PDA

View Full Version : MXR Micro Amp



Braml
24 februari 2016, 22:27
Ik heb kort geleden een mxr micro amp getest in de winkel. Ik dacht daarvoor dat dit gewoon een booster was, zoals de spark booster bijvoorbeeld. Maar dat was het dus niet echt. Wat het wel deed was een mooi randje aan mijn clean sound geven. Met de gain op 0 deed het pedaal helemaal niets, en met de gain helemaal open gaf hij een crunchy geluid met nog steeds niet al teveel gain.

Ik geef zelf altijd een randje aan mijn cleans (omdat ik dat mooi vind) door de gain op een overdrive pedaal laag te zetten. Maar valt de micro amp dan ook onder overdrives? Of hoe moet ik het zien. Hebben andere merken ook zo'n soort pedaal als de micro amp?

En waar kan dit pedaal nog meer voor dienen, behalve voor het geven van een randje aan je cleans? Voor heel uitgebreid testen was niet echt tijd toen ik in de winkel was.

jutter
24 februari 2016, 22:37
Daar ben ik ook benieuwd naar.

Brad
25 februari 2016, 00:07
Ik dacht dat het pedaal was bedoeld voor een clean boost met een randje . Eigenlijk precies wat jij eruit hebt gehaald

telerocker
25 februari 2016, 03:52
Ook de TC Spark Boost kan een randje geven. Gain open en gaan.

Braml
25 februari 2016, 08:21
Oke, want zoals ik al zei: op het moment zet ik gewoon een overdrive op low gain. Dit geeft echter wel een soort van distorted sound. De micro amp liet mijn geluid wel clean, maar gaf het gewoon meer punch. Werkt de EHX LPB booster ook hetzelfde als een MXR Micro Amp?

Bernardduur
25 februari 2016, 09:11
Ik heb kort geleden een mxr micro amp getest in de winkel. Ik dacht daarvoor dat dit gewoon een booster was, zoals de spark booster bijvoorbeeld. Maar dat was het dus niet echt. Wat het wel deed was een mooi randje aan mijn clean sound geven. Met de gain op 0 deed het pedaal helemaal niets, en met de gain helemaal open gaf hij een crunchy geluid met nog steeds niet al teveel gain.

Ik geef zelf altijd een randje aan mijn cleans (omdat ik dat mooi vind) door de gain op een overdrive pedaal laag te zetten. Maar valt de micro amp dan ook onder overdrives? Of hoe moet ik het zien. Hebben andere merken ook zo'n soort pedaal als de micro amp?

En waar kan dit pedaal nog meer voor dienen, behalve voor het geven van een randje aan je cleans? Voor heel uitgebreid testen was niet echt tijd toen ik in de winkel was.

Hmmm, denk dan dat de unit niet goed functioneert, want een microamp moet ook gewoon geluid geven op standje 0 en eigenlijk gewoon helemaal clean blijven (totdat de amp natuurlijk opbreekt)

10us
25 februari 2016, 09:11
Yep, ook een boost.

Het hangt ook een beetje van je amp af wat de verhouding randje/volume is.

Maar ondanks honderden topics over transparantie is mijn mening;
Een boost is een boost. Meer signaal resulterend in meer volume of meer gain...

Braml
25 februari 2016, 09:34
Hmmm, denk dan dat de unit niet goed functioneert, want een microamp moet ook gewoon geluid geven op standje 0 en eigenlijk gewoon helemaal clean blijven (totdat de amp natuurlijk opbreekt)

sorry ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest hier. met de gain op 0 deed het pedaal niets. Er was dus geen verschil in of het pedaal nou uit of aan stond. Het geluid was er wel, maar precies hetzelfde als zonder de mxr.


Yep, ook een boost.

Het hangt ook een beetje van je amp af wat de verhouding randje/volume is.

Maar ondanks honderden topics over transparantie is mijn mening;
Een boost is een boost. Meer signaal resulterend in meer volume of meer gain...

Dat klopt. De micro amp verhoogt ook wel degelijk je output volume, maar gewoon niet zoveel. Bij een booster denk ik aan een pedaal met een zeer hoog output volumebereik. Daarbij is de micro amp dan sowieso geen cleane booster, want bij meer output volume geeft hij ook meer gain mee. Het is dus in mijn ogen niet echt een booster, maar ik zou hem ook niet als overdrive gebruiken. Meer als pedaal om standaard aan te laten voor je basis cleane sound.

Bernardduur
25 februari 2016, 09:58
Aha, duidelijk! Dat hoort hij dus wel te doen :)

En de Microamp boost aardig hoor. Het heeft een zeer hoog output volume bereik :). Ik denk dat je eigen amp over de zeik gaat waardoor je het extra volume omzet in gain, niet in volume. Wat voor amp heb je?

Een microamp is een cleane booster!

Braml
25 februari 2016, 10:56
Aha, duidelijk! Dat hoort hij dus wel te doen :)

En de Microamp boost aardig hoor. Het heeft een zeer hoog output volume bereik :). Ik denk dat je eigen amp over de zeik gaat waardoor je het extra volume omzet in gain, niet in volume. Wat voor amp heb je?

Een microamp is een cleane booster!

Uh. nu wordt ie interessant. Gedraagt de micro amp zich anders als je je output volume op je amp hoger zet?

Ik heb de micro amp getest in een winkel met mijn eigen stratocaster en een Fender Hotrod Deluxe uit de winkel. Ik zat in een klein oefenhokje en had het volume niet hoog staan.

10us
25 februari 2016, 17:31
Het pedaal doet hetzelfde, de amp reageert anders. op een gegeven moment gaat je amp niet meer harder maar geeft hij alleen nog meer gain. Meer signaal door de micro amp zorgt dus afhankelijk van hoe hard je amp staat voor meer volume, danwel meer gain.

http://youtu.be/PBNChipQHh8

Braml
25 februari 2016, 21:22
Ik ben er niet zo bekend mee, maar heeft dit met headroom te maken?

10us
25 februari 2016, 23:21
Precies, heb je nog headroom, gaat ie harder, is de headroom op, dan krijg je gain...

Dutch66
26 februari 2016, 09:26
Ik ben wel benieuwd naar je versterker Braml, dat praat ook wat makkelijker over wat er
precies gebeurd als je de MXR flink open zet...

Braml
26 februari 2016, 20:47
Ah kijk aan. Weinig headroom is dus niet perse een slecht iets? Of zie ik dat mis?

Ik heb de MXR Micro Amp getest op een Fender Hotrod Deluxe in de oefenruimte van een winkel in de buurt. Ik koos die amp om hem op te proberen omdat ik hem vergelijkbaar achtte met mijn eigen Hotrod Deville.

Ik gebruik op mn Deville eigenlijk alleen mn clean channel. Ik vind de drive niet geweldig klinken, dus haal ik overdrive en distortion uit pedalen. Maar volgens mij heeft mijn amp wel veel headroom dan, want ik heb nog nooit gemerkt dat door volumeverhoging van pedalen er meer gain kwam. Alleen meer volume.

Braml
26 februari 2016, 20:51
Ah kijk aan. Weinig headroom is dus niet perse een slecht iets? Of zie ik dat mis?

Ik heb de MXR Micro Amp getest op een Fender Hotrod Deluxe in de oefenruimte van een winkel in de buurt. Ik koos die amp om hem op te proberen omdat ik hem vergelijkbaar achtte met mijn eigen Hotrod Deville.

Ik gebruik op mn Deville eigenlijk alleen mn clean channel. Ik vind de drive niet geweldig klinken, dus haal ik overdrive en distortion uit pedalen. Maar volgens mij heeft mijn amp wel veel headroom dan, want ik heb nog nooit gemerkt dat door volumeverhoging van pedalen er meer gain kwam. Alleen meer volume.

10us
27 februari 2016, 11:37
Precies! Je versterker bestaat uit een voor- en een eindverker. Als je gain uit je amp haalt laat je doorgaans de voorversterker zo hard werken dat hij gain gaat geven. Feitelijk is gain in je amp gewoon een versterker die over zijn nek gaat. Zet je daar de micro amp voor; meer gain.
Als je eindversterker nog headroom heeft en je gooit de micro amp in de fx loop (tussen voor- en eindversterker); meer volume. Staat je mastervolume ook te blazen dan overstuurt ook de eindversterker; micro amp geerft dan ook in de fx loop meer gain.

Weinig headroom is soms dus gewenst. Een vox ac15 is bijvoorbeeld een amp die je (doorgaans) zo gebruikt. Voorversterker 'op het randje' zacht aanslaan, weinig signaal, ongeveer clean. Hard aanslaan, wat meer signaal, beetje gain. Booster ervoor, nog meer signaal, nog meer gain. Omdat hij maar 15 watt is kan ook de eindversterker flink open. Dat geeft een heerlijke sound. Juist omdat je weinig headroom hebt dus.

Een fender twin daarentegen; zoveel power / headroom. Daar ga je geen gain uit halen. Die zal altijd alleen maar harder gaan.
Ook een fantastische amp maar je kan er andere dingen mee. Het is maar net wat je wil...

Jou deville is 60 watt.. De eindversterker zal doorgaans nog wel ruimte hebben dus de mxr in de fxloop is volumesprong.
De voorversterker kan je op zijn donder geven met de volume dus afhankelijk van hoe hard de voorversterker moet werken krijg je met de mxr ervoor volume, danwel gain...

Braml
27 februari 2016, 16:59
Ah bedankt voor de uitleg! En ik lees wel eens dingen over "cranking the amp". Betekent dit dat je je voorversterker of je eindversterker overstuurt?

En bij een overdrive pedaal bijvoorbeeld, de gain knop daarvan overstuurt altijd je signaal, hebben overdrive pedalen dan altijd standaard zeer weinig headroom ofzo?

10us
28 februari 2016, 18:12
Cranking the amp is alles vol open. Doorgaans voor- en eindversterker.

Een overdrive pedaal is gemaakt om te vervormen. Dat is heel wat anders. en headroom gaat niet echt op voor een pedaal. Uiteindelijk bepaalt je amp hoe hard je gaat / kan en niet het pedaal....

Braml
28 februari 2016, 21:06
Cranking the amp is alles vol open. Doorgaans voor- en eindversterker.

Een overdrive pedaal is gemaakt om te vervormen. Dat is heel wat anders. en headroom gaat niet echt op voor een pedaal. Uiteindelijk bepaalt je amp hoe hard je gaat / kan en niet het pedaal....

oke, maar ik heb bijvoorbeeld een fulltone ocd die met 9V of 18V dc te voeden is. Ik voed hem altijd met 9V. Ik las dat als ik hem met 18V voed dat het pedaal dan meer headroom krijgt?

Bernardduur
29 februari 2016, 09:16
Iets meer; een overdrive pedaal is gemaakt om te oversturen......... afhankelijk van de soort overdrive kun je door een hoger voltage het pedaal langer clean houden. Dit is dus niet voor alle pedalen en / of toepassingen.

Heynis
29 februari 2016, 18:31
In het geval van een OCD is dat ook niet waar. De Vforward van de clipping diodes bepalen wanneer de boel gaat clippen. Idem voor alle TS-9 en RAT variaties.

Op 18 volt kun je wel twee keer zo'n groot signaal uitsturen. Dat is wel daadwerkelijk headroom. Meestal is de uitgangsimpedantie bij opamp gebaseerde pedalen dan ook wat lager, en dat hoor je direct een versterker in meestal terug als ietsje meer ballen.

Braml
29 februari 2016, 21:37
In het geval van een OCD is dat ook niet waar. De Vforward van de clipping diodes bepalen wanneer de boel gaat clippen. Idem voor alle TS-9 en RAT variaties.

Op 18 volt kun je wel twee keer zo'n groot signaal uitsturen. Dat is wel daadwerkelijk headroom. Meestal is de uitgangsimpedantie bij opamp gebaseerde pedalen dan ook wat lager, en dat hoor je direct een versterker in meestal terug als ietsje meer ballen.

Heynis, bedankt voor je reactie.

2 vragen:
1) als je bedoelt 2 keer zo groot signaal uitsturen, betekent dat dat de volume knop van mn ocd twee keer zo'n groot bereik gaat krijgen? Dus als deze helemaal terug gedraaid is staat hij even zacht, en als deze helemaal open gedraaid is twee keer zo hard als op 9V?

2) Als jij het over op amp gebaseerde pedalen hebt, die wat dus wat meer ballen hebben, heb jij het dan over de micro amp en juist niet over pedalen als de ocd, ts-9, en rat? Als je daarmee de micro amp en soortgelijke pedalen bedoelt, wat zijn dan andere micro amp achtige pedalen?

Dutch66
1 maart 2016, 13:19
Als jij het over op amp gebaseerde pedalen hebt

Ik denk dat Heynis hier meer doelde op het 'onderdeel' opamp (= operational amplifier), een component
die je in alle overdrives/boosters terug kunt vinden. In de MXR micro amp zit bijvoorbeeld een TL061 opamp,
dit uiteraard tesamen met nog een aantal andere componenten, denk aan weerstanden, condensatoren e.d..

De MXR is specifiek ontworpen om geen 'scheur/drive' in het pedaal zelf te maken, maar juist het cleane
signaal flink te versterken, 26db maar liefst..., clean boost is daarom een prima omschrijving.

In het geval van een OCD, een ontwerp waarbij het pedaal zelf wel een zekere mate van drive/scheur,
ontwikkelt, zijn er componenten toegevoegd voor specifiek deze toepassing, waaronder de genoemde
clipping diode.

Mocht je jezelf wat meer willlen verdiepen in de materie, Brian Wampler (de man achter Wampler pedals)
heeft een uitgebreide .pdf beschikbaar gesteld, waar de veschillende onderdelen van een booster/overdrive
behandeld worden. Het vereist wel (enige) electronica kennis, maar met een beetje goede wil is er
redelijk doorheen te komen. (klikkerdeklik (https://www.dropbox.com/sh/y8833rzdw20tf7t/AACBN5Bi8Kn5qbxBPnZQoKZVa/Advanced%20DIY%20Effects%20Pedals%20-%20Brian%20Wampler.pdf?dl=0))

Braml
1 maart 2016, 16:20
Ah oke, er valt nog zoveel te leren voor mij. Ik vind het wel heel interessant! Ik zal er eens naar kijken, bedankt!