PDA

View Full Version : Stemapparaat vraag



Saskia__
10 maart 2016, 11:53
Ik wil graag een stemapparaat waar je een halve toon lager kan stemmen maar ik kom er niet zo goed uit welke ik dan moet kopen, en graag ook een beetje betaalbaar.
bedankt alvast ;)

Rizz
10 maart 2016, 11:59
Dan heb je een chromatische tuner nodig. Je kan ook verschillende apps gratis downloaden. Ik gebruik zelf gstrings voor Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.cohortor.gstrings&hl=nl

De naam kan ik ook niets aan doen.. :D Werkt prima. Je slaat je snaar aan en het apparaat zegt welke noot hij hoort. Dan omlaag stemmen tot hij de juiste aangeeft. D# ipv E in het geval van je lage E bijvoorbeeld.

Zo werken de losse (chromatische) stemapparaten ook. http://www.bax-shop.nl/stemapparaat

Saskia__
11 maart 2016, 12:55
Heel erg bedankt ik heb het gisteren meteen besteld en nu al binnen gekregen :D

FruscianteFan
11 maart 2016, 12:59
chromatisch wil zeggen dat hij alle noten in het octaaf herkent. Dus als je een halve toon lager wilt stemmen, wordt het D# G# C# F# A# D#

Pearl
11 maart 2016, 13:25
Ik gebruik de guitartuna app. weet niet of dat heel accuraat is maar het volstaat voorlopig. veel mogelijkheden, allerhande stemmingen plus andere snaarinstrumenten als ukulele, viool etc.

beck
11 maart 2016, 14:04
Ik stem nog altijd op gehoor. Vind die apparaatjes en apps maar bocht. Zit er iemand een gitaar te stemmen met zo'n app(araat) en daarna hoor ik meteen dat er toch iets niet goed staat en moet ik het op de ouderwetse manier alsnog goed doen.
Ook fijn dat je gehoor getraind blijft. Zodra er ook maar iets mis is hoor ik dat meteen.

En een halve toon lager of hoger is dan ook simpel. Niet meer dan een fret hoger of lager beginnen en dan door gaan.

D3nnis
11 maart 2016, 14:06
Totdat je live speelt. Niets zo irritant als iemand die live niet stil stemt!

FruscianteFan
11 maart 2016, 15:06
Ik stem nog altijd op gehoor. Vind die apparaatjes en apps maar bocht. Zit er iemand een gitaar te stemmen met zo'n app(araat) en daarna hoor ik meteen dat er toch iets niet goed staat en moet ik het op de ouderwetse manier alsnog goed doen.
Ook fijn dat je gehoor getraind blijft. Zodra er ook maar iets mis is hoor ik dat meteen.

En een halve toon lager of hoger is dan ook simpel. Niet meer dan een fret hoger of lager beginnen en dan door gaan.

Welkom in 2016. Een beetje op gehoor kunnen stemmen is heel belangrijk. Thuis kunnen brengen wat er vals is, is minstens zo belangrijk.

Maar idd: live en in de studio ga ik niet stoer lopen dan met "kijk, ik kan het op gehoor!". Gewoon een goede tuner, niet zeuren. Zag toevallig laatst een filmpje van Neil Finn waar hij op het gehoor probeert bij te stemmen, doet hij wel vaker. Maar dat lukte ff niet. Kan gebeuren!

(voor degenen hier die met Neil Finn niet zo bekend zijn, die man is al 40 jaar professioneel muzikant)

Pearl
11 maart 2016, 16:07
Nou, die tuner van mijn digitech RP360XP sucks.... weinig tuning mogelijkheden en volgens mij ook niet accuraat. Alternatieve stemmingen kun je insteller door de frequentie te veranderen van A=440hz of A=G bijv. had toch wel verwacht dat er een fatsoenlijke tuner in zou zitten. Zo'n chromatische tuner kan dat wel, of moet je daar ook mee vogelen? Het liefst heb ik een tuner a la guitar tuna, zijn die er? Ik heb nl. ook een ukulele en een viool naast het feit dat ik makkelijk naar drop C# wil kunnen switchen.

beck
11 maart 2016, 18:32
Maar idd: live en in de studio ga ik niet stoer lopen dan met "kijk, ik kan het op gehoor!".


Totdat je live speelt. Niets zo irritant als iemand die live niet stil stemt!

Nee duidelijk. Backstage met een hoop herrie op de achtergrond is dat bijna geen doen. Maar daar ben ik nooit en 'mijn studio' is gewoon thuis. ;)

Ik doe er overigens niet stoer mee maar wil gewoon mijn gitaar goed gestemd hebben. En deze manier lukt mij beter dan met een apparaatje, en ook regelmatig beter dan anderen met een apparaatje. Want vaak zie ik anderen stoer doen met zo'n apparaatje of app maar dan mag ik het af maken omdat ze hem niet goed gestemd krijgen en er iets niet goed blijft klinken. En op gehoor is dan zo gebeurd.
En dan wordt het helemaal leuk als er twee of meer ieder met hun eigen apparaatje/app van een andere soort gaan stemmen en de gitaren (of andere instrumenten) ook nog lekker samen moeten klinken wat dan maar niet lukt.

Iedereen zijn manier. Mij gaat op gehoor nog steeds het beste af.

Rizz
11 maart 2016, 18:53
Grappig.. Ik merk wel dat m'n telefoon-app in kleinere stappen werkt en dus nauwkeuriger is dan m'n stemapparaat. Maar frequentie is frequentie, dat zou dan niet uit moeten maken, ik kan me dan ook nauwelijks voorstellen dat twee verschillende tuners andere stemmingen opleveren. Ik heb er hier een stuk of 5 en die doen allemaal exact hetzelfde. Ik zou het dan toch meer bij de persoon zoeken. Daarbij stem ik ook nog zeer verdienstelijk op gehoor, maar m'n appie is sneller en soms nog een tikkie zuiverderder der..

beck
11 maart 2016, 19:29
Ik zou het dan toch meer bij de persoon zoeken. Daarbij stem ik ook nog zeer verdienstelijk op gehoor, maar m'n appie is sneller en soms nog een tikkie zuiverderder der..

Haha. Het zou zomaar kunnen hoor dat ze er geen drol van kunnen en dat ze vooral stoer doen met dat apparaat/app. :seriousf:
Maar zoals ik al zei braai ik er zelf ook minder van met apparaat dan zonder. Eer ik met dat apparaat alle tonen goed heb staan heb ik het op gehoor allang klaar. Zou dat door 35+ jaar oefenen zijn?

catab
13 maart 2016, 16:39
ik gebruik een gitaar app genaamd guitar tuner dit werkt goed maar niet op de laagste E snaar.
Dan hou ik mijn mobiel tegen de gitaar aan. Dit scheelt wel maar echt goed zuiver vind ik het met de app op de laagste snaar niet.
Probleem is, maar dat zal wel zijn omdat ik niet zo veel ervaring heb dat ik wel hoor dat het niet goed gestemd is maar niet gelijk kan zeggen het moet iets hoger of lager.
Ik wil zelf nog een tuner die ik moet aansluiten aanschaffen om omgevings geluid helemaal uit te bannen.

Pearl
14 maart 2016, 12:44
ik gebruik een gitaar app genaamd guitar tuner dit werkt goed maar niet op de laagste E snaar.
Dan hou ik mijn mobiel tegen de gitaar aan. Dit scheelt wel maar echt goed zuiver vind ik het met de app op de laagste snaar niet.


Die app gebruik ik ook en bij mij is ie zuiver.

Ik zoek echter een hardware tuner met dezelde functionaliteit. Dat ik op die tu er kan kiezen welke stemming ik wil gebruiken en hij laat zien welke noot ik bij welke snaar nodig heb en dan dus aangeeft of ie in tune is. Zodat ik zelf niet eerst hoef op te zoeken uit welke noten een drop C# bijv. bestaat.
Mogelijkheid tot opslaan van custom tunings zou ook mooi zijn.