PDA

View Full Version : recording gitaar en spring reverb



Rick trodat
23 februari 2016, 11:45
Bij het opnemen van de gitaar schrok ik hoeveel ( spring) reverb ik nu gebruikte. Nu draaide ik in 2e instantie de reverb terug, maar wilde uiteindelijk toch de gitaar dead dry opnemen en er later een vst plugin reverb overheen gooien.

Helaas klinken de ( gratis) reverbs niet echt als een spring reverb. Tenzij jullie er meer weten?

Nu dacht ik aan het volgende. Ik heb zo'n Carl Martin Headroom ( die fantastisch klinkt) dat pedaal zit in mijn effectloop van mijn amp.

Kan ik de opname niet op een apparaat zetten en dan via de headphone uit in dit pedaal prikken en het zo weer opnemen? Of is dit heel erg noob?

Pepe
23 februari 2016, 12:08
Omslachtig. Waarom niet gelijk een wet & dry kanaal?

Als je toch de reverb als effect later toevoegt dan is het efficiënter om te wachten tot je alles hebt opgenomen, kan je alle kanalen in 1 keer naar het effect sturen.

Rick trodat
23 februari 2016, 13:41
Ik volg je niet. Het gaat om een mono gitaarsignaal, waar ik spring op wil hebben. Die heb ik plain dry opgenomen en dat signaal wil ik zoiezo splitsen en dan er reverb over gooien. Maar dan een zo realistisch mogelijke spring reverb ofwel via software of the real deal.

Dan is de vraag, gaat dat zo werken ( opnemen en via pedaal afspelen en dan opnemen)

Pepe
23 februari 2016, 13:57
Ok, misschien ging ik te snel.
Ja, dat kan wat je wil, waarom niet? Je speelt het kanaal af, gooit dat door een effect en neemt het weer op een ander kanaal op. Je hebt kans op interne feedback maar dat zie je dan wel weer.
Wat ik dan zeg, je kan die handeling achterwege laten als je bij het opnemen dat al doet. Dan splits je het signaal en beiden krjgen dan een eigen kanaal, de een is dan het orginele, de ander met het effect.
Wat ik dan zeg, het is nog handiger om alles eerst droog op te nemen en bij het master mixen pas de reverb toe te voegen, dat is de manier waarop je het zou moeten doen want dan heb je het overzicht van de totaal sound.
Het kan natuurlijk dat je reverb echt als soundeffect gebruikt ipv ambient, dan is er niks op tegen om het gelijk te hardwiren aan een bron.

paulusdeBKB
23 februari 2016, 14:01
Een redelijk klinkende spring reverb moet als plugin toch te vinden zijn, ook gratis. Welke DAW gebruik je?

Rick trodat
13 maart 2016, 18:52
Ik gebruik overigens nu de spirit reverb spring.

Comfortably Daniel
6 april 2016, 14:05
Re-ampen en dus de spring reverb van je versterker gebruiken kan natuurlijk ook nog ;-)