PDA

View Full Version : Linux gebruikers



beck
8 maart 2016, 09:11
Ikzelf heb een (amateur) studio gebouwd waarbij als DAW een pc met linux en software draait.
Ardour, Audacity.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of en wie daar nog meer mee bezig zijn?
Dus mijn vraag; Meldt je in dit topic!

woldhek
8 maart 2016, 10:53
Thuis ben ik ook een aantal jaren geleden overgestapt op Xubuntu en later op Ubuntu.
Qua opname heb ik een aparte pc met Ubuntu Studio en gebruik dan inderdaad Ardour 4 met o.a. de Calf effect plugins en heb wat gepield met SooperLooper.
Let wel, ik ben er niet actief mee bezig en qua gitaar nog in de leer/probeer fase, dus klik a.u.b. niet op de link in mijn handtekening........

woldhek
8 maart 2016, 10:57
Voorbeeldje:
http://s7.postimg.org/7bl01zo2j/opnemen.jpg

arcane
8 maart 2016, 12:35
Op mijn pc staan 2 besturingssystemen.
Op mijn pc draai ik hoofdzakelijk Linux Mint 17. Dat voldoet prima voor dagelijkse dingen.
Voor het opnemen van muziek gebruik ik windows 10, met reaper als DAW.

Als reaper er voor linux zou zijn, dan zou ik daar gebruik van maken.

Hendrik1970
8 maart 2016, 16:01
Al sinds begin jaren negentig Linux gebruiker naast windows.
Sinds 10 jaar voor het serieuze werk alleen maar Linux.
En voor een schaars moment dat ik een spelletje speel een netbook(je) met windows.

Diverse Linux en BSD varianten geprobeerd maar kom steeds terug bij mijn eerste distributie OpenSuse. (Leap 42.1)
Degelijk en betrouwbaar, doe weinig hoogdravends qua geluid met Linux, omdat ik er de hardware niet voor heb.
Moet nog wel een keer van de grond komen maar ja..... tijd en geld h`e.

Groet Hendrik.

Hendrik1970
8 maart 2016, 16:03
Op mijn pc staan 2 besturingssystemen.
Op mijn pc draai ik hoofdzakelijk Linux Mint 17. Dat voldoet prima voor dagelijkse dingen.
Voor het opnemen van muziek gebruik ik windows 10, met reaper als DAW.

Als reaper er voor linux zou zijn, dan zou ik daar gebruik van maken.


Reaper is te gebruiken onder Linux via WINE;
https://www.winehq.org/

arcane
8 maart 2016, 16:04
Reaper is te gebruiken onder Linux via WINE;
https://www.winehq.org/

Ja dat heb ik inderdaad gelezen. Ik heb echter de ballen verstand van wine.

Hendrik1970
8 maart 2016, 16:06
Thuis ben ik ook een aantal jaren geleden overgestapt op Xubuntu en later op Ubuntu.
Qua opname heb ik een aparte pc met Ubuntu Studio en gebruik dan inderdaad Ardour 4 met o.a. de Calf effect plugins en heb wat gepield met SooperLooper.
Let wel, ik ben er niet actief mee bezig en qua gitaar nog in de leer/probeer fase, dus klik a.u.b. niet op de link in mijn handtekening........

Sorry maar toch geklikt,
enne niks mis mee dacht ik zo :ok:

Hendrik1970
8 maart 2016, 16:10
Ja dat heb ik inderdaad gelezen. Ik heb echter de ballen verstand van wine.

Wine installeren via de package manager die je altijd gebruikt.
eenmaal geïnstalleerd is het net als in windows op het Reaper.exe installatie bestand klikken en de windows instructies volgen.

en klaar is arcane.

arcane
8 maart 2016, 16:17
Wine installeren via de package manager die je altijd gebruikt.
eenmaal geïnstalleerd is het net als in windows op het Reaper.exe installatie bestand klikken en de windows instructies volgen.

en klaar is arcane.

Is het serieus zo simpel? Dan ga ik dat zeker proberen. Werkt het dan in een keer goed, met drivers etc?

JenK
8 maart 2016, 19:58
Gebruik al een aantal jaren enkel Debian op mijn PC. Vergt wel soms beetje zoekwerk om alles te krijgen zoals je wilt, maar hé that's part of the experience ;-)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/101338506/desktop.png

JenK

heinz3110
9 maart 2016, 00:25
Hier gebruik ik Ardour 4.7 op Ubuntu 14.04 met mijn Lexicon Omega - daarvoor een Echo Layla maar 8 kanalen was voor mijn muzikale thuisbehoeften iets te veel. Draai er complete mixen op van mezelf en af en toe complete bandmixen, dus ik ben er heel content mee.

HaroldA
9 maart 2016, 09:46
Ik gebruik Ardour sinds versie 2, geloof ik ;) Eerst zelf gecompileerd op Gentoo, toen op Ubuntu, nu op Arch Linux. Linux-gebruiker sinds 2002.

De rest van de band gebruikt Cubase/Nuendo, dus ik heb ook maar een dual-boot met Win7.

woldhek
9 maart 2016, 21:28
Welke usb geluidskaart gebruiken jullie met Linux?
Ik doe het nog steeds met de on board microfoon ingang, maar ben benieuwd of er linux gebruikers zijn met zo`n externe usb interface en of de meest gebruikte het ook doen onder linux.....

HaroldA
9 maart 2016, 21:31
Welke usb geluidskaart gebruiken jullie met Linux?
Ik doe het nog steeds met de on board microfoon ingang, maar ben benieuwd of er linux gebruikers zijn met zo`n externe usb interface en of de meest gebruikte het ook doen onder linux.....

Lexicon Omega. Hiervoor een Focusrite Saffire 2i2.

miyaru
9 maart 2016, 23:13
Persoonlijk vind ik dat je te weinig audio- en midi interfaces kan gebruiken ism Linux. Ik heb het onlangs wel overwogen toen mijn Lexicon IOnix FW810s audio interface overleed. Ik moest een nieuw systeem gaan opbouwen, en ik ben zeker geen fan van Microsoft Windows. Mijn conclusies:

* Apple te duur voor mij, ver boven budget, en dan zou ik buiten een Mac, een nieuwe audio interface een midi interface, ook nieuwe software moeten kopen.
* Linux: zoals gezegd te weinig ondersteuning voor veel randapparatuur. Ik gebruik bij voorkeur firewire devices voor audio. Ook mijn MOTU midi Timepiece AV is niet linux ondersteund.

Wat heb ik wel gedaan? Mijn oude pc (Intel i7/920 @ 2,66 GHz) opgewaardeerd met een vracht RAM, Win7 64 bit erop, en zo kon ik mijn oude Cubase 5 weer gebruiken, evenals mijn Midi Timepiece av. Als audio interface heb ik gekozen voor de Focusrite Saffire pro 40, en man wat klinkt die goed!!!!! Zo oet ik er weer een tijdje tegenaan kunnen.

Ik heb op mijn Ubuntu laptopje Ardour geïnstalleerd, om het eens aan te voelen hoe dat is......... Ja als je al ruim 15 jaar Cubase gebruikt in allerlei vormen en versies, dan is het wel even slikken. Ik zou graag zien dat er Cubase voor Linux kwam, en dan zou ik de eerste zijn om over te stappen. Ik zie dan voor me dat ze een eigen distro kwam, die helemaal op audio was gericht. Dan natuurlijk nog ondersteuning voor allerlei interfaces en klaar!

Ik vind linux echt wel te gek, en voor normaal gebruik veel beter dan Windows, maar voor audio toepassingen is de tijd voor mij nog niet rijp.

Zo nou jullie weer!

Robin.

Hendrik1970
9 maart 2016, 23:28
Linux distro`s ingericht als DAW;
KXstudio
AVlinux
UBUNTUstudio
Download @;
www.distrowatch.com/

heinz3110
9 maart 2016, 23:43
Tis natuurlijk jammer dat een aantal fabrikanten niet de moeite doen om een knappe driver voor linux te schrijven, maar gelukkig is er evengoed een flinke buslading audiokaarten in pci/pcie/usb/firewire formaat wat gewoon wérkt onder linux.

Tja, en qua interface... tis net wat je jezelf wilt aanleren. Zo heb ik de interface van bijv. Logic en Cubase nooit echt lekker gevonden, en die van Tracktion en Vegas weer wel voor mijn workflow in Windows destijds. Ardour zit er voor mijn gevoel tussenin qua "learning curve", en de mogelijkheden vind ik voor mijn gebruik meer dan afdoende. Zoveel smaken, zoveel zinnen.

beck
10 maart 2016, 12:41
Leuk dat er zoveel reageren. Meer dan ik eigenlijk verwacht had.
Nu weet ik in elk geval dat er een grote kans is dat mijn vragen beantwoord gaan worden en vice versa.

Ook leuk om te zien dat in alleen al dit topic meteen adviesjes gegeven worden waar een ander dan weer mee verder kan.
Leuk.

Ik draai ubuntu, met zelf geinstalleerde programma's. Dus niet ubuntu studio.
Ardour sinds kort. En daarnaast audacity welke ik al heel veel jaar gebruik, ook al voor linux. Het lukt me ook maar niet goed om veel meer met ardour te gaan werken omdat ik met audacity kan lezen en schrijven. Maar ik wil wel degelijk verder met ardour omdat deze toch ook weer features heeft die audacity ontbeert.
Ook heb ik nog Hydrogen draaien om af en toe een beat op de achtergrond te maken vanwege ontbreken van drums.


Welke usb geluidskaart gebruiken jullie met Linux?
Ik doe het nog steeds met de on board microfoon ingang

Hoe bedoel je microfoon ingang?
Ik gebruik ook de on board, maar dan de line ingang. Daarvoor hang een analoog 8 kanaals mengpaneel (wel ouder en analoog, maar profi merk). Daar hang ik diverse soorten instrumenten op. En de gitaren gaan er met versterker aan waarbij versterkereffecten als overmodulatie haarscherp op te nemen zijn.
En ik moet zeggen dat deze setting voor mij als hobbyist boven verwachting resultaten levert. En beter kan altijd dus daar ben ik nog wel mee bezig.

Ik vraag me ook af of usb/digitaal in kwaliteit wel kan tippen aan analoge signalen. Analoog is toch unlimited in bitrate en frequency, dus behaal je de hoogste insturing in je pc (denk ik dan).

JenK
10 maart 2016, 12:50
Welke usb geluidskaart gebruiken jullie met Linux?
Ik doe het nog steeds met de on board microfoon ingang, maar ben benieuwd of er linux gebruikers zijn met zo`n externe usb interface en of de meest gebruikte het ook doen onder linux.....

Line 6 POD HD 300 met de line6usb kernelmodule en audacity voor opnemen van el-gitaar.
Gitaar in de POD, usb kabel van POD naar USB poort op pc.

JenK

beck
10 maart 2016, 17:04
Btw, kennen jullie het programmatje Guitarix? (http://guitarix.org/)

Bij ardour loop ik er bijvoorbeeld tegenaan dat bij real-time opnemen (spoor 1 afspelen, spoor 2 opnemen) het volume van de weergave verschilt bij dat wat opgenomen wordt en dat wat afgespeeld wordt. De opname is veel zachter terwijl de vu toch gewoon het juiste volume geeft en bij het terug afspelen het volume wel past bij het andere spoor.
Kun je daar iets in veranderen? Want dat real time opnemen is toch wel erg handig.

arcane
10 maart 2016, 19:13
Welke usb geluidskaart gebruiken jullie met Linux?
Ik doe het nog steeds met de on board microfoon ingang, maar ben benieuwd of er linux gebruikers zijn met zo`n externe usb interface en of de meest gebruikte het ook doen onder linux.....

Line6 toneport gx