PDA

View Full Version : Titanium versterking in gitaarhals.



ChrisWMan
21 februari 2016, 19:03
Ik was een beetje op de site van Ibanez aan het kijken en kwam daar gitaren tegen met een titanium versterkte hals. Is dat tegen breken of torderen en hoe nuttig is zo iets? In het achterhoofd houdend uiteraard dat het om een dunne hals gaat.

Erik de Perik
21 februari 2016, 19:09
Ik denk dat het om bullshit gaat, in het achterhoofd houdend dat het marketing is.

harrie-beton
21 februari 2016, 19:21
Titanium duurder dan goud, volgens mij marketing id

ChrisWMan
21 februari 2016, 20:14
http://store.shimamura.co.jp/img/itemdetails/gh-bj4v_img3.jpg
Het gaat om KTS Titanium Reinforcement. Op de site staan uiteraard alleen maar positieve dingen.

D3nnis
21 februari 2016, 20:50
Zullen altijd voor en tegenstanders zijn. Is een beetje hetzelfde idee als van die carbonfiber verstevigingen die je weleens ziet in halzen.

Terminus
21 februari 2016, 21:09
Het idee zal wel hetzelfde zijn als bij de koolstofvezel versterkte halzen van Vigier. Geen halspen nodig omdat de hals nauwelijks buigt door de spanning van de snaren en de luchtvochtigheid. Op zich logisch, want je afstelling en stemming zijn zo stabieler. Wat het doet voor het geluid is natuurlijk de vraag, maar het zal geen wereldschokkend verschil zijn.

Moses, Steinberger en vooral Parker hebben ook het een en ander gedaan in deze richting.

Erik de Perik
21 februari 2016, 21:16
De oplossing voor een niet bestaand probleem, lijkt mij.

harrie-beton
21 februari 2016, 22:46
Exact ErikdePerik,

De perfecte hals is beetje krom en dat moet je kunnen afstellen afhankelijk van de snaar spanning.
Een hals die nooit krom wil is onwenselijk.

D3nnis
21 februari 2016, 23:27
De perfecte hals is beetje krom en dat moet je kunnen afstellen afhankelijk van de snaar spanning.
Een hals die nooit krom wil is onwenselijk.

Maar er staat nergens dat ie niet krom wil...

Tupelo
21 februari 2016, 23:36
Kan me zomaar voorstellen dat op zo een twijgje een normale truss rod niet volstaat. :D

harrie-beton
22 februari 2016, 00:36
Waarom (buiten marketing om) zou je dan een halspen versterken met materiaal dat 30 keer sterker is dan staal en duurder dan goud.

D3nnis
22 februari 2016, 07:50
30 keer sterker dan staal?
Nee dat valt vies tegen...

Bovendien, sterkte moet niet met stijfheid verward worden.

Tabula Rasa
22 februari 2016, 10:19
De oplossing voor een niet bestaand probleem, lijkt mij.
Niets mooier dan een werkende halspen voor het persoonlijk finetunen.

Orpheo
22 februari 2016, 11:09
Die staven helpen vooral tegen torderen.

Koolstof staven ala vigier: geen fan van. Icm trussrod: goed idee. Heeft meer voordelen dan alleen torderen tegen gaan. Het vermindert de mans op dode plekken. En de holling in de hals, bij dikke halzen vooral, gaat makkelijker met koolstof staven. (Dunne halsjes trekken te makkelijk hol, dikke halzen niet makkelijk genoeg) .

loose-fur
23 februari 2016, 15:59
Vind de prijs wel meevallen, eigenlijk:

http://www.stewmac.com/Materials_and_Supplies/Truss_Rods/Non-adjustable_Rods_for_Neck_Reinforcement/Titanium_Neck_Reinforcement_Rod.html


Tee.

Da Vinci
23 februari 2016, 16:44
De oplossing voor een niet bestaand probleem, lijkt mij.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/04/3c/d6/043cd6307d3be0f4dde4eb6139d8b602.jpg

fred dons
23 februari 2016, 17:01
ik heb voor de liefhebber een flink aantal deluxe birdseye maple painthandles ;) (die in hun vorige leven gewoon gitaarnekken waren voordat ze begonnen te torderen, en niet zo'n beetje ook)
het is misschien niet zo vaak voorkomend en het gebeurd bij mij maar bij zo'n 5 % van de gitaren maar dan hebben we het al over 8 nekken. ik zou erg blij zijn geweest als de desbetreffende bouwer deze rods al had ingebouwd :(

Orpheo
23 februari 2016, 17:40
Soms doet een bouwer iets niet direct voor jou, als gebruiker, maar voor hemzelf. Een gitaar afstellen met koolstof is veel prettiger dan een gitaar zonder. Jij als speler hebt daar niet direct profijt bij maar als je even verder kijkt wel: afstellen gaat makkelijker dus de bouwer hoeft minder te knokken en kan meer energie steken in details.

Zo dus ook met de tit.rods.

D3nnis
23 februari 2016, 18:16
Maar als je écht kurkentrekkerhout hebt, gaat zo'n staaf niet echt helpen.

Midwolda
23 februari 2016, 18:29
Soms doet een bouwer iets niet direct voor jou, als gebruiker, maar voor hemzelf. Een gitaar afstellen met koolstof is veel prettiger dan een gitaar zonder. Jij als speler hebt daar niet direct profijt bij maar als je even verder kijkt wel: afstellen gaat makkelijker dus de bouwer hoeft minder te knokken en kan meer energie steken in details.

Zo dus ook met de tit.rods.

:seriousf: hij zei tit rods :cheerup:

Tunes
24 februari 2016, 13:24
Ik heb wel wat bassen (gehad) die van carbon waren of toevoeging hadden en een catalyst welke geheel uit kunststof bestaat.
Heerlijke bassen, maar een bas is wat anders dan een gitaar.
De catalyst heb ik nog steeds en ik wil erg graag een vigier bij hebben.

Overigens verwacht ik op dit forum weinig voorstanders, want gitaristen en innovaties ??????