PDA

View Full Version : HNGD: Guild GAD-25 nat



almarvk
10 maart 2016, 08:40
Had niet gedacht dat ik snel nog een gitaar zou kopen en al helemaal niet in een winkel. Maar toch gedaan...


Tegenover het huis van mijn ouders heeft 'The Fellowship of the Acoustics' (TFOA) het oude gemeentehuis van Avereest gekocht. Daar heeft ooit ook even de Rabobank ingezeten, maar nu wordt het pand op een hele andere wijze gebruikt. Aan de voorkant staat 'Villa Dina', vernoemd naar de vrouw van baron van Dedem die zelf omkwam op de Titanic. Daarachter is het gemeentehuis aan vast gebouwd. Er is nog veel onderhoud te vezetten (alles kan wel een likje verf etc. gebruiken), maar de inrichting wordt al erg mooi. Zo is de raadszaal ingericht als intieme concertzaal en is beneden alle ruimte voor opslag, werkplaats en oefenruimtes. Daarnaast zijn ze beneden bezig met de inrichting van het electrische gitaren hoekje. En natuurlijk wat amps.

Direct bij binnenkomst is men erg relaxed en vriendelijk. We krijgen direct koffie en de mededeling; pak vooral alles wat je wilt spelen, houdt jezelf niet in.

Dan door naar de villa; die is al meer opgeknapt. Nieuwe vloeren, alles geverfd etc. En dan kom je pas in een bijzondere winkel. Elke kamer heeft of een bepaald type gitaar of merk(en). En overal staan gitaren, elke hoekje en muurtje wordt gebruikt.
Nergens hangen prijskaartjes (wat bijzonder is), dus ik zat al vrij snel met een oude Gibson op schoot. Bleek uit '57 te komen en net boven budget te zijn (€ 5.500 vraagprijs). Normaliter zou ik zo iets niet oppakken, maar bij deze zaak wordt je juist aangemoedigd om er juist wel op te spelen. En zo te ontdekken wat bij je past qua stijl, klank, bespeelbaarheid en merk. Uiteindelijk maar 's gevraagd naar iets in mijn prijsklasse en zo kwamen ze bij een rijtje gitaren. Van een instapper van Martin en een paar van Recording King. De Martin viel me iets tegen qua sound, en de Recording King's vond ik de hals erg raar. Speelde niet tof, afwerking vond ik matig. En toen viel mn oog op een donkere mahonie Guild. Bleek erg fijn te spelen en te klinken. En ook nog 's dik in m'n budget.

Dus maar een deal gemaakt! De gitaar kwam met koffer (en uiteraard setje snaren). Zie foto;

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xtl1/v/t1.0-9/12798985_967244906677931_2182156179949771492_n.jpg ?oh=bc90bbe740015f558d878328cc4ad529&oe=57605553&__gda__=1464683502_0bee13125e9fcd2677361bbbca2d049 9

En als je denkt dat je dan klaar bent, dan heb je het fout. Speel vooral verder werd er geroepen. Dus toen maar even iets buiten budget gespeeld. Namelijk een Lowden (ongeveer € 3.000,-) en tering; wat speelt dat! Wat een topmerk, maar wel dik buiten budget. Daarna ook nog Furch geprobeerd en Atkins. En kregen daarna ook nog de oudste speelbare gitaar in handen gedrukt. Een Martin uit ongeveer 1860. Erg leuk om zo dat 's uit te proberen en te ervaren.


En het beste van allemaal; zo sneak je dus een paar uur weg op een verjaardag waar iedereen in een kringetje zit. Helemaal top dus! :D

humbucker
10 maart 2016, 08:43
Klinkt cool! Zou er ook graag eens binnenspringen maar het is helaas nogal ver van mijn deur.

Mooie gitaar btw!

Charlie McD
10 maart 2016, 15:05
Ik heb waarschijnlijk in diezelfde kamer drie uur lang zitten spelen, maar het kan ook een van de andere akoestische eldorado's in de villa zijn geweest. Wat een winkel! Als je het zou nog kan noemen. Voor mij werd het na sparen en een gitaar inruilen wel een (pre-owned) Lowden. Speel er nu twee maanden op en ben eigenlijk nog nooit zo gelukkig geweest met een gitaar (speel toch al vijftig jaar en ben inmiddels heel wat instrumenten verder). Gelukkig hij wiens ouders tegenover TFOA wonen!

Joost de Ruig
10 maart 2016, 15:25
Gefeliciteerd! Leuke posting ook. Er wordt ten onrechte wel eens wat schimpig gesproken over TFOA, maar ik vind dat ze op een mooie wijze zich onderscheiden in de markt. En ja, er hangt een prijskaartje aan hun gitaren, maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is, dan kom je er achter dat hun prijzen vaak niet eens zo raar zijn. Wel hoog, maar dus niet raar. Veel plezier met je Guild!

almarvk
10 maart 2016, 15:38
Het is natuurlijk gewoon een handelaar, de eigenaar van TFOA. En logisch ook; dat is de basis van z'n zaak. En opzich ook logisch dat ie zich richt op een bepaald deel van de markt. Ongeveer 60/70% van wat er akoestisch hangt, is pre-owned. Maar door de goede contacten kan je er dus ook een custom Furch halen of juist die Lowden. En de bijzondere gitaren die er hangen, maken het bijzonder.
De kluis onder het pand is niet echt toegankelijk. Daar schijnen de Martin gitaren van € 85.000,- en duurder te liggen.

Qua elektrisch is er bar weinig is een prijsklasse tot € 1.000,-. Mogelijk dat het nog komt, die sectie zijn ze nog aan het opstarten en uitbreiden.

Rizz
10 maart 2016, 16:08
Ik vind 'm te gek! Guild is wel 1 van mijn favoriete merken als het gaat om compleet Mahonie akoesten. Op de 1 of andere manier klinken ze altijd beter.. Veel plezier ermee!!

Dweezman
10 maart 2016, 20:45
Zag 'm al op Facebook voorbij komen, heb zelf ook 2 akoestieke Guilds. Gefeliciteerd!

Jim Haagmans
14 maart 2016, 14:25
Is dit dan nu de nieuwe serie (Westerly Collection) of die van daarvoor nog? Heb zelf een Guild F-130 uit de serie daarvoor en daar heel blij mee. Fijne gitaren die Guilds. Gefeliciteerd!

Jim Haagmans
15 maart 2016, 12:31
Inmiddels één en ander opgezocht. Jouw Guild GAD-25 was de eerste serie van de (chinese) instappers van Guild, te zien aan het model zwarte slagplaat, het embleem op de kop onder het Guild-logo en de koffer die erbij zit. Daarna kwam de serie waar mijn F-130R uit afkomstig is, die op de meeste modellen een ander model zwarte slagplaat hebben en enkel het Guild logo op de kop. Ook kwamen deze standaard met een zwarte koffer met rode bekleding ipv de koffer zoals jij die hebt. Tegenwoordig leveren ze de Westerly Collection, waarbij de slagplaten niet zwart maar tortoise shell zijn en die met een softcase worden geleverd.

Eigenlijk elke chinese Guild die ik heb bespeeld vond ik erg goed. Met de cutaway modellen heb ik niet zo veel, maar dat is persoonlijk. Momenteel bezig om een vergelijkbaar model te vinden als dat van jou.

almarvk
18 maart 2016, 12:21
Mijn slagplaat is turtoise, en niet zwart. Koffer zou juist wel origineel zijn en passend bij deze gitaar. Werd in 2009 als set verkocht. (originele aankoopbon zat nog in de koffer...)

Jim Haagmans
18 maart 2016, 19:24
Mijn slagplaat is turtoise, en niet zwart. Koffer zou juist wel origineel zijn en passend bij deze gitaar. Werd in 2009 als set verkocht. (originele aankoopbon zat nog in de koffer...)

Verrek is inderdaad tortoise shell. Die koffer hoort ook origineel bij de gitaar. Mijn bericht was misschien wat verwarrend geschreven, wat ik bedoelde is dat mijn de serie waar mijn Guild uit komt (de serie die werd geproduceerd ná die waar jouw gitaar uit komt) werd geleverd met een zwarte koffer. Zal eens een foto maken.

Tupelo
20 maart 2016, 09:46
Oké, dat is wel een coole ervaring !
En een leuke Guild !

almarvk
25 maart 2016, 10:31
Verrek is inderdaad tortoise shell. Die koffer hoort ook origineel bij de gitaar. Mijn bericht was misschien wat verwarrend geschreven, wat ik bedoelde is dat mijn de serie waar mijn Guild uit komt (de serie die werd geproduceerd ná die waar jouw gitaar uit komt) werd geleverd met een zwarte koffer. Zal eens een foto maken.

Duidelijk :D

Inderdaad een Chinese serie. Als ik deze gitaar vergelijk met andere akoestische gitaren die ik heb (ook uit die contreien) dan steekt deze Guild er met kop en schouders bovenuit. Zowel qua bespeelbaarheid en vooral qua klank.