PDA

View Full Version : Volume en tone vs alleen volume



ChrisWMan
21 februari 2016, 16:08
Ik heb een gitaar op het oog (Ibanez RGA42) met een HH configuratie en alleen een switch en volume pod. In hoever gaat dit mij beperken?
Ik speel nog niet zo heel lang en heb me er nooit echt in verdiept.

Joost de Ruig
21 februari 2016, 16:15
Het verschilt per gitaar en muziektype, maar ik heb o.a. Tele Cabronita en die heeft ook geen tonepot. Nooit gemist bij die gitaar, maar op zeker de helft van mijn gitaren gebruik ik de tonepot wel.

Erik de Perik
21 februari 2016, 16:18
Ik heb een gitaar op het oog (Ibanez RGA42) met een HH configuratie en alleen een switch en volume pod. In hoever gaat dit mij beperken?
Ik speel nog niet zo heel lang en heb me er nooit echt in verdiept.

Ik ben totaal geen fan van het grootste deel van wat Ibanez produceert, maar ik zou zeggen: ga lekker spelen...!! Later ontdek je pas wat je fijn vindt en je eerste gitaar is zeer zelden je laatste.

ChrisWMan
21 februari 2016, 16:20
Ik ben totaal geen fan van het grootste deel van wat Ibanez produceert, maar ik zou zeggen: ga lekker spelen...!! Later ontdek je pas wat je fijn vindt en je eerste gitaar is zeer zelden je laatste.
Nu ben ik wel nieuwsgierig waarom je geen fan bent van Ibanez. Gewoon niet jouw muziek stijl of kwaliteit?

FruscianteFan
21 februari 2016, 16:28
Ik ben totaal geen fan van het grootste deel van wat Ibanez produceert, maar ik zou zeggen: ga lekker spelen...!! Later ontdek je pas wat je fijn vindt en je eerste gitaar is zeer zelden je laatste.

Ik ook niet, maar wat heeft de topicstarter daaraan?

Denk, zeker als je nog niet zo lang speelt, dat het absoluut geen beperking hoeft te zijn. Als je alle solo's van Opeth wilt naspelen, of gaat jazzen, is het misschien handig om op het halselement de tone weg te draaien. Verder zal het wel meevallen.

Overigens: POD is een effect- en ampsimulatie van Line6. Pot of potmeter is de afkorting van potentiometer.

Erik de Perik
21 februari 2016, 16:30
Nu ben ik wel nieuwsgierig waarom je geen fan bent van Ibanez. Gewoon niet jouw muziek stijl of kwaliteit?

Ik vind het kutgitaren eigenlijk. Niet mijn hals, niet mijn sound. Veel teveel op heavy metal gericht, platte halzen, platte toetsen. Paul Gilbert zei ooit eens tegen mij, toen ik het hem vroeg uiteraard:"Ibanez, they're good guitars, not great." Dat was ten tijde van zijn eerste Ibanez signature model. Hij zou toen op een stock gitaar gespeeld hebben, ik sowieso haha. Was over een Laney versterker, ook een endorsement van PG toen.


Ik ook niet, maar wat heeft de topicstarter daaraan?

Denk, zeker als je nog niet zo lang speelt, dat het absoluut geen beperking hoeft te zijn. Als je alle solo's van Opeth wilt naspelen, of gaat jazzen, is het misschien handig om op het halselement de tone weg te draaien. Verder zal het wel meevallen.

Overigens: POD is een effect- en ampsimulatie van Line6. Pot of potmeter is de afkorting van potentiometer.


Daarom schreef ik ook: ga lekker spelen...!!

arjanb01
21 februari 2016, 16:47
Om Ibanez kut gitaren te noemen gaat wat ver. Maar de meeste elektrische modellen van Ibanez hebben die platte wizard necks, behalve de jazz gitaren en de akoestische gitaren.
Ik vind de elektrische gitaren ook niet m'n smaak om bovengenoemde redenen. Maar ik heb een Ibanez ac3000 uit ds artwood serie met spruce top, achterkanten en zijkanten geheel massief mahonie en een lekkere dikke hals. Top gitaar!

Erik de Perik
21 februari 2016, 16:51
Om Ibanez kut gitaren te noemen gaat wat ver. Maar de meeste elektrische modellen van Ibanez hebben die platte wizard necks, behalve de jazz gitaren en de akoestische gitaren.
Ik vind de elektrische gitaren ook niet m'n smaak om bovengenoemde redenen. Maar ik heb een Ibanez ac3000 uit ds artwood serie met spruce top, achterkanten en zijkanten geheel massief mahonie en een lekkere dikke hals. Top gitaar!

Ik ga ver ja, maar vind het kutgitaren.....!! Of had ik dat al gezegd...? :crazyhappy:

Joost de Ruig
21 februari 2016, 17:21
Ik ruilde mijn Ibanez Blazer in voor de vintage Tele die ik nog steeds heb. Was prima gitaartje hoor die Blazer!

Erik de Perik
21 februari 2016, 17:24
Ik ruilde mijn Ibanez Blazer in voor de vintage Tele die ik nog steeds heb. Was prima gitaartje hoor die Blazer!

Hun imi Strat bedoelde ik dan weer niet.... ;)

ChrisWMan
21 februari 2016, 17:33
Ik heb zelf een Ibanez S Classic en een Maverick X-1. De Ibanez heeft in vergelijking met de Maverick een smallere en dunnere hals. Ik persoonlijk vind de hals van de Maverick fijner spelen. De reden dat ik een nieuwe gitaar wil is omdat de Maverick enorm zwaar is. Iedereen zijn voorkeur lijkt me.
Back on topic:
Bedankt voor de info, on en off topic.

apekop
21 februari 2016, 18:07
Ik vind het kutgitaren eigenlijk. Niet mijn hals, niet mijn sound. Veel teveel op heavy metal gericht, platte halzen, platte toetsen.

Beetje erg kort door de bocht om gelijk alle Ibanez gitaren kut te noemen. Lang niet al hun halzen zijn hetzelfde en ze hebben niet alleen metal gitaren, maar ook jazz modellen etc.
..en inderdaad het helpt de TS geen cm vooruit....

Erik de Perik
21 februari 2016, 18:14
Beetje erg kort door de bocht om gelijk alle Ibanez gitaren kut te noemen. Lang niet al hun halzen zijn hetzelfde en ze hebben niet alleen metal gitaren, maar ook jazz modellen etc.
..en inderdaad het helpt de TS geen cm vooruit....

Ik werd uitgelokt.....!

Ibanez is een merk van de Hoshino Gakki Group en die laten van alles overal maken...... niets meer en niets minder. Ik heb er niet veel mee, zoals ik al liet merken, maar gun iedereen z'n learning curve, zoals ik ook al aangaf.

dml
21 februari 2016, 18:25
Het allereerste wat ik bij zo'n beetje al mijn elektrische gitaren heb gedaan is de tonepotmeter los solderen. Ik gebruik de tonepot nooit.

Erik de Perik
21 februari 2016, 18:29
Het allereerste wat ik bij zo'n beetje al mijn elektrische gitaren heb gedaan is de tonepotmeter los solderen. Ik gebruik de tonepot nooit.

Ik ook......!

Midwolda
21 februari 2016, 21:50
Ik noem het altijd maar de tienpot.

Joost de Ruig
21 februari 2016, 22:21
Ik noem het altijd maar de tienpot.

Moet je toch eens het PTB-systeem van G&L proberen. Dat heb ik bij de bouw in mijn Kaufmann Strat laten zetten en bevalt erg goed. Het Passive Treble&Bass controle is een roll-off systeem, waarbij van 10 tot 0 alle standen bruikbaar zijn.

Midwolda
21 februari 2016, 22:38
Moet je toch eens het PTB-systeem van G&L proberen. Dat heb ik bij de bouw in mijn Kaufmann Strat laten zetten en bevalt erg goed. Het Passive Treble&Bass controle is een roll-off systeem, waarbij van 10 tot 0 alle standen bruikbaar zijn.

Hmnja kweenie. Volume harder-zachter-uit, switch neck-both-bridge, tone op tien.
Een drive, een delay en een amp en ik heb genoeg, hou het graag zo simpel mogelijk.
Ik ben totaal niet muzikaal dus maak toch alleen maar herrie en kabaal.

Dutch66
22 februari 2016, 10:51
Moet je toch eens het PTB-systeem van G&L proberen. Dat heb ik bij de bouw in mijn Kaufmann Strat laten zetten en bevalt erg goed. Het Passive Treble&Bass controle is een roll-off systeem, waarbij van 10 tot 0 alle standen bruikbaar zijn.

Met alle respect, maar de naam 'PTB-systeem' suggereert een soort ingenieuze schakeling te zijn,
terwijl het niets meer behelst dan een lullig aanvullend laag-af filtertje (1 pot/1 condensator),
in serie met een normale toonregeling...

Natuurlijk kan zoiets net 'de oplossing/uitbreiding' zijn waar je naar op zoek bent, en dan is het
in vrijwel iedere gitaar eigenlijk simpel (zelf) toe te passen.

Maar om zo'n (minieme) uitbreiding dan meteen als 'Leo’s PTB™' aan de man te brengen...

Joost de Ruig
22 februari 2016, 11:40
Met alle respect, maar de naam 'PTB-systeem' suggereert een soort ingenieuze schakeling te zijn,
terwijl het niets meer behelst dan een lullig aanvullend laag-af filtertje (1 pot/1 condensator),
in serie met een normale toonregeling. Maar om zo'n (minieme) uitbreiding dan meteen als 'Leo’s PTB™' aan de man te brengen...

Maakt toch niet uit hoe het werkt of hoe simpel het is? Als het maar werkt. Ik snap G&L wel: de toneregeling wijkt af van het gebruikelijke en daar geven ze een naampje aan. Enerzijds ter verduidelijking en anderzijds om marketing technische redenen. Niets mis mee toch?

Da Vinci
22 februari 2016, 13:31
Ontopic: ik gebruik m'n tone pot ook nooit dus ik zou 'm niet missen

Offtopic: ik heb een RGR570, S420 en 2 JS 1000 (Customs) gehad. Ik vond het allemaal kutgitaren behalve één van de JS1000's. De eerste was me toch een lelijk ding (Blue Transparent, van burst was niet echt sprake), achterkant nogal bucklerash etc. maar spelen dat ding, potverdommme.... Uiteindelijk verkocht om ruimte te maken (niet financieel maar in de ogen van mijn vrouw) voor de aanschaf van een LIII. Uit spijt later nog een Black Pearl opgehaald maar dat leek in niks op mijn eerste JS.

Tupelo
22 februari 2016, 13:39
Een wha of equalizer kan je altijd nog tussen je gitaar of amp proppen, dus no worries. :ok:

Persoonlijk ?
Ik gebruik mijn toonregeling alleen op mijn Blade, dat wordt geacht een veelzijdige gitaar te zijn, en dat is het ook. Op mijn archtop & mustang heb ik het niet nodig; die zitten zo significant binnen een spectrum voor mij dat ik de toonregeling niet nodig heb.

Zou mezelf er geen zorgen over maken..

Lucid
22 februari 2016, 13:40
Ontopic, ikzelf soldeer ze altijd los, ze vreten toch je geluid een miniem beetje ook al staan ze dicht. en mijn geluid verzorg ik wel met mijn amp+effecten.

Offtopic, Ibanez komt uit een heleboel aziatische fabrieken gerold, sommige zijn beter dan anderen, ik heb goedkope gitaartjes in mijn handen gehad die redelijk waren, en dure die teleurstelden sommige waren gewoon goed. Over het algemeen is de prijs kwaliteit redelijk. Enige echt negatieve is dat ze vrij vlak zijn qua geluid over het algemeen.

Dutch66
22 februari 2016, 13:42
Maakt toch niet uit hoe het werkt of hoe simpel het is? Als het maar werkt. Ik snap G&L wel: de toneregeling wijkt af van het gebruikelijke en daar geven ze een naampje aan. Enerzijds ter verduidelijking en anderzijds om marketing technische redenen. Niets mis mee toch?

Ach je hebt gelijk ook, ik ben een zeikerd....:seriousf:

ChrisWMan
22 februari 2016, 23:07
Off topic. Ik ben nu aan het kijken voor een 2e hands RG821 Premium. In Indonesië gemaakt maar lees er geen slechte dingen over.

apekop
23 februari 2016, 01:20
Het allereerste wat ik bij zo'n beetje al mijn elektrische gitaren heb gedaan is de tonepotmeter los solderen. Ik gebruik de tonepot nooit.

waarom zou je je tonepot los solderen? Zit toch niet in de weg? Op een strat vind ik de tone knop onmisbaar. Ik gebruik hem eigenlijk altijd op mijn brug element, waar ik 90% van de tijd op speel.

Da Vinci
23 februari 2016, 10:16
waarom zou je je tonepot los solderen? Zit toch niet in de weg? Op een strat vind ik de tone knop onmisbaar. Ik gebruik hem eigenlijk altijd op mijn brug element, waar ik 90% van de tijd op speel.


Ontopic, ikzelf soldeer ze altijd los, ze vreten toch je geluid een miniem beetje ook al staan ze dicht. en mijn geluid verzorg ik wel met mijn amp+effecten.


Dat dus....

harrie-beton
23 februari 2016, 10:21
Ik heb op al mijn gitaren de tone circuits verwijderd en alleen een volume.

Tupelo
23 februari 2016, 10:44
Off topic. Ik ben nu aan het kijken voor een 2e hands RG821 Premium. In Indonesië gemaakt maar lees er geen slechte dingen over.
Ziet er i.i.g. goed degelijk uit.

http://i1049.photobucket.com/albums/s384/90rock90/RG%20821%20Premium/IMG_0173.jpg

Wel twee pots trouwens...

Tabula Rasa
23 februari 2016, 11:34
Juist heerlijk, die interactie tussen volumepot en tonepot. Bij een hairmetal shredplank hoef ik geen tonepot, maar bij een strat, tele of junior juist wel.

Tunes
23 februari 2016, 11:41
Gitaren zat en allemaal met volume en tone, en beide knoppen raak ik nooit aan en staan altijd volledig open.

deefke666
23 februari 2016, 11:52
Het verbaast me eigenlijk wel een beetje dat er zoveel spelers zijn die de toon en volume niet gebruiken.

Ik gebruik mijn toon en volume eigenlijk best veel.
De instellingen op mijn amp zijn altijd een beetje extremer en de rest regel ik allemaal gewoon met de volume en toonpot.
Werkt perfect voor mij.

FruscianteFan
23 februari 2016, 12:19
Ik gebruik de volumepot op mijn Gretsch regelmatig. Op de Jackson mis ik hem niet.

MikeD
23 februari 2016, 13:40
Op m'n Charvel Desolation DST 1 FR zit alleen maar 1 volumeknop en dat is voldoende. Overigens ook z'n plank met platte hals.. speelt als een gek.
Op m'n overige gitaren gebruik ik de tone niet (Les Pauls en Firebird) of zelden (Flying V). Maar ja; ik heb een hekel aan knoppendraaierij; volume vol open of iets temperen, is wat mij betreft voldoende.

harrie-beton
23 februari 2016, 20:09
Het hangt af van hoe je speelt en welke stijl. Zoals je kan lezen in dit topic zijn er best veel die nooit de tone controls gebruiken.
Ik heb altijd vrachten pedalen en effecten gehad en als de toon mij niet beviel voor 1 liedje dan deed ik de aanpassing met een effect.
Persoonlijk heb ik altijd moeite gehad om de tone regeling precies te krijgen en vooral om goed te onthouden. Heb maatstrepen gehad maar dan nog heb ik een liever een gitaar die voluit staat.

apekop
23 februari 2016, 20:19
Dat dus....

ok, duidelijk. Ik wist niet dat een tonepot invloed heeft op je sound. Is het echt zo veel verschil tussen wel of geen tonepot?

el loco
23 februari 2016, 21:09
ok, duidelijk. Ik wist niet dat een tonepot invloed heeft op je sound. Is het echt zo veel verschil tussen wel of geen tonepot?

Ja, maakt best verschil! De meesten van mijn gitaren zijn met EMG81 in de brug, en de 2 gitaren waar ik die zelf in gezet heb - zonder toonknop - klinken echt anders dan vergelijkbare gitaren met hetzelfde element en wel toonregeling. Ik zelf heb die toonknop nooit gebruikt, slechts behoefte aan 1 goede sound en die moet helder zijn. (volume en toon altijd op 10 dus)

harrie-beton
23 februari 2016, 22:03
Op mijn gitaren ook zo, iets meer bite zonder tone circuit. En de gitaar is lichter he...

alias
23 februari 2016, 22:11
Ja, maakt best verschil! De meesten van mijn gitaren zijn met EMG81 in de brug, en de 2 gitaren waar ik die zelf in gezet heb - zonder toonknop - klinken echt anders dan vergelijkbare gitaren met hetzelfde element en wel toonregeling. Ik zelf heb die toonknop nooit gebruikt, slechts behoefte aan 1 goede sound en die moet helder zijn. (volume en toon altijd op 10 dus)
O, dus jij vergelijkt het geluid van 2 GITAREN en wijt het verschil dan aan de TONEPOT?

Mitch
24 februari 2016, 10:01
Wat een overvloed aan posts, beetje jammer dat je de nuttige er met een pincet uit moet halen :(

Samenvatting van de nuttige bijdrages: het verschilt zowel per gitaar als per versterker als ook nog eens aan de speler of je de toonpot 'mist' of niet. De ene versterker is helder zat, daar wil je de toonpote wel een beetje dicht draaien, de andere versterker (of speaker) is juist wat doffer waardoor mensen dat willen gaan 'oplossen' door de toonpot weg te halen. De ene gitaar is van zichzelf helderder dan de ander, afijn...
Simpel voorbeeld om het te illustreren: ik heb een gitaar die geen toonpot heeft maar volumes per element en een mastervolume. Die gitaar is zo netjes in balans qua sound dat ik alleen de mastervolume gebruik. Ik heb een junior, die heeft behoorlijk wat bite en in combinatie met mijn main amp is -ie iets te schel. Toonpot op 8 en hij klinkt prima.

raabje
24 februari 2016, 10:16
Op mijn nieuwe Fender USA strat zit op de tone knop voor brug en midden PU een no-load stand, knop open is tone knop uit het circuit.

Voor de brug is PU dat wat te schel, beetje tone afrollen maakt deze PU veel bruikbaarder.

Dutch66
24 februari 2016, 10:23
De (passieve) toonregeling van je gitaar 'lekt' altijd wat hoog naar de aarde, dit afhankelijk
van de output van je element en de waarde van je toonpot.

Je kunt de toonpot weliswaar helemaal open zetten (waardoor de weerstand van je pot maximaal is),
maar er blijft altijd een verbinding naar de aarde via de pot/condensator combinatie.

Meestal is de waarde van zo'n combinatie (google is RC filter), zo gekozen dat wanneer de toonpot
helemaal open staat, de 'hoog af' werking net buiten het (hoorbare) gebied van je element valt.
Met de toonknop bepaal je dus niet de 'mate' van filtering maar juist het frequentiegebied waarin
het filter 'actief' is.

Er zijn ook situaties waarin dit hoog-af 'lekken' juist een bewuste keuze is, zeker als een element van
zichzelf wat schel klinkt. Door de toonpot los te solderen schakel je inderdaad het filter volledig uit.
Maar of dit beter klinkt is dus afhankelijk van verschillende factoren, je eigen smaak is daarin denk ik
de belangrijkste.

Tunes
24 februari 2016, 13:27
O, dus jij vergelijkt het geluid van 2 GITAREN en wijt het verschil dan aan de TONEPOT?

Nee hij wijt het aan de verschillen in de gitaren en de tonepot is een verschil.

el loco
24 februari 2016, 18:29
Nee hij wijt het aan de verschillen in de gitaren en de tonepot is een verschil.

Inderdaad :D Zoals Harrie al zei heeft ie wat meer bite zonder tonepot. Ben hier ook geen Ibanez s-series met een telecaster aan het vergelijken ofzo. Het zijn 2 Jacksons, zelfde constructie, zelfde houtsoort, zelfde brug en hardware. De een is rood de ander zwart, dat wel...

FruscianteFan
24 februari 2016, 18:35
Iedereen weet dat zwart sneller warm wordt, dus meer uitzet, dus meer air in de body heeft. En dan zeg jij dat je geen Ibanez S met Tele's aan het vergelijken bent!

Rogueny
25 februari 2016, 17:45
Goed, weer even on topic: Toen ik begon met gitaarspelen gebruikte ik zelden een tone potmeter. Ik speelde voornamelijk rock. Nu ik wat vaker clean, crunch en blues speel, moet ik toch wel toegeven dat ik erg blij ben dat ik tone potmeters heb. Geeft gewoon net iets meer geluidsopties die je soms niet uit een versterker kunt halen.

Onkelpazuzu
26 februari 2016, 10:00
Op mijn nieuwe Fender USA strat zit op de tone knop voor brug en midden PU een no-load stand, knop open is tone knop uit het circuit.

Voor de brug is PU dat wat te schel, beetje tone afrollen maakt deze PU veel bruikbaarder.

Ja, heb ik ook. Voor het midden-element is die no load-stand geweldig, voor de brug soms wat schel. Even naar 9 tikken haalt dan net het scherpe randje eraf zonder de toon dicht te smeren.

Brad
26 februari 2016, 13:43
Geklooi met potmeters voor volume en gitaar tijdens het spelen heb ik altijd vreselijk gevonden . Die verschillende graden van vervorming programmeer ik liever in mijn multi effectenbak

Je raakt ook wat kwijt als je het volume terug draait op je gitaar , de kwaliteit van je toon neemt toch behoorlijk af

En de toon langzaam laten opzwellen doe ik liever met mijn voetpedaal

barno
26 februari 2016, 14:19
ik vind een tonepot eigenlijk tamelijk onmisbaar live. Eigenlijk moet je net als bij studiomixing je gitaar op de juiste plaats zetten in het frequentiebereik van het totaalgeluid on stage. En ik heb geen zin om hele tijd naar mijn amp te lopen. Nu weet ik dat er weinig gitaristen zich ook maar een halve reet aantrekken van het totaalgeluid :) maar uiteindelijk wordt door goede balans je eigen geluid ook opgewaardeerd.

Brad
26 februari 2016, 14:58
Als ik nog zou optreden dan zou ik dat met het voetpedaal doen . Daarmee kan ik het uitgangsvolume aanpassen van mijn multieffectenbak , van signaalverlies is dan geen sprake

Mitch
26 februari 2016, 22:53
Da's dus typisch een voorbeeld van hoe het voor iedereen verschilt door het verschil in de rest van de setup, dus nog los van de gitaar, de elementen en speelstijl. Toen ik nog met een multi-effect speelde snapte ik ook niet waarom anderen dweepten met gebruik van volume- en tonepots. Dat was ook nog vóór ik goeie gitaren, goeie amps had of vóór ik überhaupt nog van treble bleed had gehoord. Ik had toen ook meteen doffe ellende als ik volume of tone wat dichtdraaide.

Tupelo
26 februari 2016, 22:57
En de toon langzaam laten opzwellen doe ik liever met mijn voetpedaal
Ja agree op dat vlak.
Hoewel ik de volumepot soms best bruikbaar vind, gebruik ik 'm vooral voor opzwellen/wegdraaien, en dat werkt beter met een pedaal.
Toonregeling op mijn Blade gebruik ik wel erg veel; is actief, maakt een wereld van verschil.

Tabula Rasa
27 februari 2016, 09:42
Heb al meerdere keren.figuren.over de vloer gehad voor nieuwe pots. Soms gewoon een werkende 500k log voor een andere 500k log van een ander merk en je hoort verschil in het verloop. Een gitaar met de juiste pots, het juiste verloop, de juiste waarde en de ideaalstand op 8 is fantastisch. Je kan dan werkelijk alle kanten op.

raabje
27 februari 2016, 10:18
Ik las een theorie dat je oren/brein gewend zijn aan een bepaalde situatie X, en als je dan treble vermindert, het altijd minder klinkt dan daarvoor.

Dus de tone pot moet je bij het zoeken naar je tone niet op 10 zetten en dan terugdraaien, maar op 0 en dan omhoog draaien, tot je de sweet spot hoort, en het dan zo laten. Volume pot is ook een tone pot, omdat de klank wat donkerder wordt als het volume minder wordt.

En als je de tone alleen uit gitaar + amp haalt, dan is volume en tone wel nuttig, komt vervorming en/of je tone uit pedaaltjes en andere EFX, dan hebben volume en tone wat minder nut. Dan is tone en volume vooral een decoratie op je gitaar, om een lege plek te vullen.

Gelezen dan hè.... Op internet... :-) Maar er zit wat in. Ik heb gisteren dat op 0 zetten en dan omhoog draaien geprobeerd, en dan is tone op 5 al goed, als je thuis wat pingelt, zonder band en op het podium, waar een gitaar door de mix moet snijden.