PDA

View Full Version : HNGD Gibson R8



alexander 80
21 februari 2016, 13:29
Hallo,

ik post niet zo veel, ik lees voornamelijk mee op het forum.
maar ik wil nu wel eens wat posten.

ik mag mij namelijk de trotse eigenaar noemen van een Gibson R8 VOS uit 2011.
En vindt haar echt prachtig en niet onbelangrijk voor een gitaar, goed klinken.

tevens een vraagje:

ik wil er graag straplocks op hebben, maar bij navraag kreeg ik het advies om een tandenstoker bij de schroef in te drukken om speling tegen te gaan:???:
nu gingen mijn nek haren recht overeind staan bij de gedachte. (of doen meer mensen dit?)

gr Alexander

Ps de foto´s daar wordt aan gewerkt:???: (Vink):hippie:

http://i64.tinypic.com/ae5cp1.jpg
http://i63.tinypic.com/2euirv7.jpg

Joost de Ruig
21 februari 2016, 13:33
Gefeliciteerd met je mooie aankoop!

Wat de speling betreft: een luciferhoutje is zachter (voor bij weinig speling) dan een een tandenstoker. Zeker de ronde cocktailprikkers zijn nog iets harder hout. Gebruiken de meeste van ons hoor :)

hulst
21 februari 2016, 13:35
Ik heb de originele schroeven gebruikt, de schroef aan de onderzijde is dikker en de kop ervan past niet in de straplockbutton (Schaller). Die schroef zet je in een boormachine en al draaiende houd je de kop tegen een vijl net zolang tot 'ie net wel past. Geen gedoe in de body van je gitaar. (Voor de rest druk ik ook overal tandenstokers in hoor maar op die plek ga ik toch liever voor zekerheid).

arjanb01
21 februari 2016, 13:36
Foto's verplicht!
Posten maar....

Pepe
21 februari 2016, 13:37
De truc met de tandenstoker haal je pas uit de hoge hoed als het schroefje dol is maar zover ben je nog lang niet denk ik (en dat komt voornamelijk enkel voor bij Gretsch schroeven wanneer het dopje beter pakt dan de schroefdraad)

Voor straplocks moet je wel de schroeven vervangen voor de straplock schroeven. Ik vind het ondingen. De rode rubberen Grolsch ringetjes werken net zo goed, misschien nog wel beter, zijn goedkoper, laten je gitaar origineel, zijn uitwisselbaar en, het belangrijkste, zien er veel cooler uit.

Tabula Rasa
21 februari 2016, 13:42
En je krijgt er gratis bier bij.

arjanb01
21 februari 2016, 13:42
Ik gebruik die Grolsch rubbertjes ook, kost je 2 beugels bij de super maar werkt goed...

D3nnis
21 februari 2016, 13:47
Ik heb de originele schroeven gebruikt, de schroef aan de onderzijde is dikker en de kop ervan past niet in de straplockbutton (Schaller). Die schroef zet je in een boormachine en al draaiende houd je de kop tegen een vijl net zolang tot 'ie net wel past.

Of je boort de straplocks uit, als de schroefkop niet zo heel groot is.


Maar laten jullie, de grolschrubbergebruikers, de band altijd aan de gitaar? Zeker bij dikke leren banden is dat toch bijna niet in de koffer erbij te frotten terwijl de band vast zit aan de gitaar?

arjanb01
21 februari 2016, 13:49
Nee ik haal hem na het spelen eraf en de band los in de koffer.

D3nnis
21 februari 2016, 14:07
Gaat dat goed met die grolsch rubbers? Want eigenlijk is dat de enige reden dat ik straplocks gebruik, dat ik de band makkelijk van de gitaar kan af halen (zonder dat alles uitlubbert na dat 10x gedaan te hebben)....behalve bij mijn les paul misschien. Die strapbutton aan de halskant vind ik bij een les paul toch wat gevaarlijk zitten.

hulst
21 februari 2016, 14:10
Of je boort de straplocks uit, als de schroefkop niet zo heel groot is.

Hey!! ;)

Op strats en telecasters gebruik ik de Grolsch rubbers maar op een gitaar met gelijmde, fragiele hals vind ik straplocks een zekerder gevoel geven.

Tabula Rasa
21 februari 2016, 14:11
Er is bij mij nog nooit een band losgeschoten met die Grolsch rubbers.

Erik de Perik
21 februari 2016, 14:20
Er is bij mij nog nooit een band losgeschoten met die Grolsch rubbers.

Precies...... en straplocks willen aan de gitaarband kant nog wel eens loslaten.

D3nnis
21 februari 2016, 14:27
Straplocks hebben bij mij nog nooit losgelaten aan de band-zijde. Als er al iets los komt te zitten in de tijd is het de schroef in het hout.
Sleutel 19 om de straplock, en sleutel 17 om de moer (of was het andersom) en dan goed aandraaien.
Of de straplock in de bankschroef natuurlijk.
Maar als ie niet lomp strak vast zit kan ie wel eens lossen..

hulst
21 februari 2016, 14:37
:p
Er is bij mij nog nooit een band losgeschoten met die Grolsch rubbers.

Maar jij maakt misschien geen salto's en andere coole moves tijdens een solo? :)

alexander 80
21 februari 2016, 14:40
wel leuk om te zien dat een vraag over Straplocks toch wel wat los maakt.
aan uitboren had ik zelf nog niet gedacht.

ik neem de schroef gewoon mee, kan ik gelijk kijken welke het minst uitgeboord moet worden.
anders moet ik toch maar aan het bier :cooler:

Erik de Perik
21 februari 2016, 14:44
Straplocks hebben bij mij nog nooit losgelaten aan de band-zijde. Als er al iets los komt te zitten in de tijd is het de schroef in het hout.
Sleutel 19 om de straplock, en sleutel 17 om de moer (of was het andersom) en dan goed aandraaien.
Of de straplock in de bankschroef natuurlijk.
Maar als ie niet lomp strak vast zit kan ie wel eens lossen..

Of een druppeltje secondelijm in de schroefdraad om verder lompheid, bankschroeven en waterboarding te vermijden.... ;)

Da Vinci
21 februari 2016, 14:45
Die schaller style straplocks killen je strap buttons. Ik heb ze gehad waarbij ze bijna helemaal weg waren. Gebruik sindsdien altijd de dunlopp straplocks, dat systeem is op alle punten beter en tevens eenvoudig met één hand de bevestigen en los te maken.

Ik gebruik ook altijd de originele schroeven en heb nooit wat op hoeven vullen. Wel eens een kopje bij moeten veilen.

Da Vinci
21 februari 2016, 14:46
Die schaller style straplocks killen je strap buttons. Ik heb ze gehad waarbij ze bijna helemaal weg waren..

Voor de duidelijkheid; dan is de kans op los gaan dus aanzienlijk

Erik de Perik
21 februari 2016, 14:46
Ken/heb alleen de Schaller versie. Wilde nog wat in China bestellen, maar ga toch voor de Grolsch optie.

Dutch66
21 februari 2016, 14:48
En na al dat geleuter over tandenstokers en Grolsch rubbertjes.....,
Sjezus wat een waanzinnig mooie plank man,

Congratz!

Erik de Perik
21 februari 2016, 14:55
En na al dat geleuter over tandenstokers en Grolsch rubbertjes.....,
Sjezus wat een waanzinnig mooie plank man,

Congratz!

Je hebt helemaal gelijk. Mooie plank man...!!

D3nnis
21 februari 2016, 15:01
Of een druppeltje secondelijm in de schroefdraad om verder lompheid, bankschroeven en waterboarding te vermijden.... ;)

Dat kan natuurlijk ook.


Die schaller style straplocks killen je strap buttons. Ik heb ze gehad waarbij ze bijna helemaal weg waren.

Dat klopt wel ja.
Wat wel typisch is, ik heb dit alleen nog met de nickel versies gehad. Met chroom nog niet.
En met al die van boston ook :)

arjanb01
21 februari 2016, 15:02
Die Grolsch rubbers voldoen prima, nog nooit 1 gitaar gevallen.
En ze blijven gewoon goed!

Joost de Ruig
21 februari 2016, 15:02
Hey, ik scroll terug en zie nu de foto's die er eerst niet stonden. Een soort van DutchBurst :) erg mooi hoor!

Erik de Perik
21 februari 2016, 15:06
Hey, ik scroll terug en zie nu de foto's die er eerst niet stonden. Een soort van DutchBurst :) erg mooi hoor!

Ja, is een mooie gitaar hoor!

Pepe
21 februari 2016, 16:22
Grolsch rubbertjes schieten alleen los wanneer het gaatje van de strap is uitgelubberd. Ik heb 1 strap uit 1968 waar dat het geval is maar living on the edge he, zo ben ik. Voor de rest is het een non discussie, Grolsch versus non bier.

En ja, mooie gitaar. Wie daar met een boormachine in wil om een 20 euro straplock in te schroeven zou een knieschot moeten krijgen.

soundbound
21 februari 2016, 16:23
absoluut een erg fraaie plank!

ik vraag mij wel af wat de schaller gebruikers dan doen om de strap buttons te killen. Ik gebruik ze al jaren en heb nog nooit een probleem gehad.

Overigens zou ik nu voor de Grolsch optie gaan, maar de Schaller buttons vind ik te klein om fatsoenlijk een gitaarband aan te bevestigen (en ik heb op mijn custom mades die Schaller systemen laten plaatsen, ach ja....). Je kan die rubberen ringen ook gewoon los kopen, mocht je niet van Grolsch houden...

telerocker
21 februari 2016, 16:23
Prachtige plank, kind of jealous here!

ar250artist
21 februari 2016, 16:26
Wat een vreselijk fraaie plank weer! Ik houd wel van die plain tops ipv die over de top striping.

Enne, Grolsch all the way. Ze zitten er bij al 10 jaar op en zijn nog net zo goed als toen. Straps laat ik altijd zitten en dus ook nooit gedonder..

Henri H
21 februari 2016, 18:12
Prachtgitaar!

Ik heb op al mijn straps Schaller straplocks zitten, en ik laat ze bij mijn Les Paul gewoon op de gitaar zitten, en frot de strap er gewoon bij tussen.
Luciferstokjes, soms 2, voldoen voor mij ook prima, maar waarschijnlijk tandenstokers of satéprikkers ook wel.
Af en toe wel even de voorste button controleren, en eventueel een lucifer/satéprikker/tandestoker erbij steken.
Verder zorgen dat de straplocks op de band goed vast zitten. De truc met de bankschroef werkt goed, maar wel oppassen dat je 'm niet te vast in de bankschroef zet, want als ie eenmaal te klein is, krijg je hem lastig weer terug in de goede vorm.

Het is wel even een gedoe, maar dan heb je er ook jaren plezier en gemak van.

Edit: Bij mijn R9 haal ik de voorste strap los, anders past ie niet in de koffer.
Ik rol de strap een beetje op en prop hem dan in een loos stukje ruimte, gaat prima.

alexander 80
21 februari 2016, 19:38
Hartelijk dank voor alle reacties,
Ik zal de tips mee nemen.

Gr Alexander

Mitch
21 februari 2016, 22:16
Laat ik beginnen met een hartelijk gefeliciteerd, mooie LP!

Voor de fans van de Grolsch rubbers: ik heb vorig jaar bij de Gamma een setje zwarte rubberen ringetjes gekocht, valt een stuk minder op en werkt even goed. De exacte maat ben ik even kwijt maar kan ik opzoeken indien gewenst.

Strap locks: ja, zeker als de band niet makkelijk 'erbij' past in de koffer, zoals met een LP soms kan zijn, afhankelijk van je strap.
Mogelijk lossen: bij mijn meest gebruikte gitaar ging uiteindelijk de schroef los in de body, voorste hoorn. Gelukkig net op tijd gezien... Moeren op de strap zelf ook zéér regelmatig controleren, willen nog wel eens lossen.

yavin
22 februari 2016, 06:52
Gefeliciteerd! Mooie gitaar....!!!

En: +1 voor Grolsch. Kijk even uit naar andere (Duitse) merken, ik heb zelf donkerblauwe ringen te pakken gekregen op die manier.

humbucker
22 februari 2016, 08:56
Yes! Vette bak! Gefeliciteerd!

Kim Wilson
22 februari 2016, 09:48
Precies...... en straplocks willen aan de gitaarband kant nog wel eens loslaten.
Ik heb al 8 jaar straplocks aan mijn tele, en die zijn nog nooit losgekomen. Kwestie van goed vastdraaien.

jules
24 februari 2016, 14:58
Prachtig ik heb dezelfde, je raakt er niet op uitgespeeld