PDA

View Full Version : resonatie versterker in combinatie met 5 snarige bas



no 1 hops
29 februari 2016, 19:37
over basgitaren weet ik weinig, maar wilde daar toch mee experimenteren.
ik heb een 5 snarige OLP stingray, passieve bas.
een peavey vypyr vip1 beloofde ook met een basgitaar om te kunnen gaan, maar zeker de lage B snaar laat hem op sommige punten op de hals gigantisch resoneren dat zelfs op laag volume niet prettig aan te horen is en letterlijk alles van de versterker af trilt.
eigenlijk alles op de lage e snaar gaat prima
een jaren 80 evans 10 inch transistor gitaarversterker gaat hier beter mee om, maar ook daar zit hij qua resonantie op het randje.
de OLP is aangepast, de humbucker kan ik van single geleidelijk naar humbucker draaien en daar is de resonantie het ergste mee
wat zijn jullie ervaringen, moet ik een echte basversterker hebben, of ligt het aan de diameter van de speaker?

Bernardduur
2 maart 2016, 09:14
Hmmmmm, een 20W 8" amp om laten gaan met een bas lijkt me al een forse uitdaging....... maar niet onmogelijk. Ik denk ook dat ie prima zal werken met een bas maar dat de amp gewoon meeresoneert op de gespeelde noten. Iedere amp mag / zal meeresoneren maar of je het hoort is een tweede.

Kijk eens of alles goed vastgeschroefd zit en zo........

no 1 hops
2 maart 2016, 09:57
heb nog een test gedaan in de winkel om te zien of de VIP defect is, maar ook de nieuwe die in de winkel staat resoneert.
de winkel heeft de importeur gebeld en die geeft aan dat het euvel bekend is en wil van niets weten, daar ben ik nog mee bezig omdat de productvideo duidelijk laat zien dat je er zonder voorbehoud met bas op kan spelen.

https://youtu.be/ghifMNQuwyw

maar nergens geeft men aan dat dit niet zou kunnen op een 5 snarige bas dus is er eigenlijk sprake van misleiding.
importeur verwijst naar winkel, maar hoe moeten die iets oplossen wat by design niet blijkt te werken volgens eigen zeggen van peavey?( het is eigenlijk een gitaarversterker waar van alles is aan toegevoegd, maar blijft een gitaarversterker)
ik heb een goede relatie met de winkel, en die komt daardoor onder druk.

het enige dat ik wil is op huiskamer niveau mee kunnen spelen met muziek, dus het hoeft niet hard/luid te gaan maar die resonatie is niet om aan te horen
het gekke is dat ik het ook hoor als ik speel via de hoofdtelefoon.
krijg het idee dat de voorversterker dit signaal niet aankan en deze dan ook versterkt naar de eindtrap waardoor het alleen maar erger wordt

Tunes
17 maart 2016, 11:03
bass guitar simulation zie ik staan, da's toch wat anders als met een bas gitaar er over spelen.
Sorry video niet gezien, lijkt mij dat je hem terug moet kunnen brengen en je geld terug krijgen.

no 1 hops
17 maart 2016, 14:05
omdat ik pas later, 2 jaar, een basgitaar heb gekocht en nu dus blijkt dat de versterker dit niet vanuit het ontwerp zelf aan kan wil de importeur ieder geval van niets weten. maar de wet op koop en verkoop stelt dat als je claimt dat een product iets kan moet het dat ook kunnen.
en dat is in dit geval niet zo.
zal dus met de winkel om tafel moeten.

arcane
17 maart 2016, 18:17
Na 2 jaar? Ik Geef je weinig kans. Maar succes.

no 1 hops
18 maart 2016, 15:47
@ arcane
op zich zou je dat zeggen, echter is er in de consumentenkoop wet een stuk dat over dit specifieke probleem gaat.
http://www.ejure.nl/2013/01/consumentenkoop-i/
er is een product en wordt door de fabrikant gepromoot dat het specifieke dingen moet kunnen doen.
in dit geval een versterker die gitaar, bas en electroacoutische gitaar kan versterken.
het door mij aangehaalde youtube filmpje is van de fabrikant zelf.
citaat hieruit:


Welke producteigenschappen u op grond van de koopovereenkomst redelijkerwijs kunt verwachten, hangt af van verschillende factoren:
– de opgewekte verwachtingen door de verkoper. Bijvoorbeeld op de website van de verkoper staat dat het door u gekochte horloge waterdicht is. Op grond hiervan mag u verwachten dat het horloge nadat het aan een regenbui is blootgesteld, nog steeds zal werken,
– de mededelingen door de fabrikant in reclame of brochures,
– het soort product. Bijvoorbeeld duurzaam, bederfelijk, nieuw of tweedehands,
– het merk (A-merk of onbekend merk), en
– de prijs.

Het is belangrijk om u te realiseren dat de verkoper niet alleen is gehouden aan zijn eigen mededelingen, maar ook aan de mededelingen (in reclame en brochure) gemaakt door de fabrikant van het product (artikel 7:18 lid 1 Burgerlijk Wetboek)

het feit dat een nieuwe versterker in de winkel hetzelfde probleem heeft en de vertegenwoordiger van de fabrikant zelf toegeeft dat de fout bekend is maar ze er niets aan doen is dus hun probleem.
de optie om op deze versterker bas te kunnen spelen is niet iets als een houdbaarheidsdatum, die functie verliest die niet door gebruik.

arcane
18 maart 2016, 17:51
Ik ben zeer benieuwd. Hou ons op de hoogte.

no 1 hops
23 maart 2016, 17:14
ik zou nog even melden hoe dit is afgelopen.
de importeur komt niet verder dan dat ik hem zelf maar moet verkopen en trekt zijn handen ervan af net zoals peavey zelf.

Dus met de winkel, in dit geval Dacapo in Nietap, in gesprek gegaan, ook het mailverkeer laten zien met de importeur.
kan niet anders zeggen dan dat ze het voor mij geweldig hebben opgelost.
omdat de VIP toch wel unieke mogelijkheden zou moeten hebben, is er niets anders wat hier op lijkt.
ik moest nu wel kiezen hoe ik verder wilde met muziek, bas of gitaar en het werd dus het laatste.
and i am smiling for ear to ear en kan die glimlach ook niet van mijn gezicht krijgen want na al dit modeling gedonder heb ik nu een kleine buizenversterker.
eerst nog een fender ramparte geprobeert maar die was mij toch te dof en het is uiteindelijk een gigmaster e310 combo geworden.
Ik moest natuurlijk wel bijbetalen, maar ze kwamen met een eerlijke en goed voorstel.

en of het nu mijn goedkope adonis tele is die ik van wietse gekocht heb, of de cort met de bill lawrence pickups.
het klinkt als een eng(e)l