PDA

View Full Version : mic's afzonderlijk of samen?



nak
24 februari 2016, 21:45
Voor het recorden heb ik twee mic's voor één speaker hangen en nu vraag ik me af of ik eerst de tracks afzonderlijk moet voorzien van plugins of dat ik de twee eerst samen moet voegen en dan pas de plugin's erop.

harrie-beton
24 februari 2016, 22:47
Altijd afzonderlijk. Je moet het behandelen als twee losse sporen. Dat klinkt het meest vet.

Arvoitus
24 februari 2016, 23:26
Hoeft niet per se, het is normaal dat je per track eq gaat toepassen ... maar je zou vervolgens ook de twee tracks in één groep kunnen toevoegen, en deze groep dan vervolgens weer een leuke compressor kunnen geven of naar een reverb kunnen sturen.

Pepe
24 februari 2016, 23:58
Pas op voor fase verschuiving.

nak
25 februari 2016, 13:14
en deze groep dan vervolgens weer een leuke compressor kunnen geven
Ben wel eens bezig geweest met een compressor maar ik zie het nut er niet van in, het lijkt gewoon harder te worden.
Dan kan ik net zo goed de schuif omhoog zetten.
Nu heb ik geen budget voor waves of labfilter spul en gebruik dan gratis spul of die van reaper, ik weet alleen niet wat het gewenste effect van zo'n compressor moet zijn.

paulusdeBKB
25 februari 2016, 15:36
Een compressor vlakt je geluidspieken af en krikt de zachte geluiden op. Hoeveel en vanaf welke luidheid kun je zelf instellen, evenals de snelheid waarmee de compressor werkt. Compressie is handig om je signaal te temmen - door het wat minder dynamisch te maken, kan het harder in de mix zonder dat je pieken voor clipping zorgen.

Als je 2 microfoons voor 1 speaker wilt hangen, zorg dan wel dat ze allebei precies even ver van de speaker af staan om de faseverschillen te voorkomen waar Pepe voor waarschuwt.

nak
25 februari 2016, 17:16
Als je 2 microfoons voor 1 speaker wilt hangen, zorg dan wel dat ze allebei precies even ver van de speaker af staan om de faseverschillen te voorkomen waar Pepe voor waarschuwt.
Dat staan ze ook, heb een sennheiser e906 voor de stofkap hangen en een alpha audio mic7 op de rand van de kap.
de mic7 klinkt behoorlijk gescoopt, heel anders dan de e906, maar als combi best fijn ofschoon men geen hoge pet van de mic7 heeft.

Arvoitus
25 februari 2016, 20:34
Ben wel eens bezig geweest met een compressor maar ik zie het nut er niet van in, het lijkt gewoon harder te worden.
Dan kan ik net zo goed de schuif omhoog zetten.
Nu heb ik geen budget voor waves of labfilter spul en gebruik dan gratis spul of die van reaper, ik weet alleen niet wat het gewenste effect van zo'n compressor moet zijn.
Een goed afgestelde compressor maakt niet luider, maar veranderd de klank/toon. En goede/leuke compressors (SSL G, DBX 160a, 1176, distressors) die kleuren je signaal ook nog op een hele fijn manier.