PDA

View Full Version : 2e hands bas waar moet ik op letten



sniekie
23 juli 2003, 14:01
waar moet ik op letten bij een aanschaf van een 2e hands bas?

De Teng
23 juli 2003, 14:07
Het belangrijkste is of de trussrod nog wel goed is. Als die nl. kapot is (gebroken, gescheurd of wat ook maar) kun je de hals niet meer verstellen. Scheef staan ze meestal toch wel.

Daarna pas stemmechanieken, electronica. Die zijn toch wel te repareren/ te vervangen indien nodig. In ieder geval dat de potmeters niet kraken, scheelt ook een hoop. Misschien dat de elementen microfonisch zijn... makkelijk te testen door je body over je trui of schoot heen te wrijven, zodat als het zo is, je een schurend geluid door je speakers krijgt. Oh ja.. en test ff of ze werken!!!

Tweedehands advies in een notendop. Als er butsen en krassen op zijn, sleutel wat aan de prijs, ga nooit zonder meer akkoord. Altijd ff mieren, hoort erbij. Kan nog wat schelen.

sniekie
23 juli 2003, 14:24
hoe controleer ik of de trussrod nog goed is?

De Teng
23 juli 2003, 14:30
Het beste is dus een imbussleuteltje mee te nemen en die ff te proberen. Je ziet het gauw genoeg als de hals beweegt. In dat geval doet ie het wel.

sniekie
23 juli 2003, 14:34
bedankt voor de moeite om ff te helpen. ben namelijk van plan om er een te kopen. en wil niet een kat in de zak kopen

De Teng
23 juli 2003, 15:32
De rien monsieur ;)

Clunk
23 juli 2003, 18:36
de rien monsieur?

de niets meneer... hmmz... ik moet wat aan me frans doen..

ik ken wel: pardon, voulez-vous coucher avec moi, merci, le la lik mi balsi, sucker mon poix, du biere, ??? en uhm, madamme, monsieur, le grandpere, la grandmere, la table, l'ordinateur, la chanche, bonne annee, le tour de france, la france, en eh, damn u mosserfokkink arsz-ole.. enzo?

:'(... maar ik stond wel een 6! :P

De Teng
23 juli 2003, 18:55
Daar moet je idd nog wat aan doen ja.

'De rien'...het betekent: 'Geen enkele moeite' of 'Het is niets' :)

bassopotmus
23 juli 2003, 20:14
bovengenoemde punten en kijk meteen even onder de slagplaat, geen sporen van hobbyisten die gefeest hebben en het afdekken>? Hoe zit het met de controlcavity? Geen wirwar van losse draadjes en losspotmetertjes enzo. Dit kom je weinig tegen, maar checken kan nooit kwaad. Ow en fret-wear, dus zijn de frets ver versleten, deze vervangen gaat zelf erg moeilijk en het laten doen is ook best duur, maar een goede bas is dit meer dan waard

Venomer
25 juli 2003, 13:18
Kijk ook even of de hals niet gedraaid is: kijk vanaf de body langs de toets richting kop of alle frets parallel liggen.

sniekie
25 juli 2003, 14:30
bedankt voor jullie adviezen ik ben vanmiddag kangsgeweest en ik kwam binnen en zag hem staan zzzzzooooooooo mooi!! ik was meteen verliefd. ik had mezelf oorgenomen over elk klein mnkementje te gaan zeiken maar er was gewoon niets te vinden. niet eens een krasje ofzo. dus na een uurtje speln heb ik hem gekocht. 525 euro best een nette prijs opzich voor een 5-snarige fender jazz. super gewoon.

Venomer
25 juli 2003, 15:26
Gefeliciteerd! FOTO?! :)