PDA

View Full Version : Identificatie oude merkloze tele



ellisvertellis
3 maart 2016, 16:03
Kan er iemand iets zinnigs over deze gitaar zeggen?

http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/oude-telecaster-butterscotch-prachtige-sound-279849052.html

Joost de Ruig
3 maart 2016, 16:14
- de verkoper noemt de kleur Butterscotch, maar deze kleur neigt eerder naar Blonde
- ik probeer te verzinnen wat die extra switch zou kunnen doen
- de tuners lijken een beetje op de Teletuners die Fender in de jaren '70 gebruikte
- halselement hangt aan de slagplaat, nog nooit gezien bij een Tele. Element lijkt ook verder dan gebruikelijk naar achteren te zitten.
- headstock wijkt af en is aan de achterzijde niet afgerond
- ik vermoed een goedkope (Japanse?) kopie uit de jaren '80

Tabula Rasa
3 maart 2016, 16:24
Vorm van body en kop kloppen niet. Element inderdaad te ver richting brug. Doet ook mij denken aan een Japanse kopie. In mijn kop komt morris of kawai ofzoiets naar boven. Kan er finaal naast zitten qua namen, maar het moet een Japanner zijn. Wietse, hier op het forum is helemaal thuis in dit spul.

wietse
3 maart 2016, 16:30
een sakai, heb zelf precies zoéén gehad zie het aan de gelamineerde hals en de ondanks de flits nog net te ontwaren chroom trussrodcover, butterschotch zal wel kloppen zijn een paar overbelichte foto's.

http://www.wietsesguitars.nl/_wp_generated/wp32cd5e8a_0f.jpg

kop van de aangeboden tele is wel anders dan die van mij, kan best een verzoek van hun klant zijn geweest, de fabriek die sakai gitaren produceerde is volgens mij de enige die gelamineerde halzen (en zelfs gelamineerde toetsen!) en grote chromen trussrodcovers gebruikte.

bieden vanaf 200 euro is erg optimistisch van de verkoper dan zit je al aan de max voor zo'n gitaar imho.

Joost de Ruig
3 maart 2016, 16:34
TR en ik zaten in de goede richting, maar gelukkig geeft connaisseur Wietse snel de werkelijke uitslag :)

ellisvertellis
3 maart 2016, 16:39
Bedankt voor de snelle en goeie info weer! De frets zijn nog goed, zegt de verkoper. Hmm.. Even over nadenken...

ellisvertellis
3 maart 2016, 16:40
TR en ik zaten in de goede richting, maar gelukkig geeft connaisseur Wietse snel de werkelijke uitslag :)

Leuk he? Beetje quizzen elke keer!

ellisvertellis
3 maart 2016, 16:46
- ik probeer te verzinnen wat die extra switch zou kunnen doen...

Volgens mij is dat de jack input?

Joost de Ruig
3 maart 2016, 16:58
Mag ik eerlijk zeggen dat ik hem niet mooi vind? Past wellicht in collecties zoals die van Wietse, maar als player????

Tabula Rasa
3 maart 2016, 16:59
Sakai, dat is het! Hoe.kom ik nou aan kawai? Dat zijn toch platenspelers en cassettedecks enzo?

Joost de Ruig
3 maart 2016, 17:03
Sakai, dat is het! Hoe.kom ik nou aan kawai? Dat zijn toch platenspelers en cassettedecks enzo?

En toch ook synthesizers?

Pearl
3 maart 2016, 17:54
En pianos.

Midwolda
3 maart 2016, 18:09
En gitaren. (https://www.google.nl/search?q=kawai+guitars&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiEvpTkgKXLAhVDVBQKHa7QAlwQsAQIHA&biw=1238&bih=746)

fastfolkert
3 maart 2016, 19:36
Sakai, dat is het! Hoe.kom ik nou aan kawai? Dat zijn toch platenspelers en cassettedecks enzo?

Da's Aiwa :soinnocent:

Dutch66
4 maart 2016, 09:27
Tja, bieden vanaf EUR. 200,==, daar heeft wat mij betreft zo'n plank gewoon te weinig voor
in huis, behalve z'n leeftijd dan...

Duhsjaak
4 maart 2016, 09:41
Kan je nagaan wat ik waard ben....
Vriendelijke groet, Gus

ellisvertellis
4 maart 2016, 10:04
Oud en lelijk, daar heb ik iets mee. Wat gitaar gear betreft dan he! :seriousf:

Zo'n afgedankt niemendalletje laten klinken als zijn volwaardige meesters, daar zit een zekere voldoening in. Die lelijkerd wordt er dan plots knapper op en voor je het weet heb je een band met de underdog!

Maar inderdaad, 200 is wat veel...

wietse
4 maart 2016, 10:14
Maar inderdaad, 200 is wat veel...

ik heb de vorige noordergitaardag die van mij verkocht voor 120 euro dat vond ik een leuke prijs.

ellisvertellis
4 maart 2016, 10:16
ik heb de vorige noordergitaardag die van mij verkocht voor 120 euro dat vond ik een leuke prijs.

Bedankt! We zullen zien wat de verkoper zegt...

ellisvertellis
4 maart 2016, 11:16
De verkoper heeft ondertussen vernomen dat het om een Duits fabrikaat gaat en niet om iets japans. Het zou identiek zijn aan een Framus model. "De nekconstructie is opgebouwd uit strips, zoals men in Duitsland deed"... Zegt dat iemand iets?

dadgad
4 maart 2016, 11:38
"De nekconstructie is opgebouwd uit strips, zoals men in Duitsland deed"... Zegt dat iemand iets?

Hallo,

Ik heb in het verleden idd. diverse acoustische Framus gitaren in handen gehad (nooit van mij - zou nooit zo'n kreng kopen !) die een gelamineerde hals hadden, soort van multiplex overdwars. Hadden een bolt-on hals, met 4 schroeven a la de Fender halzen. Met name de 12-snarige gitaren met deze constructie klonken best goed.
Maar ik kan me niet herinneren dit al op een electrische van dat merk gezien te hebben.

Greetz,

Han.

dadgad
4 maart 2016, 11:52
Maar ze bestaan wel (http://www.framus-vintage.de/modules/modells/instruments.php?modellID=1523&katID=4626&cl=EN) !
Deze verschilt wel van de gitaar die TS noemt, dus helemaal overtuigd dat het een Framus is ben ik niet. Ik geloof meer in de Sakai identificatie...

Greetz,

Han.

wietse
4 maart 2016, 12:29
niks mis met een gelamineerde hals, dingen kunnen eigenlijk wel zonder trusrod zo stabiel zijn ze door dat lamineren, vooral duitsers zoals framus, hopf, hoyer, astro etc gebruikten een tijd wel gelamineerde halzen.
productie technisch een stuk duurder dan een normale hals en het publiek had er nogal vooroordelen over," multiplex is toch rommel?"
dus na de 70er jaren was het wel gedaan met de gelamineerde halzen.
een goede akoestische framus is niks mis mee, zeker de jazzbakken zijn goed te pruimen.

wietse
4 maart 2016, 12:35
De verkoper heeft ondertussen vernomen dat het om een Duits fabrikaat gaat en niet om iets japans.

fout vernomen, want duits is hij beslist niet
http://www.wietsesguitars.nl/_wp_generated/wp4e99ddbe_0f.jpg

hier een foto van de achterkant van mijn sakai, je ziet wel dat de kop aan de achterkant ook niet is afgeschuind net zoals de kop van de tele die hij aanbiedt, op kopvorm na is zijn gitaar identiek aan die ik had.
daarbij de hardware die framus gebruikt is compleet anders.

ellisvertellis
4 maart 2016, 13:04
Indraad, die kop en hardware geven veel weg. Geen Framus dus...