PDA

View Full Version : Valeton CH - 10 Analog Chorus



Brad
22 februari 2016, 13:37
Dag mensen ,

Heeft iemand ervaring met dit pedaal ? De beschrijving klinkt veel belovend

http://www.bax-shop.nl/modulatie/valeton-ch-10-analog-chorus

paulusdeBKB
22 februari 2016, 14:59
Klinkt als (zie je wat ik daar deed? ;) ) een gewone chorus. Die CE-2 was gewoon goed, niets meer of minder, in mijn bescheiden opinie. Dus als deze (bijna) hetzelfde klinkt, kun je je er geen buil aan vallen. Aan de andere kant: choruspedaaltjes van andere merken zijn vaak ook oké. Dat Valeton heeft trouwens best een interessant gamma aan effectpedaaltjes zie ik. Een aantal lijkt visueel sterk op de TC Electronic effecten.

Bernardduur
23 februari 2016, 09:26
ja, en een deel op de oude Boss pedaaltjes.
Zou leuk zijn om ze naast elkaar te zetten :)

Brad
23 februari 2016, 15:51
De prijs is niet verkeerd in elk geval

Speeddemon
4 maart 2016, 18:55
Ik was eigenlijk benieuwder naar z'n uitgebreidere en toch goedkopere broer:
http://www.bax-shop.nl/modulatie/valeton-aquaflow-vintage-analog-chorus-pedaal?gclid=CM3Dys7Mp8sCFawy0woddnsJBg

http://static.bax-shop.nl/image/product/219309/483151/fd3fbc95/450x450/1447256540Valeton%20Aquaflow%20Vintage%20Analog%20 Chorus%20pedaal%20side%20.jpg

Brad
4 maart 2016, 20:43
Is deze ook analoog of is hij digitaal dat verklaart misschien het surplus aan regel mogelijkheden ? Ik ga eens op youtube kijken wie weet misschien klinkt dat ding als een tierelier

hefke
5 maart 2016, 07:47
Wat maakt het uit of dat ding analoog of digitaal is zolang het maar goed klinkt? Je doet jezelf echt tekort op deze manier.
Zoals al zo vaak op dit forum gezegd: luister met je oren.

the sure thing
5 maart 2016, 08:15
Brad is nogal geobsedeerd door de termen digitaal en analoog... Zie zijn andere posts


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Speeddemon
5 maart 2016, 10:01
Brad, even googlen en je vindt dit zo al:
http://www.valeton.net/html/en/index.php?ac=article&at=read&did=26

O.a.:


Product Description
Sound based on the legendary chorus tone from a JAZZ CHORUS-120 (JC-120)* amplifier
Classic BBD chip for perfectly recreating the magical jazz chorus tone
100% Analog signal path
True Bypass footswitch for crystal-clear tone
Aluminum-alloy Die Cast case to withstand wear and tear
Heavy duty metal footswitch and on/off status LED
4 Easy-to-read,readily accessible knobs
Lush, warm, natural, focused chorus tone
Musical range of speed and depth settings
Tone knob for controlling tone brightness

Specifications:
Current Consumption:30mA (digitale pedalen consumeren al snel meer)
Dimensions:93mm (D) x 50mm (W) x 46.5mm (H)
Weight:175g

hefke
5 maart 2016, 10:58
Brad is nogal geobsedeerd door de termen digitaal en analoog... Zie zijn andere posts

Ja, dat is mij bekend. Tot vervelends toe blijft ie hier maar over bezig.
Die beste Brad zou eigenlijk geblinddoekt een winkel in moeten gaan. Tegen de verkoper zou hij dan moeten zeggen dat ie bijvoorbeeld een delay wil maar niet wil zien welk merk/model het is en puur op het gehoor wil kopen. Grote kans dat ie thuis komt met een digitaal pedaal.
Nu ik dit zo type bedenk ik me ineens dat Brad mss een hartaanval krijgt als ie merkt dat ie een digitaal pedaal heeft gekocht.

Joost de Ruig
5 maart 2016, 11:07
Ik snap de reacties heel goed hoor, maar aan de andere kant: hoe erg is dit? Genoeg mensen die alles wat vintage heet ook prevaleren boven modern. Dus zodra bv een PU-fabrikant aangeeft dat de specs gelijk zijn aan een '64 strat, of er de woorden "Blues", "Texas" etc aan koppelt, dan heeft dat een streepje voor. Ik heb eens een artikel gelezen waarin de gear en opname-apparatuur van Lenny Gravitz wordt geduid. Die heeft een vermogen aan analoge spullen uitgegeven. Cool toch, om met een mengtafel en recorder uit pak-hem-beet 1972 je 2016 plaat op te nemen?

Brad
5 maart 2016, 11:47
J a , dat is mij bekend . Tot vervelends toe blijft ie hier maar over bezig .
Die beste Brad zou eigenlijk geblinddoekt een winkel in moeten gaan. Tegen de verkoper zou hij dan moeten zeggen dat ie bijvoorbeeld een delay wil maar niet wil zien welk merk / model het is en puur op het gehoor wil kopen . Grote kans dat ie thuis komt met een digitaal pedaal .
Nu ik dit zo type bedenk ik me ineens dat Brad mss een hartaanval krijgt als ie merkt dat ie een digitaal pedaal heeft gekocht .

Nou ik ben er niet mee bezig . Met het wel of niet gebruiken van die termen bedoel ik . Ik denk dat jij er meer mee bezig bent dan ik . Ik gebruik die termen nu eenmaal automatisch en heb al uitgelegd dat ik die termen best wel steekhoudend vind

Brad
5 maart 2016, 11:51
Brad , even googlen en je vindt dit zo al :
http://www.valeton.net/html/en/index.php?ac=article&at=read&did=26



Bedankt voor de link , ja de site van Valeton heb ik inderdaad niet gecheckt

hefke
5 maart 2016, 13:10
Nou ik ben er niet mee bezig . Met het wel of niet gebruiken van die termen bedoel ik . Ik denk dat jij er meer mee bezig bent dan ik . Ik gebruik die termen nu eenmaal automatisch en heb al uitgelegd dat ik die termen best wel steekhoudend vind

Sorry Brad, maar al in al jouw posts betreffende pedaaltjes gaat het over digitaal vs analoog. Mss besef je het zelf niet, maar je bent er meer mee bezig dan je denkt.
Natuurlijk heb je het recht om een voorkeur te hebben voor analoog, maar (nogmaals) luister met je oren!

Brad
5 maart 2016, 13:45
Weet je wat , als jij de klank van een pedaal omschrijft doe je dat op ongeveer de volgende manier , warm , organisch , natuurlijk ,smeuiig en zompig of koud , onnatuurlijk , elektronisch , dan gebruik ik voorlopig nog voor het gemak de woorden analoog en digitaal ook al is het niet geheel correct

Ik laat jou in je waarde en jij mij . Wat dacht je daar van ?

Dutch66
5 maart 2016, 14:49
Weet je wat , als jij de klank van een pedaal omschrijft doe je dat op ongeveer de volgende manier , warm , organisch , natuurlijk ,smeuiig en zompig of koud , onnatuurlijk , elektronisch , dan gebruik ik voorlopig nog voor het gemak de woorden analoog en digitaal ook al is het niet geheel correct

Ik laat jou in je waarde en jij mij . Wat dacht je daar van ?

Brad, analoog versus digitaal zegt alleen maar iets over hoe een schakeling (circuit) is opgebouwd/ontworpen,
en verder helemaal niets over de klankkleur. In jouw optiek klinkt een digitale schakeling per definitie 'koud',
en dat mag natuurlijk, maar er is echt geen (technisch) onderliggend principe wat dit ook maar enigszins onderbouwt.

Vandaar dat de aanduiding 'digitaal' als synoniem voor koud/kil/steriel dus simpelweg gewoon niet klopt...

Brad
5 maart 2016, 14:59
Zit wat in ja , niettemin ben ik altijd benieuwd of bij een pedaal de analoge techniek , de digitale techniek of eventueel de modeling techniek is toegepast

Het is toch ook niet voor niks dat veel fabrikanten de laatste jaren reissues hebben uitgebracht van oude analoge pedalen die al jaren uit het assortiment waren

Tabula Rasa
5 maart 2016, 15:02
Maar hoor jij blind het verschil tussen digitaal en analoog? Geloof er geen k#t van.

the sure thing
5 maart 2016, 15:08
(...)

Ik laat jou in je waarde en jij mij . Wat dacht je daar van ?

Dat mensen een mening over je woordgebruik (en je vele posts daar betrekking op hebbende) ventileren, heeft niks met "in je waarde" laten.




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Dutch66
5 maart 2016, 15:37
Zit wat in ja , niettemin ben ik altijd benieuwd of bij een pedaal de analoge techniek , de digitale techniek of eventueel de modeling techniek is toegepast

Het is toch ook niet voor niks dat veel fabrikanten de laatste jaren reissues hebben uitgebracht van oude analoge pedalen die al jaren uit het assortiment waren


95% marketing, de rest is lastig in digitale variant te vatten, denk aan overdrive pedalen.

Speeddemon
5 maart 2016, 15:38
Maar hoor jij blind het verschil tussen digitaal en analoog? Geloof er geen k#t van.

klein beetje advocaat van de Duivel; mbt de goedkopere choruspedalen, vallen bij mij de digitale meestal snel door de mand. TC Corona naast een Boss CE-2 (of Providence Anadime, of MXR Analog Chorus...), dan wordt ik niet blij van die TC.
Eventide spul etc. dus daargelaten.

Maar mbt delays? Ik gebruik net zo lief m'n 'analog voiced' digitale delays (o.a. Boss RE-20, Ibanez DE7, TC Alter Ego v2, Line6 Echo Park) als echte analoge delays (Boss DM-2, MXR Carbon Copy, Mooer Ana Echo, Ibanez AD9, etc.). Zodra een analog-voiced digitale delay overtuigende self-oscillation kan, ben je in mijn ogen al snel overdreven puristisch (i.e. snobbistisch) bezig als je er alsnog op staat dat een echte analoge zovéél beter klinkt.

Brad
5 maart 2016, 17:32
Maar hoor jij blind het verschil tussen digitaal en analoog? Geloof er geen k#t van

Ik snap niet zo dat jij digitaal zo aan het verdedigen bent . Ji bent toch meer nog dan Okeee de enige echte Anaaloog van dit forum

Dirk_Hendrik
5 maart 2016, 17:45
Ik snap niet zo dat jij digitaal zo aan het verdedigen bent . Ji bent toch meer nog dan Okeee de enige echte Anaaloog van dit forum


Nope,
IK ben digitaal aan het verdedigen.

Niet omdat ik zo'n extreme voorkeur heb voor digitaal maar omdat ik zo'n enorme afkeer heb van het mojo-gelul waarbij goed ontworpen producten bij voorbaat op basis van de gebruikte techniek worden afgekeurd ipv op de klank.

En al helemaal als dat gebeurt door eigenwijze jongetjes die niet eens in staat zijn zelf te bepalen of hun apparaat analoog is of niet.... omdat ze wel veel hear-say lullen maar te beroerd zijn zich echt te verdiepen in de technische kand van de materie.

Brad
5 maart 2016, 17:57
En al helemaal als dat gebeurt door eigenwijze jongetjes

Ja ik kom net van de kleuterschool , moet dus nog veel leren . Maar jouw houding ten opzicht van deze materie is mij inmiddels wel bekend . Jij bent overigens niet de enige persoon met een technische achtergrond die pedalen modificeert

Ik ken twee mensen die dat ook doen en die denken er heel anders over

Tabula Rasa
5 maart 2016, 18:13
Sluit me volledig aan bij DH.

the sure thing
5 maart 2016, 18:57
[QUOTE=Brad;3217035 (...)

Ik ken twee mensen die dat ook doen en die denken er heel anders over[/QUOTE]

... En die personen verdienen er wrs flink aan, dus hebben ze financieel baat bij mojo hearsay verhalen.





Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Brad
5 maart 2016, 19:01
Zo komt het op mij niet over . Wat ik wel zie bij die mensen is oprecht enthousiasme en liefde voor analoge effect pedalen , je doet die mensen te kort door dit te opperen

the sure thing
5 maart 2016, 19:48
Zo komt het op mij niet over . Wat ik wel zie bij die mensen is oprecht enthousiasme en liefde voor analoge effect pedalen , je doet die mensen te kort door dit te opperen

Jij maakt er "je doet die mensen tekort" van. Ik niet. Je oordeelt over mij door nét te doen of ik over anderen oordeel.

Ik ken een heeel gepassionneerde amp goeroe die bergen oprechte liefde en enthousiasme kent. Het is echter ook zn beroep, dus hij doet (onbewust) echt wel mee aan de hele mojo hype. Het is zn brood.






Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Brad
5 maart 2016, 23:41
Maar mbt delays? Ik gebruik net zo lief m'n 'analog voiced' digitale delays (o.a. Boss RE-20, Ibanez DE7, TC Alter Ego v2, Line6 Echo Park) als echte analoge delays (Boss DM-2, MXR Carbon Copy, Mooer Ana Echo, Ibanez AD9, etc.)

Hoi Speeddemon ,

Hoe vind jij de Mooer ana echo klinken ten opzichte van de Carbon copy en de Boss DM 2 ?

groeten

Speeddemon
6 maart 2016, 11:04
Mooer is ogenschijnlijk een clone van de DM-2, maar of ze circuit-technisch identiek zijn, durf ik niet te zeggen (volgens mij is er ook geen schema van de Mooer vrijgegeven).
Net zoals de DM-2 heeft ie maar max. ongeveer 300ms.
De Carbon Copy heeft 600ms; groot praktisch verschil aangezien m'n ideale 'allround' delaytijd rond de 350-360ms zit.

Carbon Copy klinkt wezenlijk donkerder, doet slap-back echo's ook minder 'typisch'. Daar gebruik ik de Mooer dan weer voor.
Carbon Copy kan wel met een behoorlijk hoge mix-level toch 'unobtrusive' blijven klinken, doordat ie zo donker klinkt en je directe mix niet in de weg zit. De Mooer zit op een 'thuis-only' pedaalboardje, en de CC op m'n live-board (samen met de Boss RE-20 voor een aantal speciale dingen, met name tbv self-oscillation).

Wil je goedkoop, digitaal, maar goed klinkend met zo'n 600ms? Donner Yellow Fall of Mooer Echolizer; allebei PT2399 based delays (analog voiced).

Brad
6 maart 2016, 11:45
Hoi , in mijn effectprocessor zit een delay die gaat tot 500 mili seconden en hij klinkt behoorlijk goed . Heel laid back waar ik wel van hou . Maar die Carbon copy staat nog altijd op mijn verlanglijstje dat vind ik toch wel echt een klasse apart als het om een donkere analoge sound gaat

Dutch66
6 maart 2016, 13:38
Wil je goedkoop, digitaal, maar goed klinkend met zo'n 600ms? Donner Yellow Fall of Mooer Echolizer; allebei PT2399 based delays (analog voiced).

Precies, en het grappige is dat er steeds meer (mini) pedaaltjes komen op basis van de PT2399,
waar (schaamteloos?) 'Analog Delay' op prijkt... Bovendien heeft de PT2399 (maar) 44k memory
aan boord waarmee redelijkerwijs zo'n 300 msec mee gehaald kan worden.

Eno rekt dit nog is op naar 600 msec, waarbij er extreem gefilterd moet worden om de laatste
repeats nog een beetje acceptabel te houden. En het mooie is dat de reacties op zo'n pedaaltje
dan vaak in de trend zijn van; 'true analog delay circuitry!' of 'incredibly warm fully analog delay!'

:seriousf:

Dit gezegd hebbende, ook de Wampler Faux Echo & Mad Professor Deep Blue (+/- EUR. 200,--)
maken gebruik van de PT2399, omdat het gewoon een waanzinnig goede chip is.
Waarmee wat mij betreft de noodzaak van een analoge BBD wel een beetje vervlogen is...

hefke
7 maart 2016, 08:59
(...)

Ik laat jou in je waarde en jij mij . Wat dacht je daar van ?

Zeker laat ik je in jouw waarde. Ik kan me niet herinneren dat ik je gekleineerd heb of zo. Ik heb zelfs gezegd dat het je goed recht is om een voorkeur te hebben voor analoog. Of niet soms?
Het enige wat ik ( en sommige anderen met mij) probeer is om je duidelijk te maken dat je geen vooringenomen houding versus digitaal moet aannemen, maar dat je met je oren moet luisteren.
Uit jouw reacties blijkt gewoon heel duidelijk dat je niets van digitaal moet hebben en dat analoog superieur is.
Sommige analoge pedalen klinken inderdaad beter dan de digitale broertjes, maar er zijn genoeg pedalen waar je het verschil niet/nauwelijks hoort. Mij maakt het niks uit of het pedaal analoog of digitaal is, wat voor mij telt is dat het pedaal doet en klinkt wat ik wil. De techniek erachter zal me worst wezen.

Bernardduur
7 maart 2016, 09:17
Precies, en het grappige is dat er steeds meer (mini) pedaaltjes komen op basis van de PT2399,
waar (schaamteloos?) 'Analog Delay' op prijkt... Bovendien heeft de PT2399 (maar) 44k memory
aan boord waarmee redelijkerwijs zo'n 300 msec mee gehaald kan worden.

Eno rekt dit nog is op naar 600 msec, waarbij er extreem gefilterd moet worden om de laatste
repeats nog een beetje acceptabel te houden. En het mooie is dat de reacties op zo'n pedaaltje
dan vaak in de trend zijn van; 'true analog delay circuitry!' of 'incredibly warm fully analog delay!'

:seriousf:

Dit gezegd hebbende, ook de Wampler Faux Echo & Mad Professor Deep Blue (+/- EUR. 200,--)
maken gebruik van de PT2399, omdat het gewoon een waanzinnig goede chip is.
Waarmee wat mij betreft de noodzaak van een analoge BBD wel een beetje vervlogen is...

Ik heb het echt niet met de PT delays. Ik heb er (te) veel geprobeerd (Mad Professor, Excalibur, Red Repeat, Quattro, etc etc) maar je hoort bijna direct dat het een PT delay is door die vervelende nare (a muzikale) repeats. Op korte tijden, met een low output gitaar en niet teveel feedback is het nog OK maar op langere tijden, met veel feedback en wat hogere output gitaren gaat het mis.

Analog voiced? Echt niet! Ik heb geen enkele analoge delay die zo klinkt (en ja, ik heb er (te) veel)

De enige PT delay die ik nog heb is een Danelectro Spring King

Dutch66
7 maart 2016, 11:00
Ik heb het echt niet met de PT delays. Ik heb er (te) veel geprobeerd (Mad Professor, Excalibur, Red Repeat, Quattro, etc etc) maar je hoort bijna direct dat het een PT delay is door die vervelende nare (a muzikale) repeats. Op korte tijden, met een low output gitaar en niet teveel feedback is het nog OK maar op langere tijden, met veel feedback en wat hogere output gitaren gaat het mis.

Analog voiced? Echt niet! Ik heb geen enkele analoge delay die zo klinkt (en ja, ik heb er (te) veel)

De enige PT delay die ik nog heb is een Danelectro Spring King

Tuurlijk, het kan prima dat je specifiek met dit type delay niets hebt en mischien als 'pedal-hoarder'
ook een wat ander referentiekader hebt opgebouwd. Maar gezien de enorme schare (enthousiaste)
gebruikers van juist die pedalen die jij noemt, denken een hoop mensen daar toch wat anders over..

Bernardduur
7 maart 2016, 14:07
Tuurlijk, het kan prima dat je specifiek met dit type delay niets hebt en mischien als 'pedal-hoarder'
ook een wat ander referentiekader hebt opgebouwd. Maar gezien de enorme schare (enthousiaste)
gebruikers van juist die pedalen die jij noemt, denken een hoop mensen daar toch wat anders over..

Gelukkig wel :). Iedere mening is OK, zolang je het ergens op kan baseren! Ik ben dan ook een enorme mierenneuker!!

Brad
7 maart 2016, 16:04
Een geluidsmierenneuker in dit geval . Daar is niets mis mee . Dat betekend dat je allesbehalve onverschillig staat tegenover hetgeen je hoort

Het nadeel is dat je je eerder stoort aan hetgeen je als lelijk ervaart