PDA

View Full Version : beginners versterker advies gevraagd



bikpie
10 maart 2016, 19:47
hallo,

ik ben van plan om te beginnen met elektrische gitaar (ik speel al langere tijd akoestisch), en de gitaar staat er al! Wel moet ik een versterkertje/boxje hebben om te spelen. Ik zou graag willen weten wat voor wattage en andere dingen handig zijn om te hebben. Ik ben op zoek naar een versterker die niet al te zwaar is, liefst niet te duur, mag 2e hands en er moet een koptelefoon in kunnen

Bikpie

roger
10 maart 2016, 20:05
Ik zou zeggen een fender mustang 1. Niet duur en alles wat je nodig hebt zit er in.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Midwolda
10 maart 2016, 20:20
Eens met Roger. Fender Mustang 1, ideale thuisversterker.

bikpie
10 maart 2016, 20:33
is het handig om het 2e hands te kopen, of moeten deze dingen echt nieuw?

mrweird
10 maart 2016, 20:37
is het handig om het 2e hands te kopen, of moeten deze dingen echt nieuw?

2e hands is prima!

Jasper.
10 maart 2016, 21:21
Zou er toch wat voorzichtig mee zijn. Mijn mustang 1 is nu 3 jaar oud en begint wat kuren te vertonen met de volume pot. Die loopt niet helemaal lekker meer.

Het is een leuke amp, maar niet gemaakt om 15 jaar mee te gaan denk ik.

Marnix!
10 maart 2016, 22:52
Een Roland cube is ook een erg fijne eerste versterker in mijn ervaring.

Joost de Ruig
10 maart 2016, 23:08
Yamaha THR5 of 10. Kan je als beginner fijn expirimenteren met modeling: ampjes en effecten. Verder handig radioformaat en koptelefoon. Roland Cube en Fender Mustang ook prima, maar ga dan voor de versie met 10 inch speaker en niet met de 8 inch.

paulusdeBKB
11 maart 2016, 09:57
Ik sluit me aan bij de gegeven adviezen :)

beruk
11 maart 2016, 11:03
Dat van die 10" speaker zeker doen. Of beter nog 12": Fender Champion 40 ergens uitproberen

WillemdaGuide
11 maart 2016, 11:08
Yamaha THR5 of 10. Kan je als beginner fijn expirimenteren met modeling: ampjes en effecten. Verder handig radioformaat en koptelefoon.

+1 Perfect ampje voor thuis

mrweird
11 maart 2016, 11:09
Een Roland cube is ook een erg fijne eerste versterker in mijn ervaring.

Dan zeg ik nog ff vox valvetronix serie. Bevalt mij goed voor thuis en betaalbaar. Staat nu een nieuwe VT15 op marktplaats voor 75 euro zie ik.

Midwolda
11 maart 2016, 11:21
Dat van die 10" speaker zeker doen. Of beter nog 12": Fender Champion 40 ergens uitproberen

Tsja, het ligt er aan wat je er mee doet toch?
Is het alleen voor op de slaapkamer te pingelen dan is 15 Watt transistor door 8" prima.
Wil je er ook wel eens mee buiten spelen dan ga je groter, zowel in wattage als in diameter.

Ik speel alleen thuis in de woonkamer, soms zet ik 'm iets harder maar nooit zo dat de buren er last van hebben.
En dat doe ik het liefst door een Vibrochamp uit 1978 met 6 Watt buizen en een 8" speaker...
maar er staat hier ook een Mustang 1 voor het gemak en de effecten.

ar250artist
11 maart 2016, 12:49
Tsja, het ligt er aan wat je er mee doet toch?
Is het alleen voor op de slaapkamer te pingelen dan is 15 Watt transistor door 8" prima.
Wil je er ook wel eens mee buiten spelen dan ga je groter, zowel in wattage als in diameter.

Ik speel alleen thuis in de woonkamer, soms zet ik 'm iets harder maar nooit zo dat de buren er last van hebben.
En dat doe ik het liefst door een Vibrochamp uit 1978 met 6 Watt buizen en een 8" speaker...
maar er staat hier ook een Mustang 1 voor het gemak en de effecten.

Helemaal eens!

Jasper.
11 maart 2016, 13:34
Tsja, het ligt er aan wat je er mee doet toch?
Is het alleen voor op de slaapkamer te pingelen dan is 15 Watt transistor door 8" prima.
Wil je er ook wel eens mee buiten spelen dan ga je groter, zowel in wattage als in diameter.

Ik speel alleen thuis in de woonkamer, soms zet ik 'm iets harder maar nooit zo dat de buren er last van hebben.
En dat doe ik het liefst door een Vibrochamp uit 1978 met 6 Watt buizen en een 8" speaker...
maar er staat hier ook een Mustang 1 voor het gemak en de effecten.

Hmm, weet ik niet. Ik gebruikte mijn Vox valvetronix amp met 12'' speaker ook om thuis mee te pingelen. Bij de Mustang 1 die ik nu heb wens ik soms wel eens dat er een grotere speaker in zat. Het beperkt je wel. Maar misschien is dat ook de kwaliteit van de speaker/kast.



over de knoppen van die mustang zou ik me niet te druk maken want dat ding is ook via je pc te bedienen (correct me if 'm wrong)

Idd, maar de mastervolume alleen niet. Laat dat nou net de knop zijn die ik het meest gebruik (die andere kom ik nooit aan als de preset eenmaal klaar is) en nu dus kuren vertoont.

Joost de Ruig
11 maart 2016, 13:36
8 -> 10 ->12 inch speakers zegt wat mij betreft met name iets over de kwaliteit van het geluid bij huiskamerversterkertjes. Een grotere speaker zal in de regel voller en warmer klinken en met name is staat zijn de bassen wat beter weer te geven.

ar250artist
11 maart 2016, 16:12
8 -> 10 ->12 inch speakers zegt wat mij betreft met name iets over de kwaliteit van het geluid bij huiskamerversterkertjes. Een grotere speaker zal in de regel voller en warmer klinken en met name is staat zijn de bassen wat beter weer te geven.

Dat is helemaal waar natuurlijk, maar wat mij betreft is het lastig dat ook het vermogen van de versterker over het algemeen toeneemt bij een grotere speaker. Als je alleen op je slaapkamertje speelt is dat vermogen helemaal niet nodig en kan het ook lastig zijn het volume juist af te stellen zonder dat het te hard gaat. Zo had ik de cube 30 en ondanks dat ik daar zeer tevreden mee was, vond ik het grootste nadeel dat de volume pot nauwelijks te gebruiken was. Voorbij standje 1 ging het thuis al te hard, die andere 9 standjes kwam ik nooit in de buurt. Dus tip voor de ts: grotere speaker en vermogen prima, maar test wel goed of hij qua volume aan je eisen voldoet. Een apart mastervolume wil wel helpen.

bikpie
11 maart 2016, 17:58
als ik een Roland Cube neem, welke zijn dan goed?

bikpie
11 maart 2016, 18:01
als ik een roland Cube neem, welke moet ik dan hebben?

Joost de Ruig
11 maart 2016, 18:08
als ik een roland Cube neem, welke moet ik dan hebben?

De Cube 40 kost €199 bij Bax en is echt een fijn ampje voor thuis.

telerocker
11 maart 2016, 22:08
Voor thuis is de 40-watter idd een prima ampje. Mijn eerste amp was een Roland Cube 100. Prima ding, jarenlang plezier van gehad. Hij kon even hard als mijn Fender Princeton Reverb II, een 18 watt buizenbakje.

kirito
15 maart 2016, 13:46
Voor thuis is een Cube van 30 watt genoeg of zelfs al te veel. De mijne heeft wel de optie om naar 2 watt over te schakelen en da's perfect voor thuis dus misschien eens goed rondneuzen. Ik heb wel geen idee voor hoeveel die tegenwoordig verkocht worden. Nieuw is hij in ieder geval niet meer te krijgen.

Joost de Ruig
15 maart 2016, 14:17
Topicstarter is nog niet goed thuis in electrische gitaren en amps. We kunnen nu wel aangeven hoeveel watt er voor thuis voldoende is, maar dat is maar een deel van het verhaal. Dus 20-30-40 watt adviseren heeft alleen zin als TS een complete beeld krijgt. Het voordeel bv van de Cube 40 is de grotere speaker tov de Cube 20. De 40 zal ook bij lagere volumes een vollere warmere toon hebben. Bij transistoramps is een surplus aan watts geen enkel probleem thuis, mits de volume pot maar goed zijn werk doet. Dit in tegenstelling tot buizenamps, waar hele lage wattages (circa 2 - 8 ) helpen om bij een laag volume al een mooie gain te krijgen. Ander voordeel van de Cube 40 is dat deze ook nog eens geschikt is voor repetities, terwijl een Cube 20 al gauw door de eerste de beste dummer overschaduwd wordt.

Tabula Rasa
15 maart 2016, 14:59
De meeste 1 watt buizen ampjes zijn al lastig te oversturen in een woonkamer. Dit is echt een kwestie van uitproberen. Oversturing uit een trapdoosje is vaak een beter plan.

dagrim1
17 maart 2016, 16:23
Als je het geld (er voor over) hebt, een Yamaha THR10(c)

Voor wat minder zijn zowel de cubes als fender mustang ook prima, maar 40W voor thuis lijkt me erg veel. Heb zelf een Cube 30x gehad en dat was al snel veel te hard voor thuisgebruik (in een gehorige flat, dat dan weer wel).

munkie
19 maart 2016, 15:26
Fender Mustang I is een topic over. IMHO doorsparen voor de 2 of 3 met de 12 inch
speaker. Roland Cube is ook prima. Cube 60 of 80 is genoeg voor optredens. Oude Marshall transistor pre Valvestate is ook geinig. Lead 12 of 20, Master Lead combo. Marshall komt met nieuwe modeling amps in de betaalbare sector.

Braml
21 maart 2016, 09:06
Ik ben ook naar een eerste versterkertje aan het kijken voor een kameraad van mij. ik zit naar versterkertjes rond de 100 euro te kijken, en dan kom ik bij thomann en bax snel uit op een Line 6 Spider IV 15 Watt (99 euro). Ik heb er zelf nog nooit mee gespeedl, en het valt me op dat niemand hier deze versterker aanraadt. Is dat ding niet wat?

Joost de Ruig
21 maart 2016, 10:38
Line6 = kidstuff ....... (Meestal)
De modelingampjes van Fender, Marshall en Vox zou ik eerder aanraden.

Braml
21 maart 2016, 18:58
http://www.thomann.de/nl/vox_vx_i_special_edition.htm

Dus deze amp bijvoorbeeld is wel een prima ding?