PDA

View Full Version : Analoog versus digitaal



Pagina's : 1 [2]

Kim Wilson
23 maart 2016, 21:43
De galm in die oude hallenkerken is echt prachtig. Als de organist hier bij ons in de grote kerk in Hasselt een vol register laat blazen, galmt dat bij een lege kerk 9 seconden na. En zo'n groot pijporgel is natuurlijk helemaal geweldig!

The Lo Lands
23 maart 2016, 22:56
Even voor de duidelijkheid van Wiki voordat we ieder medium hier gaan 'ophemelen' wat niets, maar dan ook echt niets met deze discussie van doen heeft:

Analoog geluid
Analoog geluid is een term die, net als digitaal geluid, niet helemaal correct is. Er wordt doorgaans een elektrische vorm van geluid mee bedoeld en niet een fysische trilling in een medium.

Geluid kan in deze vorm gebracht worden met behulp van een transducer (voorbeeld van zo'n transducer is een microfoon, die met een bepaalde regelmaat (frequentie) de amplitude van een luchtdruktrilling meet en omzet naar een elektrisch signaal (dat dus ook met diezelfde frequentie varieert).

Digitaal geluid is echter niet hoorbaar, het moet worden omgezet naar analoog geluid voordat men het kan horen. Het geluid van een auto, een drilboor, het vallen van bladeren; het bereikt ons oor als analoog geluid. Dit geluid bestaat uit golven, die het oor registreert en doorstuurt naar de hersenen.

Han S
23 maart 2016, 23:06
Een geluid is per definitie analoog, maar als we het over digitaal hebben, gaat het over de manier waarop het wordt opgeslagen, teneinde het weer te kunnen terughoren.

Het oor registreert de luchtdrukwisselingen en geeft dat door aan de hersenen, die naar ik me heb laten vertellen digitaal werken, maar dan wel een pietsie sneller zijn dan de snelste computer.

Ben benieuwd wat Brad daar van vindt.

Han S
23 maart 2016, 23:09
De galm in die oude hallenkerken is echt prachtig. Als de organist hier bij ons in de grote kerk in Hasselt een vol register laat blazen, galmt dat bij een lege kerk 9 seconden na. En zo'n groot pijporgel is natuurlijk helemaal geweldig!

De Bavo heeft een prachtige galm, maar die is uiteraard niet geschikt voor een rockband. Je kunt je afvragen hoe een kerkorgel zal klinken midden in een weiland.

Het mooie van zo'n oude kerk met die bogen in het dak is dat de galm eindigt in een donker gerommel. Een Steinway concertvleugel klinkt ook prachtig in zo'n oude kerk.

Brad
24 maart 2016, 00:02
Een geluid is per definitie analoog, maar als we het over digitaal hebben, gaat het over de manier waarop het wordt opgeslagen, teneinde het weer te kunnen terughoren.

Het oor registreert de luchtdrukwisselingen en geeft dat door aan de hersenen, die naar ik me heb laten vertellen digitaal werken, maar dan wel een pietsie sneller zijn dan de snelste computer

Ben benieuwd wat Brad daar van vindt

Tja , een mens is allesbehalve een volmaakt wezen -)

Kim Wilson
24 maart 2016, 08:23
De Bavo heeft een prachtige galm, maar die is uiteraard niet geschikt voor een rockband. Je kunt je afvragen hoe een kerkorgel zal klinken midden in een weiland.

De kerk waar ik heen ga is een vrij modern gebouw voor een kerk (55 jaar oud), en is ook vrij klein, maar wel met gebogen dak. In 2010 is er door gemeenteleden (één van onze leden is/was professioneel orgelbouwer, altijd handig) een nieuw pijporgel ingebouwd. In een lege kerk klinkt dat prachtig, maar als de kerk helemaal vol zit merk je echt een gebrek aan galm. Dus op de vraag hoe een pijporgel zal klinken in een weiland: daar blijft niks van over. In de manier van spelen maakt men ook gebruik van die enorme galm.

Aan de andere kant, hoe vol het kerkje van ons ook zit, spelen met een band is erg lastig qua geluid. Het wordt al heel snel onverstaanbaar. Aanstaande maandag zit ik er met mijn gitaartje en twee zangeressen, ik hou nu al mijn hart vast...

the sure thing
24 maart 2016, 09:12
... Wat gebeurt er in een kerk als je zelf je reverb vol open zet? Wordt t dan helemaal een zooitje?




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Kim Wilson
24 maart 2016, 09:16
Dan krijg je inderdaad nog meer galm. Niet alleen van de ruimte, maar ook nog eens uit je versterker. Als de natuurlijke galm van de ruimte toereikend is, of zelfs teveel, moet je zeker geen galm gaan toevoegen. Reverb is leuk als de ruimte droog klinkt, in alle andere gevallen moet je het niet gebruiken.

RB74
24 maart 2016, 09:35
In de Stevenskerk in Nijmegen speelde Daryll Ann tijdens hun reünie-tour. Ik was vooraf sceptisch: zou er door de galm wat overblijven van hun (imho) geweldig strakke bandgeluid?

Ik had ze daarvoor twee keer gezien, in Paradiso en het oude Doornroosje. Allebei geweldig goeie shows, ook qua PA zeg maar. In dat grote kerkgebouw klonk Daryll Ann echter óók fantastisch.

Electrisch versterkt dus, maar waarschijnlijk zonder (digitale/analoge?) reverb ingeschakeld. De (samen)zang, vaak driestemmig, kwam in de Stevenskerk helemaal tot z'n recht. Het was hoorbaar en zichtbaar dat de band er veel plezier in had!

Groet,
Rein


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
24 maart 2016, 09:54
Ja, het kan inderdaad wel. Maar dan moet je wel beschikken over de juiste mensen en de juiste apparatuur. Veel laag is killing in zo'n situatie. Vaak zie je veel line-arrays in dat soort gevallen, en maar heel weinig versterking. Je moet heel erg voorzichtig zijn met laag en volume.

FruscianteFan
24 maart 2016, 12:01
In de Stevenskerk in Nijmegen speelde Daryll Ann tijdens hun reünie-tour. Ik was vooraf sceptisch: zou er door de galm wat overblijven van hun (imho) geweldig strakke bandgeluid?

Ik had ze daarvoor twee keer gezien, in Paradiso en het oude Doornroosje. Allebei geweldig goeie shows, ook qua PA zeg maar. In dat grote kerkgebouw klonk Daryll Ann echter óók fantastisch.

Electrisch versterkt dus, maar waarschijnlijk zonder (digitale/analoge?) reverb ingeschakeld. De (samen)zang, vaak driestemmig, kwam in de Stevenskerk helemaal tot z'n recht. Het was hoorbaar en zichtbaar dat de band er veel plezier in had!

Groet,
Rein


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
hebben wij laatst ook gespeeld. Set helemaal aangepast aan de galm... maar echt lekker was het niet ;)

the sure thing
24 maart 2016, 13:23
Ik kom nooit in een kerk, maar laatst wel een 40 koppig koor in een kerk begeleid met een uitgebreide band.

Het klonk heel mooi, maar van de verstaanbaarheid/articulatie bleef weinig meer over.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

telerocker
24 maart 2016, 14:48
Ik heb eens op een bruiloft in een grote kerk moeten spelen. Dat gaat wel, maar je krijgt de beste PA-mix als je de backline op laag niveau houdt. Electronische drums zijn een pré in dit soort galmzalen.

Fusion
26 maart 2016, 15:59
Comclusie: analoog is beter, maar digitaal werkt beter in een Kerk?

AC Jet Glo
26 maart 2016, 16:30
En dan zeggen ze dat de kerk ouwerwets is😊

Kim Wilson
26 maart 2016, 16:35
De kerk waar ik altijd heen ga is inderdaad hopeloos ouderwets. Maar dat geeft niet, dan valt er nog eens wat te rammelen aan de gevestigde zaken.

Brad
26 maart 2016, 20:56
Comclusie : analoog is beter, maar digitaal werkt beter in een Kerk ?

Nee , het schijnt dat mensen geluid voortgebracht door analoge apparatuur beter kunnen verwerken en is dus beter voor het innerlijke gemoed

Pepe
26 maart 2016, 21:25
Ja, dat komt uit een artikel uit 1980 van dezelfde man (https://en.wikipedia.org/wiki/John_Diamond_(doctor)) die beweerde dat rock muziek slecht voor je gezondheid was. Dus als je dat serieus neemt weet je wat je te doen staat.

Het is later allemaal in tests ontkracht maar dat is misschien niet zo spannend om erbij te vertellen.

Brad
26 maart 2016, 21:31
Nou een arts die ik weleens geraadpleegd heb voor een polsblessure beweerde wel dat snoeiharde muziek slecht is voor het zenuwstelsel

Nou zal het mij niet ervan weerhouden rockmuziek te spelen en je komt er niet door bij de neuroloog terecht maar het zal best invloed hebben

Mitch
26 maart 2016, 21:55
Iedere sensorische prikkel die je in overvloed aanbiedt kan onder slechte omstandigheden je hele systeem aardig in de war schoppen, maar om het toe te spitsen op luide muziek is te simplistisch. Of beter gezegd: gewoon onjuist.

Dirk_Hendrik
27 maart 2016, 09:44
En iedere sensorische prikkel die wordt gegeven in dit draadje (bedankt Fusion) moet uiteraard weer met een hoop nieuwe irrelevante zut worden beantwoord.

Open maar lekker een draadje over effecten in de kerk. Deze discussie is duidelijk klaar.