PDA

View Full Version : HNAD Fender Mustang 1



ar250artist
17 februari 2016, 15:15
Zo, na mezelf twee jaar tevreden te hebben gesteld met een Vox mini 3, begon de 5 inch speaker toch te irriteren. Geen laag en als ik al eens wil scheuren is het alsof ik door een zwerm bijen wordt aangevallen. Verder een leuke amp met veel mogelijkheden, zeker voor het geld. Ik heb wat spulletjes verkocht en ik kon op zoek naar iets beters. Al snel viel mijn oog op de Mustang serie, mede omdat die goed bevonden wordt door velen en leek het meeste te bieden voor het geld. Het is en blijft modelling, maar voor mij thuis is het de ideale oplossing. Op naar de muziekwinkel en daar kort getest. De mustang vonden ze zelf ook de beste keuze, andere amps waren net zo duur (of goedkoop want het kost bijna niets meer). De mustang 1 bood mij meer dan genoeg en nu na een korte sessie thuis heb ik weer het gevoel een echte amp te hebben ( ja, ja sommigen zijn met minder tevreden). Voldoende laag en mooi gedefinieerd geluid, belachelijk veel mogelijkheden en een fraai uiterlijk. I'm a happy man. Nu weer spelen en weer eens wat vooruitgang boeken. Met nieuw vuur moet dat lukken. Over een tijdje doe ik wel een echte review als ik de amp wat beter ken.

Dutch66
17 februari 2016, 16:25
Top, congratz met je nieuwe amp!

Montecristo
17 februari 2016, 18:20
Gefeliciteerd inderdaad, is toch ideaal voor thuis. Veel plezier en inderdaad lekker oefenen, oefenen, oefenen.

telerocker
17 februari 2016, 19:36
Gefeli! Nice buy, daar kun je de komende tijd mee vooruit.

arthurh
17 februari 2016, 19:57
Gefeliciteerd met je aankoop! Prima amp, ben zelf voor de vox vt+ gegaan maar er tussen zit zeer weinig verschil. En thuis zijn dit soort amps eigenlijk ideaal!

Midwolda
17 februari 2016, 21:00
Perfecte thuisversterker, congratz!
Nog steeds met een AR250?

ar250artist
18 februari 2016, 09:36
Perfecte thuisversterker, congratz!
Nog steeds met een AR250?

De ar250 is al 15 jaar de enige vaste waarde in mijn verzameling muziekspullen. Ooit nieuw gekocht en nog helemaal origineel en goed zoals ze is. Wel eens getwijfeld om haar van de hand te doen, maar dat was meer omdat ik de centen nodig had. Toch blij dat ik het nooit heb gedaan.

munkie
24 februari 2016, 15:21
Toevallig net even bezig geweest met mijn Mustang lV2. Heb ik 5 gaten in geboord. Dag garantie!

4 gaten om er een 10 inch speaker in te hangen. Oudje uit een oud transistorcombo maar al heel wat beter dan het prut speakertje wat er origineel in zat.

Nog 1 gat om er een speaker out op te zetten. Schakelend. Dus geen jackplug erin dan naar de interne speaker. Jackplug erin dan naar mijn Marshall 1922 2X12 box met UK Celestions. Wereld van verschil.

Tot slot het kastje intern wat gedempt met schuimrubber van de Gamma. Dat zeg ik!

Verder een leuk stukje modeling. Mits je de overdaad aan gain en effecten wat temt.

Midwolda
24 februari 2016, 17:27
Hah, I'm in! Heb er eergisteren ook eentje opgehaald, tweedehands Mustang 1v1, zgan, tientjeswerk.
Erg leuk spul indeed! Die gratis Fuse software is gewoon geweldig, wat kan daar veel mee.
Ben ook benieuwd hoe dat voor me gaat werken als ik straks weer eens in Audacity duik.
Maar wat Munkie zegt, wel je eigen presets maken want de defaults zijn een tikkie overdreven met ALLES.
En die verbouwinkjes (10", ext.speaker out, kastdemping) komen er hier ook nog wel eens op en aan.

En hee, wat is nou een gekaapt HNAD topic zonder piccies? :D
http://www.andybabiuksfabgear.com/wp-content/themes/lavan/timthumb.php?src=http://www.andybabiuksfabgear.com/wp-content/uploads/2011/03/Fender_Mustang_I_Amp_Fab_Gear_Top.gif&w=627&h=&zc=1

Jasper.
24 februari 2016, 17:30
Ja, die presets slaan nergens op. Gelukkig is het zelf presets maken niet al te ingewikkeld. Ik merk nu wel bij die van mij dat de potmeters minder worden. Vooral de master volume pot kraakt en is lastig in te stellen op een goed volume. Ik heb de eerste versie trouwens. Na een tijdje merk je wel dat het 10tjes werk is. Het is geen amp die 10 jaar meegaat denk ik.

Mods wil ik eigenlijk ook nog wel eens doen. Het kleine speakertje laat wel wat te wensen over.

Jimwoud
25 februari 2016, 09:36
Toevallig net even bezig geweest met mijn Mustang lV2. Heb ik 5 gaten in geboord. Dag garantie!

4 gaten om er een 10 inch speaker in te hangen. Oudje uit een oud transistorcombo maar al heel wat beter dan het prut speakertje wat er origineel in zat.

Nog 1 gat om er een speaker out op te zetten. Schakelend. Dus geen jackplug erin dan naar de interne speaker. Jackplug erin dan naar mijn Marshall 1922 2X12 box met UK Celestions. Wereld van verschil.

Tot slot het kastje intern wat gedempt met schuimrubber van de Gamma. Dat zeg ik!

Verder een leuk stukje modeling. Mits je de overdaad aan gain en effecten wat temt.

Mijn plan was ook om een speaker out te maken op een Mustang I of Blackstar ID15. Hoeveel Ohm is de Mustang I speaker? En hoe zou je de amp dan beoordelen? Vergelijkbaar met de Mustang III, etc?

munkie
25 februari 2016, 12:38
8 ohm. Ik kan hem niet vergelijken met andere Mustangs maar op mijn 2X12 doet ie het wel. Mijn Blackstar HT5 is wel smeuiiger. Tientjeswerk is het wel. De voeding doet me denken aan mijn 1e PC, de Atari 1040ST....

Midwolda
5 maart 2016, 12:40
Nou, hier inmiddels alles aan de praat.
Mustang, footswitch, USB, Fuse, Audacity, headphone, monitoren, AUX, alles ziet elkaar en ja, het luistert en praat ook nog naar en met elkaar. Zelfs de ME-50 wil mee doen maar dat is toch een beetje veel overkill.
Over overkill gesproken: het kost nog wel wat moeite om de overdaad aan effects in de Mustang te temmen. De Voxen en Marshalls en Peaveys en Mesa's gaan er sowieso uit, way too much, de Fender sims zijn goed en ruim voldoende voor mij. Een goed clean geluid krijgen, of clean met een randje, betekent toch vooral heel veel zaken uitzetten of dimmen. Check vooral ook de Advanced Amps settings voor sag, bias en cab sims.
Handig: groene presets voor humbuckers, rode voor single-coil, oranje voor een beetje aanklooien. Acht per bank, meer dan genoeg. Bovenaan is clean, naar beneden is steeds meer drive, en de onderste drie zijn voor de meer gemoduleerde presets.
Jammer: ik kan niet meerdere stompboxes voor de amp zetten, als er bijvoorbeeld al een compressor staat is een overdrive niet mogelijk, die moet dan uit de gain van de amp sim komen. Of zie ik iets over het hoofd?
Lastig: er is geen nette manier om de volumes van de presets ten opzichte van elkaar te regelen. Trial and error en niet echt flexibel. Presets worden opgeslagen met alle fysieke knoppen op twaalf uur om de verrassingen bij knoppendraaierij uit te middelen. Ben nog wel bezig met dit Mustang-forum topic (http://forums.fender.com/viewtopic.php?f=27&t=75417).
Nog doen: een goede instelling voor een acoustische gitaar met een piezo vinden. Iemand suggesties? Zit zelf te denken aan een losse Boss GE-7 of zo (NGD here I come), en dan een zo clean mogelijke amp sim, DLXR misschien?

Al met al, echt wel een heel mooi stuk speelgoed, werkelijk ideaal voor thuis aan te rommelen met gitaren en PC's en geluiden en backingtracks en opnemen en verzin het maar. Wel graag in een statische opstelling want het is geen gooi-en-smijt versterker, het is gewoon goedkoop gebouwd maar wel netjes. Soundwise en qua mogelijkheden is dit toch waanzinnig veel bang voor mijn buck.

ar250artist
5 maart 2016, 15:22
@Midwolda. Lekker bezig hoor en fijn te horen dat het je bevalt. Ik ben zo ver nog lang niet.

Eerlijk gezegd ben ik alleen nog maar een beetje door de presets aan het wandelen. Die vallen me overigens niet tegen. Als je denkt dat dit overkill is moet je maar eens wat andere modellers testen. De keuze aan versterker modellen vind ik prettig, niet te veel hi gain gelukkig. Met name met het prosodie model ben ik nu goede vriendjes, lekkere classic rock sound. De amp is preset based en dat had voor mij niet gehoeven, gewone knoppen en zelf indraaien wat je wilt hebben is veel prettiger. Maar goed, zo werkt hij nu eenmaal. Gelukkig is met een simpele draai aan de knoppen de preset snel en eenvoudig aan te passen. Modulatie er uit, even de knop naar nul en het is weg. De 8 inch speaker is voor mij een hele verbetering ten opzichte van de vox mini 3. Ik heb nu voldoende laag en het klinkt als een veel volwassener amp. Voor thuis meer dan ok. De sloot aan mogelijkheden extra via de pc doe ik nog wel een keer, zal het toch niet veel gebruiken. Dus tot dusverre ben ik ook nog dik tevreden.

Midwolda
5 maart 2016, 18:27
Toch die Fuse eens proberen, AR250. De presets zijn zoveel makkelijker te tunen, echt cool.
Maar als jij de presets "niet te veel hi gain" vind dan red je je ook wel met de knoppen denk ik.
Ik ben maar een eenvoudige clean/blues speler, af en toe wat drive, delay, tremolo, that's it.
De rest is wel leuk om mee te stoeien voor intro's, achtergrondlijntjes, special fx en zo, alles kan.

ar250artist
6 maart 2016, 21:42
Toch die Fuse eens proberen, AR250. De presets zijn zoveel makkelijker te tunen, echt cool.
Maar als jij de presets "niet te veel hi gain" vind dan red je je ook wel met de knoppen denk ik.
Ik ben maar een eenvoudige clean/blues speler, af en toe wat drive, delay, tremolo, that's it.
De rest is wel leuk om mee te stoeien voor intro's, achtergrondlijntjes, special fx en zo, alles kan.

Ik zal fuse zeker eens proberen hoor. Als ik het goed heb zijn er ook extra mogelijkheden bereikbaar dan. De nieuwsgierigheid wint toch wel een keer. Met hi gain bedoelde ik overigens metal gerichte amps. De meeste hi gain amps zijn gelukkig ook voor andere stijlen te gebruiken. Ik ben trouwens ook zo'n bluesspeler met niet teveel toeters en bellen, leuk!