PDA

View Full Version : Anji (Davey Graham)



Harald
29 februari 2016, 09:05
Aangezien we de opname nu toch hebben, ook maar even zonder het geklets, zonder microfoonwisselingen, en met wat galm. Davey Graham's Anji, vroeger ooit als eerste in de Sacksioni uitvoering geleerd, en later meer naar de kant van Graham, Bert Jansch en Paul Simon getrokken. Een nummer dat ik echt geen twee keer hetzelfde speel.


https://www.youtube.com/watch?v=K6ZAgiB6jG0

Kim Wilson
29 februari 2016, 09:13
Ik blijf het zo ontzettend knap vinden dat je je baslijn gewoon op de kwartnoten blijft spelen, terwijl de rest compleet freaky losgaat. Lekker nummer sowieso, fijn ritme.

Zijn dit de Rodes?

cancellara27
29 februari 2016, 09:14
Heerlijk nummer waar ik al maanden mee aan het "vechten" ben.
Prachtige uitvoering!

Harald
29 februari 2016, 09:25
Thanks!

Nee, ik ga voor de Neumann. Die vind ik net wat rustiger. Maar hier wel met lichte compressie op de gitaar, EQ en galm. Zie je gelijk hoe klein de verschillen zijn tussen die microfoons!

Harald
29 februari 2016, 09:29
Ik blijf het zo ontzettend knap vinden dat je je baslijn gewoon op de kwartnoten blijft spelen, terwijl de rest compleet freaky losgaat.

Eigenlijk is dat ook weer makkelijker dan je denkt. Er zijn maar twee smaken. Vingers tegelijk met duim aanslaan, of vingers tussen de duimaanslagen in... De eerste patroontjes die je leert op dat gebied zijn het moeilijkst. Je leert nieuwe patronen steeds sneller. En er zijn minder varianten dan je misschien denkt. Voor standaard Travis-picking valt dat echt heel erg mee. Kwestie van veel nummers spelen, en op een gegeven moment doen je vingers in de meeste gevallen helemaal vanzelf wat je wilt horen. Tenminste, zo ging dat bij mij. Maar het heeft zijn speeluren nodig.

Ernest01
29 februari 2016, 16:01
Klinkt een stuk mooier zo met die toevoegingen.



....en op een gegeven moment doen je vingers in de meeste gevallen helemaal vanzelf wat je wilt horen..... Maar het heeft zijn speeluren nodig.

Inderdaad. Nadat ik 35 jaar niet had gespeeld en 'dus' weer begon, wist ik niet hoe ik ooit Travis picking had gedaan. Maar na een maand spelen ging het opeens vanzelf. Dus zonder er bij na te hoeven denken. Ach ja, het brein was langzaam weer op gang gekomen, denk ik....

Rizz
29 februari 2016, 23:23
Ah ja,lekker! Die staat ook nog op mn verlanglijstje, hoorde laatst het origineel weer.. Dikke duim!

Harald
1 maart 2016, 11:25
Thanks! @Rizz gewoon mee beginnen, de basisstukken zijn niet zo lastig. Goede oefening voor de duim. En ontzettend leuk nummer om te spelen, als je niet bang bent dat de camera halverwege de take er mee gaat kappen :D

Joost de Ruig
1 maart 2016, 11:39
Hij is weer fijn Harald. Heb je (naast Heroes) al een mooi setlistje voor volgende week zaterdag?

Harald
1 maart 2016, 12:25
Thanks! Setlijst gaan we wel zien nog... als er nog specifieke onderwerpen zijn qua workshop waar iemand iets over wil weten, laat maar horen. Via pm is misschien handiger dan. Kijk ik of ik daar iets mee kan.

ateng
1 maart 2016, 13:07
Hahaha hoe je ook zo serieus in de camera kijkt. Maar lekker gespeeld Harald!

Rizz
1 maart 2016, 18:25
Thanks! @Rizz gewoon mee beginnen, de basisstukken zijn niet zo lastig. Goede oefening voor de duim. En ontzettend leuk nummer om te spelen, als je niet bang bent dat de camera halverwege de take er mee gaat kappen :D

Het is niet mn duim waar ik me zorgen over maak, die doet het wel en is snel en behendig genoeg. Het zijn mn vingers die het tempo niet altijd bij kunnen benen. Dat kost bij mij de meeste tijd..

Harald
2 maart 2016, 08:30
Thanks !

Rizz
3 maart 2016, 18:15
Harald, heb jij toevallig een goeie tab van de Davy Graham versie? Kan het niet zo goed vinden.. Of halve versies, of van BertJansch of Sacksioni. Vind het origineel mooier..

grayfink
3 maart 2016, 19:44
Heel mooi, zit met een glimlach te luisteren. Heb de plaat van Simon and Garfunkel nog ergens op zolder liggen. :)

Harald
4 maart 2016, 09:41
@Rizz: Er zwerft op internet een text tab rond die je goed op weg helpt voor een Bert Jansch versie. Geef ik soms aan leerlingen mee als ik het nummer doe, maar moet hem dan steeds even zoeken. Ik heb het indertijd uit de Music Maker geleerd (80er jaren) en vervolgens een paar jaar elke dag wel gespeeld, in steeds verschillende versies, van Sacksioni snel, tot slepend. Als ik me een beetje aan het origineel moet houden moet ik echt even terugluisteren naar Bert Jansch of Paul Simon.

https://tabs.ultimate-guitar.com/s/simon_garfunkel/anji_ver2_tab.htm Deze dacht ik.

Voor Paul Simon is hier ook veel te vinden:

http://www.bradpriddy.com/paul_simon/

@Grayfink: Thanks! Blijkbaar op Sounds of silence gezet om Davey Graham aan wat centen te helpen. Maar waarschijnlijk ook uit schuldgevoel voor het letterlijk kopiëren van het eerste thema voor de begeleiding van een ander nummer op die zelfde plaat... Paul Simon is stiekem trouwens een uitstekende gitarist. Die partijen zijn meestal niet vreselijk moeilijk, maar ze zitten wel erg goed in elkaar.

Duhsjaak
4 maart 2016, 09:54
Bert Jansch was altijd mijn favoriete versie (+van de meester zelf), maar nu ben ik toch wel wat aan het wankelen.
Hierin zitten toch ook leuke vondsten.
Als je eenmaal twee favorieten hebt, kan nog eentje er goed bij.

Altijd prettig als je het snel eens bent met jezelf.
Vriendelijke groet, Gus