PDA

View Full Version : Eeuwenoude discussie: Gitaren optimaal bewaren?



Wimvdb
18 februari 2016, 05:57
Hallo iedereen,

Ik ben in bezit van een mooie mayones gitaar. In principe eigenlijk niet zo'n dure gitaar (+/- 1000€) maar dat is voor mij zeer veel geld... Ik vroeg me echter af hoe ik het ding goed "verzorg"

Ze hangt momenteel aan de muur.
Het is hier nu as-we-speak 18 graden (wordt overdag 21/22 graden) en 35% vochtigheid (dat kan wel in de zomer tot 60 % komen, nu met de vrieskou schommeld het tussen de 35 en 50%) .

Ze hangt mooi aan de muur aan een haak met een kous over getrokken ( dus geen contact met rubber). Heeft het hangen van een gitaar verder een nadelig effect? (Dan bedoel ik bijvoorbeeld verdelen van het gewicht, ...)
Ik heb ook een hercules staandertje maar met 2 kleuters, 1 grote labrador en 1 poes is dat in mijn hoofd écht geen optie ( Gitaar staat in de computer/gitaar/speelgoed veranda).

Ik heb ook een zeer stevige koffer waar je bij wijze van spreken kan op gaan staan als podium (ding weegt op zich 8Kg!) http://www.thomann.de/gb/harley_benton_flight_case_wood_guitar.htm
Steek ik hem na het spelen beter daar in?

Ps: Mijn situatie is dat ik hem vaak gebruik in het weekend, maar in de week eigenlijk zelden de muur afkomt...

Verder vraag ik me af of dit de meest optimale manier is om een gitaar te bewaren (terwijl hij nog gebruikt wordt natuurlijk). Ik heb echter het gevoel dat :

-De snaren eigenlijk best wel snel roesten (het is dit keer zelfs een setje van 20€) en dus wat stroever gaat spelen.

-Door het gevoel van stroever spelen heb ik de indruk dat de actie niet meer staat zoals hij vroeger was. Ik heb het er op nagemeten, maar op de "String action gauge ruler" merk ik geen verschil op (Dikke E snaar 2mm actie, dunne E snaar ong 1.5 mm). Vooral de dunnere snaren lijken meer te snijden dan vroeger...

-Hoe vaak vervangen jullie de snaren?

-Hoe vaak bewerken jullie het fretboard? Met welke olie? Ik gebruik die wegwerpdoekjes van Earnie ball en ben er op zich wel tevreden van, buiten dat deze soms wel héél nat zijn en dus echt een dikke laag op de hals leggen en er ook smurrie op de frets achter blijft...

-Afstellen doe ik liever niet zelf: Om de hoeveel tijd doen jullie dit/laten jullie dit doen?

D3nnis
18 februari 2016, 07:54
Er is al best veel geschreven, onder andere op dit forum, over het hangen van gitaren. Niks mis mee is de conclusie.
Persoonlijk zou ik wel vermijden dat de gitaar aan de muur hangt vlak achter een ruit waar de zon in de zomer de hele middag op staat te bakken.

Stroevere snaren komt ook door roest. Je kunt proberen om andere snaren te gebruiken, misschien dat die minder met je zweet reageren. Of na het spelen even de snaren afvegen.
Snaren vervangen als je het zelf nodig vindt. Op de gitaren die ik het meest gebruik en waar ik live mee gespeeld heb vervang ik ze ongeveer elke 3 maanden. Gitaren die alleen thuis gebruikt worden doen langer met hun snaren (maar worden minder gebruikt).

Ik hanteer geen vaste termijn voor het afstellen. Ik heb gitaren waar al 5-6 jaar niks aan is gedaan, en sommigen hebben elk jaar iets nodig.

MikeD
18 februari 2016, 09:31
klinkt bekend. Neerzetten in standaard is bij mij thuis ook geen optie (twee Berner Sennen honden die nog wel eens met elkaar door de kamer rollebollen). Ophangen is tegenwoordig bij ons in huis ook niet handig maar dat deed ik het het grijze verleden; leidde vaak tot stoffigheid; ook niet lekker. Dus de mijne staan in slagorde in mijn werkkamer in hun koffers. Veilig en stofvrij; minder last van zon en temperatuurverschillen worden ook minder snel doorgegeven aan het instrument. Roesten van snaren is ook een bekend verschijnsel; al sinds de 70's veeg ik na het spelen de gitaar en iedere snaar individueel af met een zachte doek. Tegenwoordig is Fast Fred er ook; na het afvegen een klein likje over toets en snaren. heb het idee dat het helpt; m'n snaren worden veel minder snel stroef (eigenlijk bijna niet). Snaren verwisselen hangt er van af hoe intensief ik de gitaar gebruik; de ene pak ik vaker dan de andere. Pas geleden kreeg ik m'n Charvel met de fine tuners niet meer op stemming; dat was dus wel HET moment om ze te vervangen maar ze hadden er meer dan en jaar op gezeten. Afstellen kan je best zelf; eerst de halspen (indien nodig) en dan de intonatie (gewoon met behulp van een goed stemapparaat; losse snaar / 12e fret / flageolet 12e fret). Als ie eenmaal goed is afgesteld en je blijft hetzelfde merk en kaliber waren gebruiken dan hoef je in principe niet bij iedere snaarwisseling opnieuw af te stellen maar ik controleer het gewoon standaard wel.

Hotpepper01
18 februari 2016, 10:13
Ik denk dat je het wel aardig doet. Bij mij hangen ze ook aan de muur. Wel voor een raam, maar geen directe zon instraling. Als een gitaar stevig aan de muur hangt, kan Truus eronder stofzuigen, vallen ze niet om door huisdieren enz. Ze vangen wel stof.
Zelf heb ik een Hercules standaard in de kamer staan voor de gitaar die ik in mijn handen heb even veilig weg te zetten als de deurbel gaat. Snaren vervang ik zodra ik ze doods ga vinden. En dat moment kan erg verschillen. Soms al na 1 week, soms pas na een paar maanden. Als ik de snaren vervang, maak ik de hele gitaar schoon, zet nut en zadeltjes even in het grafiet en zet de toets in de olie.

http://i1205.photobucket.com/albums/bb440/hotpepper01/DSC00306_zpsmfv29igb.jpg

nusti
18 februari 2016, 10:27
Ik speel bijna dagelijks op de drie gitaren (2x bas en 1 gitaar) die ik in de huiskamer heb hangen....zijn mijn enige trouwens. Ik wil ze graag in de buurt hebben om ze makkelijk te kunnen pakken en daarom hangen ze daar en een hoekje uit de zon tegen een binnenmuur en uit de buurt van de verwarming. Of iets uitmaakt waar ze staan/hangen? Ik denk het niet. De gitaren worden regelmatig onderhouden, nieuwe snaren, olie op de toets, hals afstelling enz. wat volgens mij veel belangrijker is. In het vorige huis had ik een acoustische gitaar naast de bank staan, bijna tegen de verwarming en 's middags vol in de zon. Deze ontstemde zelfs niet....
Het bewaren van een gitaar in de opslag, dus waar bijna niet op gespeeld wordt is een ander verhaal waar ik geen ervaring mee heb.

The Lo Lands
18 februari 2016, 11:21
Ik heb één akoestische gitaar in de huiskamer hangen en de andere 6 instrumenten (bas, elektrisch, semi-akoestisch) boven in mijn home studio in een mooi Hercules rek staan waarin je 5 gitaren kunt plaatsen. Zelf ben ik geen voorstander van elektrische gitaren ophangen. Ik laat al mijn gitaren rusten op de body aangezien dit het zwaarste gedeelte van een gitaar is waardoor de hals verder niet belast wordt. Ik stel mijn gitaren regelmatig af en vervang om de 3-4 maanden mijn snaren. Na iedere speelbeurt even een doek over de snaren zodat ze minder snel slecht worden. Ik zie gitaren als gebruiksobjecten en vind het mooi als met de tijd slijtage en 'wear' zichtbaar wordt. Vooral mijn twee nitro lak Strats mogen 'slijten'. Ik ben er wel zuinig op maar over temperatuurverschillen zou ik me niet druk maken, zolang je ze maar niet buiten gaat stallen ;-) Hout werkt en zal dat onder alle omstandigheden blijven doen. Geen direct zonlicht en vocht bij stalling lijkt mij verstandig. Play and enjoy :-)

D3nnis
18 februari 2016, 12:51
IZelf ben ik geen voorstander van elektrische gitaren ophangen. Ik laat al mijn gitaren rusten op de body aangezien dit het zwaarste gedeelte van een gitaar is waardoor de hals verder niet belast wordt.

Volgens mij wordt het zaakje juist minder belast bij een hangende gitaar, maar het verschil gaat nergens over. 30kg trekkracht snaren (of zo?) versus 3 kilo eigen gewicht van de body.

barno
18 februari 2016, 13:06
zal aan mij liggen maar ik snap die aandacht voor gitaaropslag niet goed. electrische planken kunnen tegen een stoot. ik hang, zet of leg ze waar plaats is. koffers zijn voor vervoer optredens. gitaren moeten zich maar aan mij aanpassen. ik ga echt niet telkens denken: is het hier niet te warm, koud, nat, droog. dan kan ik ook niet meer gaan spelen want in autokoffer liggen ze soms ook heel sauna of diepvries, valt weinig aan te doen

Brad
18 februari 2016, 14:03
Je kunt ook de temperatuur aanpassen aan de gitaren en zelf in een koffer gaan zitten -) wel op maat gemaakt natuurlijk

Een gigbag is ook een idee , ook op maat gemaakt uiteraard

The Lo Lands
18 februari 2016, 14:20
Volgens mij wordt het zaakje juist minder belast bij een hangende gitaar, maar het verschil gaat nergens over. 30kg trekkracht snaren (of zo?) versus 3 kilo eigen gewicht van de body.

Het is hoe ik er in sta en ik denk niet dat hangen 'beter' is dan staan. Een hals stel je af met de halspen onder spanning van de snaren. De hals krijgt indien goed afgesteld hierdoor een lichte holling. Als je de gitaar aan de hals ophangt verandert de spanning en holling dus ook een beetje. Hetzelfde als je speelt kun je een licht vibrato effect krijgen door de hals met lichte kracht naar je toe te trekken. Dit effect is tijdelijk en zeker met voorzichtigheid aan te bevelen. Ik zeg niet dat hangen per definitie slecht is maar dat mijn voorkeur staan heeft bij elektrische gitaren. Iedere gek zijn gebrek ;-)

Kim Wilson
18 februari 2016, 14:34
Als je het gewicht van een gitaar (4 kg max) afzet tegen de snaarspanning (ongeveer 50 kg), weet je ook wel dat dat een beetje onzin is. ;)

Daarbij, als het al invloed zou hebben, is die spanning er weer af zodra je hem van de haak pakt. Hij blijft echt niet in die stand staan.

D3nnis
18 februari 2016, 14:58
Het is hoe ik er in sta en ik denk niet dat hangen 'beter' is dan staan. Een hals stel je af met de halspen onder spanning van de snaren. De hals krijgt indien goed afgesteld hierdoor een lichte holling. Als je de gitaar aan de hals ophangt verandert de spanning en holling dus ook een beetje.

Ik denk ook niet dat hangen beter is. Ik denk dat het geen ruk uit maakt.
Maar ieder moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt.
Voor wat betreft het holling verhaal en spanning e.d.....eigenlijk zou je je gitaar in speelstand op moeten hangen, aan de strap pins.

The Lo Lands
18 februari 2016, 15:22
Voor wat betreft het holling verhaal en spanning e.d.....eigenlijk zou je je gitaar in speelstand op moeten hangen, aan de strap pins.

Dat is onzin en dat weet je haha LOL

D3nnis
18 februari 2016, 15:29
Is het ook, maar jij begon :)

The Lo Lands
18 februari 2016, 15:49
Ik ben die gek met een gebrek weet je nog :seriousf:

Jasper.
18 februari 2016, 17:42
Als die Mayones net zo gebouwd is als die van mij zou ik me geen zorgen maken. Ik zou hem alleen niet ergens hangen waar hij lange tijd per dag vol in de zon hangt.

munkie
18 februari 2016, 19:06
Snaren tip. LIDL heeft zo elk half jaar een aanbieding. 5 pakjes voor een tientje. Roesten niet.

Staan of hangen maakt geen verschil. Temperatuur en vochtigheid wel. Zomer en winterstandje. Bolt on kan problemen geven, de hoek hals/body verandert dus hogere actie.

D3nnis
18 februari 2016, 19:15
Heeft een bolt on meer last van een veranderende halshoek oiv luchtvochtigheid van dan een set neck?

Gearjunkie
18 februari 2016, 19:32
Heeft een bolt on meer last van een veranderende halshoek oiv luchtvochtigheid van dan een set neck?

Ik kan me er niks bij voorstellen in elk geval.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

barno
18 februari 2016, 21:38
Heeft een bolt on meer last van een veranderende halshoek oiv luchtvochtigheid van dan een set neck?

halshoek verandert bij geen van beiden; halskromming kan beetje schelen oiv vocht/temp , maar that's it.

D3nnis
18 februari 2016, 21:57
Ja, dat leek mij ook. Kon me niet voorstellen dat dat stukje ongelakte neckpocket een merkbare invloed zou hebben, maar misschien interpreteer ik munkie zijn opmerking verkeerd

Tunes
19 februari 2016, 09:31
zal aan mij liggen maar ik snap die aandacht voor gitaaropslag niet goed. electrische planken kunnen tegen een stoot. ik hang, zet of leg ze waar plaats is. koffers zijn voor vervoer optredens. gitaren moeten zich maar aan mij aanpassen. ik ga echt niet telkens denken: is het hier niet te warm, koud, nat, droog. dan kan ik ook niet meer gaan spelen want in autokoffer liggen ze soms ook heel sauna of diepvries, valt weinig aan te doen

Juistem, ik heb gitaren in een opslag ruimte waar het nu net niet vriest, ik heb gitaren op een zolder waar het tussen de 15 en 30 graden is, afhankelijk van het weer en ik heb gitaren die in de huiskamer staan. Ik heb daar ook drumsets staan, die volgens mij veel meer last van zouden hebben (ongelakt hout en meerdere lagen) en ook daar merk ik niks aan.
Ik merk geen verschil, al jaren niet.
De vochtigheid van die ruimtes zal vast niet het zelfde staan.
Volgens mij is het belangrijkste dat de temperatuur en de vochtigheid niet vaak en snel stijgt of daalt.

harrie-beton
19 februari 2016, 10:49
Toen Harrie Beton nog kleuters had hingen de gitaren op 1 meter 80 boven de grond.

Luchtvochtigheid moet wel hoog blijven. Mijn oudste gitaar is uit 1986 en is nog in goede staat. Hij is gebarsten in 1997 tijdens de strenge winter en droogte (toen woonde ik in een flat). Goed kunnen repareren.

Toen later een 2 jarige Beton junior met zijn vingertje een gat in mijn peperdure speakers drukte, zijn de speakers ook een aantal jaren op 2 meter hoogte geweest.

ateng
19 februari 2016, 10:56
Hahaha ik ben zo lui dat ik mijn '81 Tokai in de auto laat liggen na een optreden. Als ik mijn gitaar weer in mijn versterker plugt dan hoef ik nauwelijks te stemmen en zo gaat dat al jaren zo :)

Jasper.
19 februari 2016, 11:53
Snaren tip. LIDL heeft zo elk half jaar een aanbieding. 5 pakjes voor een tientje. Roesten niet.


Het spijt me zeer, maar dan wil ik er ook nog even bij vermelden dat je er wel mee op moet passen. Er zijn een aantal mensen dik tevreden over, maar evenveel mensen inclusief mij vinden ze best wel ruk. Ik vind het bijna blasfemie om die snaren op mijn Mayones te gooien.