PDA

View Full Version : Verdere ontwikkeling onzeker



tom1984
29 februari 2016, 09:36
Hallo mede forummers!

Eerst een kleine toelichting.
Ik volg nu 6 jaar les op een locale muziekacademie waarvan 3 jaar elektrische gitaar jazz en licht muziek.

Ik krijg daar heel de theorie mikmak, van ontleden van jazz composities tot theoretisch toepassen van de verschillende modi op die composities. Jazz is nooit echt men ding geweest maar ik denk dat ik daar wel de meeste theorie van kan leren.

Vanaf volgend jaar zou ik AMT kunnen volgen, wat dus betekend dat ik ga leren hoe je zelf een nummertje schrijft, welke akkoorden waar passen en welke toonladders daarbij horen enz. Op zich zou ik dat wel heel leuk vinden.

Sinds 3 maanden hebben we ook een bandje, waar we pop rock spelen van de sixties tot nu. Daar loop ik tegen toch wel een aantal beperkingen aan. Scheurende rocksolos heb ik nooit gespeeld, enkel jazz solotjes. Een wereld van verschil dus. Rock riffs, nooit gespeeld alleen jazz standards. Uiteraard speel ik ook gewoon barre akkoorden enz.

Nu tel daar nog even een gezin met 2 kinderen en een fulltime job bij. Dat wil zeggen 2x per week academie, 1 avond in de week repetitie, en in theorie nog 4 avonden om alles te studeren/verwerken. Gemiddeld 1 uur per avond. Dat is bijna niet bij te houden en ik heb geen plezier van een van beiden omdat ik niet grondig kan werken aan iets. Alles moet maar vlug vlug.

Daarom loop ik met de gedachte om te stoppen met muziekacademie.
Alleen weet ik niet of dat zo een goed idee is. Zal ik op mezelf de kennis die ik in de komende 3 jaar zal opdoen kunnen leren? Zal ik op mezelf wel overal uit geraken?
Als ik nog 3 jaar tanden bijt heb ik in theorie zowat alle basis gezien en kan ik het gebruiken wanneer nodig.

Langs de andere kant kan ik misschien beter de band verlaten en me nog 3 jaar op de academie concentreren, maar dan is de kans groot dat ik tegen dan nog steeds geen rock solo's kan improviseren\spelen.

Jazz blijft jazz, maar ik zal dan bijvoorbeeld wel weten hoe ik een liedje kan schrijven, met welke mode ik over een akkoordenschema kan soleren enz.

Op dit moment vind ik het zeer moeilijk te beslissen. Zijn er hier autodidacten (wat een woord) die mij kunnen zeggen dat ze die kennis allemaal op zichzelf hebben vergaard en hoe?



Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

terrasbeest
29 februari 2016, 11:43
6 jaar theorie mikmak op een muziekacademie ? Gewoon een vraag : is er dan nog iets dat ze je op al die tijd nog NIET hebben kunnen bijbrengen ?

Voor solo's : denk keycenters , niet modes. Pentatonische toonladders. Je moet leren bends spelen, ' gewone ' akkoorden. De ' feel' is anders.... Mijn advies is steeds hetzelfde : nummers naspelen op het gehoor, theoretische kennis is er om je te helpen, niet om je te leiden.( En dat geldt ook voor Jazz).

Weetje : heel veel Jazz-topmuzikanten uit de 60 en 70ties hadden een bijbaantje , het resultaat is te horen op de pop-plaatjes van die tijd.

Harald
29 februari 2016, 12:18
Op twee jaar les, waar ik wel iets, maar zeker niet veel, heb geleerd na, autodidact.

Weet ik alles over theorie? Nee, niet op de manier waarop een afgestudeerd conservatoriummuzikant dat weet.

Zou ik dat willen weten? Blijkbaar niet... tenminste, dat moet wel zo zijn. Anders had ik het al lang uitgevogeld. Het is nu ook weer niet zo dat ik er te dom voor ben. Maar eerlijk is eerlijk, ik loop door wat ik niet weet blijkbaar niet tegen beperkingen in wat ik wel kan doen aan.

Het is uiteindelijk eigenlijk vrij simpel, wat ik wil kunnen spelen kan ik doorgaans spelen. En ik heb van alles gedaan, van top 40 covers, naar stevige rock em blues, naar klassiek, naar jazz, en solo fingerstyle solo.

En liedjes schrijven kan ik ook. Sommige vind ik zelfs oprecht echt goed. En dat doe ik af en aan ook al vanaf dat ik ongeveer een jaar of anderhalf speel.


Als ik eerlijk ben, snap ik je (of je bericht) gewoon niet zo. Blijkbaar speel en leer je trouw alles wat je leraar je voorzet. Dat is natuurlijk goed. Maar blijkbaar speel je daarnaast (totdat je met die band begon tenminste) niets anders. Niet de muziek die jij het liefst zou willen spelen. Ik zou denken dat het daar juist om gaat... En songwriting, als er iets in je zit wat er uit moet komt het er echt wel uit. Daar wacht je toch niet mee totdat iemand je alle kunstjes heeft geleerd? Je wacht toch ook niet met poepen en plassen totdat dat behandeld is bij biologie op school... dat deed je gewoon als baby al helemaal vanzelf. Zo is het met nummers schrijven ook. Als dat in je zit doe je het gewoon. En uiteraard wordt dat steeds complexer/beter als je meer weet, maar ook dat gebeurt vanzelf.

Maar goed, niet iedereen is hetzelfde. Het is echt niet zo dat ik niet veel geleerd heb in die twee jaar dat ik les had. Alleen leerde ik dat zelf door nummers uit te pluizen en te spelen. De dingen die ik voor les speelde vergat ik zo gauw ik het leslokaal uit was vaak al, en bekeek in een kwartiertje voordat ik naar de volgende les vertrok. Van die lessen had ik dus vast meer kunnen opsteken, maar dat lag aan mezelf.

Als laatste, waarom die haast, om eerst alle kennis binnen te halen? Waarom niet gewoon lekker spelen wat je leuk vindt. Zolang je elke dag maar iets nieuws doet/leert/oppikt, zolang je er lol in hebt, gaat het vanzelf vooruit.

Pepe
29 februari 2016, 12:53
Om te weten wat je moet doen moet je eerst weten wat je precies wil bereiken, dat lees ik nergens in je post.

In principe kan je alles jezelf aanleren maar een school/leraar is handig want die heeft overzicht over wat & hoe en bovendien geeft het een diploma voor lesbevoegdheid (ik neem aan dat je daarop aanstuurt) Maar als je weet WAT je precies wil leren is een school met een methode onhandig wegens excessieve bagage, dat houd alleen maar op.
Dus ja, als je wil gaan lesgeven of niet weet hoe een & ander aan te pakken is een opleiding the way to go.

Wat spelen in een bandje betreft, dat is zoals je al merkte, een whole different game, dan leunt je aanpak sterk op intuïtief en adaptief vermogen ten einde het beste resultaat.. enz. En als je bovendien blank bent met bends en phrasing en hoe welke toon uit je apparatuur te krijgen.. sja, dat is ook een kwestie je licht overal opsteken, experimenteren en meters maken, het is niet anders. Bij dat licht opsteken, daar grossiert dit forum in.

tom1984
29 februari 2016, 13:16
Hallo bedankt voor jullie reacties!

Wel ik speel van mijn 18 ongeveer elektrische gitaar en ben op mijn 25 pas begonnen met notenleer en gitaarlessen. Waarom omdat ik dacht dat het mij veel beter zou maken.

Ik heb uiteraard veel opgepikt en mijn adaptief vermogen is enorm verbeterd door in combo's te spelen en daarmee op te treden. Soms gewoon van de partituur zonder oefening.

Voor ik naar de muziekschool ging speelde ik al wel solo's na, weliswaar beperkt. Ik speel de pentatonische toonladder op 5 posities uit men broekzak. Ik kan ook best blues solo's phrases spelen/improviseren.

Ik speel zelf ook nummers van John Mayer, 3 kings, Clapton. Die komen dan niet aan bod op de academie en zoek ik zelf uit. Op de solo probeer ik mijn eigen ding te doen maar daar zit niet echt veel leven in. Ik zou misschien eerst een berg licks moeten studeren.

Mijn genre is rock\blues alla bonamassa, bijvoorbeeld. Srv, Hendrix, Mayer horen ook in het rijtje.

Jazz zal ik op mezelf nooit spelen, eerder funk.

Laatst speelden we sultans of swing.
Ik kwam er niet goed uit wat MC deed in de eind solo van dit nummer. Ik kon het naspelen op gehoor maar ik wist niet wat ik deed. Ik heb die vraag aan mijn leraar gesteld, en nu weet ik dat MC daar D Dorisch speelt en kan ik zelf daar wat mee doen in plaats van enkel maar na te spelen.

Op mezelf zou ik er waarschijnlijk nooit zijn uitgekomen.

Daarom ben bang dat ik dat in de toekomst ook nooit zal kunnen uitkiezen als ik nu stop.

Om dus maar een voorbeeldje te geven.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Pepe
29 februari 2016, 13:28
Ok, ik weet dan niet wat je precies bedoeld met "niet kunnen spelen van scheurende solo's" als je Hendrix en Bonamassa al speelt.

Ik lees al wel een paar dingen die ik heel anders zou interpreteren. Met adaptief bedoel ik dat je juist je notenschrift kan laten vallen, niet dat je het a prima vista kan spelen. Of als iemand mij zou vragen hoe Knopfler die Sultans of Swing solo speelt zou ik iets zeggen over zijn hybride aanslag, met een plectrum alleen gaat je dat niet lukken. Dat het D dorisch kan best, nummer staat in D mineur en dat hij die 6 soms verhoogt is niet zo spannend maar ik benader zoiets dan ook intuïtief.

tom1984
29 februari 2016, 13:54
Ok Pepe, dat zal dan een heel deel aan speelervaring liggen dat jij dat makkelijk weet uit te kienen.

Bonamassa spelen is niet altijd snel en hard bijvoorbeeld slow gin.
Bold as love speel ik bijvoorbeeld ook helemaal. Hey Joe, wind cries Mary.

Wij spelen in onze band ook keep on rocking in the free world om op te warmen meestal. Als ik daar een solo op speel in Em klinkt die saai vind ik.

Maar ik begrijp wat jullie willen zeggen. Veel spelen en naspelen ontwikkelt je innerlijk gehoor voor solo en melodie en daar heb je de muziekschool niet voor nodig dat is waar.

Ik weet niet waarom maar ik houd me op de ene of andere manier nogal vast aan die school gek genoeg.

Ik zou misschien beter een 2de groepje zoeken in de plaats :-).

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Harald
29 februari 2016, 13:56
Als ik je goed begrijp speel je de begeleidingspartijen van de nummers wel letterlijk na, maar de solo's niet. Daar wil je je eigen ding doen, en dat lukt blijkbaar niet zo goed. Als dat beeld klopt, is het ook niet zo gek dat dat soleren niet zo wil.

Al die theorie is prima, maar voor een nummer als All along the watchtower, of Sultans of swing is het ook al snel overkill. Zelfs voor een al wat complexer bluesje als Stormy Monday... Je gehoor moet je daar kunnen redden. Als iemand Giant Steps voor je neus zet is je grote kans er om te laten zien dat je alle II V I bewegingen herkent en erop kunt spelen. Voor het gemiddelde bluesrocknummer wordt het niet veel spannender dan majeur, mineur, dorisch en pentatonisch blues... hier en daar uitgebreid met wat chromatiek. En als je het dan wel spannender maakt is de zaal zo leeg als je niet op past.

Ga eens wat solo's die je te gek vindt letterlijk uitvogelen en naspelen. Zo bouw je een bibliotheek van dingetjes op waar je uit kunt gaan putten als je speelt. Verzin eens een solo zonder gitaar in de hand bij een nummer. Zoek dan uit hoe je die solo kan spelen. Van dat soort dingen leer je.

Waarom je jaren jazz gaat studeren terwijl je niets met jazz hebt, ik weet het niet. Je gaat dan iig niet het juiste vocabulaire en accent tegen komen voor de muziek die je eigenlijk wilt spelen.

Pepe
29 februari 2016, 14:05
Ja, dat is het, een vocabulaire, of bibliotheek voor mijn part, opbouwen van dingetjes.

Als je bijvoorbeeld moet soleren in een vamp van 1 akkoord en je kan enkel door toonladders op en neer ben je snel door je kruit heen. Dan maak je gebruik van dubbelstops bijvoorbeeld en gaat daarin variëren. Billy Gibbons doet niks anders maar ook een jazz gitarist als Grant Green blijft rond een notengroep hangen in 1 akkoord vamps. Dan is timing en phrasing een powerful tool.
Ik heb ook lichte muziek gestudeerd, dat was toonladders over akkoorden. Goed voor je kennis maar niet bedoeld om publiek er mee te vermaken.

Je kan bijvoorbeeld 's kijken hoe Gary Clark soleert in een 1 akkoord mineur vamp, dat gaat over groove & vibe. Als ie daar toonladders zou gaan lopen kan ie net zo goed een telefoonboek voorlezen.


https://www.youtube.com/watch?time_continue=50&v=x_ZeDn-hHGE

tom1984
29 februari 2016, 14:08
Nagels met koppen Harald 😒.

Ik heb niet zoveel tijd i' een week gezien dan om te spelen, waarom dan iets spelen waar je niet 100% achter staat of waar je nadien toch nooit iets mee doet.

Ik ga mij gewoon na dit jaar een sabatjaar inlassen en zien hoever ik kom. Als ik merk dat ik perfect zo verder kan is het geklonken, zo niet dan ga ik nog wat verder lessen volgen.

Ik denk dat ik vooral bang ben dat de gitaar verwaterd als ik geen verplichting meer heb. Ik speel heel graag, maar heb gewoon niet erg veel tijd op dit moment. Dat zou ik erg zonde vinden.


Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

Harald
29 februari 2016, 14:11
Daar is een band met gigs dan weer ideaal voor, moet je toch bezig blijven :) Voor je eigen vooruitgang wel belangrijk dat het nivo van de band een beetje klopt. Liefst net iets beter dan jij. Als ze teveel beter zijn kan het frustrerend worden. Zijn ze slechter ga jij waarschijnlijk niet vooruit, en wordt het andersom frustrerend.

tom1984
29 februari 2016, 14:28
Ze zijn niet echt beter te noemen nee, en gigs hmmm zeker het eerste jaar niet.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

tom1984
2 maart 2016, 10:39
Nog even mijn examens doen\studeren en dan na dit jaar instituut me myself and I.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk