PDA

View Full Version : studio monitoren voor huiskamer gebruik



ERK
21 februari 2016, 21:43
ik heb een platte samsung tv, kijk als enige in het huis graag naar muziekvideo's en DJAZZ.tv, dat meestal in het weekend, begin me zo langzamerhand aan het geluid van de tv irriteren, reviews gelezen van allerei systemen zoals 2.1, 5.1 en soundbars, ben tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk gewoon een goed stereo geluid wil, maar dan moet er ook weer een versterker onder de tv komen, dat wil ik dus niet, dus dacht ik aan aktieve monitorsetje die tegen de muur gemonteerd kan worden, ik zit altijd vrij recht voor de tv, het hoef ook niet echt hard, als het geluid maar goed is en niet kunstmatig klinkt, tussen 300-400 wil ik er voor uitgeven,

Joost de Ruig
21 februari 2016, 21:49
Een soundbar met een losse bassbox vraagt geen versterker hoor. Vanaf circa €150,- heb je een echt een prima geluid, waar je ook je iPad/Pod/Phone heen kan streamen.

Pepe
22 februari 2016, 04:11
Ja, kan nog goedkoper, ik hang al jaren afgedankte pc speakers aan de tv, bassbox aan de achterkant, satellietjes voor. Als je daar eenmaal aan gewend bent kan je niet meer terug, dan lijkt het net of je naar een toy tv zit te kijken.

muffstuff
22 februari 2016, 11:12
ik heb een platte samsung tv, kijk als enige in het huis graag naar muziekvideo's en DJAZZ.tv, dat meestal in het weekend, begin me zo langzamerhand aan het geluid van de tv irriteren, reviews gelezen van allerei systemen zoals 2.1, 5.1 en soundbars, ben tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk gewoon een goed stereo geluid wil, maar dan moet er ook weer een versterker onder de tv komen, dat wil ik dus niet, dus dacht ik aan aktieve monitorsetje die tegen de muur gemonteerd kan worden, ik zit altijd vrij recht voor de tv, het hoef ook niet echt hard, als het geluid maar goed is en niet kunstmatig klinkt, tussen 300-400 wil ik er voor uitgeven,
Let wel op dat monitor speakers erg eerlijk klinken. Persoonlijk vind ik dat niet prettig luisteren naar muziek om te genieten. Wel zijn ze erg handig om bv muziek temixen.

paulusdeBKB
23 februari 2016, 02:09
Ik gebruik zelf een setje KRK Rockits voor zowel mixen als muziek luisteren. En soms als deurstop, maar da's een ander verhaal.

Mocht je een soundbar gaan kopen, kies er dan eentje met geluidsverbeteringalgoritmes die je ook uit kunt zetten. Dynamic range extension, Supernatural Sound... Geen idee wat de marketingtermen zijn, maar je herkent ze wel als je ze ziet.

Persoonlijk zou ik gaan voor 2 mooie staanders naast je tv. Ik weet niet of je budget daarvoor toereikend is.

Maarre... hoe luister je nu eigenlijk als je een CD wilt draaien?

harrie-beton
23 februari 2016, 09:19
Ik heb geen cd speler of video/dvd meer in de woonkamer maar een media computer met alles erop en eraan. Gebruik 2 KRK 6 actieve monitoren en een mini mengpaneel om de TV en de computer te kunnen regelen. Dat klinkt zeer goed. Je mist misschien een beetje diepe bas.

muziekschuur
23 februari 2016, 21:04
Yamaha HS8

https://www.attackmagazine.com/reviews/the-best/ten-best-nearfield-studio-monitors/5/

Baker
24 februari 2016, 14:33
De HS 8 is wellicht overkill. De Yamaha HS 5 voldoet hier prima voor denk ik.
Ik heb deze speakers in mij studiootje en gebruik ze uiteraard af en toe om te mixen.
Maar ik gebruik ze ook dagelijks om muziek te luisteren en af en toe om een film te kijken via Netflix.

Het zijn dan weliswaar nearfields, maar je moet nogal een huiskamer hebben willen deze speakers te klein zijn hoor...

Bijkomend voordeel: deze speakers hebben enige vorm van toonregeling dmv 4 switches: (+2 db, 0, -2db) Room control, High trim, mid EQ en low cut.
En ok, het is geen echte EQ maar door deze switches kan je de speakers iets meer als een huiskamer speaker laten klinken. Met name de mid EQ is prettig wat dat betreft.

En ze zien er ook nog eens aardig uit. (In tegenstelling tot die KRK's)
http://www.thomann.de/nl/yamaha_hs_5.htm

edit: Sapperdeflap! Ik heb een ouder type zie ik nu: de HS50M
De HS5 heeft alleen nog een Room control switch en een high trim. Geen low cut en mid EQ