PDA

View Full Version : contrabas: kastje voor 2 inputs en 1 output met volume controle?



Harry
22 februari 2016, 17:20
luitjens; mijn vriendin speelt contrabas en heeft 2 elementjes in dat ding laten plaatsen; 1 in de kam en 1 in de hals. Die in de hals is voor de rockabilly slap, maar gaat iets te hard t.o.v. het andere element. Er zou dus iets tussen moeten komen dat het volume regelt, en waarin beide elementen ingeplugd kunnen worden, met een output naar de versterker.
Nu dacht ik dat er een kastje/effectpedaal bestaat dat deze functionaliteit biedt. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

En als we het door iemand die wel handig is laten bouwen (vrijwilligers in de zaal?), verliest ze dan niet te veel power omdat er eigenlijk alleen een paar potmeters (regelbare weerstanden) inzitten? Of wordt alleen het signaal geknepen als de potmeter lager gedraaid wordt?

D3nnis
22 februari 2016, 18:24
Weet niet wat het budget is, maar kijk ook zeker eens naar de Lehle Parallel M.
Niet goedkoop, maar kwalitatief zeer goed.

paulusdeBKB
23 februari 2016, 00:42
Volledig offtopic, maar heb jij een vriendin die rockabilly contrabas speelt? Wat geil!

the sure thing
23 februari 2016, 06:51
In feite wil je 2 "gitaren" aansluiten op één amp en het onderlinge volume kunnen regelen.

Een passief mixertje kan je daar prima voor gebruiken. Zie bijvoorbeeld: http://www.st-shop.nl/omnitronic-lh-010-4-channel-mixer-passive.html?gclid=CNazzpmYjcsCFQoHwwodvhIL5A




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Harry
23 februari 2016, 08:38
Qua centjes is haar motto meestal "there's no budget like low budget", dus die Lehle zal het niet zo snel worden als er een goedkoper alternatief is. Maar, knijpt zo'n passief mixertje het ingangssignaal niet af?

In ieder geval bedankt voor de tips, als er nog meer ideeen zijn hoor ik ze graag!

@Paulus; ze is nog geen Lee Rocker qua spel, maar het ziet er leuk uit. Op elektrische bas ook trouwens ��

Midwolda
23 februari 2016, 08:45
Hoe heb je die beide elementen ingebouwd, zijn ze ook schakelbaar (kam-beide-hals), hoe wordt de kabel op de contrabas aangesloten, en is het een bezwaar om nog een gaatje te boren voor een potmeter?
Als het alleen gaat om het balanceren van de output van beide elementen kun je met een proefopstelling even een potmeter op het luidste element solderen, outputs balanceren, de dan ingestelde waarde van de potmeter meten en die vervangen door een vaste weerstand.

Harry
23 februari 2016, 18:42
Het zijn van die piezootjes, zit verder niets geschakeld of zo. Aan ieder elementje zit een kabeltje dat verbonden is met een contrajack. Er kan verder niet in geboord worden of zo. Dus dan denk ik dat iets in pedaalvorm het beste werkt. Zo'n minimixertje kost ook geen kapitalen.....

the sure thing
23 februari 2016, 19:45
Een passief mixertje knijpt je ingangssignaal ietwat af met een regelaar, maar dat wil je van één element toch juist? Wat denk je dat een volumepot op je gitaar anders doet?

Het is een goedkoop goedwerkend alternatief. Ik heb er prima ervaringen mee in vergelijkbare settings. Maar mocht je bakken met geld uit willen geven, willen gaan boren in de contrabas of wil gaan solderen, be my guest.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

RB-1
23 februari 2016, 20:44
Volledig offtopic, maar heb jij een vriendin die rockabilly contrabas speelt? Wat geil!Tja, de mijne speelt soms ook (bluegrass) bas- om te versterken gewoon een SM 58 in het tailpiece en klaar....:
http://www.hangoutstorage.com/banjohangout.org/storage/photos/large/95/959-1612171142015.jpg
Ik vind rockabilly altijd een beetje hyper, teveel 'show' als het ware...
Ze kan het echt wel, anders vraagt een Amerikaanse band haar niet als invaller (wat een kluns die cameraman, dat hij de EQ op spraak heeft laten staan, maar als je heel goed luistert hoor je de bas. Banjo lijkt ook ergens uit het gootsteenkastje te komen):

https://www.youtube.com/watch?v=bE6_3OzEEmM

jan7
23 februari 2016, 23:01
Boss LS-2 in AB mix mode misschien?
Doorgaans zo'n 40 - 50 euro tweedehands.
http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/uploads/Image/guitars/NEWS/BOSS/4.jpg

the sure thing
23 februari 2016, 23:31
Yes! Zou ook een uitstekende oplossing zijn.




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Harry
24 februari 2016, 00:24
Een passief mixertje knijpt je ingangssignaal ietwat af met een regelaar, maar dat wil je van één element toch juist? Wat denk je dat een volumepot op je gitaar anders doet?

Het is een goedkoop goedwerkend alternatief. Ik heb er prima ervaringen mee in vergelijkbare settings. Maar mocht je bakken met geld uit willen geven, willen gaan boren in de contrabas of wil gaan solderen, be my guest.


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk


Nee, boren is zeker niet de bedoeling, en ik dacht in eerste instantie ook aan een simpel kastje met 2 potmeters, maar dacht dat dat juist al te simpel was omdat er ook dure spullen voor te koop zijn.


Bedankt voor de tips, ik ga haar er blij mee maken.

Gearjunkie
24 februari 2016, 06:50
Met een mixertje kan, zelfs voor laag budget. Je moet er wel een actieve DI tussen gooien om het te laten werken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Harry
24 februari 2016, 19:20
Hele stomme vraag misschien, maar waarom die DI ertussen?

Gearjunkie
24 februari 2016, 20:49
Twee passieve (hoogohmige?) elementen in de bas? Als je wat van je signaal wil overhouden...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

the sure thing
24 februari 2016, 23:43
Nogmaals: Boss LS-2 will do the trick




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

CheckItLoud
25 februari 2016, 01:15
+1 voor de LS-2. Is echt zo'n Swiss Army Knife die ook in andere situaties goed van pas kan komen! Heel veel routing opties.

Midwolda
25 februari 2016, 06:25
Je hebt er niets aan dat ik dit vertel maar meer info is altijd leuk toch?
Boss had vroeger nog zo'n dingetje: de KM-2.

https://reverb-res.cloudinary.com/image/upload/s--ltlNtHcW--/a_exif,c_limit,f_auto,fl_progressive,h_620,q_75,w_ 620/v1434214517/ccmidjdjv9u9ybwjsaxz.jpg

Werkt alleen op een 9V blokbatterij, maar doet zijn werk goed en simpel.
Lekker klein, je zou 'm met klitteband aan een gitaarstrap kunnen hangen.

On topic: de LS-2 lijkt inderdaad "the way to go".
89 euro bij Thomann, voor de helft op Marktplaats.

Harry
25 februari 2016, 16:28
alle info is mooi, leuk dingetje inderdaad. Okee, dus de LS2, klinkt mij ook goed in de oren na even googlen. Nogmaals bedankt!