PDA

View Full Version : Speciale slagplaat Les Paul



Rogueny
1 maart 2016, 22:30
Ik kwam laatst op internet een gitaar tegen met een fantastische slagplaat Op een Ibanez Custom Agent. Een afbeelding van de gitaar zie je hieronder. Dit ding heeft echt een geweldige opmerkelijke slagplaat, geïnspireerd door de vormen van een mandoline. De een zal het lelijk vinden, persoonlijk vind ik het fantastisch. Ik zou zelf ook wel zo een op mijn les paul willen plaatsen, echter zijn deze dingen zeer vrijwel niet verkrijgbaar, al helemaal niet los van de gitaar. Ik heb het internet afgestruind om te kijken of deze vorm ergens wordt nagemaakt, maar helaas zonder resultaat. Nou vroeg ik me dus af of er wellicht iemand op dit forum is die een adresje weet waar ik zo'n custom slagplaat kan laten maken. Ik heb er ook aan gedacht om dit zelf te doen, maar ik acht mezelf daar te onhandig voor. Iemand tips? :???:

http://www.vintageandrare.com/uploads/products/41158/1639202/original.jpg

Rickenbender
1 maart 2016, 22:57
Ben momenteel bezig met de restauratie van zo'n gitaar.
Wil best de slagplaat voor je op een stuk papier kopiëren, zodat je hem na kan maken of laten maken.:ok:

mrweird
1 maart 2016, 23:01
't maar een idee maar kunt tegenwoordig bij sommige printshops 3D laten printen. Geen flauw idee hoe je zoiets moet aanleveren maar 't was een ingeving toen ik dit topic zag..

Rogueny
1 maart 2016, 23:13
Ben momenteel bezig met de restauratie van zo'n gitaar.
Wil best de slagplaat voor je op een stuk papier kopiëren, zodat je hem na kan maken of laten maken.:ok:

Zou errug welkom zijn!!! Een mal van zoiets zal ik waarschijnlijk toch wel nodig hebben! :)

Wel gaaf trouwens dat je zo'n ding restaureert! Nog alle originele onderdelen aanwezig? Vind m echt te gek!

Ik heb in ieder geval ook even een mailtje gedaan naar Vox Humana, wellicht dat zij iets kunnen betekenen.

Rogueny
1 maart 2016, 23:14
't maar een idee maar kunt tegenwoordig bij sommige printshops 3D laten printen. Geen flauw idee hoe je zoiets moet aanleveren maar 't was een ingeving toen ik dit topic zag..

Het is het onderzoeken waard! Ik heb zelf ook echt 0 verstand van 3D printen. Ik ga eens googlen!

nickofzo
1 maart 2016, 23:33
Hartstikke leuk met een 3d printer (meen ik echt). Moet je wel eerst een 3d model maken met bijvoorbeeld sketch up. Ik zou echter voor zoiets plats als een slagplaat toch eerder voor een lasersnijder gaan. Dat gaat namelijk sneller en is voor zover ik weet goedkoper.

Rickenbender
1 maart 2016, 23:37
Vox Humana .... gaat denk ik dan een duur slagplaatje worden. Gewoon zelf een stuk plaatmateriaal bestellen en een mal maken.
Is een stuk goedkoper en geeft veel meer voldoening.
Zal binnenkort een verslag plaatsen van de restauratie. Hij is niet 100% origineel meer, er ontbreek één star tuner en er zitten andere pickups in. Ben dus op zoek naar een linker Ibanez Gotoh star tuner.
En de belangrijkste restauratie is het herstellen van het bovenstuk van de kop, een bij deze gitaren veel voorkomend euvel.

Midwolda
1 maart 2016, 23:46
TFOA heeft nog een Custom Agent te koop staan: http://link.marktplaats.nl/a1044911860
Beetje duur maar wel verschrikkelijk mooi.
Al zou ik er m'n 2650 niet voor inruilen...

Rogueny
1 maart 2016, 23:59
Vox Humana .... gaat denk ik dan een duur slagplaatje worden. Gewoon zelf een stuk plaatmateriaal bestellen en een mal maken.
Is een stuk goedkoper en geeft veel meer voldoening.
Zal binnenkort een verslag plaatsen van de restauratie. Hij is niet 100% origineel meer, er ontbreek één star tuner en er zitten andere pickups in. Ben dus op zoek naar een linker Ibanez Gotoh star tuner.
En de belangrijkste restauratie is het herstellen van het bovenstuk van de kop, een bij deze gitaren veel voorkomend euvel.

Ik heb werkelijk geen idee wat voor prijzen zij vragen. Ik wacht hun reactie wel even af. Ik ben bang dat als ik t zelf ga doen dat t nergens op gaat lijken. Maar goed dat materiaal zal niet heel erg duur zijn, dus kan altijd een poging wagen! Ik vermoed dat het gewoon een kwestie van zagen en vijlen is? Ik ga me er eens in verdiepen! Als je me die mal geeft kan er op zich niet heel veel mis gaan met de vorm in ieder geval! Afwerking zal het lastige gedeelte zijn.

En je ziet idd wel veel van die gitaren met een gebroken kop voorbij komen. Erg mooi en elegant, maar ook erg fragiel! En zo'n tuner wordt een helse zoektocht vermoed ik haha

Rogueny
2 maart 2016, 00:00
TFOA heeft nog een Custom Agent te koop staan: http://link.marktplaats.nl/a1044911860
Beetje duur maar wel verschrikkelijk mooi.
Al zou ik er m'n 2650 niet voor inruilen...

Als hij nou volledig origineel was zou de prijs me logischer lijken ;) In die staat zou ik er persoonlijk c.a. 800 voor over hebben.

Midwolda
2 maart 2016, 00:08
Als hij nou volledig origineel was zou de prijs me logischer lijken ;) In die staat zou ik er persoonlijk c.a. 800 voor over hebben.

Ja, wel jammer van die SD's. En die koffer, al is het origineel ook niet erg bijzonder of zo. 800 lijkt mij ook een nette prijs, maar 't blijft mooi.
Maar eeh hee Zwolle is niet ver van Zuidbroek, gewoon volgende week zaterdag (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?170380-Noorder-Gitaar-Dag-12-maart-2016) even in de onderdelenbakken komen rommelen voor die linker Star tuner?

Rogueny
2 maart 2016, 00:11
Ja, wel jammer van die SD's. En die koffer, al is het origineel ook niet erg bijzonder of zo. 800 lijkt mij ook een nette prijs, maar 't blijft mooi.
Maar eeh hee Zwolle is niet ver van Zuidbroek, gewoon volgende week zaterdag (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?170380-Noorder-Gitaar-Dag-12-maart-2016) even in de onderdelenbakken komen rommelen voor die linker Star tuner?

Dat was Midwolda die er een aan het restaureren is! Los daarvan, ik ben aanwezig de 12e! :ok:

Midwolda
2 maart 2016, 00:23
Dat was Midwolda die er een aan het restaureren is! Los daarvan, ik ben aanwezig de 12e! :ok:

Nee, dat was Rickenbender :D my mistake

barno
2 maart 2016, 00:43
zo'n slagplaat maken is niet zo moeilijk omdat je die ongelijke bevels niet met een frees kan doen, moet je het met de hand doen (vijl, schraap, schuur enz...) , dat is niet lastig maar wel veel werk. Slagplaat overtekenen en juist herschalen, vorm uitzagen uit multiply materiaal of zelf een stuk ZWZW lamineren.

Rogueny
2 maart 2016, 11:57
"Beste heer, mevrouw,

Ik ben op zoek naar een slagplaat met de vorm van de slagplaat van de Ibanez Custom Agent. Een voorbeeld van deze slagplaat zit als bijlage bij deze email. Op de originele slagplaat van de Ibanez Custom Agent staat de tekst "Ibanez Custom". In plaats hiervan zou ik er graag "Les Paul Custom" in hebben staan. Ik vroeg mij af of jullie zoiets kunnen maken, en zo ja, wat de kosten hiervan zullen zijn.

Met vriendelijke groeten,"

"Kunnen wij helaas niet maken.

Gr. Vox Humana"

Tot zover de vaardigheden van Vox Humana hahaha :roll:

Rickenbender
2 maart 2016, 12:59
Ik denk dat ze bedoelen dat ze het niet kunnen maken voor een redelijke prijs en er daarom niet aan beginnen ;), lijkt me stug dat ze het niet kunnen. Stuur je van de week de layout van de slagplaat op papier toe. Bij deze firma https://www.tonefactory.nl/pickguard-material-black-4-ply-30x30cm (niet te ver van Zwolle vandaan trouwens) hebben ze 4 ply slagplaat materiaal. Kan alleen niet zien hoe het is opgebouwd en hoe dik het is, maar daarover zou je ze even kunnen bellen. Hieruit kun je waarschijnlijk wel 2 platen halen. het enige lastige is het ingraveren van de tekst. Je kunt een mal maken van aluminiumplaat waaruit je de tekst vijlt en met een dremel via de mal de tekst erin freest. Misschien hebben andere forumleden nog betere ideeën. :ok:

Tabula Rasa
2 maart 2016, 13:20
Gewoon uit de losse hand met een dremel moet te doen zijn. Met zo'n groot stuk slagplaat materiaal heb je, als je in de hoeken begint met de tekst mogelijk 4 kansen om het goed te doen.

barno
2 maart 2016, 13:23
met dremel lijkt me moeilijk hoor. in plastic frezen gaat vlug smelten, soit ik heb er nog geen succes mee gehad

Rogueny
2 maart 2016, 17:32
Ik ga denk ik gewoon voor de ouderwetse manier, door gebruik van een figuurzaag, een vijl en schuurpapier en de pasvorm van Rickenbacker. Ik heb helaas niet veel gereedschap liggen hier. Op de site die Rickenbender vermeldde heb ik 2 platen aangeschaft. een 4x ply en een 3x ply. beiden 30x30 cm. Dan heb ik wat meer oefen mogelijkheden en kan ik zelf de dikte van de slagplaat nog bepalen. Wellicht vraag ik een vriend om me hier mee te assisteren. Vooral het veilen en afwerken lijkt me erg lastig, maar we zullen zien. Alle tips mbt afwerking zijn iig welkom! (soort veil, schuurpapier etc)

barno
2 maart 2016, 17:46
Kleef de uitgezaagde vorm multiply op een mdfstuk dat ook in de vorm is uitgezaagd, teken de variable bevel uit op de slagplaat.
Met een grove bijl meeste mateiraal weghalen, daarna een fijnere vijl, daarna schuurpapier op een smal blokje (230 grid, 400, 600 ... tot 2000, daarna polijstmiddel en de randen opwrijven.
Voor het logo heb geen tips tenzij het met cnc laten doen of met een alu mal en dremelfreesjes (die met cnc is uitgefreesd)

MartinL
2 maart 2016, 17:48
Met een grove bijl?;)

Rogueny
2 maart 2016, 18:31
Kleef de uitgezaagde vorm multiply op een mdfstuk dat ook in de vorm is uitgezaagd, teken de variable bevel uit op de slagplaat.
Met een grove bijl meeste mateiraal weghalen, daarna een fijnere vijl, daarna schuurpapier op een smal blokje (230 grid, 400, 600 ... tot 2000, daarna polijstmiddel en de randen opwrijven.
Voor het logo heb geen tips tenzij het met cnc laten doen of met een alu mal en dremelfreesjes (die met cnc is uitgefreesd)

http://data.whicdn.com/images/75860394/original.jpg

Dat kleven op dat stuk mdf is tegen breken neem ik aan? Dan hoop ik dat aan beide kanten van het slagplaat een beschermfolie zit, dan kan ik hem gemakkelijk vast plakken met wat lijm. Anders wordt t dubbelzijdig tape om hem niet te beschadigen. Ik zal me eerst wel focussen op de vorm, dat logo is optioneel.

Rickenbender
2 maart 2016, 18:39
Ik denk dat hij vaker met dat bijltje gehakt heeft, maar kan zijn dat hij toch een grove vijl op het oog heeft :D

Ik werk het laatste stuk altijd met een scherp Stanleymesje, hiermee kun je ook de schuine gedeeltes vormen.
En zoals Barno zegt mal van mdf maken en met dubbelzijdig plakband de plaat er op bevestigen om de hoofdvorm te maken.

barno
2 maart 2016, 18:39
zie de typo nu pas, ja vijl dus :)

mdf houdt zaakje strak als je gaat bijlen ;)

Rickenbender
3 maart 2016, 18:05
Je hebt PM :)

Rogueny
5 maart 2016, 13:23
Je hebt PM :)

Je hebt een PM retour!

Rickenbender
10 maart 2016, 09:55
Je hebt een PM retour!

Heb je de post ontvangen? En kun je er wat mee?

Naviiin
11 maart 2016, 19:35
Ibanez heeft recent nog een nieuwe double cut versie uitgebracht van de Custom Agent, de AR725: http://www.bax-shop.nl/elektrische-gitaren/ibanez-artist-standard-ar725-vls-violin-sunburst?gclid=CjwKEAiA9om3BRDpzvihsdGnhTwSJAAkSew LV1qcOhhABRphzKXb7fGrYxuqQBFzKs9g8ZZkjynDmhoCnk_w_ wcB

Is het niet een idee om contact op te nemen met Ibanez om een "vervangende" slagplaat op te vragen?

Rogueny
11 augustus 2016, 20:53
Het is al weer een tijdje terug dat ik dit topic heb gestart. Sindsdien heb ik 1 poging gewaagd en heb ik vervolgens dit onderwerp laten rusten. Van de week toch maar weer eens de motivatie weer opgepakt en een nieuwe poging gewaagd.

Allereerst wil ik Rickenbender nog even bedanken voor zijn e-mail met de tekeningen!

Bij mijn vorige poging heb ik het hele proces met de hand gedaan. Ditmaal heb ik een andere techniek geprobeerd. Ik heb de vorm eerst uitgezaagd met een elektrische figuurzaag. Vervolgens heb ik een schuur machine op de kop tussen de twee schijven van de werkbank geklemd. Door vervolgens de slagplaat hier met een beetje finesse over heen te bewegen kreeg ik een mooie schuine rand te zien. Veel beter als bij mijn eerste poging, toen ik hiervoor handveilen en schuurpapier gebruikte. De slagplaat past nog niet helemaal en moet nog wat worden bijgesneden. Sommige plekken kunnen niet echt 100 procent naar wens worden geveild vanwege de lastige vormen. Dat laat ik maar zo, ziet er wel best uit! Daarnaast moeten de gaten nog geboord worden en moeten de randen nog worden afgewerkt met een wat fijn schuurpapier. Dus nog niet klaar, maar wilde toch al even het tussenresultaat showen :D Het randje dat je nu nog ziet op de slagplaat is trouwens het plastic dat er nog ter bescherming over heen zit. Dit blijft er op zitten tot het laatste moment.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13886433_10206414652275422_2557655167422771349_n.j pg?oh=8744d4994604c8dd434aece898667bfe&oe=5819BD4D

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14021565_10206414652315423_113346402939313499_n.jp g?oh=7c166db197a1a57615533e3ea37e2831&oe=584D2398

Midwolda
11 augustus 2016, 21:26
Zoooo, goed bezig zeg! Die begint er al aardig op te passen...
Heb je ook een setje sleutelvijltjes? Lijkt me hier wel handig voor.

Erik de Perik
11 augustus 2016, 21:33
Nu alleen je gitaar even bijwerken, zodat 'ie de lijn van je slagplaat volgt.... ;)

Sorry, maar ik snap de bedoeling niet goed.

Rogueny
11 augustus 2016, 21:36
Nee heb ik niet, maar kan ik wel lenen! :D Maar op zich werkt grof schuurpapier net als een vijl. Ik knip daar een kleine strook van uit, en die rol ik om de steel van een kwast heen. Is een stuk flexibeler dan een vijl en zorgt voor een mooi vlak resultaat!

Rogueny
11 augustus 2016, 21:37
Nu alleen je gitaar even bijwerken, zodat 'ie de lijn van je slagplaat volgt.... ;)

Sorry, maar ik snap de bedoeling niet goed.

De twee inkepingen waar de humbuckers in gaan zijn niet goed recht, past dus niet helemaal goed, moet dus nog wat bijgeschuurd/zaagd worden.

Erik de Perik
11 augustus 2016, 22:04
Ja maar, ja maar..... je slagplaat volgt de lijn van je gitaar helemaal niet...!

Rogueny
11 augustus 2016, 22:22
Ja maar, ja maar..... je slagplaat volgt de lijn van je gitaar helemaal niet...!

Dat noemen we dan maar gewoon retro! :D

Erik de Perik
11 augustus 2016, 22:36
Dat noemen we dan maar gewoon retro! :D

Hahaha..... ok, da's ook een uitleg!

Rogueny
11 augustus 2016, 22:58
Het origineel heeft diezelfde gekke eigenschap:

http://www.rockin-chair.ch/Pics/aarc/origs/Showcase/Ibanez_CA73.jpg

Erik de Perik
11 augustus 2016, 23:02
Het origineel is ook lelijk...... ;)

Rogueny
11 augustus 2016, 23:22
Het origineel is ook lelijk...... ;)

tssss... ik ruik gewoon jaloezie! :soinnocent:

Erik de Perik
11 augustus 2016, 23:25
Haha.... je hebt me in de gaten....!!