PDA

View Full Version : Microfoon vergelijking... Neumann vs Samson vs Rode



Harald
28 februari 2016, 21:38
Ik heb een setje Neumann 94 microfoons in bruikleen van een bassist waar ik mee speel.

Dacht dat het leuk zou zijn een video te maken met een vergelijking tussen een paar verschillende microfoons. Een set goedkope Samson CO2 (ergens rond de 100 euro), Rhode NT1A (iets meer dan het dubbele, en bij de voorgaande filmpjes gebruikt) En een set Neuman 84 of KM84, die samen meer dan 1000 euro kosten. En ja, er is verschil, maar je luistert er ook makkelijk overheen. Wat dat betreft echt geen excuses dat je geen fatsoenlijke opnames kunt maken met een klein budget.

Een clipje dat even niet over het stuk en de uitvoering gaat, maar over je oren.
Hoor je de verschillen? Prijs/kwaliteit? Wat denken jullie?

Viel Spaß!


https://www.youtube.com/watch?v=B5uQt9al3OA

Kim Wilson
29 februari 2016, 09:05
Mooi vergelijk!

Bij overschakelen naar de Neumanns lijkt het alsof je de loudness knop indrukt of zo. Wat meer low end, beetje meer headroom in het hoog. Dat zal ook wel de karakteristiek van een grootmembraan zijn. Mooi geluid, dat zeker, maar ik denk lang niet overal even praktisch.

De beide kleinmembraan mics verschillen maar bar weinig van elkaar. Het verschil tussen de Rode en de Samson is dat de Samson net wat doziger klinkt. Iets meer middentonen en heel iets minder hoog. Geen schokkend verschil, maar ik denk dat ik persoonlijk wel voor de Rodes zou kiezen. Al is de Samson zeker geen slechte budgetkeuze. Je hoort het omdat je een A/B testopstelling hebt, maar het is maar een klein verschil. Op youtube-kwaliteit dan, ik denk dat de verschillen bij jou nog iets groter zijn.

Wat je zegt, met de Samsons kun je prima opnames maken. En het laat maar weer eens zien dat je voor het laatste beetje kwaliteit exponentieel moet betalen. De vraag is of je daartoe bereid bent of dat je genoegen neemt met "gewoon goed".

Mijn persoonlijke voorkeur: de Rode NT1A.

Dutch66
29 februari 2016, 14:53
Mooi vergelijk!

Bij overschakelen naar de Neumanns lijkt het alsof je de loudness knop indrukt of zo. Wat meer low end, beetje meer headroom in het hoog. Dat zal ook wel de karakteristiek van een grootmembraan zijn. Mooi geluid, dat zeker, maar ik denk lang niet overal even praktisch.





ehh....Kim de grootmembraam zijn de Rode's, de bovenste zeg maar...

Inhoudelijk, ik vind de Neumanns hier op Tannoy's beter klinken, maar niet EUR. 900,== beter ofzo...
Erg leuke test trouwens!

Kim Wilson
29 februari 2016, 15:01
Verrek, ik ben in de war door de positie op het computerscherm. Ja, dan zijn die Neumanns fijner om te horen, maar idd niet zoveel beter. Het valt me dan van die Rodes nogal tegen hoe weinig verschil er is met de Samsons. Je zou zeggen dat een grootmembraan mic wat meer low end zou hebben, maar de Neumanns zijn daar veel beter in.

Ernest01
29 februari 2016, 15:46
Bij de overschakeling naar de Neumann hoor ik meer een stereo-effect....
Verder niet veel verschil met de andere mics.

Je zegt dat de Rode NT1-A bijna het dubbele kost dan de Samson C02. Maar als je 2 Rode's koopt
ben je volgens mij 370 euro kwijt (bij Baxx dan) en voor het setje Samson 94 euro..... lijkt mij een betere vergelijking.

Heel leuke test. Weet niet of het uitmaakt, maar ik gebruik de Samson C02 (al een paar jaar) in ORTF opstelling en dat bevalt mij het beste.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Samson set..... (tja, ik heb 'm zelf, maar toch uit deze test ook voor mij de beste keus)

P.s.: en niet zo boos in de camera kijken hoor..... :soinnocent:

Harald
29 februari 2016, 17:18
Oopsie... de Rodes zijn inderdaad duurder dan ik me herinner, maar dacht niet dat ik zoveel betaald heb toen...

http://www.thomann.de/nl/rode_nt1a_matched_pair.htm?ref=search_rslt_Rode+NT 1-A_189183_2

Maar nog steeds minder dan de helft van de Neumann. Overigens kies ik toch daarvoor. Ze hebben het rustigste klankbeeld. Zowel bij de Rode als bij de Samson hoor ik iets "throaty-ish" De Rode hebben wel een wat groter geluid, dan de Samson. Niet harder, dat is bij allebei wel goed, maar het instrument klinkt groter. Leg het maar eens uit, dat soort dingen. De Neumann doet dat weer het beste vind ik. Wil nog eens kijken om van hetzelfde stukje even een bestand te maken achter elkaar met elke microfoon, en daar een frequentie analyse op los laten. Kijken wat je daar ziet.

En in de camera kijken, de camera was bijna vol, maar ik wilde die opname nog af hebben voordat ik alle bestanden over ging zetten naar de pc. Dat had weer een onderbreking opgeleverd...

Harald
29 februari 2016, 20:27
Frequency analasys van hetzelfde fragment

Neumann

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlt1/t31.0-8/12794826_913879502065869_4243589032779275812_o.jpg

Rode:
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/t31.0-8/12794944_913879918732494_9119556201354645551_o.jpg

En Samson:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/t31.0-8/12711324_913880018732484_5926177213729141525_o.jpg

Harald
29 februari 2016, 20:29
Bij de Samson en de Rode wordt het middengebied versterkt, daardoor waarschijnlijk het effect wat ik als "throaty" ervaar. De Samson heeft ook veel gerommel in het laag. Maar dat zou misschien door de bevestiging met tape kunnen komen. Maar op een betonnen vloer verwacht ik weinig storing via de vloer eigenlijk, zolang ze niet met zwaar materiaal schieten op de banen bij 't Harde.

Kim Wilson
29 februari 2016, 20:41
Grappig om te zien. De dure is dus ook meetbaar beter. De andere twee klinken idd wat dozig, meer middy, dat is dus ook zichtbaar te maken. Maar de Rode is wel de gulden middenweg, mocht je niet een oneindig budget hebben.

Han S
1 maart 2016, 20:40
We hebben vaker microfoonshoots gedaan en laats nog met een aantal hele dure kanonnen waaronder een Sony buizenmicrofoon van 8000 euro.

Ook toen werd een akoestische gitaar gebruikt en eigenlijk vind ik dat persoonlijk niet het meest geschikte instrument daarvoor. Ik begrijp dat een gitarist dat niet met mee eens zal zijn, maar ga maar eens een echt mooie viool proberen of nog moeilijker: een cello.

Ik heb zelf heel lang met Neumanns gewerkt en wat mij opvalt is dat heel speciale middengebied wat je alleen bij Neumann hoort. Dat zal een kwestie van smaak zijn ook. De KM84 is legendarisch en veel engineers vinden hem beter dan zijn opvolger de KM184.

Een paar jaar geleden heb ik ook nog Shure mics mogen testen voor een blad en daar was de KSM 137 bij, wat ik een fantastische microfoon vind. Die kost rond 400 euro, maar is dat in mijn beleving dik waard.

Wat ik een van de mooiste vind (kleinmembraan condensator) is de Sanken CU 31/32, een minder bekend merk, erg duur, maar grote klasse. Die heeft een titanium membraan van 1 micron dikte, kost rond 1200 dollar en is voor mij een topmicrofoon.

Maar dat testen is allemaal leuk en aardig, maar zet ze maar eens neer tussen een groot orkest of een bigband want dan krijg je te maken met heel andere eisen en eigenschappen.

Jasper.
1 maart 2016, 21:30
Heb er niet zo veel verstand van, maar als leek ik vind de Rodes verreweg het beste klinken. Als je de eerste keer overgaat van de Neumanns naar de Rodes dan lijkt het of ik ineens veel 'meer' hoor. Lekker helder. De Samsons vind ik niks in vergelijking met de andere twee. De Neumanns zitten er mooi tussenin en vind ik verder ook prima, maar de Samsons zou ik op basis van dit filmpje zelf nooit aanschaffen. Vind ik wat doffig klinken oid. De frequenties/dingetjes/geluidbeelden oid, die ik als mooi ervaar, hoor ik daar veel minder in naar voren komen.

Mooi gespeeld Harald, ik luister dit soort muziek nooit, maar hier kon ik heel makkelijk doorkomen. Misschien moet ik eens wat vaker iets van je luisteren haha.

Harald
2 maart 2016, 08:35
Mooi gespeeld Harald, ik luister dit soort muziek nooit, maar hier kon ik heel makkelijk doorkomen. Misschien moet ik eens wat vaker iets van je luisteren haha.

Dank je :)

@Han, een mooi gespeelde viool... gaat tricky worden als ik het doe ;) Middengebied is idd. het mooist bij de Neumann, bij deze opnames. Was trouwens vooral zelf benieuwd hoe de verschillen zouden uitpakken. Het is natuurlijk verleidelijk om standaard gewoon de duurste microfoon voor je gitaar te plempen als je iets opneemt. Maar het hoeft misschien helemaal niet de beste keuze te zijn.

Hier staat trouwens alleen 84 op, niet KM84. Als ik het goed begrijp is de 84 de voorloper van de KM84.

Arvoitus
2 maart 2016, 13:26
Ik heb een snelle blinde test gedaan, zonder de rest van je filmpje te zien en andere comments te lezen ... met een (grote) kans om op me bek te gaan en iets heel stoms/overduidelijks over het hoofd te zien of het helemaal verkeerd te hebben.

Twee keer geluisterd, eerste keer tijden ingevuld en tweede keer karakters bepaald en opgeschreven wat ik hoor (frequenties zijn richtlijnen voor mij, hoeven dus niet kloppen).

3:01 - 3:16 Mic 1 - Neutraal/Low mid 200/300hz bump.
3:16 - 3:34 Mic 2 - Meer stereo/meer 2 a 3khz.
3:34 - 3:44 Mic 3 - Meer 600/800hz stereobeeld naar rechts
3:44 - 4:09 Mic 1 - Neutraal/Low mid 200/300hz bump.
4:09 - 4:22 Mic 2 - Meer stereo/meer 2 a 3khz.
4:22 - 4:54 Mic 3 - Meer 600/800hz stereobeeld naar rechts
4:54 - 5:07 Mic 2 - Meer stereo/meer 2 a 3khz.
5:07 - 5:14 ????? - Wat hier gebeurd weet ik niet.
5:15 - 5:35 Mic 1 - Neutraal/Low mid 200/300hz bump.

Ik twijfel over mic 2, dat heldere zou je weer bij een duurdere microfoon verwachten maar misschien ook bij een LDC. De LDC staat ook iets verder weg wat het stereobeeld misschien kan beïnvloeden.

Voor mijn gevoel zou dit het meest logisch zijn:
Mic 1: Samson C02
Mic 2: Neumann
Mic 3: Rode NT1

En nu even spieken ...

Edit: hartstikke fout allemaal :chicken:

Cageman
3 maart 2016, 16:27
De Rodes vind ik het mooist klinken. De Neumann klinkt me net iets te crispy of zo. Dat is misschien werkelijkheidsgetrouw, maar toch. Wat ik me wel afvraag hierover is waarom je niet een eq zou kunnen gebruiken om bijvoorbeeld de Rodes te laten klinken als de Neumann (of andersom xD). Als je in zo'n frequency analysis zo precies kan zien hoe de frequenties 'verdeeld' zijn, dan moet je daar toch iets mee kunnen? Los van het maximale frequentiebereik van de mics natuurlijk.

Harald
3 maart 2016, 16:53
Dat EQ'en alleen is blijkbaar toch niet genoeg. Anders zou je er met een goedkoop setje zijn natuurlijk. Vind de Neumann zelf rustiger klinken... omschrijf dat maar eens. Beetje het verschil tussen een bootleg van een publieksopname, naar een soundboard, naar een radio mix, naar een live LP. Alsof het signaal niet alleen geboost wordt op bepaalde frequenties, maar ook licht verbouwd.

Harald
3 maart 2016, 16:59
Doet me trouwens denken aan een programma dat Eltjo Haselhoff had gemaakt, om het effect van de kamer waar hij in opnam uit zijn opnames te filteren. Dacht dat dat een computergestuurde EQ was die de opname vergeleek met een referentieopname van die gitaar die buiten gemaakt was.

Cageman
4 maart 2016, 12:07
Doet me trouwens denken aan een programma dat Eltjo Haselhoff had gemaakt, om het effect van de kamer waar hij in opnam uit zijn opnames te filteren. Dacht dat dat een computergestuurde EQ was die de opname vergeleek met een referentieopname van die gitaar die buiten gemaakt was.

Daar zit denk ik precies het probleem als je een Samson -> Neumann converter zou willen maken: je moet profielen hebben van alles (van de kamer, de Samson, de Neumann, de gear, en dan ook weer van die mics t.o.v. al die zaken).

Harald
8 maart 2016, 12:01
Mijn voorkeur gaat uit naar de Samson set..... (tja, ik heb 'm zelf, maar toch uit deze test ook voor mij de beste keus)



De Samson is mijn keuze niet, vind ik duidelijk het onrustigst in het geluid. Maar wil ORTF wel proberen, hoe doe je dat met de pluggen, die moeten bij nl. op dezelfde plek zitten, en dat kan natuurlijk niet.

Ernest01
8 maart 2016, 17:06
Weet niet wat je bedoelt met de pluggen op dezelfde plek.
Ik heb ze zo staan :

http://i1187.photobucket.com/albums/z398/ErnestJB/ORTF.jpg (http://s1187.photobucket.com/user/ErnestJB/media/ORTF.jpg.html)

Harald
8 maart 2016, 19:02
De Neumann's zijn korter. Maar goed, jij hebt hetzelfde probleem maar dan met de microfoon zelf, en zelfde oplossing, boven elkaar.

Gevoelsmatig lijkt me wel dat je kruispunt zo zou moeten liggen dat beide uitstekende delen even lang zijn. Het zal verschil uitmaken, maar waarschijnlijk erg weinig.

Ernest01
8 maart 2016, 19:19
Door de stereo bar iets te draaien liggen ze wel weer horizontaal. Dus het boven elkaar plaatsen een beetje
daarmee 'gecompenseerd'.
Lengte.... klopt, beetje zitten experimenteren. En zoals je zegt maakt het niets uit.
(d.w.z. ik hoor geen verschil)
Neem op met close-micing. (zonder de stofkapjes op de mics..... staat geen wind op mijn zolder, vandaar dat ik ze stofkapjes noem.... :soinnocent:)