PDA

View Full Version : Neil Young Tweed Deluxe 5E3 clone bouw Deel 2



NRT
6 maart 2016, 18:24
Hier een link naar deel 2 van de NY amp bouw.
Jullie commentaar was vorige keer echt top bedankt guys.
Neil

https://www.youtube.com/watch?v=v6TimXYXJzw

nico verduin
6 maart 2016, 22:26
Ik zou eens voor een knap boutje gaan. Temperatuur is te laag. Je moet te lang de bout erbij houden waardoor je doffe verbindingen krijgt. Als ik het goed zag gebruik je fluitin. Die moet kunnen glanzen tot je pijn in je ogen krijgt.

NRT
7 maart 2016, 07:54
Ik zou eens voor een knap boutje gaan. Temperatuur is te laag. Je moet te lang de bout erbij houden waardoor je doffe verbindingen krijgt. Als ik het goed zag gebruik je fluitin. Die moet kunnen glanzen tot je pijn in je ogen krijgt.

Bedankt nico, wat is wel goeie tin ,dat van die te lage temperatuur is me ook door anderen gemaid is 60w ok?

nico verduin
7 maart 2016, 17:54
Als het goed is heb je al het beste tin wat je kan krijgen voor dit soort werk. Als het goed is staat er fluitin 1591 oid op.
60W zegt niets. Het gaat om de temperatuur. Een te zwak boutje verliest te snel zijn warmte waardoor de temperatuur daalt bij aanraken van het soldeerpunt. De "betere" soldeerstations (Weller, Metcal ed) hebben een betere temperatuur regelingen die veel stabieler zijn. Dat el-cheapo ding wat je nu hebt doet het leuk als een een paar projectjes doet. Wil je meer kun je er beter voor sparen. Gaan tientallen jaren mee. Hooguit af en toe de stift vernieuwen.
En bij twijfel over soldeer kunsten, gewoon een keer zo'n eiland bordje helemaal solderen....

NRT
7 maart 2016, 18:13
Als het goed is heb je al het beste tin wat je kan krijgen voor dit soort werk. Als het goed is staat er fluitin 1591 oid op.
60W zegt niets. Het gaat om de temperatuur. Een te zwak boutje verliest te snel zijn warmte waardoor de temperatuur daalt bij aanraken van het soldeerpunt. De "betere" soldeerstations (Weller, Metcal ed) hebben een betere temperatuur regelingen die veel stabieler zijn. Dat el-cheapo ding wat je nu hebt doet het leuk als een een paar projectjes doet. Wil je meer kun je er beter voor sparen. Gaan tientallen jaren mee. Hooguit af en toe de stift vernieuwen.
En bij twijfel over soldeer kunsten, gewoon een keer zo'n eiland bordje helemaal solderen....

Nou ik vond het rot tin en er staat geen fluittin op zie nu ook dat het 60 tin 40 % lood is. Heb een paar andere soldeerbouten liggen van skandia 60w en 30w en beitelpunt? zal wat proefjes doen.
Ik ben gitaarbouwer en moet het bij mijn hout houden eigenlijk en het soldeerwerk aan jullie profs overlaten :) maar ik kan het niet laten.
De theorie is mij welbekend van het solderen maar nu nog in de praktijk brengen.

Difficulttocure
7 maart 2016, 19:09
check goed hoe je zometeen het fiberboard moet vastschroeven in het chasiss. De beschrijving was daar onduidelijk over. Ik moest met mijn TAD 5F1 kit op het laatste moment niet alleen nog boren in het chassis maar ook door het fiberboard heen terwijl ik alles al gesoldeerd had. Het board en chassis zitten al vol gaten, zou je denken dat ze die benodigde gaten er ook wel in hadden kunnen maken in de fabriek, maar dat is dus niet het geval.

NRT
8 maart 2016, 07:37
check goed hoe je zometeen het fiberboard moet vastschroeven in het chasiss. De beschrijving was daar onduidelijk over. Ik moest met mijn TAD 5F1 kit op het laatste moment niet alleen nog boren in het chassis maar ook door het fiberboard heen terwijl ik alles al gesoldeerd had. Het board en chassis zitten al vol gaten, zou je denken dat ze die benodigde gaten er ook wel in hadden kunnen maken in de fabriek, maar dat is dus niet het geval.

Klopt in de volgende deel zie je me daar mee worstelen, ik snapte ook niet hoe dat zat,ik denk dat zo'n leverancier alles her en der opkoopt terwijl het niet helemaal op elkaar past en dan mag de klant het aanpassen.

nico verduin
8 maart 2016, 08:42
Ook TAD koopt tegenwoordig het grootste deel van zijn spullen ofwel uit China of USA. Onder druk van de markt hebben ze wel wat consessies gedaan mbt de kwaliteit.
Er zijn meerdere chassis leveranciers in het verre oosten. Verchromen/vernikkelen is tegenwoordig een heel duur proces agv. allerlei milieu eisen. Kon ik vroeger nog in Kuala Lumpur chassis laten maken en verchromen (via o.a. ceriatone) is dat tegenwoordig bijna niet meer rendabel. En verchromen mag daar ook steeds minder.
De Fish Paper boards komen vrijwel allemaal uit China. Push back draad komt vlgs mij nog steeds bij New Sensor vandaan. Ik heb jaren nog gezocht voor een alternatieve leverancier maar niet gevonden. Maar toen kocht ik iets van 2 a 3km draad en is de prijs nog enigszins te doen.

Buxtra
8 maart 2016, 11:48
Goed bezig NRT! Keep it going.


Nou ik vond het rot tin en er staat geen fluittin op zie nu ook dat het 60 tin 40 % lood is. Heb een paar andere soldeerbouten liggen van skandia 60w en 30w en beitelpunt? zal wat proefjes doen.
Ik ben gitaarbouwer en moet het bij mijn hout houden eigenlijk en het soldeerwerk aan jullie profs overlaten :) maar ik kan het niet laten.
De theorie is mij welbekend van het solderen maar nu nog in de praktijk brengen.

Een flink wattage bout is wat mij betreft echt essentieel heb ik als prutser gemerkt tenminste. Een veels te grote bout leverde bij mijn 5e3 en 5f1 nog steeds de beste en ook nog eens snelste lasjes op in vergelijking met mijn 15/20 watt soldeerpennetje. Effe aantikken en een glimmend bolletje waar je lasogen van krijgt. Bleek een 160 watt bout te zijn. Het werd daardoor alleen maar makkelijker. Weet nog dat ik in de winter in mijn korte mouwen in een ijskoude werkkamer boven mijn amp gebogen zat en dat ik het koud kreeg toen ik het huis in liep...
Met die bout mijn nummerieke toetsenbord nog even gemarkeerd. Je herkent hem uit duizenden. :soinnocent:

nico verduin
8 maart 2016, 17:14
kost een paar centen..... http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=1354

cluseau
9 maart 2016, 06:46
Solderen met 50W boutje maar ook belangrijk is een korte stift. Het tin 60/40 wat je gebruikt is goed dus daar ligt het niet aan. Kort solderen is belangrijk anders verbrand alle hars en krijg je een droge brosse las die er niet uitziet. Je leest ook wel eens het advies alle verbindingen nog een keer te laten vloeien. Doe dit NOOIT. Je verpest alleen maar de las.

Dutch66
9 maart 2016, 09:25
Je leest ook wel eens het advies alle verbindingen nog een keer te laten vloeien. Doe dit NOOIT. Je verpest alleen maar de las.

Oeps......., nee hoor doe ik nooit.....:hide:

cluseau
10 maart 2016, 07:19
Wie de schoen past..... ;)

nico verduin
10 maart 2016, 07:54
Dat wordt voor ons oudjes een makkie..... we krimpen al een tijdje... had ik vroegâh maat 43.... tegenwoordig kom ik al weg met 42 :seriousf:

NRT
14 maart 2016, 22:45
Goed bezig NRT! Keep it going.



Een flink wattage bout is wat mij betreft echt essentieel heb ik als prutser gemerkt tenminste. Een veels te grote bout leverde bij mijn 5e3 en 5f1 nog steeds de beste en ook nog eens snelste lasjes op in vergelijking met mijn 15/20 watt soldeerpennetje. Effe aantikken en een glimmend bolletje waar je lasogen van krijgt. Bleek een 160 watt bout te zijn. Het werd daardoor alleen maar makkelijker. Weet nog dat ik in de winter in mijn korte mouwen in een ijskoude werkkamer boven mijn amp gebogen zat en dat ik het koud kreeg toen ik het huis in liep...
Met die bout mijn nummerieke toetsenbord nog even gemarkeerd. Je herkent hem uit duizenden. :soinnocent:

160 W Bloody hell ! Ik vond 60 W al veel.

NRT
14 maart 2016, 22:46
Bedankt iedereen voor de tips .