PDA

View Full Version : Akoestisch - vooral klassiek



Bert Bril
23 februari 2016, 20:57
Hallo,

Al jaaaaren (vanaf mijn 12e) speel ik vooral klassiek gitaar, heb daar heel veel jaren les in gehad op muziekscholen (o.a. van de geweldige Hans Rooth). Een jaar of 10 geleden heb ik flamenco les genomen, ook dat vind ik erg mooi maar eigenlijk veel moeilijker (ben wat beter in klank dan strak ritme zal ik maar zeggen). Veel van opgestoken in een jaar of 3 (toen verhuisde ik naar Deventer).

Ik ben nu op een leeftijd gekomen dat ik financieel wel een potje kan breken en vorig jaar heb ik eindelijk aangedurfd een echt goede gitaar te kopen. In Spanje in Casasimarro, bij Vicente Carillo in zijn atelier. Vicente zelf stelde gitaren voor, allemaal fantastisch maar degene die ik gekocht heb stak er ook nog eens boven uit. Nu speel ik een half jaar genietend allerlei dingen solo met die wonderbaarlijke klank.

Wellicht dom van me, maar ik heb laatst mijn verzameling samenspeel werken weer te voorschijn gehaald en ik heb enorme heimwee naar duetten, want dat is toch wel nog weer een trapje hoger dan solo spelen. Stukken als de Intermezzo uit Goyescas, Variazioni Concertanti van Guilliani, en zo voort. Ik kan dan wel wat meezingen, maar dat doet het toch niet helemaal.

Ik hoop hier wat zielsverwanten te vinden of mensen die mensen kennen die graag op een iets hoger niveau klassiek willen samenspelen. Ik heb geen conservatorium gedaan, het is altijd een hobby voor me gebleven.

Joost de Ruig
23 februari 2016, 21:00
Welkom hier en te gek dat je zo' mooie gitaar hebt weten te vinden.

speulmenneke
27 februari 2016, 23:07
Hallo Bert,

Welkom op het forum.
Heb zelf ook jaren les gehad op de muziekschool. Klassieke stukken van onder andere Albeniz, Tarrega en Segovia gespeeld. Geweldig om te doen. Ben echter geswitched naar de electrische gitaar, en speel nu in een Top 100 Big Band en een blues band. Mooi om je introductie te lezen.

Bert Bril
28 februari 2016, 10:40
Hallo Joost,


Leuk om te lezen. Ik heb zelf ook een tijdje in een (muziekschool, dat wel) big band gespeeld (bas). Erg leuk om te doen, ik kan helemaal begrijpen dat je daar verslaafd aan raakt :). Ik heb zelf ook een paar elektrische gitaren met de nodige toebehoren, maar mijn hart ligt er gewoon niet (en mijn nagels gaan er stuk van :().

Blues is voor mij nog anders. Ik heb ook in een jazz combo gespeeld (bas), we deden ook wel wat blues. Heel fijn om een blues nummer te spelen, maar blues is voor mij echt een 1-nummer-per-dag ding. Dat heb ik met aardig veel stijlen overigens. Met klassiek gewoon helemaal niet.

Duhsjaak
28 februari 2016, 15:12
Ik moet nog wel eens super gedisciplineerd denken. En dan zijn de momenten op GN er, om eens schaamteloos te associeren.
Op het dromerige af.

En dan hoor ik in gedachten al de stem door d telefoon van die andere Bril: en, gebeurt er nog wat?
Gewoon breezy, en je naam noemen aan het begin van het gesprek is voor watjes.

Leuk hoor. Als jij half zo apart bent, ben je een aanwinst voor de club. Welkom dus.

Vorig jaar hebben wij om Spaanse familie beter te begrijpen, en om lekker te genieten van zon en wandelen, 8 weken door Spanje getrokken. En hebben daarbij ook Salamanca (waar nichtje studeerde) en andere hippe studentensteden uitgepluisd.
Daarbij viel het op dat er geen fatsoenlijke gitaarwinkel in Spanje te vinden is.

En hier komt de vraag:
Hoe ben je bij deze gitaarbouwer terecht gekomen? En in dit stadje. Dat zelfs een gitaar in het stadswapen heeft. En 3.500 inwoners.

Er is voor zover ik weet geen camping in de buurt, iets dat in Spanje een veel voorkomend fenomeen is.
Misschien moet ik de Spaanse familie nog beter leren begrijpen en moeten wij daar nodig nog eens naar toe.

Wij hebben hier een sectie die 'sounds' heet en waar je je eigen opnames kunt posten. Ik zou het zo leuk vinden als je dat eens zou doen....

Alors, welkom dus.
Vriendelijke groet, Gus

Bert Bril
28 februari 2016, 23:42
Hallo Gus,


Allereerst: kennelijk is er een andere 'Bril'. Kan niet echt (close) familie zijn, en een search op GN naar 'Bril' levert weinig op. Mysterie?


Leuk dat je 8 weken door Spanje bent getrokken, een fantastisch land. Voor mij begon Spanje zo'n 25 jaar geleden, ik heb daar in het totaal een jaar gewerkt, op verschillende plekken. Fantastische tijd, vooral omdat je contact krijgt op een manier die mij later als toerist nooit is gelukt. Ik ga wel meestal naar Spanje op vakantie (met een soort heimwee naar die tijd).


Je vraag: hoe kom ik op Casasimarro: tja, daar zit nou eenmaal Vicente Carillo. Het ging als volgt. In Madrid ben ik bij Guitarras de Luthier geweest om me te orienteren. Veel mooie gitaren geprobeerd. Met kop en schouders stak daar een Vicente Carillo boven de anderen uit. Prachtige klank zonder echte 'gaten' of wilde pieken. Op de hotelkamer (ik kampeer nog zelden) op de site van Vicente Carrillo gekeken, en het bleek dat hij dus in Casasimarro zit, niet ver van waar ik maanden gewerkt heb (La Roda). Omdat we toch naar Murcia gingen zijn we er langs gegaan, is maar een paar kilometer om.

Affijn, toen we in Casasimarro bij het atelier aankwamen was er niemand. Uitgestapt, aangebeld, rondegekeken. Na een tijdje reden we weer weg. Een paar honderd meter op weg kwamen we een auto tegen en de bestuurder zwaaide. Ik herkende Vicente Carrillo ook van de foto's op de web site. Terug naar het atelier gegaan, verschillende gitaren geprobeerd (allemaal geweldig), en weer stak een er echt boven uit, nog een stuk beter dan wat ik in Madrid had geprobeerd. Op facebook heb ik een foto gezet https://www.facebook.com/photo.php?fbid=803571336417156&set=a.268277989946496.59526.100002928924338&type=3&theater waar Vicente Carillo mijn gitaar stemt.


Ik moet wellicht de 'sound' eens opnemen, maar gek genoeg moet ik dan wel iets verzinnen om het op te nemen. Ik zal es kijken of ik daar iets voor kan aanschaffen.


Groeten, Bert

Duhsjaak
29 februari 2016, 08:55
Ah........, wat een schitterend verhaal.

Ik heb zijn site ook maar eens doorgesnuffeld.

Kijk maar eens rond op 'Sounds', de een neemt het op op zijn telefoon. Terwijl een ander een complete studio in huis heeft.

Het is in ieder geval niet de bedoeling je op kosten te jagen. Alhoewel het zoeken naar een maatje om mee te spelen vaak ook erg gebaat is bij wat wervend geluid.
Tot die tijd de beide partijen zelf spelen? Een duo in je eentje?

De andere Bril, tsja:

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRDAx9vsYU_L8vZvzyQ1AnUku0Q44kI8 RenIIXVoVQ70Sx3qBIjV8S1cTvR

Met een foto die wordt toegeschreven aan Edje van der Elsken (van wie ik mega veel heb geleerd), maar die door mij is geschoten. Achterop bij Edje en met zijn camera. 't Is een tamelijk rigoreuze uitsnede als ik het me goed herinner.

Maar goed. Wordt vervolgd.....
Vriendelijke groet, Gus


Het was trouwens een running gag. Hij vond rokjes de maatstaf, maar ik blote voetjes....

Bert Bril
29 februari 2016, 09:54
O die ... Martin Bril. Geen familie dus. Was wel kei-goed.


Eigenlijk zat al achter in mijn hoofd dat ik eigenlijk op zou moeten nemen zodat ik met mezelf kan spelen. Het is natuurlijk absoluut iets anders dan samen muziek maken. Maar, dit kan mijn geestelijke weerstand ertegen misschien breken, moet ik gewoon doen.

Mooie foto overigens - in het 'wild' geschoten dus.

Payul
10 april 2016, 09:42
Hoi Bert,

Carillo maakt héle mooie gitaren! Vroeger maakte hij de gitaren die onder het "merk" Paco de Lucia werden verkocht.
Carillo is een begrip in de flamenco wereld.
Wellicht vind je het leuk om eens duetten van de oude flamenco meesters te beluisteren. Sabicas en Escudero (Mario) hebben er heel wat opgenomen in de jaren 50 en 60.

Bert Bril
11 april 2016, 02:18
Ja Carillo maakt ook super flamenco gitaren. Zoals ik al zei, ik heb op mijn (kleine) zoektocht geen andere gevonden die ik mooier vond. Maar ik heb natuurlijk ook lang niet alles gehoord, en sowieso niet naar het segment boven de 10k euro gekeken.

Sabicas deed heel mooie dingen, ik hou wel meer van iets recenter en ook wat meer gitano. Voor flamenco dan.

Tjonge, jezelf opnemen en dan met je zelf spelen is lastig hoor. Het lijkt er op dat je de solo eerst op moet nemen, dan kan je als begeleiding aanpassen maar bij de meeste stukken wisselt solo/begeleiding elkaar voortdurend af (als je er al van kan spreken). Kan je alleen heel strak spelen. Een click-track helpt soms maar rit of accel zit er dan niet in ....

Ik moet nog veel leren merk ik, bijv hoe ik warmte in de klank kan krijgen. Ik heb een blue snowball gekocht, prima scherp maar samen afgespeeld klinkt het rommelig, de tracks mergen niet mooi. Wel is het sowieso leuk om weer eens samen te spelen, al is het maar met mezelf :)

Gewoon doorgaan met experimenteren vermoed ik ...

Rooth-Michelsen
18 april 2016, 11:32
Wat ontzettend leuk te lezen dat Bert Bril de lessen van Hans Rooth zo goed vond ... Helaas is Hans Rooth inmiddels overleden maar weet ik wel dat de naam Bert Bril een van z'n beste leerlingen betrof. Volgens mij heb ik zelfs nog een foto van Hans Rooth en Bert Bril (les aan de Lange Nieuwstraat, in de achtertuin?).

Bert Bril
18 april 2016, 12:43
Geweldig dat je die foto nog hebt! Ik kan me nog herinneren dat ie gemaakt werd, ik heb hem denk ik wel ooit wel gehad maar hij zit niet in de doos met oude foto's. Heb je die wellicht digitaal?

Ik heb tijdens mijn studie in Utrecht les van Hans gehad. Dat was goede en leuke les. Ik herinner me nog dat hij zelf les nam van een andere leraar (viool, en die leerde dan bij hem kennelijk), en dat ie dan zei zoiets van: 'ja jullie gitaristen kunnen eigenlijk niet vibreren'. Voor mij was hij duidelijk meer dan 'gewoon een leraar'. Voor hem en na hem heb ik leraren gehad die de ideeen veel minder goed konden (of wilden) overbrengen. En hij had heel veel bladmuziek, uit Rusland, daar heb ik nog steeds veel kopieen van liggen ...

Rooth-Michelsen
2 mei 2016, 20:09
Geweldig dat je die foto nog hebt! Ik kan me nog herinneren dat ie gemaakt werd, ik heb hem denk ik wel ooit wel gehad maar hij zit niet in de doos met oude foto's. Heb je die wellicht digitaal?

Ik heb tijdens mijn studie in Utrecht les van Hans gehad. Dat was goede en leuke les. Ik herinner me nog dat hij zelf les nam van een andere leraar (viool, en die leerde dan bij hem kennelijk), en dat ie dan zei zoiets van: 'ja jullie gitaristen kunnen eigenlijk niet vibreren'. Voor mij was hij duidelijk meer dan 'gewoon een leraar'. Voor hem en na hem heb ik leraren gehad die de ideeen veel minder goed konden (of wilden) overbrengen. En hij had heel veel bladmuziek, uit Rusland, daar heb ik nog steeds veel kopieen van liggen ...

Hallo Bert, wat leuk dat allemaal te lezen. Ook in mijn eigen leven heeft Hans een grote rol als gitaarleraar gespeeld (ik heb 't van hem geleerd en speel nog steeds, zij het niet echt 'top'; ik mis z'n tips nog steeds). De stapels bladmuziek heb ik nog steeds. Heb jij ooit van hem 'Redsleeves' gehad en gespeeld (een stukje dat hij ooit had geschreven toen hij jong was, en uitgegeven)? Anders heb ik daar nog wel een exemplaar van liggen voor je. Naar welk mailadres kan ik de foto mailen? Die heb ik net even gescand voor je.

Rooth-Michelsen
2 mei 2016, 21:52
Hallo Bert, wat leuk dat allemaal te lezen. Ook in mijn eigen leven heeft Hans een grote rol als gitaarleraar gespeeld (ik heb 't van hem geleerd en speel nog steeds, zij het niet echt 'top'; ik mis z'n tips nog steeds). De stapels bladmuziek heb ik nog steeds. Heb jij ooit van hem 'Redsleeves' gehad en gespeeld (een stukje dat hij ooit had geschreven toen hij jong was, en uitgegeven)? Anders heb ik daar nog wel een exemplaar van liggen voor je. Naar welk mailadres kan ik de foto mailen? Die heb ik net even gescand voor je.

O ja, en die andere docent van de Muziekschool waar hij vioolles van kreeg was (is, want die leeft nog en geeft volgens mij nog steeds les aldaar) Hans Lub. En Hans Lub had inderdaad gitaarles van Hans Rooth. Zelf nam Hans ooit vioolles omdat hij ook het schoolorkest dirigeerde en hij wilde de violisten beter kunnen 'aansturen'.

Bert Bril
2 mei 2016, 22:52
O ja, en die andere docent van de Muziekschool waar hij vioolles van kreeg was (is, want die leeft nog en geeft volgens mij nog steeds les aldaar) Hans Lub. En Hans Lub had inderdaad gitaarles van Hans Rooth. Zelf nam Hans ooit vioolles omdat hij ook het schoolorkest dirigeerde en hij wilde de violisten beter kunnen 'aansturen'.

Dat klinkt als Hans.

Aan je naam te zien was je meer dan alleen een leerling ...?

Bert Bril
2 mei 2016, 22:56
Redsleeves had ik wel van gehoord, maar Hans was niet het type om te veel met zijn eigen dingen te leuren. Ik had ook het idee dat hij dacht dat dat niks voor mij zou zijn. Dat zou maar zo kunnen, ik heb een nogal zo mijn voorkeuren.

Rooth-Michelsen
3 mei 2016, 11:32
Redsleeves had ik wel van gehoord, maar Hans was niet het type om te veel met zijn eigen dingen te leuren. Ik had ook het idee dat hij dacht dat dat niks voor mij zou zijn. Dat zou maar zo kunnen, ik heb een nogal zo mijn voorkeuren.

Dat klopt. Ik was zijn levenspartner. Wil je voor de foto mij even mailen? Dan kan ik je de foto mailen.