PDA

View Full Version : Nieuwe 2016 fender stratocaster elite serie



Damster
6 maart 2016, 00:55
Heeft iemand deze al gezien en uitgeprobeerd?
Ben er erg benieuwd naar.
Zeker de hss shawbucker lijkt me zeer interessant.

telerocker
6 maart 2016, 01:31
Prijs is close to Custom Shop. Ik vind het veel geld voor een gepimpte standard. Die noiseless pickups zijn ook niet echt mijn ding. Persoonlijk zou ik eerder een gebruikte goede USA HSS op te kop zien te tikken en daar een setje kwaliteitselementen inzetten.

Joost de Ruig
6 maart 2016, 03:06
Voor €1900,- verwacht ik dat de standaard pu's al kwaliteits pu's zijn.....

telerocker
6 maart 2016, 05:37
Ik heb het niet zo met Fender-pickups. Ook niet in de duurdere lijn.

arjanb01
6 maart 2016, 08:17
Leuke strats hoor. Maar erg aan de prijs. Voor dat geld kan je beter wat custom made bouwen bij Haar of Smitty. Veel meer kwaliteit en betere houtsoorten en onderdelen.
Wil je toch bij fender blijven zou ik voor de american special serie in h-s-s gaan tweedehands. Rond de 700-800 tweedehands.

Joost de Ruig
6 maart 2016, 08:27
Leuke strats hoor. Maar erg aan de prijs. Voor dat geld kan je beter wat custom made bouwen bij Haar of Smitty. Veel meer kwaliteit en betere houtsoorten en onderdelen.
Wil je toch bij fender blijven zou ik voor de american special serie in h-s-s gaan tweedehands. Rond de 700-800 tweedehands.

Op zich eens met je advies, met als aanvulling dat Tonica de usa-special nieuw in de aanbieding heeft voor € 895,-.

raabje
6 maart 2016, 09:29
Is de Elite niet gewoon dezelfde als de Deluxe, zelfde gitaar, andere naam? Shawbucker schijnt ook niet heel erg fantstisch te zijn.

D3nnis
6 maart 2016, 09:44
Is de Elite niet gewoon dezelfde als de Deluxe, zelfde gitaar, andere naam?

Zoals ik het zie zijn er wel verschillen hoor.
Trussrod verstelling aan body zijde (zoals bij music man) bij de elite, andere hals - body overgang, etc.

Doet fender eigenlijk ook nog aan een soort van hout selectie?

arjanb01
6 maart 2016, 09:44
Klopt, zoals alle fender humbuckers schel en dun.

Duhsjaak
6 maart 2016, 09:48
Misschien dat leuke speelbeurt mij in de praktijk nog over de streep zou kunnen trekken, mijn eerste leesbeurt laat een beetje bloedeloze, ongeïnspireerde indruk achter.
Nou ben ik zowiezo (taaltopic) niet zo'n fan van noiseless pups, dat kan zeker schelen.

Je vraagt je af of ze hun geloof in hun eigen marktwaarde een beetje aan het kwijtraken zijn.
Vorig jaar had ik kritiek op de Fender Rascal, een bas die met wat trom geroffel door Master shop guru Jason Smith stotterend aan het publiek werd voorgesteld.
Achterlijk duur, in feite een bestaand short scale model, met strat lipsticks en verkrijgbaar in één kleur. Met Guild tailpiece. Nou, creatief hoor!

En een succes! Ze zijn niet aan te slepen. Not.

Het wordt tijd voor een verrassing heren en dames van Fender. Een leuke, verrassende verrassing. Wat zei Morressey ook weer: The joke isn't funny anymore?
Ik persoonlijk moet het nog zien gebeuren. In die prijsklasse is de keus vrijwel eindeloos. En dan weer een Tele en een Strat erbij?
Ik ben benieuwd. Wie weet sla ik de plank vreselijk mis.
Vriendelijke groet, Gus

dml
6 maart 2016, 11:13
Het wordt tijd voor een verrassing heren en dames van Fender. Een leuke, verrassende verrassing. Wat zei Morressey ook weer: The joke isn't funny anymore?


Wat denk je dat 99 van de 100 reacties zullen zijn, als Fender met een verrassende verrassing komt?

Joost de Ruig
6 maart 2016, 11:13
Klopt, zoals alle fender humbuckers schel en dun.

Raar toch, dat een merk als Fender kennelijk moeite heeft met een goede humbucker te produceren. Zelf heb ik nog nooit een Fender met humbucker gehad (voor het gemak tel ik mijn Cabronita met Fidelitrons niet mee), maar kunnen ze hun dochter Gretsch niet eens vragen dit voor hen op te lossen?

jutter
6 maart 2016, 11:28
Raar toch, dat een merk als Fender kennelijk moeite heeft met een goede humbucker te produceren. Zelf heb ik nog nooit een Fender met humbucker gehad (voor het gemak tel ik mijn Cabronita met Fidelitrons niet mee), maar kunnen ze hun dochter Gretsch niet eens vragen dit voor hen op te lossen?

Mha, de Fender Hot Rod '57 heeft de Dimarzio DP189 (Tone Zone for S) humbucker in sc formaat. Die klinkt niet schel of dun. Ik plaats ze sowieso in mijn strats.

arjanb01
6 maart 2016, 11:33
Gretsch heeft toch meer een traditie van single coils en filtertrons?
De enige strat serie die goeie humbuckers had was de serie met Texas specials en Seymour duncans pearly Gates. Ook de fender classic strat met Floyd had een goede dimarzio paf pro.
Maar goed fender moest en moet blijkbaar uitbesteden om een strat met goede humbuckers aan te kunnen bieden.
Ik weet trouwens niet hoe dat met die cs strats is met humbuckers. Volgens mij wel prima, maar dan betaal je ook gelijk 4k voor een strat, deze met pearly Gates hb:

http://youtu.be/YqVxWDMzc7k

Joost de Ruig
6 maart 2016, 11:35
Mha, de Fender Hot Rod '57 heeft de Dimarzio DP189 (Tone Zone for S) humbucker in sc formaat. Die klinkt niet schel of dun. Ik plaats ze sowieso in mijn strats.

Wellicht ten onrechte, maar ik heb soort weerstand tegen Dimarzio's. Toen ik in de jaren '80 begon met gitaarspelen, stonden ze bekend als de rock/metal pu's met hoge output en voor mij klonken ze schel, hoog en dun. Waarschijnlijk maken ze al lang goede pickup's die mooi vol, rond en warm klinken, maar ik ben die weerstand nooit verloren. Raar.... :-/

D3nnis
6 maart 2016, 11:50
Ik weet niet of dat raar is Joost. Ik associeer dimarzio iets meer met schreeuwerig vwb sound dan -noem eens wat - seymour duncan. Misschien zit ik er wel net zo naast als jij, maar toch...

arjanb01
6 maart 2016, 12:04
Heb ooit een US standard strat gehad met een dimarzio air norton. Moest het hoog altijd voor de helft terug draaien, anders werd het idd te schel.
Het beste scheurgeluid vind ik bij stratachtigen uit een emg85 hummie komen, smaak ik weet het.

jutter
6 maart 2016, 12:46
Ik heb er op geen enkele strat last van gehad. Maar ja, ik vind Dimarzio's helemaal niet schel, dun of schreeuwerig. Tenminste niet die ik heb.

Joost de Ruig
6 maart 2016, 12:50
Ik heb er op geen enkele strat last van gehad. Maar ja, ik vind Dimarzio's helemaal niet schel, dun of schreeuwerig. Tenminste niet die ik heb.

Het zal aan mij liggen. Met EMG heb ik zo ongeveer hetzelfde..... :-/

jutter
6 maart 2016, 12:52
Het zal aan mij liggen. Met EMG heb ik zo ongeveer hetzelfde..... :-/

Je zal het donderdag wel horen. Nog iets van Hansie gehoord?

Joost de Ruig
6 maart 2016, 13:16
Je zal het donderdag wel horen. Nog iets van Hansie gehoord?

Heb je nu al Dimarzio's in je Fallout gezet? :)

Hansie niet meer gehoord. Zal wel april worden. Of hij wacht op bbq-weer :)

jutter
6 maart 2016, 13:33
Heb je nu al Dimarzio's in je Fallout gezet? :)

Hansie niet meer gehoord. Zal wel april worden. Of hij wacht op bbq-weer :)

Nee man,daar zit al een hele mooie humbucker in!

Duhsjaak
6 maart 2016, 13:40
Wat denk je dat 99 van de 100 reacties zullen zijn, als Fender met een verrassende verrassing komt?

Ik voel me niet bezwaard dat ik anders tegen de zaak aankijk.
Kennelijk weet jij het antwoord.
Top! Maak het te gelde want bij Gibson en Fender lijken ze ten einde raad.

Als ik onder Gibson en Fender liefhebbers mijn oor te luisteren leg, is de grootste gemene deler toch wel dat men de telkens stierlijk vervelende 'nieuwe series' een beetje zat is.

Helemaal tegen dat soort fancy prijzen.
O nieuw zeg! Een klikje waardoor je nieuwe pup combinaties kunt schakelen.
Hebben Peppie en Kokkie gitaren al jaren. En die zijn Koreaans voortreffelijk afgewerkt voor 500 tot 800 Euro.

Daarbij komt de irritatie dat steeds meer prestigieuze huizen de kwaliteitscontrole bij de klant leggen.

Ik geef gewoon mijn mening. Lijkt mij niet zo vreemd op een plaats als GN. Ik ben zelden mainstream. En misschien bevalt mij dat wel.
Maar zelfs in het idiote geval dat ik die ene procent ben? Soit. Dan is het nog steeds mijn mening.

De meerderheid heeft niet altijd gelijk.
Vriendelijke groet, Gus

denis.hermans
6 maart 2016, 14:00
Ik heb zo'n strat al even vastgehad. Enkel akoestisch bespeeld. Op de bouwkwaliteit was mi niets aan te merken : strakke nekpocket, zeer verzorgd fretwerk, goede paintjob.

Joost de Ruig
6 maart 2016, 14:05
Ik heb zo'n strat al even vastgehad. Enkel akoestisch bespeeld. Op de bouwkwaliteit was mi niets aan te merken : strakke nekpocket, zeer verzorgd fretwerk, goede paintjob.

Dat is toch wel het minste wat je van een instrument van €2000,- mag verwachten toch?

D3nnis
6 maart 2016, 14:21
Dat zou je mogen verwachten voor €2000,- ja, maar je krijgt het niet altijd voor dat bedrag, jammer genoeg.

apekop
6 maart 2016, 17:45
Wat denk je dat 99 van de 100 reacties zullen zijn, als Fender met een verrassende verrassing komt?

Precies. Persoonlijk hou ik erg van vernieuwing, maar bij Fender zit ik er niet op te wachten. Ze hoeven het wiel niet nog een keer uit te vinden. Ik wil gewoon een kei goeie strat voor een nette prijs.

denis.hermans
6 maart 2016, 17:49
@Joost : dit mag je idd.verwachten maar niet altijd waargemaakt !

Joost de Ruig
6 maart 2016, 17:51
Precies. Persoonlijk hou ik erg van vernieuwing, maar bij Fender zit ik er niet op te wachten. Ze hoeven het wiel niet nog een keer uit te vinden. Ik wil gewoon een kei goeie strat voor een nette prijs.

Precies. En wat ook zou helpen, is als ze het aantal verschillende Strats met 30-50% zouden verminderen. Tussen de €150 en €2000 heb je nu iets van 15 Strats. Waanzin.

D3nnis
6 maart 2016, 18:21
Precies. En wat ook zou helpen, is als ze het aantal verschillende Strats met 30-50% zouden verminderen.

Dat zou eens wat zijn!
Voor iedere kleur hebben ze zowat een ander "model". Model tussen " ", want het is steeds dezelfde gitaar.
Ik zou het mooier vinden als ze in iedere prijsklasse een soort van optielijst zouden maken, waarin je elementen kunt kiezen, slagplaatkleur, toetsmateriaal, type brug, etc.
Lijkt mij wat overzichtelijker, maar goed.

Da Vinci
6 maart 2016, 19:35
Sowieso.... een stratje uit de Custom Shop die gewoon onder de CNC frees vandaan komt, door eoa goedkope arbeidskracht in elkaar is geschroeft en John Cruz nog een plasje over gedaan heeft mag zomaar 3500 kosten... Het is wat een gek er voor geeft hè ;-)

arjanb01
6 maart 2016, 19:50
Dat zou eens wat zijn!
Voor iedere kleur hebben ze zowat een ander "model". Model tussen " ", want het is steeds dezelfde gitaar.
Ik zou het mooier vinden als ze in iedere prijsklasse een soort van optielijst zouden maken, waarin je elementen kunt kiezen, slagplaatkleur, toetsmateriaal, type brug, etc.
Lijkt mij wat overzichtelijker, maar goed.

Die optie biedt fender sinds een jaar of 2 al. Via hun site kun je specs doorgeven en dan bouwen ze een custom made strat voor je.

D3nnis
6 maart 2016, 19:51
Tja... Datzelfde geldt voor de gibson Customshop, maar ook voor nik huber gitaren, die gebruikt ook cnc. Waarom die gitaren dan €3000,- (lp junior achtig) tot €7000,- (carved top les paul achtig) moeten kosten blijft altijd de vraag......tot je op zo een speelt, want het zijn wel écht te gekke gitaren...

Damster
6 maart 2016, 19:55
Hm, niet iedereen is gecharmeerd van wat Fender heden ten dage doet begrijp ik. Ik heb eens naar Smitty gitaren gekeken en dat lijkt me zeker interessant! Misschien eens een mailtje die kant op sturen? Als iemand nog meer tips heeft hoor ik het graag!

arjanb01
6 maart 2016, 19:56
Tuurlijk zijn ze te gek.
Maar Dennis, eerlijk, welke elektrische gitaarbouwer bouwt niet met cnc machines. Echt elke bouwer.
Voor 7000 euro kun je geen elektrische gitaar meer maken zonder cnc technologie. Als dat allemaal met de hand moet, inclusief wikkelen elementen en op maat maken van de hardware, ben je minimaal het dubbele kwijt of meer.

arjanb01
6 maart 2016, 19:59
Hm, niet iedereen is gecharmeerd van wat Fender heden ten dage doet begrijp ik. Ik heb eens naar Smitty gitaren gekeken en dat lijkt me zeker interessant! Misschien eens een mailtje die kant op sturen? Als iemand nog meer tips heeft hoor ik het graag!

Eric Smid bouwt te gekke producten. Als je hem mailt heb je dezelfde dag nog antwoord! Nu zegt dat niet veel, misschien heeft hij het niet zo druk en bouwt hij niet in grote volumes, zodat hij echt persoonlijke aandacht kan besteden aan elke nieuwe aanvraag.

Joost de Ruig
6 maart 2016, 19:59
Die optie biedt fender sinds een jaar of 2 al. Via hun site kun je specs doorgeven en dan bouwen ze een custom made strat voor je.

En wat kost zo'n modulair opgebouwde Strat dan? Vast aanzienlijk meer dan een regular, waarvan de afzonderlijke onderdelen net zo duur zijn. Zo kan ik bij Fender geen soft-V neck vinden met rosewood toets. Alleen de Classic Player 50, de Polkadot en de Jimmi Vaughan signature hebben een soft V, maar dat zijn maple necks. Anders kom je direct in het +€2500 segment.....

arjanb01
6 maart 2016, 20:04
En wat kost zo'n modulair opgebouwde Strat dan? Vast aanzienlijk meer dan een regular, waarvan de afzonderlijke onderdelen net zo duur zijn. Zo kan ik bij Fender geen soft-V neck vinden met rosewood toets. Alleen de Classic Player 50, de Polkadot en de Jimmi Vaughan signature hebben een soft V, maar dat zijn maple necks. Anders kom je direct in het +€2500 segment.....

Dat wil ik niet weten, vast 10k of meer. Maar als je fender geil bent, tja... Doen. Heb je iets speciaals, maar dan zou in eerder voor een Nederlandse bouwer gaan. Heb je betere after sales, dus als er iets is kan je aanpassen en snelle communicatie is zeker ook een voordeel.

jutter
6 maart 2016, 20:04
Neem een G&L als je een echte Fender wil!

arjanb01
6 maart 2016, 20:06
Neem een G&L als je een echte Fender wil!

Zoiets dus:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1027948898-g-l-legacy-usa-als-nieuw-met-luxe-koffer.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Joost de Ruig
6 maart 2016, 20:06
Eric Smid bouwt te gekke producten. Als je hem mailt heb je dezelfde dag nog antwoord! Nu zegt dat niet veel, misschien heeft hij het niet zo druk en bouwt hij niet in grote volumes, zodat hij echt persoonlijke aandacht kan besteden aan elke nieuwe aanvraag.

Eric bouwt zich een slag in de rondte. Zeker sinds hij min of meer de huisbouwer is van String Wood, de nieuwe shop in Hilversum. Ondanks die drukte ken ik Eric als iemand die aandacht heeft voor klant én product. Voor rond de €2000,- heb je een mooie Strat of Tele bij hem. Een andere aanrader vind ik Gun in Haarlem. Eugen (Oigen hier op GN) bouwt echt te gekke gitaren. Met name zijn Tele's vind ik pareltjes, maar ik ben nu eenmaal een sucker voor Tele's :D

Joost de Ruig
6 maart 2016, 20:08
Zoiets dus:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1027948898-g-l-legacy-usa-als-nieuw-met-luxe-koffer.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr


G&L vind ik ook een prachtmerk. De Tributeserie is erg veel waar voor zijn geld en de USA-serie kan zich zeker meten met de Fender usa's.

jutter
6 maart 2016, 20:09
Neem een G&L als je een echte Fender wil!


Zoiets dus:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1027948898-g-l-legacy-usa-als-nieuw-met-luxe-koffer.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Hahaha, bijna dezelfde tekst en dezelfde overtuiging!

arjanb01
6 maart 2016, 20:17
Eric bouwt zich een slag in de rondte. Zeker sinds hij min of meer de huisbouwer is van String Wood, de nieuwe shop in Hilversum. Ondanks die drukte ken ik Eric als iemand die aandacht heeft voor klant én product. Voor rond de €2000,- heb je een mooie Strat of Tele bij hem. Een andere aanrader vind ik Gun in Haarlem. Eugen (Oigen hier op GN) bouwt echt te gekke gitaren. Met name zijn Tele's vind ik pareltjes, maar ik ben nu eenmaal een sucker voor Tele's :D

Stringwood heeft dus gewoon smitty's op voorraad? Te gek!
Toch eens checken die winkel.

Joost de Ruig
6 maart 2016, 20:30
Stringwood heeft dus gewoon smitty's op voorraad? Te gek!
Toch eens checken die winkel.

Ik schat in dat Eric zeker 2 gitaren per maand bouwt voor Stringwood en dan met name LP's. Zo zie ik op zijn FB-pagina regelmatig LP's met een iets diepere cutaway naar Stringwood gaan.

D3nnis
6 maart 2016, 20:37
Tuurlijk zijn ze te gek.
Maar Dennis, eerlijk, welke elektrische gitaarbouwer bouwt niet met cnc machines. Echt elke bouwer.
Voor 7000 euro kun je geen elektrische gitaar meer maken zonder cnc technologie.

Voor €7000,- kun je met gemak een gitaar bouwen zonder cnc.
Ik denk ook dat er genoeg bouwers zijn die geen cnc gebruiken, maar ik kan niet bij iedere bouwer in de keuken kijken.

Overigens niks mis met cnc, die nauwkeurigheid is nauwelijks te halen uit het handje.

arjanb01
6 maart 2016, 20:41
Noem mij dan maar een bouwer die geen cnc techniek gebruikt en alles uit het handje doet, knappe bouwer die er dan van kan leven🙈

D3nnis
6 maart 2016, 20:43
Dat "leven" is een beetje lullig in dit geval, want hij is inmiddels overleden, maar Henk "hillman" vd Heuvel had geen cnc.
Pickups wikkelen deed ie met de naaimachine van zijn vrouw :D

Waarom ben je zo overtuigd van het feit dat iedereen cnc gebruikt? Als je dingen herhaaldelijk en consistent moet maken heeft het voordelen, maar voor een one off heeft het niet per se heel veel zin, buiten de eerder genoemde nauwkeurigheid?

Joost de Ruig
6 maart 2016, 20:47
Noem mij dan maar een bouwer die geen cnc techniek gebruikt en alles uit het handje doet, knappe bouwer die er dan van kan leven��

Niets mis met CNC toch? Fender gebruikte in de jaren 60 ook al geautomatiseerde zaagtafels. Een body is echt niet beter als het met een lintzaag is uitgezaagd en daarna is bijgevijld. Vakmanschap van een bouwer blijkt ook uit vele andere punten.

Joost de Ruig
6 maart 2016, 20:57
Waarom ben je zo overtuigd van het feit dat iedereen cnc gebruikt? Als je dingen herhaaldelijk en consistent moet maken heeft het voordelen, maar voor een one off heeft het niet per se heel veel zin, buiten de eerder genoemde nauwkeurigheid?

Ik denk als je minimaal 1 gitaar per week bouwt, dat je dan bepaalde bodyvormen en halsen met cnc moet vrezen, om zowel de nauwkeurigheid als tijdsbesparing te verzekeren. Er zijn niet veel bouwers die zoveel one-offs bouwen, dat ze daarvan kunnen leven. Dan kom je al gauw boven het €3500 segment en dan praat je over enkele per jaar en niet per maand.

D3nnis
6 maart 2016, 21:50
Ja, als je vaker dan 1x hetzelfde kunstje moet doen is het handig, maar nog niet zaligmakend. Volgens mij gaan de meeste uren uiteindelijk toch zitten in alle afwerking die na deze stap komt.

Maar als je vaker dan 1x precies hetzelfde kunstje doet, ben je dan gewoon een fabriek(je) of een custom bouwer..

Joost de Ruig
6 maart 2016, 21:59
Ja, als je vaker dan 1x hetzelfde kunstje moet doen is het handig, maar nog niet zaligmakend. Volgens mij gaan de meeste uren uiteindelijk toch zitten in alle afwerking die na deze stap komt.

Maar als je vaker dan 1x precies hetzelfde kunstje doet, ben je dan gewoon een fabriek(je) of een custom bouwer..

Wat is "gewoon" een custom bouwer?

D3nnis
6 maart 2016, 22:04
Iemand die maakt wat ik als klant zou willen hebben, en niet wat er toevallig uit zijn cnc apparaat komt rollen (hoe goed dat ook moge zijn, daar gaat het nu heel even niet om, in deze laatste vraagstelling).

Joost de Ruig
6 maart 2016, 22:22
De opmerking over fabriekje/ custom bouwer kwam wat laatdunkend over, maar ik kan mij vergissen. Als we het even bij Smitty houden, die heeft 3 eigen modellen en bouwt op verzoek ieder gewenst model solid of semi-solid. In de praktijk komt dat neer op circa 10 modellen die regelmatig zijn werkplaats verlaten. Behalve de opdrachten voor Stringwood, zijn dat allemaal "unieke" gitaren, die naar wens van de particuliere klant taylor-made worden uitgevoerd. Zelfs in het geval dat dat alleen Tele's, Strats of LP's zouden zijn, dan nog zijn de gebruikte materialen, houtsoorten en afwerking van een hoger niveau dan de gemiddelde "merkgitaar" van hetzelfde budget.

D3nnis
6 maart 2016, 23:03
De opmerking over fabriekje/ custom bouwer kwam wat laatdunkend over, maar ik kan mij vergissen.

Is in ieder geval niet zo bedoeld.
Is verder ook niks mis met fabrieksgitaren, maar de term "custom guitars" wordt wel erg vaak ten onrechte (vind ik dan) gebruikt.
Waar het verschil wat mij betreft zou mogen liggen is als een klant -noem eens wat - een topkambreedte wil van 44mm, dat dat dan ook kan. Dan ben je "op maat" bezig in mijn ogen. Niet echt door een ander kleurtje of andere elementen in een gitaar te gooien.
Wat natuurlijk niks zegt over de kwaliteit.



Als we het even bij Smitty houden, die heeft 3 eigen modellen

Ja, en allemensen, wat zijn die dingen lelijk :D
Maar dat is natuurlijk smaak.

apekop
7 maart 2016, 00:22
Ik dacht dat het topic over Fenders ging. Op de een of andere manier draait een Fender topic hier altijd weer uit op andere Fender clonen....

De fijnste strats die ik heb bespeeld blijven nog altijd Fender custom shops, alleen jammer dat ze er zulke absurde prijzen voor vragen...2000 euro snap ik nog wel, maar ze zijn bijna allemaal boven de 3000 nieuw.

Damster
7 maart 2016, 06:23
Ik begon dit topic omdat ik toevallig de nieuwe Fender elite HSS voorbij zag komen op internet die er precies zo uitziet als mijn "droomgitaar" om het maar even zo te zeggen.
(HSS, Rozewood toets, locking tuners, S-1 switch, Olympic white/pearl met een tortoise slagplaat)

Zoals ik het nu begrijp kan ik deze dus ook door Smitty laten bouwen voor ongeveer dezelfde prijs, maar krijg ik dan betere kwaliteit.
Ook kan ik dan natuurlijk zelf de pickups bepalen, plus evt. nog andere extra aanvullingen.

Ik ga dit serieus overwegen jongens. Even een pas op de plaats en deze wending van mijn GAS laten bekomen :-)

Brum
7 maart 2016, 06:53
Laat ik dan weer de voorvechter van Warmoth zijn, er moet er toch eentje zijn.:) Ga naar een goede gitaarbouwer, ga om de tafel met je idee van de ideale gitaar, bestel van daaruit je onderdelen bij Warmoth en laat de gitaarbouwer de rest doen. Dan ben je op z'n minst €500,- goeikoper uit dan de aangehaalde Fender voor, op zeker, een betere gitaar, helemaal naar je wensen. My two cents.

Kakihara
7 maart 2016, 08:50
Een andere aanrader vind ik Gun in Haarlem. Eugen (Oigen hier op GN) bouwt echt te gekke gitaren. Met name zijn Tele's vind ik pareltjes, maar ik ben nu eenmaal een sucker voor Tele's :D

En volgens mij ook zonder cnc. Tenminste voor de gitaar zelf. Hardware wordt - dacht ik - wel gecnc'd. Maar dat maakt die dus ook zelf. Of hij kan dat in ieder geval. Afhankelijk van wat je wil.

Joost de Ruig
7 maart 2016, 09:02
De hardware zoals brugplaat en slagplaat die Eugen zelf maakt vind ik echt ubercool. Daarmee onderscheid hij zich echt in de markt. Ook met zijn laatste creatie (een electric parlor), waarvan hij er 3 in serie heeft gemaakt, vind ik gedurft en onderscheidend. We boffen in Nederland met bouwers zoals hij.

Tabula Rasa
7 maart 2016, 09:06
Ja, lui als Eugen, Stijn en nog een paar anderen durven van de veilige paden af. Hulde aan dat soort bouwers!

apekop
7 maart 2016, 09:12
Zoals ik het nu begrijp kan ik deze dus ook door Smitty laten bouwen voor ongeveer dezelfde prijs, maar krijg ik dan betere kwaliteit.

Dat is hoogst subjectief. Ik zou niet zeggen 'beter' maar 'anders'. Als je een Fender wil koop je een Fender. Als een strat wil dan heb onnoemelijk veel keus met al die Fender clonen, maar het klinkt niet altijd als een Fender. Beter of slechter laat ik in het midden.

D3nnis
7 maart 2016, 12:18
Laat ik dan weer de voorvechter van Warmoth zijn, er moet er toch eentje zijn.:) Ga naar een goede gitaarbouwer, ga om de tafel met je idee van de ideale gitaar, bestel van daaruit je onderdelen bij Warmoth en laat de gitaarbouwer de rest doen. Dan ben je op z'n minst €500,- goeikoper uit dan de aangehaalde Fender voor, op zeker, een betere gitaar, helemaal naar je wensen. My two cents.

Stel dat je met de warmoth parts je ideale gitaar überhaupt samen zou kúnnen stellen, dan nog is dat niet zo goedkoop toch?
Ik heb me er nooit zo in verdiept, maar wat ik zo zie:
Body €400,-
Neck €300,-
Shipping: €20,-
Invoerrechten en btw: €150,- (of zo)
Setje elementen: €200,-
Brug: €150,-
Tuners: €100,-
Allerlei grut: €150,-
Koffer: €100,-

Is bij elkaar al zowat €1600,-.
Als je dan ook nog een bouwer wilt inschakelen die het ding voor je in elkaar plempt, dan is het nog niet echt een hele goedkope optie?
Tuurlijk, als je dan precies hebt wat je wilt is het misschien niet veel geld, maar dat weet je van te voren niet.
Ik vind die elite strat nog zo gek niet.

Joost de Ruig
7 maart 2016, 14:41
Dat is hoogst subjectief. Ik zou niet zeggen 'beter' maar 'anders'. Als je een Fender wil koop je een Fender. Als een strat wil dan heb onnoemelijk veel keus met al die Fender clonen, maar het klinkt niet altijd als een Fender. Beter of slechter laat ik in het midden.

Ik durf de stelling we aan dat als je een Tele bij Eugen laat bouwen voor €2200,- of een Strat bij Smitty voor hetzelfde geld, dat je zowel in materiaal, als in houtsoort, als in afwerking een betere gitaar hebt dan een Fender voor datzelfde geld. Met als bonus dat je inspraak hebt in de radius, kleur, pu's, houtsoort, fretdraad etc. Als je datzelfde pakket bij Fender neerlegt, ben je een veelvoud kwijt zonder een stijging in kwaliteit. OK, ik steek nu mijn nek uit, het is ook maar slechts mijn mening, maar wel een die ik durf te verdedigen.

Gerbrand040
7 maart 2016, 15:17
En wat kost zo'n modulair opgebouwde Strat dan? Vast aanzienlijk meer dan een regular, waarvan de afzonderlijke onderdelen net zo duur zijn. Zo kan ik bij Fender geen soft-V neck vinden met rosewood toets. Alleen de Classic Player 50, de Polkadot en de Jimmi Vaughan signature hebben een soft V, maar dat zijn maple necks. Anders kom je direct in het +€2500 segment.....

Ik heb een paar jaar geleden deze gekocht:
http://www.pmtonline.co.uk/fender-special-edition-american-standard-strat-rw-3-colour-sunburst?utm_source=google&utm_medium=shopping&gclid=CLOwvJ_hrssCFcluGwodpewNJw

Soft-V neck, rosewood toets. Kostte me toen 1100 euro.

Gerbrand

Joost de Ruig
7 maart 2016, 15:33
Ik heb een paar jaar geleden deze gekocht:
http://www.pmtonline.co.uk/fender-special-edition-american-standard-strat-rw-3-colour-sunburst?utm_source=google&utm_medium=shopping&gclid=CLOwvJ_hrssCFcluGwodpewNJw

Soft-V neck, rosewood toets. Kostte me toen 1100 euro.

Bedankt voor de tip. Deze kende ik nog niet. Ik heb overigens inmiddels de gitaar naar mijn eigen specificaties laten bouwen bij Kauffmann. €950,- en erg happy mee!

humbucker
7 maart 2016, 17:37
Ik durf de stelling we aan dat als je een Tele bij Eugen laat bouwen voor €2200,- of een Strat bij Smitty voor hetzelfde geld, dat je zowel in materiaal, als in houtsoort, als in afwerking een betere gitaar hebt dan een Fender voor datzelfde geld. Met als bonus dat je inspraak hebt in de radius, kleur, pu's, houtsoort, fretdraad etc. Als je datzelfde pakket bij Fender neerlegt, ben je een veelvoud kwijt zonder een stijging in kwaliteit. OK, ik steek nu mijn nek uit, het is ook maar slechts mijn mening, maar wel een die ik durf te verdedigen.

Kan allemaal kloppen, maar als je die gitaar later ooit nog eens wil verkopen zal je heel blij zijn dat er Fender en niet Gun of Smitty op de headstock staat.


En dat houden er veel in het achterhoofd bij de aanschaf van een gitaar volgens mij.

jutter
7 maart 2016, 18:03
Wat Joost hier beweert geloof ik wel. Maar ik denk dat het veel mensen tegenhoudt om er één te laten bouwen vanwege de inruilwaarde. Want eigenlijk laat je een gitaar bouwen naar jouw wensen.

Joost de Ruig
7 maart 2016, 18:05
Kan allemaal kloppen, maar als je die gitaar later ooit nog eens wil verkopen zal je heel blij zijn dat er Fender en niet Gun of Smitty op de headstock staat.


En dat houden er veel in het achterhoofd bij de aanschaf van een gitaar volgens mij.

Ik weet dat sommige daar rekening mee houden. Zelf heb ik dat nog nooit gedaan. Als je volgens je eigen specs een gitaar laat bouwen, is dat over het algemeen een blijvertje. Ik speur bijna dagelijks advertenties af en heb nog nooit een Gun aangeboden zien worden en ook maar een heel enkele keer een Smitty. Dit onderbouwd mijn stelling aangaande de blijvertjes.

Uit interesse, welke hogere afschrijving schat jij in dat deze gitaren zouden hebben ten opzichte van een Fender? Mijn inschatting: nul.

jutter
7 maart 2016, 18:06
Ik weet dat sommige daar rekening mee houden. Zelf heb ik dat nog nooit gedaan. Als je volgens je eigen specs een gitaar laat bouwen, is dat over het algemeen een blijvertje. Ik speur bijna dagelijks advertenties af en heb nog nooit een Gun aangeboden zien worden en ook maar een heel enkele keer een Smitty. Dit onderbouwd mijn stelling aangaande de blijvertjes.

Uit interesse, welke hogere afschrijving schat jij in dat deze gitaren zouden hebben ten opzichte van een Fender? Mijn inschatting: nul.

Misschien Joost, maar het zal langer duren voordat je hem weer kwijt bent.

D3nnis
7 maart 2016, 18:18
Uit interesse, welke hogere afschrijving schat jij in dat deze gitaren zouden hebben ten opzichte van een Fender? Mijn inschatting: nul.

Jij denkt dat de Smitty en de Gun gitaren net zo weinig afschrijven als een fender?

Kijk toch maar eens naar de prijzen van gitaren van de grotere gitaarbouwjongens die je weleens voorbij ziet komen. Óf onverkoopbaar (dan heb je ook geen afschrijving) óf voor een vrij laag bedrag.
Kijk naar strats van andré van der End, kosten nieuw €2300,- of zo. Tweedehands mag je blij zijn als je €1000,- vangt, maar op de een of andere manier is €800,- blijkbaar al gangbaar.
Paar jaar geleden stond er een PK les paul achtige gitaar op MP, met een mooie gevlamde top etc. Dan hebben we het over een gitaar die zeker rond de 3k nieuw zou kosten. Ding is zelfs onder de €800,- van de hand gegaan.
Ik zou ook niet weten waarom dit met Smitty en gun gitaren anders zou zijn dan bij genoemde voorbeelden.

apekop
7 maart 2016, 18:35
Ik durf de stelling we aan dat als je een Tele bij Eugen laat bouwen voor €2200,- of een Strat bij Smitty voor hetzelfde geld, dat je zowel in materiaal, als in houtsoort, als in afwerking een betere gitaar hebt dan een Fender voor datzelfde geld.

'Beter' vind ik subjectief zoals ik al eerder zei. Een gitaar is meer dan een som der delen. Als je allemaal goede materialen gebruikt is dat nog geen garantie dat de gitaar ook goed is. Er zijn altijd dingen waar je geen invloed op hebt als assambleur/bouwer. Ik heb zelf ook al jaren een Haar en heb ook wel eens een Smitty geprobeerd bij Guitar King in Boekel. Beide gitaren moesten het toch afleggen tegen de Fender custom shop strats die ze daar hadden. Voor mijn gevoel zit de 'echte' strat sound toch eerder bij Fender. Als die custom shop strats niet zo duur waren (pakweg 1000 euro goedkoper) had ik er al lang eentje gekocht.

Joost de Ruig
7 maart 2016, 18:36
Het klopt dat er gerust 2de handsjes voorbij komen met een hogere afschrijving dan gemiddeld. Maar zou dat ook niet per bouwer kunnen verschillen? En nogmaals: ik zie nooit een Gun 2de hands voorbij komen en kan dus weinig zeggen over de afschrijving daarvan.

arjanb01
7 maart 2016, 18:37
Totaal mee oneens. Ik verkocht m'n haar strat na zeseneenhalf jaar voor 1000, nieuwprijs 1695, incl koffer. Binnen 1 week verkocht.
Een 56er customshop kostte nieuw 2800, en zie ik nu voor vraagprijzen van 2000 uiteindelijk verkocht worden voor 1750.
Dus of er fender of haar of smitty op de headstock staat maakt niet uit.

Joost de Ruig
7 maart 2016, 18:45
'Beter' vind ik subjectief zoals ik al eerder zei. Een gitaar is meer dan een som der delen. Als je allemaal goede materialen gebruikt is dat nog geen garantie dat de gitaar ook goed is. Er zijn altijd dingen waar je geen invloed op hebt als assambleur/bouwer. Ik heb zelf ook al jaren een Haar en heb ook wel eens een Smitty geprobeerd bij Guitar King in Boekel. Beide gitaren moesten het toch afleggen tegen de Fender custom shop strats die ze daar hadden. Naar mijn gevoel zit de 'echte' strat sound toch eerder bij Fender. Als die custom shop strats niet zo duur waren (pakweg 1000 euro goedkoper) had ik er al lang eentje gekocht.

Je hebt mij niet de vergelijking horen maken met een custom shopper die al gauw €3500 of meer kost. De Elites van €1900 en de signatures van Clapton, Beck, SRV, zijn met hun €2300 in de prijsklasse van Gun en Smitty.

D3nnis
7 maart 2016, 18:58
Totaal mee oneens.

Hoe kun jij het er nou mee oneens zijn? Als er iemand hier op dit forum altijd alles te duur vindt ben jij het wel :D
Wel gek dat je zelf dan blijkbaar wel altijd goed geld kunt vangen voor je zooi, moet je toch eens uitleggen hoe je dat doet.

arjanb01
7 maart 2016, 19:02
Verkopen is m'n beroep, misschien is dat het.... 😉
En je moet een beetje mazzel hebben.
Maar Fender is qua afschrijving niet zaligmakend.

D3nnis
7 maart 2016, 19:12
Ik heb nooit mazzel, daarom kijk ik ook maar niet meer naar afschrijving :D
Maar ik heb toch echt het idee dat -bijvoorbeeld- EBMM tweedehands vaak goedkoper wordt aangeboden dan fenders, terwijl ze nieuw meestal niet goedkoper zijn.
En als ik zie waar gibsons voor verkocht worden, en wat de nieuwprijs een aantal jaren daarvoor was, dan lijkt dat toch vaak een wat meer waardevaste investering, maar misschien kijk ik naar de verkeerde gitaren.

apekop
7 maart 2016, 19:13
Je hebt mij niet de vergelijking horen maken met een custom shopper die al gauw €3500 of meer kost. De Elites van €1900 en de signatures van Clapton, Beck, SRV, zijn met hun €2300 in de prijsklasse van Gun en Smitty.

Die vergelijking wordt hier anders wel wel gemaakt door velen. Dat Haar of Smitty etc etc. beter of even goed zouden zijn dan custom shop Fenders. In sommige gevallen wordt het door de bouwers zelf ook gepretendeerd of als verkooppraartje gebruikt. Daar ben ik het niet altijd mee eens dus.

Die signatures zijn over het algemeen ook prima gitaren. Alleen jammer dat er dan de naam van iemand anders aan hangt, als je niks met zo'n gitarist hebt wil je dat niet.

Joost de Ruig
7 maart 2016, 19:26
Die vergelijking wordt hier anders wel wel gemaakt door velen. Dat Haar of Smitty etc etc. beter of even goed zouden zijn dan custom shop Fenders. In sommige gevallen wordt het door de bouwers zelf ook gepretendeerd of als verkooppraartje gebruikt. Daar ben ik het niet altijd mee eens dus.

Die signatures zijn over het algemeen ook prima gitaren. Alleen jammer dat er dan de naam van iemand anders aan hangt, als je niks met zo'n gitarist hebt wil je dat niet.

Sorry hoor, maar dit vind ik vaag. Je reageert in dit topic op mij en ik maak een andere vergelijking dan jij. Waar lees jij de door jou aangehaalde vergelijking?

Verder zou het mij 0,0 uitmaken dat op de achterzijde van een headstock (of de voorzijde) een signature staat van een gitarist. Ik vind het een goede gitaar of niet. Ik heb niets met Beck of Clapton, maar vind het wel goede gitaren. Jij schrijft echter: "..... wil je dat niet". Correcter zou zijn als je dat bij jezelf houdt en schrijft "wil ik dat niet". Iets wat ik natuurlijk respecteer, ieder mag dat voor zichzelf weten.

apekop
7 maart 2016, 20:11
Sorry hoor, maar dit vind ik vaag. Je reageert in dit topic op mij en ik maak een andere vergelijking dan jij. Waar lees jij de door jou aangehaalde vergelijking?

Je zoekt er te veel achter. Ik heb ook niet gezegd dat jij dat beweerd, maar het wordt wel vaak beweerd door anderen hier.
Het feit dat bijna ieder Fender topic uitdraait op andere Fender cloners (zoals ook weer in dit topic) en dat mensen bij bijna iedere vraag over een Fender meteen gaan zeggen dat je beter een strat kan kopen van een andere bouwer is daar ook een bewijs van en dat stoort mij hier soms. Nogmaals, niet op jou gericht.

En je hebt gelijk wat betreft dat andere. Ik kan beter zeggen 'dat wil ik niet'. Al denk ik wel dat dat voor veel mensen geldt.

Joost de Ruig
7 maart 2016, 20:33
Zou er gezien de trent die jij bespeurt, ook een kern van waarheid in kunnen zitten? Met andere woorden: als je met een budget van rond de €2000 een Fender overweegt, zou je dan niet de optie van een NL-bouwer mee moeten nemen?

Brum
8 maart 2016, 06:46
Stel dat je met de warmoth parts je ideale gitaar überhaupt samen zou kúnnen stellen, dan nog is dat niet zo goedkoop toch?
Ik heb me er nooit zo in verdiept, maar wat ik zo zie:
Body €400,-
Neck €300,-
Shipping: €20,-
Invoerrechten en btw: €150,- (of zo)
Setje elementen: €200,-
Brug: €150,-
Tuners: €100,-
Allerlei grut: €150,-
Koffer: €100,-

Is bij elkaar al zowat €1600,-.
Als je dan ook nog een bouwer wilt inschakelen die het ding voor je in elkaar plempt, dan is het nog niet echt een hele goedkope optie?
Tuurlijk, als je dan precies hebt wat je wilt is het misschien niet veel geld, maar dat weet je van te voren niet.
Ik vind die elite strat nog zo gek niet.

Veel bouwers kunnen veel goedkoper inkopen bij bijv. een Warmoth. Mijn tele, ik heb laatst de factuur even terug gezocht, kostte me bij een erkende bouwer (Rikkers) €1400,- Had ook goedkoper gekund, maar daar heb ik niet voor gekozen. Ik kijk echt niet meer om naar Fender. De bouwkwaliteit, resonantie en volledig custom, dat gaat je bij geen enkel groot merk lukken voor die prijs.

@Apekop: De topicstarter zegt zelf open te staan voor andere alternatieven.

Damster
8 maart 2016, 07:37
Ik sta idd open voor alternatieven in dezelfde prijsklasse als de Fender Elite.
Ik staar me niet blind op de naam Fender, het gaat mij erom dat ik een kwalitatief goede en mooie gitaar wil waar ik de rest van mijn leven met veel plezier op kan blijven spelen. (2e hands verkoop waarde interesseert me niet)

Waar ik van houd is het geluid van een goede Stratocaster, welke merknaam er op de kop staat is voor mij niet belangrijk.
Een HSS is voor mij en de muziek die ik maak ideaal, (lekker veelzijdig) en het zou zeker fijn zijn als ik zelf kan bepalen welke pickups erin komen. (tips zijn welkom, ik speel van super clean tot stevige vette rock)

Ik houd het voor mezelf wel graag makkelijk: of er komt een Fender Elite, of ik ga in zee met een nl bouwer als we het eens kunnen worden (en het dichtbij dezelfde prijs zit)

D3nnis
8 maart 2016, 07:50
Veel bouwers kunnen veel goedkoper inkopen bij bijv. een Warmoth. Mijn tele, ik heb laatst de factuur even terug gezocht, kostte me bij een erkende bouwer (Rikkers) €1400,- Had ook goedkoper gekund, maar daar heb ik niet voor gekozen. Ik kijk echt niet meer om naar Fender. De bouwkwaliteit, resonantie en volledig custom, dat gaat je bij geen enkel groot merk lukken voor die prijs.


Effe voor de (mijn) duidelijkheid, gaat het over een warmoth tele, of een volledig die Rikkers gebouwde tele?

Joost de Ruig
8 maart 2016, 07:56
Effe voor de (mijn) duidelijkheid, gaat het over een warmoth tele, of een volledig die Rikkers gebouwde tele?

Dat moet om een parts-Tele gaan, want ik kan mij niet voorstellen dat Rikkers een Tele bouwt voor €1400,-

D3nnis
8 maart 2016, 08:22
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar ik las eerst iets over bouwers die goedkoper kunnen kopen bij Warmoth, en verderop lees ik "volledig custom".
Dus ik dacht ik vraag het even na :)

Maar het is niet onmogelijk; Hillman bouwde al zijn gitaren met set neck (de eigenwijs), maar een 2-pickup met platte body (zijn model)en bij gebruik van geen exotische houtsoorten, bouwde hij zo'n gitaar voor minder dan 1500,-.
Maar ja, die hoefde dan ook geen cnc terug te verdienen.

Pepe
8 maart 2016, 08:30
Het zou ook raar zijn, de lopende band is juist uitgevonden om producten goedkoper te kunnen produceren. Als de eerzame handwerker GOEDKOPER dan die hele band kan werken stel ik een lintje voor :D

D3nnis
8 maart 2016, 08:38
Geloof het of niet, toch is het zo.
Zal een combinatie zijn van én geen Overhead en inefficiëntie, en een deel liefde voor het werk waardoor er zakelijk wellicht eea niet helemaal uitgemolken wordt, of in dit geval, werd.

humbucker
8 maart 2016, 09:28
Totaal mee oneens. Ik verkocht m'n haar strat na zeseneenhalf jaar voor 1000, nieuwprijs 1695, incl koffer. Binnen 1 week verkocht.
Een 56er customshop kostte nieuw 2800, en zie ik nu voor vraagprijzen van 2000 uiteindelijk verkocht worden voor 1750.
Dus of er fender of haar of smitty op de headstock staat maakt niet uit.

En ik kan je verzekeren dat ik mijn 62 ri fender (nieuw gekocht voor 1660€) voor 1200€ kan verkopen, dus.... What's the point?

Je kan deze vergelijking niet maken op basis van 2 alleenstaande gevallen. Ik ben er 100% zeker van dat als je alle Fender ads van marktplaats bijvoorbeeld vergelijkt met de ads van alle kopies (over bijvoorbeeld een periode van een jaar) dat je zal zien dat die Fenders minder afschrijven. Dat is gewoon de sterkte van een groot merk, mensen willen daar meer voor betalen.

Nooit gehoord van "merkengeilheid"? Fijn als je er geen last van hebt, maar 95% van de gitaristen is er gevoelig voor hoor :)

Edit: in je voorbeeld is de afschrijving op de Haar nog groter als op de Fender trouwens.

Dutch66
8 maart 2016, 13:30
Goed punt, we zijn het er allemaal over eens dat een custom build tenminste net zo goed
is als een Fender, maar al we 'm 2ehands moeten kopen komt toch vaak het non-Fender
argument om de hoek kijken...

Da Vinci
8 maart 2016, 15:06
Het zou ook raar zijn, de lopende band is juist uitgevonden om producten goedkoper te kunnen produceren. Als de eerzame handwerker GOEDKOPER dan die hele band kan werken stel ik een lintje voor :D

Ik zie vaak dat er een verband tussen kostprijs en verkoopprijs wordt gezocht terwijl dat daar geen wetten voor zijn. De prijs van een Fender Stratje is door tal van factoren tot stand gekomen waaronder kostprijs er ooit vast één van is geweest. Maar als je door de jaren heen meer gaat produceren, je proces deels machinaal gaat doen, door standaardisatie werk door goedkope krachten kan laten doen, groter gaat inkopen etc. etc. waarom zou je dan in hemelsnaam dat voordeel meteen weggeven door je prijs te verlagen? Natuurlijk, van een Fender moeten veel meer mensen eten dan van een Kauffman stratje, maar op een Fender zit onder aan de streep echt wel fors meer marge. Helemaal de CS modellen die ook gewoon van de CNC frees rollen en door een geïmporteerde Mexicaan in elkaar worden geschroefd maar die wel 4K mag kosten omdat eoa masterbuilder er nog een keer een plasje over heeft gedaan. Daar zit echt niet 3 x zoveel kosten aan als een USA Standard.

arjanb01
8 maart 2016, 16:32
Ik denk dat als je een factory Tour door de fender customshop fabriek doet je er achterkomt dat de masterbuilder meer doet dan een plasje over die gitaar leggen.
Die doet wel degelijk veel handwerk. En fender heeft nu eenmaal veel volk in dienst = overhead wat terugverdiend moet worden, dus wordt het doorberekend in de prijs.
Net als bij een normaal productie bedrijf. Maar omdat het gitaren zijn wordt er blijkbaar anders tegenaan gekeken.

Joost de Ruig
8 maart 2016, 16:40
IEn fender heeft nu eenmaal veel volk in dienst = overhead wat terugverdiend moet worden, dus wordt het doorberekend in de prijs. Net als bij een normaal productie bedrijf. Maar omdat het gitaren zijn wordt er blijkbaar anders tegenaan gekeken.

Euhh, je hebt toch zoveel mensen in dienst als je nodig hebt voor je proces, toch niet zoveel mensen waarvan je de loonsom nog net kwijt kan in je productprijs???

Ik denk dat DaVinci zijn stelling wel klopt: een CS'er is 3x zo duur als een Standard, terwijl de productiekosten misschien 1.5x zo duur zijn. Hoeveel uur de masterbuilder (hoeveel zijn er daarvan eigenlijk?) uiteindelijk in een gitaar stopt en hoeveel de Sjakie Sombrero, dat weet ik niet. Ik ben nooit in de fabriek geweest, nog heb ik daar wel eens een objectief artikel over gelezen. My 2 cents: de masterbuilder steekt niet meer dan 25% van zijn tijd in een CS-gitaar.

Pepe
8 maart 2016, 16:41
Ik zie vaak dat er een verband tussen kostprijs en verkoopprijs wordt gezocht terwijl dat daar geen wetten voor zijn.

Selffulfilling logica. Als er wetten waren hoefde je niet te zoeken.:D

D3nnis
8 maart 2016, 16:49
Euhh, je hebt toch zoveel mensen in dienst als je nodig hebt voor je proces, toch niet zoveel mensen waarvan je de loonsom nog net kwijt kan in je productprijs???

Ik vraag me af of bedrijven als gibson, maar vooral ook fender met al die aangekochte merken en zo, eigenlijk gezonde bedrijven zijn of niet.
Sommige bedrijven slepen door de jaren heen zo veel ballast in indirecte functies met zich mee dat er gewoon weer eens lekker doorheen geveegd moet worden.

Tabula Rasa
8 maart 2016, 16:49
. My 2 cents: de masterbuilder steekt niet meer dan 25% van zijn tijd in een CS-gitaar.

Huh? En wat doet die vent de andere 75% van zijn tijd?

D3nnis
8 maart 2016, 16:51
Huh? En wat doet die vent de andere 75% van zijn tijd?
Internetten denk ik.

arjanb01
8 maart 2016, 16:53
Euhh, je hebt toch zoveel mensen in dienst als je nodig hebt voor je proces, toch niet zoveel mensen waarvan je de loonsom nog net kwijt kan in je productprijs???

Ik denk dat DaVinci zijn stelling wel klopt: een CS'er is 3x zo duur als een Standard, terwijl de productiekosten misschien 1.5x zo duur zijn. Hoeveel uur de masterbuilder (hoeveel zijn er daarvan eigenlijk?) uiteindelijk in een gitaar stopt en hoeveel de Sjakie Sombrero, dat weet ik niet. Ik ben nooit in de fabriek geweest, nog heb ik daar wel eens een objectief artikel over gelezen. My 2 cents: de masterbuilder steekt niet meer dan 25% van zijn tijd in een CS-gitaar.

Dat zijn allemaal aannames net zoals dat van mij aannames zijn, maar als je zoals ik bij een productie bedrijf werkt, kan ik me voorstellen dat de kostprijs zo is opgebouwd, en ja tuurlijk zit er meer marge op een kleinschalige productgroep als de cs als op de grootschaligere standard en mex serie.

Joost de Ruig
8 maart 2016, 16:55
Huh? En wat doet die vent de andere 75% van zijn tijd?

Sorry, verkeerd opgeschreven. In de bouwtijd van een CS'er zit maximaal 25% tijd van een masterbuilder. (gok ik).

D3nnis
8 maart 2016, 17:00
Dat zijn allemaal aannames net zoals dat van mij aannames zijn, maar als je zoals ik bij een productie bedrijf werkt, kan ik me voorstellen dat de kostprijs zo is opgebouwd, en ja tuurlijk zit er meer marge op een kleinschalige productgroep als de cs als op de grootschaligere standard en mex serie.

Lijkt me wel, is met alles op de wereld wel volgens mij.
De verkoopprijs wordt bepaald uit wat men bereid is te betalen, en niet per se uit de kostprijs.

Neem remblokken. Blokken van een VW polo zijn echt niet 3x zo goed koop te produceren dan van een BMW (of zo), terwijl de verkoopprijs wel deze verhouding laat zien.

Tabula Rasa
8 maart 2016, 17:05
Sorry, verkeerd opgeschreven. In de bouwtijd van een CS'er zit maximaal 25% tijd van een masterbuilder. (gok ik).
Dat klinkt al wat waarschijnlijker. :)

Pepe
8 maart 2016, 17:13
Nah.. generale wetten voor het kapitalistisch systeem zijn tricky. Soms maak je producten waar je geen winst op maakt maar goed zijn voor de uitstraling. Of je denkt dat een dure lijn af straalt op je budget.
Yamaha heeft 500 gitaren onder de 1000 euro, een paar rond de 4000 en eentje van 10.000. Ga dat maar eens rechtbreien met je winst analyses.

Brum
8 maart 2016, 18:39
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar ik las eerst iets over bouwers die goedkoper kunnen kopen bij Warmoth, en verderop lees ik "volledig custom".
Dus ik dacht ik vraag het even na :)

Maar het is niet onmogelijk; Hillman bouwde al zijn gitaren met set neck (de eigenwijs), maar een 2-pickup met platte body (zijn model)en bij gebruik van geen exotische houtsoorten, bouwde hij zo'n gitaar voor minder dan 1500,-.
Maar ja, die hoefde dan ook geen cnc terug te verdienen.

Warmoth tele inderdaad, verder afgebouwd door Rikkers. Met custom bedoel ik de keus bij Warmoth, da's net zoveel als bij eender welke custom shop, wellicht zelfs meer, tegen een prijs van een gewone fabrieksgitaar van grotere merken in het hogere segment.

Zwier is ook een geweldige bouwer en tegen een hele scherpe prijs. Ik heb nog steeds spijt dat ik ooit m'n Zwier tele heb weggedaan. Als die ooit weer ergens te koop staat twijfel ik geen moment.

Da Vinci
8 maart 2016, 20:17
Dat zijn allemaal aannames net zoals dat van mij aannames zijn, maar als je zoals ik bij een productie bedrijf werkt, kan ik me voorstellen dat de kostprijs zo is opgebouwd

Dat komt waarschijnlijk omdat er rond jullie merk geen of te weinig emotie hangt. Dan blijf je vaak in de prijssfeer hangen en omdat de concurrentie waarschijnlijk voor zo ongeveer dezelfde prijs een gelijk product kan aanbieden. Als je een sterk merk bent is je label al dermate veel waard dat je daarom meer voor je product kan vragen. Zo moest ik vorige week nog 30 euro aftikken voor de oplader van mijn iPhone.... kostprijs + 40% ja.... Vermenigvuldigd met de naaifactor.
Als ik dat zelf zou moeten betalen (telefoon vd zaak) zou ik m'n telefoon nog liever weg mikken.

WesleyD
8 maart 2016, 21:30
Emotie is inderdaad de key. Fender verkoopt niet alleen gitaren, maar ook beleving en heritage. Het gaat er om, vooral bij CS, dat die gitaren verkocht worden voor een prijs die mensen bereid zijn voor een dergelijk product te betalen, zoals D3nnis al zei dus.

Damster
9 maart 2016, 16:52
Ik sta idd open voor alternatieven in dezelfde prijsklasse als de Fender Elite.
Ik staar me niet blind op de naam Fender, het gaat mij erom dat ik een kwalitatief goede en mooie gitaar wil waar ik de rest van mijn leven met veel plezier op kan blijven spelen. (2e hands verkoop waarde interesseert me niet)

Waar ik van houd is het geluid van een goede Stratocaster, welke merknaam er op de kop staat is voor mij niet belangrijk.
Een HSS is voor mij en de muziek die ik maak ideaal, (lekker veelzijdig) en het zou zeker fijn zijn als ik zelf kan bepalen welke pickups erin komen. (tips zijn welkom, ik speel van super clean tot stevige vette rock)

Ik houd het voor mezelf wel graag makkelijk: of er komt een Fender Elite, of ik ga in zee met een nl bouwer als we het eens kunnen worden (en het dichtbij dezelfde prijs zit)

telerocker
10 maart 2016, 01:59
Ik sta idd open voor alternatieven in dezelfde prijsklasse als de Fender Elite.
Ik staar me niet blind op de naam Fender, het gaat mij erom dat ik een kwalitatief goede en mooie gitaar wil waar ik de rest van mijn leven met veel plezier op kan blijven spelen. (2e hands verkoop waarde interesseert me niet)

Waar ik van houd is het geluid van een goede Stratocaster, welke merknaam er op de kop staat is voor mij niet belangrijk.
Een HSS is voor mij en de muziek die ik maak ideaal, (lekker veelzijdig) en het zou zeker fijn zijn als ik zelf kan bepalen welke pickups erin komen. (tips zijn welkom, ik speel van super clean tot stevige vette rock)

Ik houd het voor mezelf wel graag makkelijk: of er komt een Fender Elite, of ik ga in zee met een nl bouwer als we het eens kunnen worden (en het dichtbij dezelfde prijs zit)

Misschien is een Suhr Classic iets voor je. Is wat duurder dan de Elite, maar als je een gebruikte kunt vinden, is het een goed klinkend, bespeelbaar en netjes afgewerkt alternatief.

arjanb01
10 maart 2016, 06:28
Ik sta idd open voor alternatieven in dezelfde prijsklasse als de Fender Elite.
Ik staar me niet blind op de naam Fender, het gaat mij erom dat ik een kwalitatief goede en mooie gitaar wil waar ik de rest van mijn leven met veel plezier op kan blijven spelen. (2e hands verkoop waarde interesseert me niet)

Waar ik van houd is het geluid van een goede Stratocaster, welke merknaam er op de kop staat is voor mij niet belangrijk.
Een HSS is voor mij en de muziek die ik maak ideaal, (lekker veelzijdig) en het zou zeker fijn zijn als ik zelf kan bepalen welke pickups erin komen. (tips zijn welkom, ik speel van super clean tot stevige vette rock)

Ik houd het voor mezelf wel graag makkelijk: of er komt een Fender Elite, of ik ga in zee met een nl bouwer als we het eens kunnen worden (en het dichtbij dezelfde prijs zit)

Nederlandse bouwer checken. En eventueel een tweedehandse haar of smitty zoeken scheelt je ook weer geld.

paulusdeBKB
10 maart 2016, 09:40
Dat "leven" is een beetje lullig in dit geval, want hij is inmiddels overleden, maar Henk "hillman" vd Heuvel had geen cnc.

Henk is overleden? Damn, dat wist ik niet... :(
Wat een fijne vent was dat.

D3nnis
10 maart 2016, 09:45
Henk is overleden? Damn, dat wist ik niet... :(
Wat een fijne vent was dat.
Ja, twee jaar geleden ongeveer.
Fijne vent inderdaad.
Beetje eigenwijs, maar dat mag :)