PDA

View Full Version : Blues driver in een strat bouwen



bluesman1968
28 februari 2016, 21:43
Ik ben sinds lange tijd weer terug op dit forum (heb me netjes voorgesteld op de daarvoor bestemde plek)
en heb de volgende vraag :

Hoe bouw ik een Boss Blues Driver in mijn strat ?

Nou vraag je je misschien af, waarom zou je dat willen ? Nou dat zit als volgt. Ik gebruik dat ding als solo pedaal die ik extra aanzet naast mijn full drive om de solo's bovenop de muziek van de band te leggen. Maar dan moet ik dus altijd bij m'n pedalboard zijn. En omdat ik draadloos speel en nogal "bewegelijk" ben tijdens optredens is dat wel eens lastig (als je bv bovenop de bar staat als je eigenlijk moet soleren...)

Daarom dacht ik, als dat ding nou eens gewoon in mijn gitaar zit, heb ik m'n solo pedaal altijd bij me.
Waar ik ook sta...

Alleen, ik krijg het niet voor elkaar.... Op de een of andere manier krijg ik de wiring niet zoals het moet en ik kan er ook maar bitter weinig over vinden (misschien omdat het een slecht idee is ??)

Is er iemand hier die mij daar me kan helpen ?

Rooker
28 februari 2016, 23:02
Er bestaat speciaal voor de strat een tbx control. Dit is een actieve (booster/overdrive) speciaal van Fender voor in Fenders. Misschien is dat iets voor je.. Tenzij je echt verknocht bent aan de bd-2. Wat ik trouwens ook een Heerlijk pedaal vind..

the sure thing
29 februari 2016, 00:06
Volgens mij moet t prima kunnen... Andy Summers had in zn tele ook een switchable overdrive gebouwd.




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Pepe
29 februari 2016, 01:05
Ik zou niet weten waarom niet. Behalve dat je wat hout zal moeten weghakken in een strat.
Ik denk dat wanneer het gaat om je Fulldrive erboven uit te tillen een booster misschien wel effectiever is en dan zou die NA de Fulldrive moeten komen maar soit, als het voor jou werkt.

Brad
29 februari 2016, 01:06
Ja ik heb iemand gekend met een rode Maya stratocaster waar een fuzz en andere effecten standaard waren ingebouwd . Het was nog een geweldig mooi klinkende fuzz ook

Tabula Rasa
29 februari 2016, 07:34
Tbx controle is niet veel meer dan een dubbele potmeter met een vast punt erin.

Wat je zou kunnen overwegen is een SHO circuitje. Die kan je op een.printje van 2 bij 2 aan een potmeter hangen. Past makkelijk, geen hakwerk nodig en efficiënt.

Misschien is het een probleem dat het voor je zender zit?

Joost de Ruig
29 februari 2016, 07:37
En zo'n actieve midboost a-la-Clapton?

Tabula Rasa
29 februari 2016, 07:42
Gfs heeft een hele leuke serie van.diverse preamps. Heb er eentje van gehad en die was prima.

Duhsjaak
29 februari 2016, 09:15
'Enige tijd geleden' had ik twee effectpedalen in mijn gitaar. Eerst een zwaar verbouwde Ambassador en toen een zelfbouwer.
Hoe het staat met de huidige techniek ben ik niet helemaal mee op de hoogte. Behalve de GFS stratplaat met slagroom, want die deed het naar behoren.

Mijn oplossing bestond uit o.a. een Schaller distortion booster en een SChaller Treble booster. Je hebt tegenwoordig van die ubergoeie knoopcellen waarmee je misschien iets kunt doen. Dat was toen niet te koop.
In de Schaller optie zul je hoe dan ook moeten zagen (gatzaag of fresen), al was het maar om je 9 volts batterij kwijt te raken.

Voor de rest hangt het af van de routing van je strat, is dat een zwembad, dan heb je genoeg plaats volgens mij.
Maar je wilt een klepje, denk ik, voor het vervangen van je batterij.
Da's alleen maar praktisch.

De distortion booster staat op gratis af te halen. Het is naar verluid hetzelfde type als waarmee Stevie Winwood zijn Keep on Running deed.

Ik deed eerst alle knoppen, dan pas naar de booster en dan naar de jack. Daarin zat gelijk de aan- en uitschakeling. Werkt leuk, zolang je niet vergeet je snoer uit je gitaar te trekken.

Voordeel: overal in te schakelen waar je staat
Nadeel: Je kunt maar een paar geluiden erin kwijt
Succes.
Vriendelijke groet, Gus

bluesman1968
29 februari 2016, 10:09
'Enige tijd geleden' had ik twee effectpedalen in mijn gitaar. Eerst een zwaar verbouwde Ambassador en toen een zelfbouwer.
Hoe het staat met de huidige techniek ben ik niet helemaal mee op de hoogte. Behalve de GFS stratplaat met slagroom, want die deed het naar behoren.

Mijn oplossing bestond uit o.a. een Schaller distortion booster en een SChaller Treble booster. Je hebt tegenwoordig van die ubergoeie knoopcellen waarmee je misschien iets kunt doen. Dat was toen niet te koop.
In de Schaller optie zul je hoe dan ook moeten zagen (gatzaag of fresen), al was het maar om je 9 volts batterij kwijt te raken.

Voor de rest hangt het af van de routing van je strat, is dat een zwembad, dan heb je genoeg plaats volgens mij.
Maar je wilt een klepje, denk ik, voor het vervangen van je batterij.
Da's alleen maar praktisch.

De distortion booster staat op gratis af te halen. Het is naar verluid hetzelfde type als waarmee Stevie Winwood zijn Keep on Running deed.

Ik deed eerst alle knoppen, dan pas naar de booster en dan naar de jack. Daarin zat gelijk de aan- en uitschakeling. Werkt leuk, zolang je niet vergeet je snoer uit je gitaar te trekken.

Voordeel: overal in te schakelen waar je staat
Nadeel: Je kunt maar een paar geluiden erin kwijt
Succes.
Vriendelijke groet, Gus

Gus, dat is nou precies mijn bedoeling en tegelijkertijd mijn probleem. Ik weet niet hoe ik dat in elkaar moet solderen. Normaal gesproken gaat je effect pas "aan" als er een jack in zit. dat wil ik dus vervangen door een DPDT switch. Maar hoe doe ik dat met de draadjes om die jack uitgangen van m'n pedaal te omzeilen ?? Heeft er iemand een schema wat ik waar aan moet solderen om dat voor elkaar te krijgen ?

the sure thing
29 februari 2016, 10:52
Hoeveel electronica-kennis heb je? Zit je op dropveter niveau of kan je een schema uitlezen?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Joost de Ruig
29 februari 2016, 11:01
Gebruik je nog veel andere effecten? Een booster in je gitaar zet deze vooraan in de chain, terwijl je bv een wah en een tuner vooraan zet.

bluesman1968
29 februari 2016, 11:29
Mijn electronica kennis is niet optimaal (net boven dropveter niveau zeg maar..)
Ik ben meer van de tekeningen/schetsen van wat waaraan moet....

Gebruik alleen overdrive pedalen (heb verschillende voor verschillende gitaren) en af en toe een delay.

Normaal gesproken heb ik mijn solo pedaal (in dit geval de blues driver) achteraan hangen.
Die komt nu dan wel als eerste inderdaad...

Dutch66
29 februari 2016, 11:44
Als je even BOSS BD-2 true bypass mod googled, ben je leuk onderweg denk ik, met dit
verschil dat je natuurlijk geen 3PDT (foot)switch nodig, hebt maar een reguliere DPDT switch,
ik neem aan dat het ledje achterwege mag blijven....

Maar laat ik, echt met de beste bedoelingen!, je enthousiasme wat temperen...

Allereerst ga je het (standaard) printje vanuit de BD-2 dus never nooit in een Strat onderbrengen,
tenminste niet zonder major hak en sloop werk...
Ervan uitgaande dat je de knopjes van de BD-2 wil handhaven, zul je in de slagplaat 3 pots en
een schakelaar (extra) moeten aanbrengen, en daarmee is de beschikbare ruimte eigenlijk wel vergeven...
Tja, en dan moet je het batterijtje ook nog ergens kwijt... Ik weet uit (EMG) ervaring dat de enige
aangewezen ruimte eigenlijk onder de slagplaat is ter hoogte van de volume pot. Je kunt dan
zonder de snaren er af te halen, het 'puntje' van de slagplaat iets op tillen, pfff handig is anders.

Een (betere) optie zou kunnen zijn een overdrive 'DIY kit' die heb je vast ook van de BD-2. Vaak zijn
de printjes aanmerkelijk kleiner, en vrijwel allemaal true-bypass uitgevoerd. Wellicht dat je dat wel
in je Strat weet te proppen.

Succes!

bluesman1968
29 februari 2016, 12:25
Heb de BOSS BD-2 true bypass mod gegoogled. Ga daar eens mee aan de slag.

En wat je opmerkingen betreft Dutch66. Je hebt volkomen gelijk om daar op te wijzen !

Het zal inderdaad wat hak en sloop werk vergen, maar dat maakt het ook wel weer tot een uitdaging ;)
De knopjes van de Bluesdriver zou ik inderdaad willen behouden (in ieder geval de gain en het volume)
En daarmee is inderdaad de ruimte wel vergeven onder de slagplaat....

Voor de batterij kan ik in de achterkant van de gitaar een ruimte vrezen voor een batterijhouder. Zoals gitaren die actieve elementen hebben. Da's niet zo'n probleem.

Het is ook niet dat ik dit in mijn Fender ga proberen. Ik heb onlangs een Japanse Vision strat uit de jaren 70 op de kop gepikt voor weinig die verrassend leuk klinkt. Daar ga het eerst mee proberen. Als ik die verpest is het niet echt een probleem (dan heb ik er ieder geval het plezier van het proberen van gehad)

Zo'n DIY kit vindt ik zeker ook een goede optie. Daar ga ik ook eens naar kijken.

Bedankt voor alle input !!

En als iemand nog goede suggesties heeft of een tekeningetje rond heeft slingeren, dan hou ik me aanbevolen !!