PDA

View Full Version : Eeuwige strijd tegen fretbuzz



Wimvdb
28 februari 2016, 21:00
Hallo iedereen,

Even een kleine frustratie/vraag.

Ik bezit sinds vandaag een leuke london city gitaar. Helemaal niet mis, leuke vibe. Heb hem geruild voor een ibanez SA waar ik geen feel mee had (was steriel, blonk nergens in uit).

Nu gaat het echter niet specifiek over deze gitaar, maar over fretbuzz in't algemeen.

Ik heb namelijk , letterlijk, nog geen enkele gitaar tegen gekomen die speelt zoals ik het wil... Ik hou zelf van lage actie, maar wil absoluut geen fretbuzz... Tot nu toe heb ik enkel nog maar de middenwegen moeten nemen op mijn gitaren ( en dan bedoel ik gitaren van elke prijsklasse hoor ). Ik zet mijn gitaren nu standaard op een actie van 2mm op de dikke E snaar en 1.5 ongeveer op de treble snaren (zo lichtjes van hoger naar lager). Moest het aan mij liggen zette ik hem echter nog lager, maar dat geeft meestal problemen...

Deze gitaar specifiek ratelt toch wel wat op het fretboard. Door de amp hoor je helemaal niks mis, en er zijn ook geen dode noten, maar het is eigenlijk meer het gevoel van kletteren op het fretboard, en het bijhorende akoustische geluid. Ik heb ergens gelezen dat dit eigen zou zijn , of typisch zou zijn, voor strats... klopt dat?

Zijn er tips/tricks om dit toch wat te vermijden? Even vermelden dat ik wel vaak switch tussen E en Drop D, maar dat maakt op zich geen verschil denk ik?

-Ik hou dus van lichte bespeelbaarheid: ben ik dan beter met light snaren (0.09 ofzo?) , of is er net minder geratel met dikkere snaren?

-Is geratel voor jullie aanvaardbaar? (ik had dit op quasi alle gitaren van 100 tot 1500 €!) hoort dit gewoon "erbij" als je lage actie wenst?

-ik kan aardig mijn plan trekken in het afstellen van gitaren... Het enige wat ik niet meteen zelf durf is de curve van de neck helemaal zelf regelen. Ik weet dat hij niet te vlak mag staan, maar ben bang om dit te ver door te draaien (story of my life: alles te vast draaien, soms/vaak met braak tot gevolg... noem het een tik nerveux...) heeft dit gigantisch veel invloed?
Nota: ook gitaren die rechtstreeks van de luthier komen zijn soms niet helemaal naar mijn zin...

mrweird
28 februari 2016, 21:13
Héél netjes afstellen, echt met een voelermaatje minitieus met geduld afstellen helpt niet? Mijn main gitaar staat heel laag en 't enige gerammel wat ik heb is op de dikke E als ik (te) hard aansla met nieuwe snaren.

Brad
28 februari 2016, 21:24
Je hebt toch ook fret buzz of in elk geval aanlopen wanneer de frets op bepaalde locaties meer slijten dan op andere locaties

Ik heb begrepen dat je dat weer alleen kunt verhelpen met het bij vlakken van de frets , wat ik helemaal niets vind want de frets worden lager en ik houd van hoge frets

En wat de topic starter betreft zou ik misschien toch proberen met een wat hogere actie te spelen . Ik ben er ook aan gewend geraakt en ik wil niets anders meer

Midwolda
28 februari 2016, 21:33
Bij drop D zul je eerder gekletter hebben dan bij E want de snaarspanning is lager.

mrweird
28 februari 2016, 21:39
Je hebt toch ook fret buzz of in elk geval aanlopen wanneer de frets op bepaalde locaties meer slijten dan op andere locaties

Ik heb begrepen dat je dat weer alleen kunt verhelpen met het bij vlakken van de frets , wat ik helemaal niets vind want de frets worden lager en ik houd van hoge frets

Klopt. De gitaar waar ik 't meest op speel is al twee keer gevlakt en 't zou nog 1 keer kunnen.. Daarna moeten d'r nieuwe frets op.
Maar als je frets niet meer level zijn en je gaat dan de boel omhoog draaien ipv onderhoud plegen dan krijg je op een gegeven moment een onbespeelbare gitaar die uitermate geschikt is als eiersnijder is mijn mening..

MikeD
29 februari 2016, 08:38
mogelijk ook staan niet alle frets even hoog; dat zou te controleren zijn na verwijderen van alle spaarspanning met zoiets http://www.stewmac.com/Luthier_Tools/Tools_by_Job/Tools_for_Fretting/Precision_Straightedges.html

Dutch66
29 februari 2016, 09:45
En ook niet geheel onbelangrijk, geef is aan 'waar' de snaren precies aanlopen/buzz veroorzaken..

the sure thing
29 februari 2016, 10:57
Ik accepteer fretbuzz al jaren. Als je je er aan gaat lopen ergeren is het hek van de dam.




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Rogueny
29 februari 2016, 17:44
Als ik rock of metal speel in drop D is de distortion aan, dat zorgt dat je het geratel niet hoort, dus dan maakt het voor mij niks uit. Wanneer ik hem in standard tuning heb staan, maakt het voor mij wel uit. Dan mag er geen sprake zijn van fredbuzz. Heb dan toch het idee dat het uitmaakt voor de sustain. Dus ik stel mijn gitaar zo laag mogelijk af op E tuning en als hij dan iets wat ratelt in drop D vind ik dat niet heel erg.

barno
29 februari 2016, 17:56
Fretbuzz is met een goede afstelbeurt (eventueel incl vlakken) volledig uit te schakelen. Als er dan toch nog buzz is, is de actie te laag, simpel. Je mag dan nog zo graag lage actie hebben, fysiek houdt het ergens op, er komt enkel geluid uit snaren als je ze laat trillen...

jutter
29 februari 2016, 18:37
Hier nog één die al 40 jaar tegen snaargeratel vecht. Bij elke gitaar heb ik het en dan voornamelijk op de A snaar in de positie 1t/m7. Reliëf is 0,25mm en snaarhoogte van 1,2mm (dunne e) tot 2,0mm(dikke E). Ook duidelijk hoorbaar door de versterker. Vooral erg irritant met single coil gitaren. Het gekke is dat ik er met semi akoestische (Sheraton) geen last van heb. Het enige wat ik er aan kan doen is loepzuiver afstellen met voelermaatjes en daar na op gehoor. Verder minder hard aanslaan en aanslaan net voor de neckpickup. Zo verminder ik het een beetje. Toch blijf ik er over geïrriteerd omdat je je moet aanpassen terwijl ik graag de snaren iets harder zou willen aanslaan.

munkie
29 februari 2016, 18:50
Ik heb een LC tele die heel makkelijk speelt. De snaar hoort vlak na de aanslag wat aan te lopen. Daarna moet ie wel vrij gaan trillen. Wel minimaal 010 snaren op een Strat vind ik. LC staat goed bekend qua fretwerk enz. Niet zomaar frets gaan vlakken dat kost je frethoogte. Zeker voor snaren opdrukken wil je geen fretless wonder hebben.

Da Vinci
29 februari 2016, 18:51
.009 en dan zo laag mogelijk afstellen?
Dat klinkt toch sowieso voor geen meter....?

mrweird
29 februari 2016, 20:02
.009 en dan zo laag mogelijk afstellen?
Dat klinkt toch sowieso voor geen meter....?

Hangt helemaal van je speelstijl af.. Er zijn zat bekende gitaristen die op 009 of 008 spelen met lage aktie..
Ga nou niet zeggen dat Tony Iommi of Jimmy Page of zo voor geen meter klinken.

Da Vinci
29 februari 2016, 22:14
Hangt helemaal van je speelstijl af.. Er zijn zat bekende gitaristen die op 009 of 008 spelen met lage aktie..
Ga nou niet zeggen dat Tony Iommi of Jimmy Page of zo voor geen meter klinken.

Oké, ik weet niet of die op die waslijntjes spelen maar zo ja heb je een punt. Dat wel met de kanttekening dat ze op een gitaar met body spelen. Dan heb je nog iets dat wat gewicht in de strijd gooit.

postbus31
29 februari 2016, 22:41
.009 en dan zo laag mogelijk afstellen?
Dat klinkt toch sowieso voor geen meter....?
Nonsens.

Verstuurd uut 't knoal

MikeD
1 maart 2016, 08:31
Hangt helemaal van je speelstijl af.. Er zijn zat bekende gitaristen die op 009 of 008 spelen met lage aktie..
Ga nou niet zeggen dat Tony Iommi of Jimmy Page of zo voor geen meter klinken.

of Billy Gibbons

Duhsjaak
1 maart 2016, 09:30
Ik heb in verhouding veel single coil gitaren. Speel met 0.10 setjes en hou van een lage actie.

Op een bepaald moment ben ik ertoe overgegaan te gaan spelen met heel dunne plectrums. Als je bijvoorbeeld in een solo behoefte hebt aan een harder plectrum, dan buig je je dunne plectrum ietsjes rond. Dan heb je ineens een veel hardere ter beschikking.

Bij mij is het resultaat in ieder geval dat de fret buzz vrijwel verdwenen is.
Idee misschien?
Vriendelijke groet, Gus

hefke
1 maart 2016, 09:41
Dat wel met de kanttekening dat ze op een gitaar met body spelen. Dan heb je nog iets dat wat gewicht in de strijd gooit.

een Les Paul heeft nog enigszins body en gewicht, maar een SG? Een SG zou je bijna als tennisracket kunnen gebruiken zo licht. :)

mrweird
1 maart 2016, 09:53
een Les Paul heeft nog enigszins body en gewicht, maar een SG? Een SG zou je bijna als tennisracket kunnen gebruiken zo licht. :)

Bij een SG heb je dan héééél snel 2 stukken hout in je handen.. ;-) Ik gok dat Da Vinci een akoestische gitaar bedoeld..

E-J
2 maart 2016, 11:59
Interessante discussie. Ik heb het liefst de actie zo laag mogelijk en kan me geweldig storen wanneer er fretbuzz is. Inmiddels heb ik me er wel bij neergelegd dat een beetje fretbuzz er nu eenmaal bij hoort. Ik heb in ieder geval nog nooit op een gitaar gespeeld die én een absurd lage actie had én niet buzzde. Mocht iemand het ei van Columbus gevonden hebben en een briljant afsteller zijn, houd ik me graag aanbevolen. Maar vooralsnog, zolang noten maar niet abrupt of snel uitsterven is het niet erg schadelijk toch?

jutter
2 maart 2016, 12:41
Laten we eens beginnen met het begrip van een lage afstelling. Volgens mij heb ik een medium afstelling:
e:1,2mm
b:1,3mm
g:1,5mm
D:1,7mm
A:1,8mm
E:1,9mm

Brad
2 maart 2016, 14:46
Interessante discussie. Ik heb het liefst de actie zo laag mogelijk en kan me geweldig storen wanneer er fretbuzz is. Inmiddels heb ik me er wel bij neergelegd dat een beetje fretbuzz er nu eenmaal bij hoort. Ik heb in ieder geval nog nooit op een gitaar gespeeld die én een absurd lage actie had én niet buzzde. Mocht iemand het ei van Columbus gevonden hebben en een briljant afsteller zijn, houd ik me graag aanbevolen. Maar vooralsnog, zolang noten maar niet abrupt of snel uitsterven is het niet erg schadelijk toch ?

Een gitaarleraar van mij zei zelfs dat je dat rammelen tot op zekere hoogte juist moet verwelkomen en er je voordeel mee doen omdat het een apart effect geeft

jutter
2 maart 2016, 15:15
Fijne leraar :(

muffstuff
2 maart 2016, 15:30
Ik accepteer fretbuzz al jaren. Als je je er aan gaat lopen ergeren is het hek van de dam.




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

In het begin bij mijn nieuwe zelfbouws probeerde ik dat altijd precies goed te hebben. Maar ja, nieuwe snaren ratelen sowieso meer en de boel moet zo precies afgesteld worden voor een lage actie dat zelfs het weer de boel in een dag kan veranderen. Want ja, hout werkt. NU heb ik mijzelf met een wat hogere actie aangeleerd en ik moet zeggen, vooral akkoorden klinken stukken beter!

Wimvdb
2 maart 2016, 19:43
Laten we eens beginnen met het begrip van een lage afstelling. Volgens mij heb ik een medium afstelling:
e:1,2mm
b:1,3mm
g:1,5mm
D:1,7mm
A:1,8mm
E:1,9mm

Dat zou ik al serieus laag vinden!

Mijn gitaar heeft momeenteel ongeveer: op e-snaar 2 mm en op E 2.5mm

Midwolda
2 maart 2016, 19:59
Bof, millimeters schmillimeters. Da's toch voor iedere gitaar anders? En voor iedere speler?
Merk en type snaren, maakt dat nog wat uit? Staat de holling van de neck wel optimaal?
Snaarhoogte gaat op gevoel en pickuphoogte gaat op geluid. Alleen bij een nieuwe topkam meet ik wel eens wat.
Wat Muffstuff ook zegt, het weer kan je setup al veranderen dus zo nauw komt het allemaal niet.
Zolang het lekker speelt laat ik het zoals het is en anders komt de afstelkit op tafel.
Niet poetse maar lulle, of zo.

jutter
2 maart 2016, 20:35
Dat zou ik al serieus laag vinden!

Mijn gitaar heeft momeenteel ongeveer: op e-snaar 2 mm en op E 2.5mm


En wat is de reliëf?

Brad
2 maart 2016, 20:46
Dat zou ik al serieus laag vinden!

Mijn gitaar heeft momeenteel ongeveer: op e-snaar 2 mm en op E 2.5mm

Ja ik zou echt niet meer kunnen spelen met de lage actie waarmee ik vroeger speelde . Een hoge actie is het nu voor mij , zolang het maar niet zo hoog is dat er een vrachtwagen onderdoor kan rijden als je begrijpt wat ik bedoel

jutter
2 maart 2016, 21:13
Bof, millimeters schmillimeters. Da's toch voor iedere gitaar anders? En voor iedere speler?
Merk en type snaren, maakt dat nog wat uit? Staat de holling van de neck wel optimaal?
Snaarhoogte gaat op gevoel en pickuphoogte gaat op geluid. Alleen bij een nieuwe topkam meet ik wel eens wat.
Wat Muffstuff ook zegt, het weer kan je setup al veranderen dus zo nauw komt het allemaal niet.
Zolang het lekker speelt laat ik het zoals het is en anders komt de afstelkit op tafel.
Niet poetse maar lulle, of zo.

Dan ben ik wel benieuwd wat jij voor maten aanhoudt met je afstelkit. Laat maar horen!

Midwolda
2 maart 2016, 21:32
Dan ben ik wel benieuwd wat jij voor maten aanhoudt met je afstelkit. Laat maar horen!

Geen idee, ik schroef wat tot het lekker speelt.
De meest bespeelde Les Paul hier heeft nu, 12e fret, lage E ca. 2 mm en de hoge E iets minder (met schuifmaat gegokt, geen voelermaatjes bij de hand). Moet ik er direct bij zeggen dat ik daar nog niks aan heb afgesteld sinds de aankoop (ca 1/2 jaar geleden) want het speelt en klinkt prima. Dat wordt altijd wel gecheckt met een set nieuwe snaren maar zover is het ook nog niet.

jutter
2 maart 2016, 21:34
Geen idee, ik schroef wat tot het lekker speelt.
De meest bespeelde Les Paul hier heeft nu, 12e fret, lage E ca. 2 mm en de hoge E iets minder (met schuifmaat gegokt, geen voelermaatjes bij de hand). Moet ik er direct bij zeggen dat ik daar nog niks aan heb afgesteld sinds de aankoop (ca 1/2 jaar geleden) want het speelt en klinkt prima. Dat wordt altijd wel gecheckt met een set nieuwe snaren maar zover is het ook nog niet.

Vrij normaal dus. Wat voor dikte snaren heb je er op liggen?

Midwolda
2 maart 2016, 21:39
Vrij normaal dus. Wat voor dikte snaren heb je er op liggen?

Standaard setje 0.010-0.046, ook al niets bijzonders.

jutter
2 maart 2016, 21:53
Standaard setje 0.010-0.046, ook al niets bijzonders.

Hmm, helemaal geen uitschieters? :D

Midwolda
2 maart 2016, 22:15
Hmm, helemaal geen uitschieters? :D

Nee, sorry.
Zelfs geen neutronendetectors in pneumatisch geaktiveerde palladium frets of zo. :chicken:

Daarom, niet te moeilijk doen. Als het lekker speelt is het toch goed? :ok:

jutter
2 maart 2016, 22:25
Nee, sorry.
Zelfs geen neutronendetectors in pneumatisch geaktiveerde palladium frets of zo. :chicken:

Daarom, niet te moeilijk doen. Als het lekker speelt is het toch goed? :ok:

Zeker weten!

The Lo Lands
2 maart 2016, 22:40
Mijn nieuwste gitaar een Fender Telecaster Deluxe '72 had een lichte fretbuzz. Hals optimaal laten vlakken, standaard Fender Tele snaarhoogte bij een 12" radius hals is 1,6 mm gemeten vanaf de 17e fret. Dit gaf toch nog wat lichte fretbuzz. Een snaarhoogte van 1,7 mm was genoeg om van de fretbuzz bij normale snaar aanslag af te zijn. Lage actie, 0.10 setje snaren en spelen maar. Er is altijd wel wat fretbuzz als je de snaren hard beroerd maar dat mag verder geen probleem toch!? Anders toch eens kijken voor een fretloze gitaar ;-)

harrie-beton
2 maart 2016, 23:37
Ik speel geen drop D maar ik heb 8 gitaren en geen heeft fret buzz. Zo stel ik ze af.

Brad
2 maart 2016, 23:44
Lukt dat je ook met Fender gitaren met een vintage radius en dunne frets ? Op de jaren 70 stratocaster waar ik vroeger op speelde had ik er zeker last van , vooral wanneer ik flink op de lage snaren in hakte , ik nam het maar voor lief

Orpheo
3 maart 2016, 11:25
Ik stel standaard af op 1.2mm op 22e fret hoge E en 1.7 lage E. Kwestie van heel secuur afstellen, topkam op maat maken en fretwerk perfect vlak.

D3nnis
3 maart 2016, 11:44
Bij mij ligt de hoge e ongeveer 1,5mm boven de 22e fret. De lage e ongeveer 2mm boven de 22e fret.
Dit geld voor mijn gitaren met 25,5" mensuur.
Kijkend naar mijn gitaren met 24,75" mensuur, dan ligt de hoge e ongeveer net zo hoog boven de fret, en de lage e ligt lager. Maar geen idee waarom, het valt me ook nu pas op :D

alex1959
3 maart 2016, 16:53
Dit ligt aan zoveel factoren. Kam hoogte, frethoogte, rechtheid van de hals en eventuele tordering van de hals.
dit is via een forum niet te bepalen. Laat er eens een goeie reparateur naar kijken dan wordt wel duidelijk wat het probleem is.
Een natuurproduct kan veranderen bij vochtigheid of droogte. Kwaliteit van het hout en van de bouwer bepaald ook veel.

Brad
3 maart 2016, 23:51
Die bond gitaar is misschien een oplossing

http://www.chrisguitars.com/bond84electraglide.jpg

harrie-beton
4 maart 2016, 13:07
Luister naar Orpheo.