19 maart 2016, 13:56
Nou, ik had vanmorgen toch wel tijd. Hoop dat jullie het kunnen waarderen! :)


https://www.youtube.com/watch?v=95U7ju_3BZQ&feature=youtu.be

Outrage
19 maart 2016, 14:14
Dit klinkt echt wel bijzonder overtuigend. Ik had bijlange niet zo'n volle sound verwacht.

Joost de Ruig
19 maart 2016, 14:14
Leuk! Met name de uit-face combi's benaderen de May-sound. In-fase klinkt het mij een beetje "wollig" in de oren.

Dutch66
19 maart 2016, 14:25
Super goed filmpje man!, onmiskenbaar 'May' geluidjes.

Jammer dat je niet hebt aangegeven hoe je e.e.a. hebt opgenomen, AC30 neem ik aan?

muziekschuur
19 maart 2016, 15:06
Met een klein boortje bovenin de schakelaar een klein hollinkje uitboren en dan een drupje witte verf/nagellak in dat gaatje. Dan heb je een indicatie waar je schakelaars zitten in het donker.

guitarkid
19 maart 2016, 15:26
Leuk! Met name de uit-face combi's benaderen de May-sound. In-fase klinkt het mij een beetje "wollig" in de oren.

Toch is dat wollige ook wel specifiek May. Ik had wat oude Queen dingen beluisterd en toen viel me dat ook echt op!


Super goed filmpje man!, onmiskenbaar 'May' geluidjes.
Jammer dat je niet hebt aangegeven hoe je e.e.a. hebt opgenomen, AC30 neem ik aan?

Dank je!!! Ik heb het aan het eind wel genoemd wat ik gebruikte, maar niet zo duidelijk, blijkbaar... ;) Ik heb ook maar even snel wat riffjes gespeeld en geprobeerd daar een beetje een "May-draai" aan te geven.
Het is gedaan met GuitarRig, met "daarin" een Vox AC30, treblebooster, delay, chorus en een compressor.
Ik had eigenlijk ook nog even het "Peter Green"-geluidje moeten laten horen, want ook dat zit er best overtuigend in: brug en hals uit fase, beetje crunch en klaar! :)
De gitaar is echt wel de moeite waard, zeker als je nagaat wat hij kost! En ik heb er veel lol van.
Ik speel vanavond in de Klinker in Winschoten (de schouwburg) en daar ga ik 'm zeker voor het eerst (even) live gebruiken.
@Muziekschuur: da's geen slecht plan. Ik ga ook kijken of ik ze helemaal wit kan krijgen of misschien vervang ik ze toch. Als de gitaar me blijft bevallen is dat wel een te verantwoorden aanschaf. 't Is zo'n 30 euro. Ik overweeg ook nog om een (originele) slagplaat te bestellen en ze er dan op de juiste wijze in te plaatsen (verticaal)! Het is zo veel logischer!

Mitch
19 maart 2016, 20:24
Bepaald niet verkeerd zeg. Vriendelijk dank voor de demo en ontzettend veel plezier gewenst met dit leuke stuk gereedschap :)

guitarkid
20 maart 2016, 10:40
Bepaald niet verkeerd zeg. Vriendelijk dank voor de demo en ontzettend veel plezier gewenst met dit leuke stuk gereedschap :)

Dank Mitch! :ok: